Evangelisch

Geka

Bericht door Geka »

jvdg schreef:
Geka schreef: Kortom; ik heb veel waardering voor het werk van de JBGG, en over het algemeen ook voor de inhoud van het blad Daniel.

Pas las ik daarin een prachtige en heldere meditatie over de rechtvaardiging door het geloof van de hand van ds. H. Paul.
Het is van harte te hopen dat die voluit reformatorische geluiden ook overal (zowel binnen als buiten de GG) zullen klinken.
Waarvan akte!
Het is denk ik goed om dit ook eens te laten horen. Natuurlijk moet het mogelijk zijn een onderwerp of artikel als dit te bespreken, maar in de praktijk is de GG wel het kerkverband wat hier het meest besproken/bekritiseerd wordt.

Zo af en toe doe ik daar hier ook aan mee. Toen ik zelf nog GG was had ik (forse) kritiek op bepaalde dogmatische standpunten en theologische ontwikkelingen in het kerkverband. Die (forse) kritiek heb ik nog steeds, in dat opzicht is mijn visie onveranderd.

Dat neemt niet weg dat ik zowel in het verleden als in het heden ook veel waardering had en heb voor bepaalde zaken in de GG, waaronder bijv. het jeugdwerk en het zendingswerk. Ook die visie is onveranderd.

Kortom, er zijn ook 'goede dingen in Juda'. Om de balans in evenwicht te houden mag en moet dat ook gemeld worden. Dat betekent overigens niet dat ik iets afdoe aan de eerder door mij geuite kritiek op de suggestieve manier waarop ds. De Heer zijn artikel schreef. Maar omdat ik me de gedachte van een anti GG topic enigszins kan voorstellen leek het me goed voor het evenwicht ook het positieve te laten horen.

En misschien is het tegelijkertijd ook nog wel een reactie op een suggestie uit het bewuste artikel: niet alle mensen die de GG bewust verlaten doen dat vanwege de keuze voor een geestelijk klimaat zoals ds. De Heer dat schildert.
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Ander schreef:
Tiberius schreef:
wim schreef:Maar goed, het kan nog alle kanten op met de artikelenserie.
Behalve de goede. (Als ik de reacties hier zo eens lees).
Alleen nog maar de goede kant op...

Het is weer een typisch anti-GG topic geworden.
De ervaring leert dat de mening die haaks staat op de overkritische forummers ('t zijn ook altijd dezelfde) de goede mening is. Dus dat belooft wat.

De schrijver van de artikelen moet zich gesterkt weten dat er op RF gehakt wordt gemaakt van zijn artikelen. Dan doe je het pas goed.
Met alle respect , Ander, dit is niet fair.
Het zijn dit keer (gelukkig) over het algemeen geen anti GG reactie's
Ik voel me van harte verbonden met de GG, maar het ging hier echt alleen maar over de stijl.
Als je dan een reactie geeft , geef daar dan een reactie op .
Ander

Bericht door Ander »

Wilhelm schreef:
Ik voel me van harte verbonden met de GG, maar het ging hier echt alleen maar over de stijl.
Of je het fair vindt of niet, dat maakt me niet zo heel veel uit.
Ik onderschrijf van harte het eerste artikel dat ds. de Heer schrijft en ook de stijl is volledig in overeenstemming hoe ik dit zielsbedervende gevaar zie. Hij durft het aan zelfs de zangbundel van de eigen jeugdbond te bekritiseren. Dat werd immers hoog tijd!
Eindelijk iemand die onderbouwd en bestudeerd dit probleem uitgebreid wil bespreken en dan krijgen we zulke absurde discussies. Ik voel me volkomen vrij om daar wat van te zeggen. Nogmaals, je wil graag mijn reactie: de stijl van ds. de Heer spreekt me bijzonder aan. Ik hoop dat hij licht mag krijgen om hier verder mee door te gaan!
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Na het artikel gelezen te hebben snap ik werkelijk niets van al de opgeblazen reacties hier. Lees dat artikel nu eens onbevooroordeeld? Ik kan me alleen maar bij Jongere aansluiten. Typisch voorbeeld van spijkers op laag water zoeken.
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Ander schreef:
Wilhelm schreef:
Of je het fair vindt of niet, dat maakt me niet zo heel veel uit.
Ik onderschrijf van harte het eerste artikel dat ds. de Heer schrijft en ook de stijl is volledig in overeenstemming hoe ik dit zielsbedervende gevaar zie. Hij durft het aan zelfs de zangbundel van de eigen jeugdbond te bekritiseren. Dat werd immers hoog tijd!
Eindelijk iemand die onderbouwd en bestudeerd dit probleem uitgebreid wil bespreken en dan krijgen we zulke absurde discussies. Ik voel me volkomen vrij om daar wat van te zeggen. Nogmaals, je wil graag mijn reactie: de stijl van ds. de Heer spreekt me bijzonder aan. Ik hoop dat hij licht mag krijgen om hier verder mee door te gaan!
Bedankt voor je reactie, dit is iig eerlijk.
Maar een zangbundel bekritiseren van je eigen Jeugbond of een Bijbel vertaling, die nog niet ver of beoordeeld is door de Synode, te plaatsen in een bepaalde hoek , is dat dan geen vorm van polariseren ?

Erasmiaan schreef:Na het artikel gelezen te hebben snap ik werkelijk niets van al de opgeblazen reacties hier. Lees dat artikel nu eens onbevooroordeeld? Ik kan me alleen maar bij Jongere aansluiten. Typisch voorbeeld van spijkers op laag water zoeken.

Wel vreemd , dat er velen zijn die hier anders over denken, tot zelfs ouderen bij ons in de gemeente toe !
Maar wees blij dat je dat gevoel niet hebt, zou ik zeggen.
Josephus

Bericht door Josephus »

Erasmiaan schreef:Lees dat artikel nu eens onbevooroordeeld?
Over suggestieve argumentatie gesproken. Door net te doen alsof 'de critici' bevooroordeeld zijn, hoef je ze zeker niet meer serieus te nemen?

Je zou evengoed kunnen beweren, dat degenen die vinden dat het allemaal wel meevalt, bevooroordeeld zijn.
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
entiteitxx

Bericht door entiteitxx »

Als ds de Heer al als te rechts bestempeld wordt.....

Wat me altijd verbaasd is dat er zoveel kritiek is op de aloude bevindelijke geluiden die al sinds een eeuw in de GG beluisterd mogen worden. Wat me nog meer verbaasd ( getuige ook deze topic)is dat wanneer er een aankondiging gedaan wordt dat een bep dominee iets gaat schrijven over de 'evangelischen' , dat men al bij voorbaat kiest tegen deze dominee en zijn standpunten ( die hij nog moet publiceren) en voor de evangelische standpunten.

En nee, natuurlijk zijn ze niet anti-GG.

En ja, natuurlijk zou ik me hierover niet meer moeten verbazen.
"............................................................."
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Josephus schreef:Over suggestieve argumentatie gesproken. Door net te doen alsof 'de critici' bevooroordeeld zijn, hoef je ze zeker niet meer serieus te nemen?

Je zou evengoed kunnen beweren, dat degenen die vinden dat het allemaal wel meevalt, bevooroordeeld zijn.
Ik bedoel, iedereen heeft bijna eerst dit topic gelezen en daarna pas het artikel. Ja, dan ga je overal op letten en ga je dingen opblazen.
Wilhelm schreef:Wel vreemd , dat er velen zijn die hier anders over denken, tot zelfs ouderen bij ons in de gemeente toe !
Maar wees blij dat je dat gevoel niet hebt, zou ik zeggen.
Dat er hier velen zijn die daar anders over denken zegt me niet zoveel. Dat ze bij jou in de gemeente zijn, tja, dat zou kunnen. Ik vind het echt overdreven. Ik hoop overigens dat ze die nieuwe rubriek die kerkgeschiedenis behandelt, wél waarderen.
Josephus

Bericht door Josephus »

entiteitxx schreef:Wat me altijd verbaasd is dat er zoveel kritiek is op de aloude bevindelijke geluiden die al sinds een eeuw in de GG beluisterd mogen worden. Wat me nog meer verbaasd ( getuige ook deze topic)is dat wanneer er een aankondiging gedaan wordt dat een bep dominee iets gaat schrijven over de 'evangelischen' , dat men al bij voorbaat kiest tegen deze dominee en zijn standpunten ( die hij nog moet publiceren) en voor de evangelische standpunten.
Lees nou gewoon even het hele topic door, dus vanaf het begin... :|
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
uitgeworpen

Bericht door uitgeworpen »

Ik heb het artikel niet gelezen.

Maar ik kan me voorstellen, wanneer iemand ds de Heer kent uit zijn prediking en ook kennis heeft aan de manier waarop hij in zijn gemeente staat, het dan een eenvoudig rekensommetje is
om te weten welke kant het opgaat in de artikelenreeks.

Daar hoef je geen anti-gergemmer voor te zijn.
Het gebed is de gouden sleutel die de poort der genade kan openen.
entiteitxx

Josephus schreef:
entiteitxx schreef:Wat me altijd verbaasd is dat er zoveel kritiek is op de aloude bevindelijke geluiden die al sinds een eeuw in de GG beluisterd mogen worden. Wat me nog meer verbaasd ( getuige ook deze topic)is dat wanneer er een aankondiging gedaan wordt dat een bep dominee iets gaat schrijven over de 'evangelischen' , dat men al bij voorbaat kiest tegen deze dominee en zijn standpunten ( die hij nog moet publiceren) en voor de evangelische standpunten.
Lees nou gewoon even het hele topic door, dus vanaf het begin... :|
Ik doel juist op het begin.......
entiteitxx

uitgeworpen schreef:Ik heb het artikel niet gelezen.

Maar ik kan me voorstellen, wanneer iemand ds de Heer kent uit zijn prediking en ook kennis heeft aan de manier waarop hij in zijn gemeente staat, het dan een eenvoudig rekensommetje is

reken even voor
uitgeworpen

Bericht door uitgeworpen »

entiteitxx schreef:

reken even voor
Nee, olie op het vuur heeft geen zin toch?
Dan drijven we alleen nog maar verder van elkaar af.
Het gebed is de gouden sleutel die de poort der genade kan openen.
entiteitxx

uitgeworpen schreef:
entiteitxx schreef:

reken even voor
Nee, olie op het vuur heeft geen zin toch?
Dan drijven we alleen nog maar verder van elkaar af.
Met een eenvoudig rekensommetje komen heeft al geen zin..
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Erasmiaan schreef:. Ik hoop overigens dat ze die nieuwe rubriek die kerkgeschiedenis behandelt, wél waarderen.
Uiteraard, net zoals de andere artikelen trouwens, ook de meditatie was dit keer heel mooi.
En ik hoop van harte dat de rest van de serie ook waarschuwend, leerzaam en goed onderbouwd zal zijn in een stijl die iedereen aanspreekt.
Want dan kunnen we het echt over de inhoud hebben.

Iedereen maakt wel eens een "slip off the pen", zelfs schrijvers in de SB :wink: , maar dat moet je wel kunnen zeggen , toch ?
Gesloten