Is dit een idee, of is het waanzin?

Gebruikersavatar
plebe
Berichten: 656
Lid geworden op: 11 aug 2005, 10:38

Bericht door plebe »

Rens schreef:Vloeiend Nederlands is ook niet wat ik vraag, maar wel goed verstaanbaar.

Blijft het "probleem" dat men in de openbare ruimtes gewoon in hun eigen taal blijven koeterwalen, zodat je soms het idee hebt in je eigen land/stad/dorp op "vakantie" te zijn, danwel een vreemdeling in je eigen stad/dorp.................en dáár moet sowieso een einde aan komen!~Thuis je eigen taal spreken? Prima, mag je zélf weten, maar op straat, en waar dan ook buitenshuis behoort men de taal van het land te spreken!

een bijkomend probleem, naast het taal- en integratieprobleem is de ongebreidelde toestroom van mensen die tweede- en zelfs derdegraads familie zijn, in dit geval Turkse en Marokaanse mensen. En juist die leveren de meeste taalproblematiek op, náást een al evenzeer opspelend woonruimteprobleem.

Want alles hangt met alles samen, of je het nu wilt of niet. Taalproblemen, integratie, huisvesting, woningbouw, ruimtegebrek, grondprijzen, de pan uitrijzende uitkeringen en ga nog maar even door...........
Beste Rens,

Wel eens om een hoekje gekeken in Australië, Nieuw Zeeland e.d.?
Hollanders daar passen zich ook nauwelijks aan! Dus een matiging van je Wilderiaanse retoriek zou op zijn plaats zijn.
Gelooft het evangelie en bekeert u !
Gebruikersavatar
Ariene
Berichten: 2687
Lid geworden op: 08 jul 2005, 15:44

Bericht door Ariene »

plebe schreef:
Rens schreef:Vloeiend Nederlands is ook niet wat ik vraag, maar wel goed verstaanbaar.

Blijft het "probleem" dat men in de openbare ruimtes gewoon in hun eigen taal blijven koeterwalen, zodat je soms het idee hebt in je eigen land/stad/dorp op "vakantie" te zijn, danwel een vreemdeling in je eigen stad/dorp.................en dáár moet sowieso een einde aan komen!~Thuis je eigen taal spreken? Prima, mag je zélf weten, maar op straat, en waar dan ook buitenshuis behoort men de taal van het land te spreken!

een bijkomend probleem, naast het taal- en integratieprobleem is de ongebreidelde toestroom van mensen die tweede- en zelfs derdegraads familie zijn, in dit geval Turkse en Marokaanse mensen. En juist die leveren de meeste taalproblematiek op, náást een al evenzeer opspelend woonruimteprobleem.

Want alles hangt met alles samen, of je het nu wilt of niet. Taalproblemen, integratie, huisvesting, woningbouw, ruimtegebrek, grondprijzen, de pan uitrijzende uitkeringen en ga nog maar even door...........
Beste Rens,

Wel eens om een hoekje gekeken in Australië, Nieuw Zeeland e.d.?
Hollanders daar passen zich ook nauwelijks aan! Dus een matiging van je Wilderiaanse retoriek zou op zijn plaats zijn.
Omdat Nederlanders zich in die landen blijkbaar ook niet aanpassen is dat nog geen reden om het gedrag hier maar door de vingers te zien.
Het is des te meer een aanleiding voor de nederlanders die in buitenland wonen om de taal van het land waar zij wonen eigen te maken.

Ik vind het ook niet prettig dat allochtonen zich niet wat meer inzetten voor de taal.
mijn turkse buurvrouw spreekt na 15 jaar nog geen nederlands.
Wanneer zei wat aan mij wil vragen moet haar man of kinderen het vertalen.
Ik merk dat de taal ook voor mij een belemmering is in ons contact.
Als ik gewoon weleens wat tegen haar zegt begrijpt ze het 9 van de 10 keer niet.
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Bericht door JolandaOudshoorn »

Ik denk dat het wel een verschil uitmaakt waar "buitenlanders" terecht komen. Ik merk bijvoorbeeld dat als ze hier op het dorp komen wonen, ze toch redelijk snel raken ingeburgerd. Want ze moeten wel!! In een grote stad, waar ze in een zgn zwarte wijk terecht komen is het veel makkelijker om je niet aan te passen.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2481
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Bericht door Bonny »

Volgens mij wordt er al aan gewerkt door de inburgeringscursussen, ook voor allochtonen die hier al een lange tijd wonen/ werken.
The Groom's still waiting at the altar
Gebruikersavatar
Josephus
Berichten: 2935
Lid geworden op: 04 dec 2006, 16:28
Locatie: Randstad

Bericht door Josephus »

Margriet schreef:Niemand van jullie heeft kennelijk gewerkt in het vrijwilligers circuit om mensen Nederlands te leren. Dan zouden er echt meer zinnige uitspraken zijn!! Zie mijn vorige posting!!
Helemaal mee eens. En daarmee snij je (bewust of onbewust) een ander probleem aan. Want hoewel ik het op zich geen onredelijke eis aan nieuwkomers vind om de taal te leren, moeten daarvoor dan wel de mogelijkheden gecreëerd worden. Op dit moment is het taalonderwijs aan nieuwkomers bijna volledig afhankelijk van welwillende particulieren.

Ik vind trouwens de consequentie van het onthouden van onderdak veel te ver gaan. Je kunt mensen beter positief prikkelen, door bijvoorbeeld een (eenmalige) uitkering te verstrekken bij een met goed gevolg afgelegd examen Nederlands.
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Rens
Berichten: 9673
Lid geworden op: 24 mar 2007, 21:22

Bericht door Rens »

Josephus schreef:
Ik vind trouwens de consequentie van het onthouden van onderdak veel te ver gaan.
Volkomen mee eens!

Maar voor het overige, nederlanders die in den vreemde wonen zouden zich niet aanpassen? dus ze spreken geen engels in Australie en Nieuw Zeeland? Lijkt me wat te ver gaan om het zo te stellen.

Zélf heb ik gesteld dat het spreken van de oorspronkelijke (moeder-)taal in de privé-situatie geen enkel probleem vormt, wél het niet spreken van de taal van het land in de omgang met de oorspronkelijke bevolking, in elke situatie, dus in de openbare ruimten......

En wat de verwijzing naar Wilderiaanse zaken betreft, ach als je het zo wilt zien, mij best, het raakt me niet,
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Gebruikersavatar
plebe
Berichten: 656
Lid geworden op: 11 aug 2005, 10:38

Bericht door plebe »

sorry-sorry-sorry

Ik kan het met je eens zjn!
Gelooft het evangelie en bekeert u !
Plaats reactie