Bijbel in strip

Plaats reactie
sochrio

Bijbel in strip

Bericht door sochrio »

Vanavond was ik even in de bibliotheek. (dat kan natuurlijk niet missen als leesverslaafde). Daar zag ik ook een boek staan dat de Bijbelse geschiedenis weergaf in stripvorm. Ik heb dat eens doorgebladerd en ik weet eigenlijk niet hoe ik hierover moet denken. Aan de ene kant lijkt het me een hele mooie toegang tot de kinderen. Als je iets visualiseert, maakt je het begrijpelijker. Mijn bezwaar was echter dat Jezus ook werd afgebeeld. Hoe denken jullie hierover. Mag dat? Het gaat hier immers om het duidelijk maken voor kinderen van de Bijbelse geschiedenis?
sochrio

Bericht door sochrio »

Vanavond was ik even in de bibliotheek. (dat kan natuurlijk niet missen als leesverslaafde). Daar zag ik ook een boek staan dat de Bijbelse geschiedenis weergaf in stripvorm. Ik heb dat eens doorgebladerd en ik weet eigenlijk niet hoe ik hierover moet denken. Aan de ene kant lijkt het me een hele mooie toegang tot de kinderen. Als je iets visualiseert, maakt je het begrijpelijker. Mijn bezwaar was echter dat Jezus ook werd afgebeeld. Hoe denken jullie hierover. Mag dat? Het gaat hier immers om het duidelijk maken voor kinderen van de Bijbelse geschiedenis?
strik

Bericht door strik »

Beste Sochrio,
Natuurlijk mag je onze Heer Jezus Christus afbeelden. God heeft zich immers door het sturen van Zijn Zoon naar deze wereld zelf bekend gemaakt? Hij was toch als mens op aarde? Jezus mag worden afgebeeld, want hij is 'beschrijfbaar'.
spankie

Bericht door spankie »

(quote)
Hierin kan ik niet met je meegaan, Ik vindt dat je Christus niet kan/mag afbeelden.
Dat Hij als volledig Mens op aarde heeft rond gewandeld heeft naa mijn inziens daar niets mee te maken. Hij is namelijk ook volledig God.(quote)

Beste Depa, dit laatste heeft er nu juist niets mee te maken. Ik ben het helemaal met Strikt eens dat je Jezus als mens gewoon kunt afbeelden. Waarom niet? Hij was toch een gewoon mens van de buitenkant? Dat Hij ook volledig God is, dat kun je inderdaad niet afbeelden, maar dat hoef je ook niet af te beelden als je Jezus wilt laten zien, want dat was toen ook niet te zien.

(quote)En door hem als stripfiguur af te beelden gaat daar zeker geen eerbied vanuit.(quote)

Dat ligt er maar aan hoe die strip verder in elkaar zit.

(quote)Ik betwijfel ook ten stelligste dat de Bijbel als stip wel correct is.(quote)

Dat heeft natuurlijk weinig te maken met de vraag of bijbelverhalen op zich als strip te vertellen zijn. Het is helemaal niet onmogelijk om de verhalen op correcte wijze weer te geven.

(quote)Een strip kan nooit een voldoen aan de rijke inhoud die geschreven tekst in zich heeft. Het verlaagd de Bijbel tot een boek met spannende verhalen.. (quote)

Nee, dat klopt. Maar dat heb je met een kinderbijbel ook. Het probleem is echter dat jonge kinderen van de geschreven tekst vaak nog niet zo veel begrijpen. En dan is een kinderbijbel of in dit geval een strip, een middel om deze kinderen toch al jong met de verhalen uit de bijbel vertrouwd te maken.

(quote)Gods wordt leg je niet naast de Donald Duck (om maar een vergelijking te maken met een veel gelezen strip)(quote)

Als dit een argument is om geen strips als bijbelverteller te gebruiken, ligt het op dezelfde lijn als je zegt: Gods Woord (dus de 'gewone' bijbel) leg je niet naast 'De ontdekking van de hemel' (om maar een vergelijking te maken met een veelgelezen boek)

Begrijp me goed; ik wil me niet opwerpen als voorvechter voor bijbelverhalen-in-strip, maar als het fout is, zou ik graag wel overtuigend horen waarom.

[Edited on 3/16/02 by spankie]

[Edited on 3/16/02 by spankie]
thomas

Bericht door thomas »

Mijn bezwaar was echter dat Jezus ook werd afgebeeld. Hoe denken jullie hierover. Mag dat? Het gaat hier immers om het duidelijk maken voor kinderen van de Bijbelse geschiedenis?
In de verschillende kinderbijbels die wij hier thuis hebben, wordt Jezus ook afgebeeld. Ik geloof niet dat daar een probleem zit.
Het zal meer daarin zitten, dat wij de persoon Jezus door een strip populair maken en vergeten waar het nu allemaal wezenlijk om gaat. Ik denk bijvoorbeeld ook aan het bedrijf dat actionpoppen maakt, ook een Jezus-pop. Dat gaat te ver.

Thomas
Adje

Bericht door Adje »

Vanuit deze optiek kies ik ervoor ten aanzien van de bijbel geen enkele afbeelding te maken
Dan gooi je wel een hoop cultuur overboord, voorbijganger! Al die beelden, al die schilderijen...
strik

Bericht door strik »

... de massa begreep het niet ...
En die massa waar je het over hebt begrijpt het nu wel? Ben je je bewust van het aantal christenen dat nu nog in (laten we het maar even dicht bij huis houden) West Europa rondloopt?
George

Bericht door George »

Aan de ene kant lijkt het me een hele mooie toegang tot de kinderen. Als je iets visualiseert, maakt je het begrijpelijker.
Ik denk dat dit erg belangrijk is om in de gaten te houden: Zo is dan het geloof uit het gehoor, en het gehoor door het Woord Gods. Wel denk ik dat je het duidelijker maakt door strips en plaatjes, maar God heeft beloofd door het gehoor te werken!

George
strik

Bericht door strik »

Wij vieren zondag (in de hele wereld) de zondag van de Orthodoxie: "De overwinning op de iconoclasten". Daarvoor zijn duizenden gedood, vanwege hun geloofsovertuiging, en de plek die ikonen inneemt in het geloofsleven.

En daar laat ik het maar bij.
P.Paape

Bericht door P.Paape »

Even dit topic weer nieuw leven inblazen.

Ik las onlangs over een Reformatorische kunstenaarsbeweging in Nederland. Zij werken op reformatorische grondslag. Ook Jezus wordt wel afgebeeld in hun werk. Jezus als mens kan toch? Anders kon hij ook niet op aarde zichtbaar zijn als zijnde mens.

Persoonlijk vind ik het een goed streven dat er nu eindelijk ook in de gereformeerde Nederlanden meer aandacht voor (moderne) kunst komt. Kunst is toch een schoonheid waarvan we mogen genieten.

De Bijbel in stripvorm, dat waar dit topic over startte, is als het de juiste boodschap brengt, m.i. ook een vorm van kunst. Het stripboek doet niet onder voor een "gewoon" boek. De status "voor kinderen", "pulp" etc. is de strip allang verloren. Men moet alleen wel verantwoord met tekst en afbeelding omgaan, maar dat moet ook in een bijbels-historische roman (tekst-visualisatie), of in een "reformatorisch" schilderij.

Groet,
Peet
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Peet,
Op pagina drie van het forum "Kerk en Theologie" staat onderaan een discussie over "Bijstelling van Zondag 35 HC" wat gaat over vraag 98. Kunst in de kerk? Reageer daar verder. Het is cultureel en theologisch tegelijk, gezien het toch betrokken wordt op het tweede gebod.
Plaats reactie