Documentaire "velen zijn geroepen"
- J.C. Philpot
Documentaire "velen zijn geroepen"
Documentaire "velen zijn geroepen":
http://player.omroep.nl/?aflID=6107616&md5=7f35a32dbb56785aa8dc4b2d6cd5aee0
De bevindelijk-gereformeerden blijven blijkbaar interessant voor de documentairemakers! Ik vind dat de dames uit Zeeland en de man uit Putten eerlijk en goed overkomen in de documentaire.
http://player.omroep.nl/?aflID=6107616&md5=7f35a32dbb56785aa8dc4b2d6cd5aee0
De bevindelijk-gereformeerden blijven blijkbaar interessant voor de documentairemakers! Ik vind dat de dames uit Zeeland en de man uit Putten eerlijk en goed overkomen in de documentaire.
Ik vind dat je kunt merken dat prof. Anne van der Meiden uit vroeger tijden spreekt. De bevindelijk gereformeerden van nu zijn niet meer de bevindelijk gereformeerden van 50 jaar geleden.
Verder kan het inderdaad slechter. Dat ben ik eens met Hendrikus. Wel vind ik jammer dat ex-bevindelijken (dus iemand als Willem Aantjes) alleen nog maar weet van de nadruk op de ellende van de mens.
Verder kan het inderdaad slechter. Dat ben ik eens met Hendrikus. Wel vind ik jammer dat ex-bevindelijken (dus iemand als Willem Aantjes) alleen nog maar weet van de nadruk op de ellende van de mens.
Willem Aantjes heeft het over een angstgeloof wat hij heeft ingewisseld in een vertrouwensgeloof. Hij weet niet of hij bekeerd is, hij vertrouwd erop dat het goed komt.
Is het die angst die voor velen aanleiding is om te zoeken en te bezinnen? Juist in onze kringen kom je de vraag/worsteling tegen 'hoe wordt ik verzoend met God'. Die vraag kom je in de evangelische wereld amper tegen.
Ik denk dat angst niet helemaal het goede woord is wat Aantjes noemt. Ik denk dat het woord ernst beter zou passen. De ernst en de noodzaaak van bekering is 1 van de meest wezenlijke dingen in onze kringen waar we zuinig op moeten zijn. Waar die ernst en noodzaak niet meer gehoord wordt is het menselijkerwijs een aflopende zaak. Zie Aantjes.
Is het die angst die voor velen aanleiding is om te zoeken en te bezinnen? Juist in onze kringen kom je de vraag/worsteling tegen 'hoe wordt ik verzoend met God'. Die vraag kom je in de evangelische wereld amper tegen.
Ik denk dat angst niet helemaal het goede woord is wat Aantjes noemt. Ik denk dat het woord ernst beter zou passen. De ernst en de noodzaaak van bekering is 1 van de meest wezenlijke dingen in onze kringen waar we zuinig op moeten zijn. Waar die ernst en noodzaak niet meer gehoord wordt is het menselijkerwijs een aflopende zaak. Zie Aantjes.
Laatst gewijzigd door Gian op 28 dec 2007, 20:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
inderdaad, prima documentaire. Van der Meiden komt helaas niet veel verder dan een wat negatief-karikaturale insteek, maar de Zeeuwse dames en de Puttense meneer weten veel recht te zetten. Jammer van de jongetjes uit Staphorst; de ouders zijn er niet helemaal in geslaagd om over te brengen dat 'geen tv' meer redenen zou kunnen hebben dan 'mag niet'.
- Jean le Fontain
- Contacteer:
Eerlijke documentaire. De historicus maakt een paar storende fouten en snapt niet helemaal de theologische context volgens mij.
Die meneer uit Putten krijgt echt de ruimte ondanks dat ze 'm niet helemaal (of helemaal niet) begrijpen.
Die Anne van der Meiden is wel op z'n retour hoor. Die is niet verder gekomen dan z'n boekje 'De zwartekousenkerk'. Jammer dat net hij als autoriteit wordt binnengesleept. Hadden ze beter Jose Baars kunnen nemen die onlangs onderzoek (de onschuld voorbij) heeft gedaan naar keuse van reformatorische meisjes. Dan hadden ze een deskundige van recente datum.
Die meneer uit Putten krijgt echt de ruimte ondanks dat ze 'm niet helemaal (of helemaal niet) begrijpen.
Die Anne van der Meiden is wel op z'n retour hoor. Die is niet verder gekomen dan z'n boekje 'De zwartekousenkerk'. Jammer dat net hij als autoriteit wordt binnengesleept. Hadden ze beter Jose Baars kunnen nemen die onlangs onderzoek (de onschuld voorbij) heeft gedaan naar keuse van reformatorische meisjes. Dan hadden ze een deskundige van recente datum.
-
Het was iig weer positief om te zien hoe kleurrijk de GG is. Voor de rest ging het teveel over de toeters en de bellen ipv over het geloof. Het is naar mijn mening sowieso verbazingwekkend dat wij in de Gereformeerde gezindte vaak zo moeilijk over het geloof kunnen/durven te praten. We staan helaas vaak zo ver weg van dat eenvoudige bevindelijke geloof, dat we alleen nog ons geloof aan anderen kunnen beschrijven als dat we geen tv hebben, vrouwen rokken dragen etc etc.
"............................................................."
- Reformer
Inderdaad eindelijk een documentaire die een 'objectief' beeld geeft van 'het wereldje'. Met name dhr. Gort uit Putten komt heel 'naturel' over, heel eerlijk ook. Een aanrader voor iedereen om te kijken!Hendrikus schreef:Nou, ik heb wel eens slechtere documentaires gezien.
Voor mijn gevoel hebben de medewerkenden de ruimte gekregen om te zeggen wat ze wilden zeggen en is er bij de montage niet naar een karikatuur toe-"geknipt".
goede (toch wel objectieve )uitzending
(buiten wat kleine foutjes dan...
die GG Opheusden is GGn en de GGN bv heeft meer dan 2 kerken..)
( maar goed, of iedere buitenstaander van de ger gez het echt begrijpt.....??!! vraag me beetje af of mensen hier jaloers op worden, dit mag niet en dat mag niet, en somber ellendige mensenwat dat betreft sluit ik me aan bij entit.. wat betreft het uitstralen van het geloof , )
(buiten wat kleine foutjes dan...
die GG Opheusden is GGn en de GGN bv heeft meer dan 2 kerken..)
( maar goed, of iedere buitenstaander van de ger gez het echt begrijpt.....??!! vraag me beetje af of mensen hier jaloers op worden, dit mag niet en dat mag niet, en somber ellendige mensenwat dat betreft sluit ik me aan bij entit.. wat betreft het uitstralen van het geloof , )
Laatst gewijzigd door henriët op 28 dec 2007, 22:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Documentaire "velen zijn geroepen"
ik weet niet of het IEMAND is opgevallen dat één van de dochters uit Zeeland de opmerking plaatste "dat ze er geen moeite mee had om op zondag een rok te dragen" m.a.w. dat ze op andere dagen best wel een broek draagt..................J.C. Philpot schreef:Ik vind dat de dames uit Zeeland en de man uit Putten eerlijk en goed overkomen in de documentaire.
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
- J.C. Philpot
Zeer goed verwoord :!:Gian schreef:Willem Aantjes heeft het over een angstgeloof wat hij heeft ingewisseld in een vertrouwensgeloof. Hij weet niet of hij bekeerd is, hij vertrouwd erop dat het goed komt.
Maw met die Aantjes komt het niet meer goed?J.C. Philpot schreef:Zeer goed verwoord :!:Gian schreef:Willem Aantjes heeft het over een angstgeloof wat hij heeft ingewisseld in een vertrouwensgeloof. Hij weet niet of hij bekeerd is, hij vertrouwd erop dat het goed komt.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Re: Documentaire "velen zijn geroepen"
Ja. En? Dat is praktijk in menig refogezin. Je moest eens lezen welke betogen er in schoolkranten worden geschreven over het verschijnsel dat meisjes dag in, dag uit de fietstocht van huis naar school vice versa, door weer en wind, soms wel 30 kilometer heen en 30 terug, afleggen met een regenbroek aan, en dan in de fietsenstalling die regenbroek uitdoen.Rens schreef:ik weet niet of het IEMAND is opgevallen dat één van de dochters uit Zeeland de opmerking plaatste "dat ze er geen moeite mee had om op zondag een rok te dragen" m.a.w. dat ze op andere dagen best wel een broek draagt..................
Je zou ze de kost moeten geven, Rens, de meisjes die uit school linea recta naar huis gaan om als eerste dat rokje om te wisselen voor een broek.
Of die op zaterdagavond gerokt de deur uitgaan, in de uitgaansgelegenheid als eerste het toilet opzoeken om het rokje om te wisselen voor de meegenomen jeans.
In de documentaire heb ik 't wel opgemerkt, maar ik vond 't niet iets opmerkelijks...