Joran van der Sloot vs. De Vries/NOVA etc.

jakobmarin

Joran van der Sloot vs. De Vries/NOVA etc.

Bericht door jakobmarin »

Wilco Dekker, Maud Effting
gepubliceerd op 14 januari 2008 07:36, bijgewerkt op 14 januari 2008 08:57

Paul Witteman wil opheldering van de actualiteitenrubriek Nova over het uitzenden van beelden van het ‘wijnincident’ met Joran van der Sloot. De voormalig hoofdverdachte in de zaak rond de verdwijning van de Amerikaanse Natalee Holloway gooide vrijdagavond direct na afloop van Pauw & Witteman een glas wijn in het gezicht van misdaadverslaggever Peter R. de Vries.
VergrotingVergroting
Het 'wijnincident' bij Pauw & Witteman, zoals te zien bij Nova.

De beelden daarvan waren zaterdag te zien in Nova. Volgens Witteman zijn de beelden echter niet vrijgegeven door zijn programma en zal dat ook niet gebeuren. ‘Als de uitzending is afgelopen dan is de uitzending afgelopen. Daar moeten onze gasten op kunnen vertrouwen. Wij hebben de beelden dus niet aan Nova gegeven. Ik wil weten hoe ze er wel aan zijn gekomen.’

Volgens Nova-hoofdredacteur Carel Kuyl ‘loopt elke uitzending via Hilversum’ en kregen ze de beelden via ‘handig speurwerk’. Kuyl heeft begrip voor Witteman, maar vindt dat het journalistiek belang in dit geval voor gaat. ‘Dat zal Paul ook begrijpen.’ Regisseur Bert van der Veer van Pauw & Witteman noemt de actie van Nova echter ‘diefstal’. Hij is verbaasd dat Nova de lijnen van zijn programma af kan tappen. ‘Dit gaat nog een staartje krijgen.’

Joran van der Sloot was vrijdagavond met zijn ouders te gast in Pauw & Witteman voor ‘het laatste interview’ over de zaak Holloway. Ook Peter R. de Vries was te gast. Hij confronteerde Van der Sloot met de leugens die hij de politie vertelde over de avond dat de Amerikaanse tiener mei 2005 op Aruba verdween. Van der Sloot zou de laatste zijn geweest die haar in leven heeft gezien.

Volgens Witteman gooide Van der Sloot direct na afloop van de uitzending een glas wijn in het gezicht van De Vries. ‘Ongelooflijk stom’, zegt Witteman. ‘Met dit interview wilden Van der Sloot en zijn ouders een periode afsluiten. Dat heeft Joran nu verpest.’

Dat blijkt: het internationale persbureau AP maakte een bericht van het incident, dat zaterdag al aandacht kreeg bij de invloedrijke Amerikaanse tv-zender Fox News.

Volgens Peter R. de Vries gebeurde het incident een minuut na de uitzending. ‘Bij mij was net het geluid afgedaan. Op dat moment keek ik niet naar hem. Hij stond op een meter afstand en gooide een vol glas rode wijn in mijn gezicht. Ik zag het niet aankomen en kreeg alles in mijn ogen. Ik schrok wel even. Ik wist niet waarmee hij gegooid had en door de alcohol kon ik even niets zien. Daarna hebben we mijn ogen uitgespoeld en was het ook wel weer klaar. Het publiek zei: Wat gebeurt hier, is die vent gek geworden?’

Volgens De Vries ‘schaamde de moeder van Joran zich kapot’. ‘Ze zei: ik heb er geen woorden voor, duizendmaal excuses. Het pijnlijke was dat ze tijdens de uitzending juist haar best had gedaan om hem te presenteren als een jongen die goed opgevoed was en die zich goed kon beheersen.’

‘Later heeft Joran ook nog zijn excuses aangeboden. Hij zei dat hij gefrustreerd was, en dat hij me eigenlijk al tijdens de uitzending had willen uitschelden, maar dat hij zich toen had kunnen inhouden. Hij deed wel alsof hij er ondersteboven van was. Pauw en Witteman stonden ook perplex. Het zegt veel over Joran: hij heeft zijn gedrag niet helemaal in de hand.’

De Vries laat het erbij zitten. ‘Als dit het ergste is wat me als misdaadverslaggever overkomt, dan valt het mee. Wat moet ik er verder mee?’

Bron: http://www.volkskrant.nl

Zie http://nl.youtube.com/watch?v=T2jncBFSDLA voor de beelden.
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Jongere

Bericht door Jongere »

Die vloek mag wel uit het stukje gehaald worden.

Ik vind het een storm in een glas water (wijn :wink: ). Vooral de conclusies die iedereen aan die woedeaanval verbindt vind ik wat vergezocht.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Jongere schreef:Die vloek mag wel uit het stukje gehaald worden.
gedaan
jakobmarin

Bericht door jakobmarin »

Jongere schreef:Die vloek mag wel uit het stukje gehaald worden.
excuus, had ik niet gezien :?
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
BJD

Bericht door BJD »

't Krijgt mogelijk een behoorlijk staartje. Peter R de Vries zegt de moord te hebben opgelost. Hij ziet Joran nog steeds als hoofdverdachte. 'k Ben beniewd. Hij heeft me wel eerder verbaasd doen staan.
Christiaan

Bericht door Christiaan »

BJD schreef:'t Krijgt mogelijk een behoorlijk staartje. Peter R de Vries zegt de moord te hebben opgelost. Hij ziet Joran nog steeds als hoofdverdachte. 'k Ben beniewd. Hij heeft me wel eerder verbaasd doen staan.
Ja hij zegt meestal niet zomaar wat. Meestal heeft hij er goede gronden voor.
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
BJD

Bericht door BJD »

Jongere

Bericht door Jongere »

Het zou inderdaad bizar zijn...

Dan wel respect voor de Vries, waar ik het doorgaans niet zo op heb. Het onderstaande bijvoorbeeld:
nu.nl schreef:De Vries beweerde eerder donderdag al dat hij de zaak-Natalee heeft opgelost. Een tipje van de sluier wilde hij niet oplichten. Dat doet hij pas zondag in de uitzending van zijn tv-programma. Justitie op Aruba wil niet op de bewering van De Vries ingaan.
Dat vind ik wel erg kwalijk, dat dit soort bevindingen in een tv-programma komen. Geef het dan gelijk aan justitie en ga niet zelf met de "eer" strijken als je integer bent.
Zonderling

Bericht door Zonderling »

Jongere schreef:Het zou inderdaad bizar zijn...

Dan wel respect voor de Vries, waar ik het doorgaans niet zo op heb. Het onderstaande bijvoorbeeld:
nu.nl schreef:De Vries beweerde eerder donderdag al dat hij de zaak-Natalee heeft opgelost. Een tipje van de sluier wilde hij niet oplichten. Dat doet hij pas zondag in de uitzending van zijn tv-programma. Justitie op Aruba wil niet op de bewering van De Vries ingaan.
Dat vind ik wel erg kwalijk, dat dit soort bevindingen in een tv-programma komen. Geef het dan gelijk aan justitie en ga niet zelf met de "eer" strijken als je integer bent.
Jongere,

Niet zo haastig. Wanneer je de links gevolgd heb, kun je zien dat De Vries het allang heeft aangegeven bij de justitiële autoriteiten op Aruba en daar al gesprekken over heeft gevoerd.

Het zou mij zelfs niet verbazen wanneer de verdachte reeds vóór de uitzending opnieuw gearresteerd is.

Zonderling
Jongere

Bericht door Jongere »

Zonderling schreef:Jongere,

Niet zo haastig. Wanneer je de links gevolgd heb, kun je zien dat De Vries het allang heeft aangegeven bij de justitiële autoriteiten op Aruba en daar al gesprekken over heeft gevoerd.

Het zou mij zelfs niet verbazen wanneer de verdachte reeds vóór de uitzending opnieuw gearresteerd is.

Zonderling
Ja klopt, las ik inderdaad. Misschien formuleerde ik het niet goed, ik bedoelde: als je zo integer bent, laat het hier dan bij. Dus geef de info aan justitie, punt uit.
Maar misschien is dat niet zo reeël vanwege de enorme media-aandacht die er al is geweest voor de zaak.
Zonderling

Bericht door Zonderling »

Jongere schreef:Ja klopt, las ik inderdaad. Misschien formuleerde ik het niet goed, ik bedoelde: als je zo integer bent, laat het hier dan bij. Dus geef de info aan justitie, punt uit.
Maar misschien is dat niet zo reeël vanwege de enorme media-aandacht die er al is geweest voor de zaak.
De Vries wil als misdaad journalist natuurlijk nu wel wat extra aandacht. Hij heeft er natuurlijk ook veel tijd en geld ingestoken, dus ik kan mij er wel wat bij voorstellen. (Dit even los van het tijdstip van uitzending en hoe we verder ook over De Vries denken.)
Gian

Bericht door Gian »

Jongere schreef:Dan wel respect voor de Vries, waar ik het doorgaans niet zo op heb.
Heb je het wel eens gezien?
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
BJD

Bericht door BJD »

Ik lees elders ook al reacties dat het is om kijkcijfers te halen omdat het programma boer zoekt vrouw een topper schijnt te zijn zondagsavonds.
Alhoewel hij nu met deze aandacht wel wat moet hebben om enigszins geloofwaardig te blijven.
Jongere

Bericht door Jongere »

Gian schreef:
Jongere schreef:Dan wel respect voor de Vries, waar ik het doorgaans niet zo op heb.
Heb je het wel eens gezien?
Ja, anders zeg ik zoiets niet.
parsifal

Bericht door parsifal »

Ik ben een leek op het gebied van de wet, maar ik denk eigenlijk dat Peter R de Vries met het OM heeft afgesproken dat zij alle gegevens krijgen als hij op zondag zijn programma mag maken. Allebei zijn ze dan blij. Het OM hoeft niet een hele weg te gaan om de gegevens van een journalist te eisen (ik neem aan dat dat zeker via de rechter gaat) en de Vries heeft de beloning voor zijn speurwerk.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Plaats reactie