PKN en toch pastorie uit!

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

PKN en toch pastorie uit!

Bericht door Unionist »

Onderstaande stond vanmorgen in het ND. Omdat er geen rubriek voor de PKN is, heb ik de titel van deze rubriek maar letterlijk genomen. Uit de HNHK.

Maar omdat het de HHK wel (een beetje) raakt, en betreffende persoon zeer gezien is ook in HHK-kringen, heb ik het toch maar geplaatst.

De dominee slaapt op de grond

door onze redacteur Aldwin Geluk

Ternauwernood kon gisteren in Vinkeveen worden voorkomen dat de toren van de hervormde kerk omviel. Intussen moesten wel de pas aangetreden dominee, zijn vrouw en hun zes zoons in het verenigingsgebouw overnachten. Op de vloer.

VINKEVEEN - Klaas van de Roest weet het zeker: de toren moet alsnog om. Hangend over het stuur van zijn Sparta-met, bekijkt hij 'zijn' hervormde kerk, waar hij steevast twee keer per zondag de dienst bezoekt. Terwijl bouwvakkers met behulp van een hijskraan en zware stalen balken de zeventig jaar oude kerk stutten, vertelt de gepensioneerde De Vries dat al lang bekend was dat de palen waarop de kerktoren rust, problemen vertoonden. ,,Ik snap niet dat ze het niet eerder in de gaten hebben gehad. Nu staat hij zo schuin, dat ze 'm nooit meer goed rechtop krijgen.''

De afgelopen week is de kerktoren zo'n twintig centimeter verzakt. Dinsdagavond werd de situatie zo ernstig, dat de toren dreigde om te vallen, precies op de pastorie waar de onlangs aangetreden gereformeerde-bondspredikant A. Simons, zijn vrouw en hun zes zoons net een halfjaar wonen. De burgerlijke gemeente gaf daarop het bevel de pastorie te ontruimen. Het gezin Simons moest op matrassen in het naast de kerk gelegen verenigingsgebouw overnachten.

Veel slaap kreeg het gezin echter niet. ,,Midden in de nacht bakte de dominee nog frikadellen voor ons'', vertelt Arie Mulckhuyse. Hij is, behalve lid van de hervormde gemeente die in het getroffen gebouw kerkt, ook een van de aannemers die de toren gisternacht zodanig heeft gestut, dat er geen direct instortingsgevaar meer is. ,,We hielden de toren al een tijdje in de gaten'', vertelt hij. ,,Er zat altijd wel wát beweging in, maar de laatste weken verzakte hij steeds sneller. Hij staat nu 32 centimeter uit het lood. We waren er gisteren net op tijd bij. Twee dagen later, en hij had omgelegen.''

Mulckhuyse heeft tot zes uur 's morgens doorgewerkt, is toen even naar bed gegaan, en was om tien uur alweer present. ,,We zijn nu zover dat de toren niet meer zakt. Nu moeten we gaan bekijken hoe we het fundament kunnen aanpakken.'' Hij denkt dat hij de toren opnieuw kan funderen, zodat die gewoon kan blijven staan.

De noodreparaties hebben de kerk echter wel onbruikbaar gemaakt. Grote stalen buizen steken uit de ingang, en volgens Mulckhuyse staat de kerktoren inmiddels zo scheef dat het kerkdak - dat aan de toren is bevestigd - alsnog kan instorten.

In Vinkeveen wordt intussen druk gespeculeerd over de oorzaak van de plotselinge verzakking. Het groepje gepensioneerde Vinkeveners dat zich voor de kerk heeft verzameld, wordt steeds groter. Er staan nu drie mannen: een hervormde, een gereformeerde en een rooms-katholiek. ,,Waarom die toren is verzakt? Omdat die hervormden hier veel te zwaar zijn'', grapt de laatste. De andere mannen lachen hartelijk.

De gereformeerde - die niet met zijn naam in de krant wil - wijt de verzakking aan de uitdroging van het veen waarop Vinkeveen is gebouwd. ,,Net als in Wilnis, waar de Veendijk vorige zomer zomaar doorbrak, droogt ook hier het veen uit. Dat komt doordat ze veel te veel water hebben weggepompt, en omdat het nu zulk droog weer is.''

Aannemer Mulckhuyse ontkracht deze theorie direct. ,,De heipalen staan nog gewoon in het water, uitdroging is hier niet het probleem.'' Over wat dan wel de oorzaak van de plotselinge verzakking is, tast ook hij echter in het duister. ,,Het kan een constructiefout zijn... Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik zoiets als dit ook nog nooit heb meegemaakt.''

Een ding is echter zeker: met de bouwvak voor de deur zal het nog maanden gaan duren voordat de hervormde gemeente weer in het eigen gebouw kan kerken. Waar de dienst aanstaande zondag zal plaatsvinden, is nog een vraag. De rooms-katholieke kerk is een optie, of de kantine van de plaatselijke middelbare school. Aan de koffie in de tuin van de kerk, vinden de meeste bouwvakkers dat de kerk 'van de roomsen' de beste optie is. ,,Al zijn er misschien mensen die daar moeite mee hebben'', oppert Corina van Sligtenhorst, beheerster van het kerkelijk centrum. ,,Vanwege al die beelden daar'', licht ze toe. ,,Nou, dan hangen ze daar maar een kleedje overheen'', merkt een van de bouwvakkers op.

Het meest hebben de Vinkeveners nog wel te doen met het domineesgezin, dat waarschijnlijk de komende tijd niet in de pastorie mag wonen. ,,Waren ze na de verhuizing net een beetje gesetteld, moeten ze alweer verhuizen'', verzucht Van Sligtenhorst, die vertelt dat de predikant tien kinderen heeft. ,,Maar zijn vier dochters zijn al getrouwd, alleen de zes jongens zijn nog thuis.''

Waar het domineesgezin naartoe moet, is ook nog onduidelijk. Een vakantiehuis misschien. Gelukkig ziet de dominee zelf ook nog de humor van de situatie in, vertelt de beheerster. ,,Vannacht zei hij: 'Ben ik in de PKN gebleven, moet ik nóg mijn pastorie uit!'.''
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Jelle

Bericht door Jelle »

Aan het eind een beetje een beschamende opmerking van deze dominee. Zeker in zijn situatie kan die beter zulke opmerkingen niet maken.


Dat het fundament niet klopt van deze kerk is nu wel duidelijk aan de verzakking te zien.

[Aangepast op 30/6/05 door Jelle]
Corydoras
Berichten: 965
Lid geworden op: 01 jun 2005, 13:59

Bericht door Corydoras »

Oorspronkelijk gepost door Jelle
Aan het eind een beetje een beschamende opmerking van deze dominee. Zeker in zijn situatie kan die beter zulke opmerkingen niet maken.
Een beetje galgenhumor moet kunnen, toch?
Dat het fundament niet klopt van deze kerk is nu wel duidelijk aan de verzakking te zien.
Valt dat niet onder dezelfde categorie dan :t
love
Berichten: 111
Lid geworden op: 13 nov 2004, 19:52

Bericht door love »

Oorspronkelijk gepost door Jelle


Dat het fundament niet klopt van deze kerk is nu wel duidelijk aan de verzakking te zien.

[Aangepast op 30/6/05 door Jelle]

Heeeeel flauw!
Gebruikersavatar
Daphne
Berichten: 4577
Lid geworden op: 17 jun 2002, 19:26

Bericht door Daphne »

Grappgig he dat we t weer over de pkn/hhk standen hebben... allemaal aan de hand van een verzakte kerktoren! :u

Bravo!
God said: "Fear not, for I have redeemed you; I have summoned you by name; you are Mine."
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Oorspronkelijk gepost door Daphne
Grappgig he dat we t weer over de pkn/hhk standen hebben... allemaal aan de hand van een verzakte kerktoren! :u

Bravo!
Komt natuurlijk allemaal door die grap van Ds. Simons.

Er staat alleen niet bij of het gaat om een afwijking naar rechts of naar links. Maar gezien de opmerking van de rk-Vinkevener, zal het wel naar rechts zijn.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Jelle

Bericht door Jelle »

Oorspronkelijk gepost door Corydoras
Oorspronkelijk gepost door Jelle
Aan het eind een beetje een beschamende opmerking van deze dominee. Zeker in zijn situatie kan die beter zulke opmerkingen niet maken.
Een beetje galgenhumor moet kunnen, toch?
Dat het fundament niet klopt van deze kerk is nu wel duidelijk aan de verzakking te zien.
Valt dat niet onder dezelfde categorie dan :t
Galgenhumor is zeker van een dergelijke dominee in deze zaak niet gepast. Zeker niet als we zien wat dit alles teweeg heeft gebracht.
Jelle

Bericht door Jelle »

Oorspronkelijk gepost door Lindy
Oorspronkelijk gepost door Jelle
Aan het eind een beetje een beschamende opmerking van deze dominee. Zeker in zijn situatie kan die beter zulke opmerkingen niet maken.


Dat het fundament niet klopt van deze kerk is nu wel duidelijk aan de verzakking te zien.


[Aangepast op 30/6/05 door Jelle]
Bah Jelle, vind je die laatste opmerking van jou wel passend dan? Ik weet niet of je die ds. wel eens hebt horen preken, maar hij preekt écht niet anders dan de hhk hoor!

Alleen het fundament waarop hij het nu brengt deugd niet meer.

En het gaat toch om het Woord wat gepredikt wordt en niet het etiket wat er op geplakt wordt? Hmmm is ie PKN???? DEUGT NIET!
Het fundament van de pkn deugt niet, en daar gaat het mede om, het huis geboudwd op een ondeugelijk fundament valt.

[Aangepast op 30/6/05 door Lindy]
[Aangepast op 30/6/05 door Jelle]
Gebruikersavatar
dré
Berichten: 383
Lid geworden op: 06 apr 2004, 13:31

Bericht door dré »

Oorspronkelijk gepost door Jelle

Dat het fundament niet klopt van deze kerk is nu wel duidelijk aan de verzakking te zien.

[Aangepast op 30/6/05 door Jelle]
Maar gelukkig lees ik niet dat HET FUNDAMENT van deze gemeente(!) niet in orde is. Dat zou nog erger geweest zijn. :)
dré
--------

Credo in unum Deo
Jelle

Bericht door Jelle »

Oorspronkelijk gepost door Unionist
Oorspronkelijk gepost door Daphne
Grappgig he dat we t weer over de pkn/hhk standen hebben... allemaal aan de hand van een verzakte kerktoren! :u

Bravo!
Komt natuurlijk allemaal door die grap van Ds. Simons.

Er staat alleen niet bij of het gaat om een afwijking naar rechts of naar links. Maar gezien de opmerking van de rk-Vinkevener, zal het wel naar rechts zijn.

volgens mij zakt hij naar links
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Oorspronkelijk gepost door Jelle
Oorspronkelijk gepost door Unionist
Oorspronkelijk gepost door Daphne
Grappgig he dat we t weer over de pkn/hhk standen hebben... allemaal aan de hand van een verzakte kerktoren! :u

Bravo!
Komt natuurlijk allemaal door die grap van Ds. Simons.

Er staat alleen niet bij of het gaat om een afwijking naar rechts of naar links. Maar gezien de opmerking van de rk-Vinkevener, zal het wel naar rechts zijn.

volgens mij zakt hij naar links
Paulus deed dat ook op de Areopagus.
arend

Bericht door arend »

Ik vind beide opmerkingen eigenlijk wel grappig... :){
Plaats reactie