Het is denk ik goed om dit ook eens te laten horen. Natuurlijk moet het mogelijk zijn een onderwerp of artikel als dit te bespreken, maar in de praktijk is de GG wel het kerkverband wat hier het meest besproken/bekritiseerd wordt.jvdg schreef:Waarvan akte!Geka schreef: Kortom; ik heb veel waardering voor het werk van de JBGG, en over het algemeen ook voor de inhoud van het blad Daniel.
Pas las ik daarin een prachtige en heldere meditatie over de rechtvaardiging door het geloof van de hand van ds. H. Paul.
Het is van harte te hopen dat die voluit reformatorische geluiden ook overal (zowel binnen als buiten de GG) zullen klinken.
Zo af en toe doe ik daar hier ook aan mee. Toen ik zelf nog GG was had ik (forse) kritiek op bepaalde dogmatische standpunten en theologische ontwikkelingen in het kerkverband. Die (forse) kritiek heb ik nog steeds, in dat opzicht is mijn visie onveranderd.
Dat neemt niet weg dat ik zowel in het verleden als in het heden ook veel waardering had en heb voor bepaalde zaken in de GG, waaronder bijv. het jeugdwerk en het zendingswerk. Ook die visie is onveranderd.
Kortom, er zijn ook 'goede dingen in Juda'. Om de balans in evenwicht te houden mag en moet dat ook gemeld worden. Dat betekent overigens niet dat ik iets afdoe aan de eerder door mij geuite kritiek op de suggestieve manier waarop ds. De Heer zijn artikel schreef. Maar omdat ik me de gedachte van een anti GG topic enigszins kan voorstellen leek het me goed voor het evenwicht ook het positieve te laten horen.
En misschien is het tegelijkertijd ook nog wel een reactie op een suggestie uit het bewuste artikel: niet alle mensen die de GG bewust verlaten doen dat vanwege de keuze voor een geestelijk klimaat zoals ds. De Heer dat schildert.