Ds. Du Marchie van Voorthuizen

albion

Bericht door albion »

Mister schreef:
albion schreef:
memento schreef:
albion schreef: Gods uitverkoren volk zegt hier van harte ja en amen op.
En zo stellen we bevinding weer boven de Schrift! De tekst uit Johannes die ik citeerde laat geen ruimte open om Gods volk 'verdoemd' te noemen.

Ik zeg niet dat Gods volk dat (bij tijden) dat zo kan ervaren. Alleen, dat rechtvaardigt nog niet onbijbels tegen hen spreken. De Schrift is onze norm, en als wij het tegen-Schriftuurlijke spreken mooi vinden, moeten we ons toch eens afvragen of wij in de waarheid zijn! Beseffen we wel hoe dwaas het is, om in te gaan, om wijzer te willen zijn, dan God die ons Zijn woord gaf? Paulus zegt (door de Geest geïnspireerd): Als iemand iets anders zegt dan hetgeen geschreven is, ook al is het een engel, hij is vervloekt (Gal 1,8 )!
Wat je ook van hem zeggen mag ...ik weet wel een ding zeker en dat is dat ds. Van Voorthuijsen zuiver en nuchter in de leer was en zeer Schrifuurlijk. Hij hield van helderheid en hield zich niet bezig met onschriftuurlijke dingen. Hij was scherp en ook hij was een geroepen knecht. Daar is geen twijfel over mogelijk.
Volgens mij is er hier ook niemand die twijfelt aan zijn roeping en het feit dat hij helder/scherp/zuiver/nuchter in de leer was.
Het gaat hier over de aanspraak: "verdoemde verdoemelingen"

Hij was toch een geroepen knecht. Als het goed is krijgt hij licht van boven. Moeten wij dan maar bepalen of deze opmerking door de beugel kan of niet? Omdat wij vinden dat zo'n opmerking niet kan daarom moet het maar zo zijn? Nee, het is verschrikkelijk als je dat te horen krijgt. En nog verschrikkelijker voor de hoorders als ze dat maar naast zich neerleggen (want zo iets kan toch niet). :|
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
albion

Bericht door albion »

albion schreef:
Mister schreef:
albion schreef:
memento schreef: En zo stellen we bevinding weer boven de Schrift! De tekst uit Johannes die ik citeerde laat geen ruimte open om Gods volk 'verdoemd' te noemen.

Ik zeg niet dat Gods volk dat (bij tijden) dat zo kan ervaren. Alleen, dat rechtvaardigt nog niet onbijbels tegen hen spreken. De Schrift is onze norm, en als wij het tegen-Schriftuurlijke spreken mooi vinden, moeten we ons toch eens afvragen of wij in de waarheid zijn! Beseffen we wel hoe dwaas het is, om in te gaan, om wijzer te willen zijn, dan God die ons Zijn woord gaf? Paulus zegt (door de Geest geïnspireerd): Als iemand iets anders zegt dan hetgeen geschreven is, ook al is het een engel, hij is vervloekt (Gal 1,8 )!
Wat je ook van hem zeggen mag ...ik weet wel een ding zeker en dat is dat ds. Van Voorthuijsen zuiver en nuchter in de leer was en zeer Schrifuurlijk. Hij hield van helderheid en hield zich niet bezig met onschriftuurlijke dingen. Hij was scherp en ook hij was een geroepen knecht. Daar is geen twijfel over mogelijk.
Volgens mij is er hier ook niemand die twijfelt aan zijn roeping en het feit dat hij helder/scherp/zuiver/nuchter in de leer was.

Hij was toch een geroepen knecht. Als het goed is krijgt hij licht van boven. Moeten wij dan maar bepalen of deze opmerking door de beugel kan of niet? Omdat wij vinden dat zo'n opmerking niet kan daarom moet het maar zo zijn? Nee, het is verschrikkelijk als je dat te horen krijgt. En nog verschrikkelijker voor de hoorders als ze dat maar naast zich neerleggen (want zo iets kan toch niet). :|
Unionist

Bericht door Unionist »

Paulus was een geroepen knecht. Toch werd hij in de gemeente van Berea kritisch beluisterd en zijn prediking werd getoetst aan de Schrift.

Je kunt niet stellen: Ik geloof dat ds. X een geroepen knecht is, geroepen knechten krijgen licht van Boven en dus is alles wat ds. X zegt boven alle kritiek verheven. Zulke redeneringen passen in een sekte, maar niet in de christelijke gemeente.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

@ Albion: waarom post je alles 2 x?

"Verdoemde verdoemelingen" is een heel gevaarlijke uitspraak lijkt me. Ik kom het nergens tegen in de Bijbel. Verdoemd is: voor eeuwig veroordeeld (aldus Van Dale) Leert de Bijbel ons niet: Zo is er dan geen verdoemenis voor die in Christus Jezus zijn? (Rom 8)
Is het bovendien niet leesbaar als een veroordeling?
Oude-Waarheid

Bericht door Oude-Waarheid »

albion schreef:
albion schreef:
Mister schreef:
albion schreef: Wat je ook van hem zeggen mag ...ik weet wel een ding zeker en dat is dat ds. Van Voorthuijsen zuiver en nuchter in de leer was en zeer Schrifuurlijk. Hij hield van helderheid en hield zich niet bezig met onschriftuurlijke dingen. Hij was scherp en ook hij was een geroepen knecht. Daar is geen twijfel over mogelijk.

Wij/ik verdoemde? daar ben ik toch veel te Godsdienstig voor!
Nee het gaat wel goed zo, ik zie er nog wat bij te krijgen.
Gelukkig stuurde deze Ds. zijn hoorders niet de bloemhoven in :!:
freek

Bericht door freek »

albion schreef:
Mister schreef:
albion schreef:
memento schreef: En zo stellen we bevinding weer boven de Schrift! De tekst uit Johannes die ik citeerde laat geen ruimte open om Gods volk 'verdoemd' te noemen.

Dit is een paapsch trekje.
memento

Bericht door memento »

Oude-Waarheid schreef:Wij/ik verdoemde? daar ben ik toch veel te Godsdienstig voor!
God zegt, in Rom 8:1 Zo is er dan nu geen verdoemenis voor degenen, die in Christus Jezus zijn!

Laten we asjeblieft de Schrift vasthouden. Buiten de waarheid des Schrifts is er geen behoudenis!
Laatst gewijzigd door memento op 15 jan 2008, 14:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Adelbach

Bericht door Adelbach »

Droevige en onbijbelse uitspraak!
Heb je al wakker van gelegen dat je een verdoemde bent?
Als je hier iets van inleeft praatje er niet zo makkelijk over.
Ds. du Marchie is eenzijdig gaan preken nadat hij uit de Chr.Geref.Kerken is gestapt.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Volgens mij wordt het tijd voor een slotje :idea: :roll:
Ik wordt een beetje moe hoe er over sommige predikanten gepraat wordt. Het evenwicht is nauwelijks meer te vinden. Of iemand is alles, of iemand is niets.
Kan het gewoon niet zijn dat er eens wordt geaccepteerd dat een predikant ook een mens is en zijn fouten maakt, verkeerde uitspraken doet? Maar kan aan de andere kant gewoon eens blijven staan dat iedere predikant een dienstknecht van God is? In welk kerkverband hij ook staat?
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Oude-Waarheid

Bericht door Oude-Waarheid »

memento schreef:
Oude-Waarheid schreef:Wij/ik verdoemde? daar ben ik toch veel te Godsdienstig voor!
God zegt, in Rom 8:1 Zo is er dan nu geen verdoemenis voor degenen, die in Christus Jezus zijn!

Laten we asjeblieft de Schrift vasthouden. Buiten de waarheid des Schrifts is er geen behoudenis!
Ja memento dat weet ik zeer wel wat er staat :!: .
Maar deze Ds zou wel meer gezegd hebben dan deze uitspraak
alleen?
Wie in Christus is, is een nieuwe schepping met alle nadruk zeg ik dat :!: maar wie buiten Christus is? het is toch van twee een
albion

Bericht door albion »

JolandaOudshoorn schreef:Volgens mij wordt het tijd voor een slotje :idea: :roll:
Ik wordt een beetje moe hoe er over sommige predikanten gepraat wordt. Het evenwicht is nauwelijks meer te vinden. Of iemand is alles, of iemand is niets.
Kan het gewoon niet zijn dat er eens wordt geaccepteerd dat een predikant ook een mens is en zijn fouten maakt, verkeerde uitspraken doet? Maar kan aan de andere kant gewoon eens blijven staan dat iedere predikant een dienstknecht van God is? In welk kerkverband hij ook staat?
daar sluit ik me volledig bij aan. maar ik reageerde zo heftig omdat er iemand alleen deze uitspraak aanhaalde en dat kwam bij mij verschrikkelijk haatdragend en negatief over.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Vijandig mag er niet gereageerd worden, maar als een predikant een onbijbelse opinie heeft, dan moet dat gezegd kunnen worden.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Albion schreef:Wat staat er in Openbaringen? Ik weet uw werken, dat gij den naam hebt dat gij leeft, en gij zijt dood. Wat een uitspraak!!!
Dat was ook een gemeente van Christus! Mag dat wel, memento?

Want wie zegt dat hij dat ook daadwerkelijk gezegd heeft op de preekstoel?
albion

Bericht door albion »

Mister schreef:@ Albion: waarom post je alles 2 x?

"Verdoemde verdoemelingen" is een heel gevaarlijke uitspraak lijkt me. Ik kom het nergens tegen in de Bijbel. Verdoemd is: voor eeuwig veroordeeld (aldus Van Dale) Leert de Bijbel ons niet: Zo is er dan geen verdoemenis voor die in Christus Jezus zijn? (Rom 8)
Is het bovendien niet leesbaar als een veroordeling?
sorry dat druk ik tweemaal op oké.

Natuurlijk is de tekst die je aanhaalt waar. Maar alleen voor degenen die in Christus Jezus zijn.
Maar Paulus haalt ook aan: Indien iemand den Heere Jezus Christus niet liefheeft, die zij ene vervloeking: Maranatha. (1 Cor. 16:23).
En deze tekst sprak hij niet uit uit kwade beweging des gemoeds, maar uit een apostolischen geest en heiligen ijver (kanttek.). Laten we het er maar ophouden dat ds. het ook uit een heiligen ijver gesproken heeft.

Verder ben ik het met Jolanda eens. DIt wordt een welles en een nietes discussie waar niemand wat aan heeft.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Is verdoemen en vervloeken hetzelfde dan?
Gesloten