Aanstoot geven

Plaats reactie
Sabra

Aanstoot geven

Bericht door Sabra »

Uit het Reformatorisch Dagblad
Wellicht was het voor ons een geruststellende conclusie. Volgens de godsdienstsocioloog van de VU, prof. H. Stoffels, zijn de bevindelijk gereformeerden de meest stabiele en duurzame orthodoxe groepering. Meer in ieder geval dan de vrijgemaakten en de evangelischen.

Nu kan men inderdaad van de laatste twee zeggen dat zij fors aan identiteitsverlies lijden en steeds meer opschuiven naar het midden van de kerkelijke wereld. Men maakt zich minder dan vroeger druk om allerlei traditionele standpunten en theologische verschillen.

Maar of de bevindelijk gereformeerde zuil nu wel zo stevig staat? Daar kan men z’n vraagtekens bij zetten. Niet alleen is er, zoals Stoffels constateert, een vrij omvangrijke uitstroom. Er is er ook een geestelijke verschraling te constateren, die zich onder meer uit in de opmars van een lichtvaardig geloof. Verder is er onmiskenbaar sprake van verwereldlijking.

Stoffels noemt in dit verband de dure auto’s die hij zag staan bij een bijeenkomst van de VRCL, de club van refozakenlieden. Hij ziet dat als een onmogelijke scheiding van zondag en door de week. 1. Nu kan ik mij inderdaad herinneren dat ik samen met Stoffels deel uitmaakte van een forum op een VRCL-vergadering. Dat is al heel wat jaren geleden en eerlijk gezegd is mij van die dure auto’s niets bijgebleven.
.
Toch is het niet de eerste keer dat mensen hun verbazing of zelfs verontwaardiging uitspreken over het reformatorische wagenpark. Begin dit jaar reageerde de christelijk gereformeerde prof. G. C. den Hertog op de uitslag van een RD-enquête. Hij was uiterst kritisch over al die dure auto’s in de achterban van het RD. In zijn ogen was een auto van meer dan 35.000 euro principieel onaanvaardbaar.
.
Daarnaast verbaasde hij zich er zeer over dat in sommige zware kerken jongeren bij toerbeurt wacht moesten lopen bij de geparkeerde auto’s. Hij vond het volstrekt onverantwoord ze daarvoor uit de kerk te houden.
.
Dat was allemaal nogal zwaar aangezet. Als het gaat om het kerkbezoek van jongeren vrees ik dat er elders in de gereformeerde gezindte wel grotere problemen te signaleren zijn. En het werk van de politie is altijd beschouwd als noodzakelijke zondagsarbeid. 2. Kortom: dit was van links komen met rechtse argumenten. Wie het vatten kan, die vatte het!
.
Maar is er toch niet iets mis met het autobezit in reformatorische kring? Geeft men daar meer uit aan auto’s dan anderen met een vergelijkbaar inkomen? In ieder geval is in dit verband van belang dat relatief veel RD-lezers op het (verstedelijkte) platteland wonen, waar je meer op de auto bent aangewezen dan in een stedelijk milieu. Daarnaast geldt dat reformatorische gezinnen groter zijn dan gemiddeld. Dat leidt er al gauw toe dat er een grotere en dus duurdere auto nodig is.
.
3. Verder zou het wel eens zo kunnen zijn dat men zijn geld liever besteedt aan een auto dan bijvoorbeeld aan vliegvakanties. En men heeft gelukkig ook minder te maken met de extra kosten die een tweede of derde vrouw met zich meebrengen. Die moet je ook niet onderschatten!
.
Toch blijft het een feit dat in onze maatschappij de auto in hoge mate geldt als een statussymbool. Dat hangt samen met de grote zichtbaarheid er van. Iemand kan een kostbare verzameling boeken of antiek hebben, maar daar rijd je nu eenmaal niet dagelijks mee over straat om die aan iedereen te tonen.
.
Met een auto ligt dat anders. Ook al is die voor ons primair een gebruiksvoorwerp en is het logisch dat wie er voor zijn werk veel gebruik van maakt, daarom al gauw een duurdere auto zal aanschaffen (als het kan lijden), toch is dat showaspect duidelijk aanwezig. Met een dure auto kan men immers laten zien wie men is. Laten zien hoever men het gebracht heeft in de wereld.
.
Dat is een reden te meer om daarbij een zekere matiging te betrachten. 4. Zonder nu maximale aankoopbedragen te gaan noemen (die hangen veel te veel af van inkomen en gebruikseisen) geldt ook hier dat het geen kwaad kan om aan de veilige kant te blijven. Ook al omdat die dure auto’s van de refo’s kennelijk in brede kring een gevoelig punt zijn. 5. Geen aanstoot willen geven is een voluit bijbels principe.
ad. 1 Ik vraag mij af waar deze beste man zijn ogen heeft. Toevalligerwijs ken ik een groot aantal van deze mensen, en deze beweren slaat nergens op. Een groot aantal van deze dames en heren rijden in auto's die niet te koop zijn voor minder dan 50.000 euro. Met als topper de Roll-Royce van dhr. J. van den Heuvel.

ad. 2 Deze verdediging is eerder een mislukte poging om recht te praten wat krom is. Blijkbaar voelt de schrijver van dit stuk zich nogal aangesproken.

ad. 3 Hij probeert tevens de dure auto's te rechtvaardigen door op te merken dat mensen niet op een dure vakantie gaan. Blijkbaar kijkt hij niet zo vaak in de reisgids van Amacitia, maar daar staan toch behoorlijke dure reizen in.

Daarnaast komt hij met het onzinnige argument dat de tweede of derde vrouw niet bekostigd hoeft te worden. M.a.w. buiten de reformatorische kring is het vrij normaal meerdere vrouwen heeft getrouwd en dat men alimentatie betaalt aan vorige vrouwen.

In de 'normale' wereld zijn het niet alleen de mannen die werken, maar brengen de vrouwen ook geld in het laatje, maar een dergelijke gedachtengang is blijkbaar teveel voor de schrijver.

ad. 4 Niets is zo ondefinieerbaar als het definiëren van een maximumprijs voor auto's. De schrijver merkt op dat men niet weet wat iemand thuis heeft hangen/staan aan dure kunstvoorwerpen, maar voor het goede beeld moet men maar toch niet een al te dure auto aanschaffen.

ad. 5 Dit argument wordt ook altijd te pas en te onpas gebruikt, wanneer men geen andere argumenten kan verzinnen, komt dit cliché maar weer eens naar voren.
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Ik vond het idd een slap verhaal. "Gij geheel anders" zegt de Schrift. Betekent dat: GIj moet uw duizenden aan andere consumptie-artikelen uitgeven dan de wereld?

Of:

Gij kan best met wat minder af, geef de rest eens aan uw naaste?
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6329
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Bericht door Gian »

Geeft men daar meer uit aan auto’s dan anderen met een vergelijkbaar inkomen?
Tja, als je de wereld alleen als maatstaf wil gebruiken om je eigen materialisme goed te praten.....
In ieder geval is in dit verband van belang dat relatief veel RD-lezers op het (verstedelijkte) platteland wonen, waar je meer op de auto bent aangewezen dan in een stedelijk milieu.
Er zijn ook vertegenwoordigers die met een Astra of Golf 80000 km per jaar rijden.
Verder zou het wel eens zo kunnen zijn dat men zijn geld liever besteedt aan een auto dan bijvoorbeeld aan vliegvakanties. En men heeft gelukkig ook minder te maken met de extra kosten die een tweede of derde vrouw met zich meebrengen. Die moet je ook niet onderschatten!
Dit is gewoon goedpraterij. Wij zijn beter want wij scheiden niet. En wat moet idd een refogezinnetje nou in Loret de Mar? Met 6 kinderen ga je echt niet vliegen en Italië is prima te doen met de auto. Wie vliegt er dan? Inderdaad, de (christelijke) jeugd die überhuapt amper auto rijden.


Het blijft een princiepe-kwestie om op christelijk wijze je gaven te benutten, of nuttig te maken. Dat mis ik totaal in het stuk.
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Je moet het Friendensstimme-blaadje eens lezen. Dominees scheuren daar in hun Lada's honderden kilometers dwars door Siberië.

Snelwegen? Wat zijn dat? Wegen met kuilen van minder dan 30 cm diep?

"Ja maar, ik heb 12 kinderen" Die passen ook in een Lada met kattenbak.

"Ja maar, ik heb rugklachten" Ja, dominee Pjotr Ilanowitsj uit Kartoetsjk ook, maar rijdt die in een MPV?
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Marjan
Berichten: 1009
Lid geworden op: 17 jan 2005, 21:02

Bericht door Marjan »

Vraagje: waar staat in de Bijbel dat je geen aanstoot mag geven en wat is aanstoot precies?
Be yourself, there are plenty of others.
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6329
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Bericht door Gian »

Oorspronkelijk gepost door Marjan
Vraagje: waar staat in de Bijbel dat je geen aanstoot mag geven en wat is aanstoot precies?
Ergenis geven ofzo...?
Marjan
Berichten: 1009
Lid geworden op: 17 jan 2005, 21:02

Bericht door Marjan »

Oorspronkelijk gepost door Gian
Oorspronkelijk gepost door Marjan
Vraagje: waar staat in de Bijbel dat je geen aanstoot mag geven en wat is aanstoot precies?
Ergenis geven ofzo...?
Hoho! Ergernis geven wordt vaak verkeerd uitgelegd. Iemand ergeren is iemand tot zonde verleiden, en NIET iemand nijdig maken. Zo iemand één van deze kleinen ergert...

Kanttekeningen:
ergert,
Dat is, iets doet, spreekt of leert waardoor hij een ander tot zondigen of afval beweegt.
Be yourself, there are plenty of others.
Plaats reactie