Mister schreef:Volgens mij is er hier ook niemand die twijfelt aan zijn roeping en het feit dat hij helder/scherp/zuiver/nuchter in de leer was.albion schreef:Wat je ook van hem zeggen mag ...ik weet wel een ding zeker en dat is dat ds. Van Voorthuijsen zuiver en nuchter in de leer was en zeer Schrifuurlijk. Hij hield van helderheid en hield zich niet bezig met onschriftuurlijke dingen. Hij was scherp en ook hij was een geroepen knecht. Daar is geen twijfel over mogelijk.memento schreef:En zo stellen we bevinding weer boven de Schrift! De tekst uit Johannes die ik citeerde laat geen ruimte open om Gods volk 'verdoemd' te noemen.albion schreef: Gods uitverkoren volk zegt hier van harte ja en amen op.
Ik zeg niet dat Gods volk dat (bij tijden) dat zo kan ervaren. Alleen, dat rechtvaardigt nog niet onbijbels tegen hen spreken. De Schrift is onze norm, en als wij het tegen-Schriftuurlijke spreken mooi vinden, moeten we ons toch eens afvragen of wij in de waarheid zijn! Beseffen we wel hoe dwaas het is, om in te gaan, om wijzer te willen zijn, dan God die ons Zijn woord gaf? Paulus zegt (door de Geest geïnspireerd): Als iemand iets anders zegt dan hetgeen geschreven is, ook al is het een engel, hij is vervloekt (Gal 1,8 )!
Het gaat hier over de aanspraak: "verdoemde verdoemelingen"
Hij was toch een geroepen knecht. Als het goed is krijgt hij licht van boven. Moeten wij dan maar bepalen of deze opmerking door de beugel kan of niet? Omdat wij vinden dat zo'n opmerking niet kan daarom moet het maar zo zijn? Nee, het is verschrikkelijk als je dat te horen krijgt. En nog verschrikkelijker voor de hoorders als ze dat maar naast zich neerleggen (want zo iets kan toch niet). :|