Geref. Gem in Ned. (b.v.): hoe verder?

Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Genade door recht schreef:Dit topic wint weer wat aan actualiteit, nu de nog enige in leven zijnde predikant van de GGiN b.v. (82 jaar), 's zondags 'slechts' 1x kan voorgaan wegens lichamelijke problemen, en doordeweekse diensten zoveel als mogelijk is (trouwdiensten nog niet), afgezegd heeft. Ds. Wink heeft problemen met de nieren, en ook is hij erg snel moe.
Wat was het geschilpunt waardoor deze gemeenten niet samen kunnen gaan met de GG(i)N?
Ander

Bericht door Ander »

Kaw schreef: Wat was het geschilpunt waardoor deze gemeenten niet samen kunnen gaan met de GG(i)N?
Zorgelijke ontwikkeling!

Er staan mensenkinderen aan het roer van beide verbanden die moeite hebben met het verder kijken dan het eigen gelijk. Wanneer, naar de mens gesproken, ds. Wink wegvalt zal voor sommige gemeenten de weg terug open liggen en voor anderen zal een andere oplossing gezocht worden, ze sluiten aan bij een ander verband (OGG, ook niet echt rooskleurig) of de gemeenten vallen uit elkaar.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Kaw schreef:
Genade door recht schreef:Dit topic wint weer wat aan actualiteit, nu de nog enige in leven zijnde predikant van de GGiN b.v. (82 jaar), 's zondags 'slechts' 1x kan voorgaan wegens lichamelijke problemen, en doordeweekse diensten zoveel als mogelijk is (trouwdiensten nog niet), afgezegd heeft. Ds. Wink heeft problemen met de nieren, en ook is hij erg snel moe.
Wat was het geschilpunt waardoor deze gemeenten niet samen kunnen gaan met de GG(i)N?
Dat zou ik ook graag willen weten.
Volgens mij was dat uitsluitend een kwestie van botsende grootheden.
Het begon met een uiterst miniem leerverschil, dat later door de ene partij weer ingetrokken is en door de andere partij opgeblazen. De rest was 1+1.
freek

Bericht door freek »

Ander schreef:
Kaw schreef: Wat was het geschilpunt waardoor deze gemeenten niet samen kunnen gaan met de GG(i)N?
Zorgelijke ontwikkeling!

Er staan mensenkinderen aan het roer van beide verbanden die moeite hebben met het verder kijken dan het eigen gelijk. Wanneer, naar de mens gesproken, ds. Wink wegvalt zal voor sommige gemeenten de weg terug open liggen en voor anderen zal een andere oplossing gezocht worden, ze sluiten aan bij een ander verband (OGG, ook niet echt rooskleurig) of de gemeenten vallen uit elkaar.
Ze kunnen Barend Ippel uit Werkendam benaderen. Die wil vast wel dominee worden bij de buitenverbanders.
Genade door recht

Bericht door Genade door recht »

De vraag is of ds. Ippel dat wil. In het jaar dat hij en zijn gemeente zich losmaakten van de GGiN (binnen verband) en voor hij ds. werd, heeft men aan de classis van de GGiN buiten verband verzocht om te mogen worden opgenomen in laatstgenoemd verband. Dat verzoek is afgewezen.
freek

Bericht door freek »

Genade door recht schreef:De vraag is of ds. Ippel dat wil. In het jaar dat hij en zijn gemeente zich losmaakten van de GGiN (binnen verband) en voor hij ds. werd, heeft men aan de classis van de GGiN buiten verband verzocht om te mogen worden opgenomen in laatstgenoemd verband. Dat verzoek is afgewezen.
Apart. Hoewel ik me er ook wel iets bij voor kan stellen.
Maar ja, als de GGiNbv straks predikantloos zou raken, gaan ze er misschien wel anders over denken.

Toevoeging: Ik zie trouwens dat jij afvraagt of de voorganger dat zelf wel wil. Goeie vraag, nu niet meer denk ik.
henriët

Bericht door henriët »

wat ik me even af zit te vragen, dat men blijkbaar dhr Ippel als ds beschouwt....??? een selfmade dominee ofzo?????
astroguy

Bericht door astroguy »

henriët schreef:wat ik me even af zit te vragen, dat men blijkbaar dhr Ippel als ds beschouwt....??? een selfmade dominee ofzo?????
Hij is als zodanig bevestigd door zijn kerkenraad in zijn gemeente, die verder vrij is van welk verband dan ook. Dus daarom is hij een predikant. Er zijn meer van zulke vrije predikanten, ook predikanten die niet door andere predikanten zijn bevestigd maar door ouderlingen, bijv. in 1871 de bekende ds. E. Fransen te Kampen. Toch wordt hij daarom niet gediskwalificeerd tegenwoordig als predikant (hoewel dat in zijn tijd weleens gebeurde).
Atze
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

astroguy schreef:
henriët schreef:wat ik me even af zit te vragen, dat men blijkbaar dhr Ippel als ds beschouwt....??? een selfmade dominee ofzo?????
Hij is als zodanig bevestigd door zijn kerkenraad in zijn gemeente, die verder vrij is van welk verband dan ook. Dus daarom is hij een predikant. Er zijn meer van zulke vrije predikanten, ook predikanten die niet door andere predikanten zijn bevestigd maar door ouderlingen, bijv. in 1871 de bekende ds. E. Fransen te Kampen. Toch wordt hij daarom niet gediskwalificeerd tegenwoordig als predikant (hoewel dat in zijn tijd weleens gebeurde).
Het Reformatorisch Dagblad noemt hem in de kerkdiensten-pagina's altijd predikant.
Zij hebben als criterium dat iedereen die in zijn eigen kerkverband (hoe klein ook) als predikant bevestigd is, ook door hen als predikant wordt beschouwd. Dat is wel een hanteerbaar criterium.
henriët

Bericht door henriët »

Tiberius schreef:
astroguy schreef:
Het Reformatorisch Dagblad noemt hem in de kerkdiensten-pagina's altijd predikant.
Zij hebben als criterium dat iedereen die in zijn eigen kerkverband (hoe klein ook) als predikant bevestigd is, ook door hen als predikant wordt beschouwd. Dat is wel een hanteerbaar criterium.
mwah,
leve de verdeeldheid, clubje hier clubje daar.... :roll: want daar praten we hier over hè.....
ik word hier wel verdrietig van geloof ik.....
Oude-Waarheid

Bericht door Oude-Waarheid »

henriët schreef:
Tiberius schreef:
astroguy schreef:
mwah,
leve de verdeeldheid, clubje hier clubje daar.... :roll: want daar praten we hier over hè.....
Oo dacht dat het een off. Kerkverband was geen clubje :!:
freek

Bericht door freek »

Oude-Waarheid schreef:
henriët schreef:
Tiberius schreef:
astroguy schreef: Hij is als zodanig bevestigd door zijn kerkenraad in zijn gemeente, die verder vrij is van welk verband dan ook. Dus daarom is hij een predikant. Er zijn meer van zulke vrije predikanten, ook predikanten die niet door andere predikanten zijn bevestigd maar door ouderlingen, bijv. in 1871 de bekende ds. E. Fransen te Kampen. Toch wordt hij daarom niet gediskwalificeerd tegenwoordig als predikant (hoewel dat in zijn tijd weleens gebeurde).
mwah,
Nee hoor, het heet 'vrije gereformeerde gemeente in nederland' en is neit aangesloten bij een kerkverband. Wel een clubje dus.
astroguy

Bericht door astroguy »

freek schreef:
Oude-Waarheid schreef:
henriët schreef:
Tiberius schreef: Het Reformatorisch Dagblad noemt hem in de kerkdiensten-pagina's altijd predikant.
mwah,
Nee hoor, het heet 'vrije gereformeerde gemeente in nederland' en is neit aangesloten bij een kerkverband. Wel een clubje dus.
Het feit dat een kerk met een kerkenraad niet aangesloten is bij een kerkverband maakt van zo'n kerk nog geen clubje. Dan zou dat ook gelden voor die andere ongeveer 25 vrije gemeenten in de gereformeerde gezindte die Nederland telt. Bijv. Ede met ds. Goudraan, Waddinxveen met ds. Van Tilburg, enz.
Atze
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Je hebt inderdaad gelijk, astroguy. Als je het congregationalisme als kerkvisie hebt, dan is inderdaad elke gemeente een belangrijk onderdeel in het lichaam van Christus en is ieder gerechtigd zich Kerk te noemen.

Maar deze gemeente heeft die visie niet. Die hebben een zeer enge visie van de kerk in zijn geheel, en beschouwen zichzelf ook als een klein clubje, een armzalig overgebleven kuddetje. Ze hebben zich proberen aan te sluiten, dat moet hiertegenover wel weer gezegd worden. Enkele principes (die ik niet weet) echter waren onopgeefbaarder dan het lidmaatschap van een kerkverband.

En daarmee kan je objectief gezien wel van een clubje spreken, evenals we vroeger conventikels en gezelschappen hadden. Kleine groepjes mensen, teruggetrokken van alles en een ieder en geen deel uitmakend van een breder kerkverband.

Dit heeft niets met verwijt te maken, maar het stemd wel wat droefgeestig.
astroguy

Bericht door astroguy »

Herman schreef:Je hebt inderdaad gelijk, astroguy. Als je het congregationalisme als kerkvisie hebt, dan is inderdaad elke gemeente een belangrijk onderdeel in het lichaam van Christus en is ieder gerechtigd zich Kerk te noemen.

Maar deze gemeente heeft die visie niet. Die hebben een zeer enge visie van de kerk in zijn geheel, en beschouwen zichzelf ook als een klein clubje, een armzalig overgebleven kuddetje. Ze hebben zich proberen aan te sluiten, dat moet hiertegenover wel weer gezegd worden. Enkele principes (die ik niet weet) echter waren onopgeefbaarder dan het lidmaatschap van een kerkverband.

En daarmee kan je objectief gezien wel van een clubje spreken, evenals we vroeger conventikels en gezelschappen hadden. Kleine groepjes mensen, teruggetrokken van alles en een ieder en geen deel uitmakend van een breder kerkverband.

Dit heeft niets met verwijt te maken, maar het stemd wel wat droefgeestig.
Ik denk dat ik de principes van het gereformeerde kerkrecht geciteerd heb, zoals dat geformuleerd is in de DKO, die in het algemeen binnen de gereformeerde gezindte gehandhaafd worden, m.n. in dit geval de GGN. Een belangrijk principe in de DKO is dat elke gemeente inderdaad een aparte kerk vormt en dat deze kerken gezamenlijk en vrijwillig een kerkverband kunnen vormen. Dat houdt dan ook in dat een gemeente dus ook weer het kerkverband kunnen verlaten. De achtergronden van deze specifieke gemeente ken ik niet, anders dan wat destijds in het RD is verschenen. Die feiten zijn dat de GGN van Werkendam in 2005 het kerkverband van de GGN heeft verlaten om als vrije GGN verder te gaan (dus de kerkenraad bleef functioneren). Die kerkenraad heeft later in dat jaar besloten dhr. Ippel te bevestigen als predikant van die gemeente. Verder heeft die kerkenraad blijkbaar besprekingen gehad met naar ik meen de GGN-bv (rondom ds. Wink) die blijkbaar afgewezen zijn, waardoor de kerkenraad van de Vrije GGN Werkendam al dan niet van harte voortging als vrije gemeente voor te bestaan. Of we hier allemaal blij mee moeten zijn denk ik niet, maar zonder verdere gegevens vind ik het moeilijk om daar een oordeel over te geven. Een belangrijk verschil van deze gemeente met de conventikels en gezelschappen is dat deze laatsten geen kerkenraad hebben. Maar het is heel wel mogelijk dat in de practijk er weinig verschil meer is. Uit de kerkgeschiedenis is wel gebleken dat kleinere gemeenten die op zichzelf staan vaak terugvallen in een gezelschap, zeker als er moeite is met het vinden van opvolgers voor ambtsdragers.
Atze
Gesloten