Alweer......de hoed voor de vrouw!

David J

Bericht door David J »

Auto schreef:
David J schreef:in de hedendaagse cultuur is het dragen van een hoed een teken van een hoge positie. Alleen vrouwen met veel geld en een hoge status dragen een hoed, en dan alleen op momenten dat ze dat willen benadrukken. Zie de parade op Koninginnedag.
Heb je nog nooit gehoord van protocol? Het protocol van ons koningshuis schrijft voor dat de vrouwen met gedekte hoofde de bijeenkomsten horen bij te wonen, waar de koningin een officiele functie heeft. Dus bij verschillende gelegenheden worden de vrouwen verplicht met gedekte hoofde te verschijnen. (Het staat zelfs op de uitnodiging vermeld). Wat ik begrepen heb, verwijst het naar de bijbelse uitleg van onderdanigheid en onderscheid van de vrouw t.o.v. de man en dat geld ook voor de koningin.
Ik wist inderdaad niet dat het protocol dat voorschrijft. Ik denk alleen niet dat het iets met onderdanigheid te maken heeft, want ten eerste draagt de Koningin zelf ook een hoed, en ten tweede zouden de heren dan om dezelfde reden ook een hoed moeten dragen.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Toeschouwer schreef:Dat is in je te prijzen Helma. Hoe is dat met de andere dames op dit forum?
Ik koop mijn hoed bij de V&D. Mijn duurste hoed (sinds ik getrouwd ben) was 35,00Euro. Mijn hoeden gaan overigens wel jaren mee. Een naturelle rieten hoed zonder franje past bij elke zomeroutfit en voor de winter heb ik een zwart hoedje en een bruin hoedje en daar kan ik ook overal mee combineren!!

PS het duurt nog wel even, maar toch. Ik heb onlangs gehoord dat men voor het laten dopen van je kind een nieuwe outfit koopt. Is dit echt zo gebruikelijk?
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Lassie

Bericht door Lassie »

JolandaOudshoorn schreef:
Toeschouwer schreef:Dat is in je te prijzen Helma. Hoe is dat met de andere dames op dit forum?
Ik koop mijn hoed bij de V&D. Mijn duurste hoed (sinds ik getrouwd ben) was 35,00Euro. Mijn hoeden gaan overigens wel jaren mee. Een naturelle rieten hoed zonder franje past bij elke zomeroutfit en voor de winter heb ik een zwart hoedje en een bruin hoedje en daar kan ik ook overal mee combineren!!

PS het duurt nog wel even, maar toch. Ik heb onlangs gehoord dat men voor het laten dopen van je kind een nieuwe outfit koopt. Is dit echt zo gebruikelijk?
volgens mij niet gebruikelijk, maar sommigen willen er dan gewoon goed uit zien. :| Echt jammer hoor. Sommigen gaan dan speciaal een mantelpak(je) kopen voor die gelegenheid. Terwijl het totaal niet bij ze past.
Marnix

Bericht door Marnix »

Er zijn genoeg vrouwen die niet twee keer bij een bijzondere gelegenheid hetzelfde willen dragen. Vraag me niet waarom :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Duuk

Bericht door Duuk »

JolandaOudshoorn schreef: PS het duurt nog wel even, maar toch. Ik heb onlangs gehoord dat men voor het laten dopen van je kind een nieuwe outfit koopt. Is dit echt zo gebruikelijk?
:?: :?: :?: :?:

Wat boeit het jou wat anderen daarvan vinden of doen? Doe gewoon aan wat je aan wilt.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

JolandaOudshoorn schreef:PS het duurt nog wel even, maar toch. Ik heb onlangs gehoord dat men voor het laten dopen van je kind een nieuwe outfit koopt. Is dit echt zo gebruikelijk?
Het zal misschien hier en daar wel gewoonte zijn, zoals het ook hier en daar gewoonte was/is om met Pasen nieuwe kleren aan te doen.
Maar 't is toch geen modeshow? Kom op, laat je niet meeslepen in dit soort dwaasheid. Als jij zorgt dat je er netjes bijloopt, is 't goed!
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Alles moet in de kerk van vroegah zijn, maar als het om kleding aankomt ;)
Lassie

Bericht door Lassie »

daar heb ik niet eens geld voor om bij bijzonderheden (kerst, pinksteren, pasen, oud/nieuw, belijdenis, dopen/opdragen ....etc.) nieuwe kleren te gaan kopen. :|
helma

Bericht door helma »

Toeschouwer schreef: Toch Helma, durf je nu echt niet gewoon jezelf je zijn?
Ben je toch nog wat bang wat "zullen den mensen wel denken"?
:oops: :oops: erg hè!!
ik vind het inderdaad erg om een eenling te zijn
Bovendien heb ik ook een gezin met pubers, ik wil ook niet dat ze zich 'schamen' voor mij. Zo van: help; ik hoop dat niemand doorheeft dat dat mijn moeder is :wink:
helma

Bericht door helma »

Onzin! Gewoon je 'zondagse' kleren
helma

Bericht door helma »

Hendrikus schreef: Het zal misschien hier en daar wel gewoonte zijn, zoals het ook hier en daar gewoonte was/is om met Pasen nieuwe kleren aan te doen.
Maar 't is toch geen modeshow? Kom op, laat je niet meeslepen in dit soort dwaasheid. Als jij zorgt dat je er netjes bijloopt, is 't goed!
Daar komt de uitdrukking vandaan: op je Paasbest

Ik denk dat het komt dat de meeste mensen wisselen van winter-naar zomerkleding als het Pasen is. En als je ieder seizoen iets nieuws neemt dan loop je inderdaad met pasen altijd in het nieuw
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Nou ja, ik was ook niet van plan om iets nieuws aan te schaffen, maar ik vond het een beetje vreemd. Ik bedoel, rondom de doop denk je toch aan iets heel anders dan aan nieuwe kleren? [
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Toeschouwer

Bericht door Toeschouwer »

helma schreef:
Toeschouwer schreef: Toch Helma, durf je nu echt niet gewoon jezelf je zijn?
Ben je toch nog wat bang wat "zullen den mensen wel denken"?
:oops: :oops: erg hè!!
ik vind het inderdaad erg om een eenling te zijn
Bovendien heb ik ook een gezin met pubers, ik wil ook niet dat ze zich 'schamen' voor mij. Zo van: help; ik hoop dat niemand doorheeft dat dat mijn moeder is :wink:
Ik vind je eerlijk. Dat vind ik wel een goede rede. Toch willen we non-conformistisch zijn en onze kinderen zo opvoeden. Dan kunnen wij wel een voorbeeld nemen aan kunstenaars, die blijven zichzelf.
Voor de goede orde: Ik loop ook graag in een net pak en hoe duur de hoeden van mijn vrouw zijn, weet ik echt niet. Ik vraag het net, maar een hoed in de opruiming betaald ze ook wel wel € 100,- voor.
Ik zal vragen of ze zondag een shawl om wil doen?
Ik ga er echt wel naast zitten hoor!
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

helma schreef:Ik denk dat het komt dat de meeste mensen wisselen van winter-naar zomerkleding als het Pasen is. En als je ieder seizoen iets nieuws neemt dan loop je inderdaad met pasen altijd in het nieuw
Maar het ontaardde in zotte toestanden als meisjes die met Pasen in het nieuw liepen, zomergoed, blote benen, terwijl het 's nachts nog vroor dat het kraakte. Maar met Pasen moést en zou je in het nieuw.
Nou, dank je. Brrr, je zou 't al koud krijgen door ernaar te kijken :?
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Kaw schreef:Je hebt lang haar wanneer ik kan zien dat je een vrouw bent. Je hebt een rok aan wanneer ik kan zien dat je een vrouw bent. Al die bijbelse argumenten over hoe een vrouw of man zich zou moeten kleden zijn terug te brengen tot de angst voor travestie. Een man moet er uitzien zoals hij is geschapen en een vrouw ook. Daarom hadden/hebben de Joodse mannen allen een baard en de vrouwen lang haar.
Als wij aan elke regel omtrent het uiterlijk in de bijbel willen voldoen, dan zullen alle mannen hun baard moeten laten staat. Tis nu gewoon inconsequent.
Dat staat nergens in de Bijbel. Het niet hebben van een baard wordt vooral gezien als een teken van rouw. Verder vermeldt Henry dat het onderscheid tussen man en vrouw vooral gelegen was in kort haar voor mannen en lang haar voor vrouwen.
Matthew Henry zegt ook niet expliciet dat een vrouw een hoed of een hoofddoek op moet hebben in de kerk. Hij stelt dat de vrouw en de man ongelijk geschapen zijn en dat de vrouw niet als een man in de kerk moet komen.
"Judge in yourselves—consult your own reason, hearken to what nature suggests—is it comely for a woman to pray to God uncovered? Should there not be a distinction kept up between the sexes in wearing their hair, since nature has made one? Is it not a distinction which nature has kept up among all civilized nations? The woman's hair is a natural covering; to wear it long is a glory to her."
Ik heb Matthew Henry, Calvijn, Dächsel en de kanttekeningen nogmaals gelezen en ik kan tot geen andere conclusie komen. De vrouw staat onder de man, gelijk God de scheppingsorde heeft ingesteld, en als teken daarvan draagt de vrouw een bedekking van haar hoofd tijdens de kerkelijke bijeenkomsten. Alle verklaarders geven daarbij unaniem aan dat Paulus doordat hij elders het bidden en profeteren van vrouwen in samenkomsten verbiedt, het hier ook niet voor ogen heeft dat ze dat doen.

En Paulus merkt nog wel op: Doch indien iemand schijnt twistgierig te zijn, wij hebben zulke gewoonten niet, noch de gemeenten Gods.

Matthew Henry zegt daarbij: Gewoonte is een goede maatstaf voor de regelen der welgevoegdheid. Hij (Paulus) wenste dat ze zich laten leiden door het algemeen gebruik in de gemeenten. [...] Die daarover twistten of deze goede gewoonte afschaffen wilden, toonden daardoor wel zeer twistziek te zijn. (!)
Gesloten