[Kerk] De kerk en mijn ouders

Plaats reactie
capedro

[Kerk] De kerk en mijn ouders

Bericht door capedro »

Het volgende,

Ik heb een vriendin die naar de Ned.Herv. Kerk gaat. Van huis uit ben ik van de Gereformeerde Kerk.

Echter voel ik mij best op mijn gemak in de Ned.Herv. Kerk.

Maar mijn ouders vinden dat te "zwaar", ze praten met me dat ze me "vrijheid" en "geluk" willen geven.

Echter gisteren knapte het bij me... ik weet niet meer wat ik moet doen.

Mijn ouders noemen de Ned.Herv.Kerk net een sekte, dat ik hersengespoeld wordt.

Ik weet zelf niet wat ik er mee aan moet.

Zijn er misschien mensen die ook zoiets hebben meegemaakt???

Ik weet tevens niet of dit soort topics hier horen... ben hier nieuw... echter zelf denk ik dat ik hier op het goede adres ben.

Mocht je aanvullende vragen hebben... laat het me weten... dan zal ik ze proberen te beantwoorden.
Billy
Berichten: 1740
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:49
Locatie: NL

Bericht door Billy »

Voor het eerst op het forum en direct een directe persoonlijke vraag probleem! Ik hoop dat je op dit forum wat antwoorden vind in je problematiek.


de herv. kerk en sekte noemen is typisch praat van iemand die niet weet wat en hoe de herv. kerk is en is ontstaan.
met alle respect: weten je ouers het van de gerf. kerk wel? Die is NB ontstaan uit onvrede ( ter rechterzijde) van de Herv. kerk! Echter ze hebben de herv. kerk weer ter linker zijde ingehaald volgens mij.

Erg belangrijk is denk ik dat je wel op 1 lijn met je vriendin ligt zodat je samen kan uitleggen wat je trekt aan/in de leer van de herv. kerk waar jullie heengaan.

Waar is uberhaupt de afzet van je ouders op gebaseerd?

Ten alle tijde dien je denk ik te proberen het gesprek open te houden en elkaar proberen te begrijpen!

inhoudelijk kan ik uit ervaring echter niet reageren, wellicht wel anderen op dit forum.

sterkte ermee

BILLY

[Veranderd op 4/6/02 door Billy]
"Indien het hier in 't Vaderland zoo gelegen is, dat men de waarheid niet mag spreken, zoo ist er ellendig gesteld. Nochtans zal ik die spreken, zoo lang als mijn oogen open staan."

Michiel Adriaanszoon de Ruyter
kridje
Berichten: 1193
Lid geworden op: 07 mar 2002, 22:59
Locatie: Moerkapelle
Contacteer:

Bericht door kridje »

Hallo Capedro,

Als eerste van harte welkom en ik hoop dat je hier veel mag leren. Het probleem waarmee jij zit kan ik persoonlijk niet, maar misschien kan ik het 1 en ander zeggen.

Als eerste ga eens de kenmerken na die op een sekte van toepassing zijn. Je zal dan merken dat maar een paar of helemaal geen kenmerken op de Ned. Herv. Kerk slaan. Elke kerk heb wel een paar kenmerken, maar als het meer dan 4 of 5 kenmerken zijn, dan kan je spreken over een organisatie die sekte-achtig is. Dit is zeker niet van toepassing op de Ned.Herv.Kerk! Stuur maar een mail als je al de kenmerken wil hebben.

Verder weet ik niet wat jij met 'zwaar' bedoeld. Misschien kan je een beeld vormen over de kerk van je ouders en van je vriendin. In al de 2 kerken zijn grote verschillen tussen kerk en kerk. Als er op dit punt meer duidelijkheid is dan zullen er waarschijnlijk meer reacties komen.
Gerrie

Bericht door Gerrie »

Origineel geplaatst door capedro
Echter voel ik mij best op mijn gemak in de Ned.Herv. Kerk.
Maar mijn ouders vinden dat te "zwaar", ze praten met me dat ze me "vrijheid" en "geluk" willen geven.
Capedro,
De Ned. Herv. kerk is er in soorten en maten, van heel zwaar tot heel licht. Is er niet een andere Herv. Kerk in jouw buurt te vinden, die meer overeenstemt met je ouders?
Lecram

Bericht door Lecram »

Welkom Capedro!

Het doet me een beetje denken aan de strijd tussen de hervormden en gereformeerden van enkele tientallen jaren geleden. Toen deden sommigen ook hun best om elkaar zwart te maken.
Gelukkig is dat met onze generatie voor een groot deel voorbij. Wanneer jij je thuis voelt in de gemeente van je vriendin, dan moet je daar gewoon lid worden. Wat dat betreft moet jij later met je vriendin verder. Niet dat je ongehoorzaam moet zijn aan je ouders, respecteer ze en maak ze duidelijk dat het voor jou ook een zwaartellende overweging is, en dat je op objectieve gronden een keuze maakt voor kerk en vriendin.
Plaats reactie