Televisie bezit

Ja ik bezit televisie

Peiling eindigde op 27 okt 2007, 18:35

ja
27
39%
nee
43
61%

Totaal aantal stemmen: 70

Marnix

Bericht door Marnix »

Gert10 schreef:
cosmo schreef:
Gert10 schreef: Wil je proberen dit concreet te maken?
Niemand is in staat zich aan de wet te houden, en daar doet het kijken naar televisie niets aan af en voegt het ook niets toe.
Oké mee eens maar het gaat erom dat als de spiegel van de wet ons word voorgehouden gaan we het televisie gebruik spiegelen in het licht van Gods wet. Overspel, echtbreken, geweld, sex, liegen, enzovoort, enzovoort.
Helemaal mee eens! Op basis daarvan denk ik dat tv kijken op een verantwoorde manier kan... hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor seks. Een verantwoorde manier van liegen en overspel bestaat niet. Van echtbreuk wel, als er sprake is van overspel. Aldus de Bijbel. En dat houdt refo zijn toch in? Dat je telkens weer zoekt naar wat de Bijbel zegt, wat God van ons vraagt.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Jacc

Bericht door Jacc »

Prediker 12:12
En wat boven dezelve is, mijn zoon! wees gewaarschuwd; van vele boeken te maken is geen einde, en veel lezens is vermoeiing des vleses.

Veel TV kijken
Veel DVD kijken
Veel internetten
Veel op fora posten :P
De vraag is hoe ga je om met de overweldigende vloedgolf aan zinnige en onzinnige informatie om.
Kun je verantwoording afleggen voor wat je doet, leest, schrijft, bekijkt etc.
De opdracht die Christus ons heeft nagelaten is God lief te hebben en de naaste als onszelf.
Als dat de toetssteen is heb je ook weinig discussie over wat je wel en niet zou kunnen zien.
En ja, ik heb een TV, en nee ik bekijk zeer zelden een film omdat de meeste die toetssteen niet kunnen doorstaan.
En ja er zijn voldoende educatieve/informatieve/historische programma's / films waar je zondermeer naar kunt kijken.

vriendelijke groet,
Gert10

Bericht door Gert10 »

henriët schreef:sorry gert 10, wat bedoel je?
De keuzes die je steeds moet maken bij het televisie kijken moet je nemen in het licht van de Bijbel; zoals God dat van ons vraagt.
Gert10

Bericht door Gert10 »

[quote="Jacc"]Prediker 12:12
En wat boven dezelve is, mijn zoon! wees gewaarschuwd; van vele boeken te maken is geen einde, en veel lezens is vermoeiing des vleses.

Veel TV kijken
Veel DVD kijken
Veel internetten
Veel op fora posten :P

Opdoeken dus dat Refoforum! :lol:
Gert10

Bericht door Gert10 »

Marnix schreef:
Gert10 schreef:
cosmo schreef:
Gert10 schreef: Wil je proberen dit concreet te maken?
Niemand is in staat zich aan de wet te houden, en daar doet het kijken naar televisie niets aan af en voegt het ook niets toe.
Oké mee eens maar het gaat erom dat als de spiegel van de wet ons word voorgehouden gaan we het televisie gebruik spiegelen in het licht van Gods wet. Overspel, echtbreken, geweld, sex, liegen, enzovoort, enzovoort.
Helemaal mee eens! Op basis daarvan denk ik dat tv kijken op een verantwoorde manier kan... hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor seks. Een verantwoorde manier van liegen en overspel bestaat niet. Van echtbreuk wel, als er sprake is van overspel. Aldus de Bijbel. En dat houdt refo zijn toch in? Dat je telkens weer zoekt naar wat de Bijbel zegt, wat God van ons vraagt.
Ik zit te denken aan de regel uit het Onze Vader: 'En leidt ons niet in verzoeking maar verlos ons van de boze'. Hoe zie jij dit in verband met televisie kijken?
Marnix

Bericht door Marnix »

Gert10 schreef:
Marnix schreef:
Gert10 schreef:
cosmo schreef: Niemand is in staat zich aan de wet te houden, en daar doet het kijken naar televisie niets aan af en voegt het ook niets toe.
Ik zit te denken aan de regel uit het Onze Vader: 'En leidt ons niet in verzoeking maar verlos ons van de boze'. Hoe zie jij dit in verband met televisie kijken?
Hoe zie jij dat in verband met het in het voorbeeld genoemde broodmes, alcohol etcetera? Zoals ik me eerder al afvroeg: Er zijn zoveel dingen die we op een goede of op een slechte manier kunnen gebruiken, die we wel hebben en goed gebruiken. Waarom zou de tv hier een uitzondering op zijn? Waarom vraag je je dit niet af bij al die andere dingen? Waarom is de Radio wel gedoogd en de tv niet? Enzovoorts. Ik heb het idee dat er niet consequent wordt omgegaan met deze vraag.

Zelf ben ik van mening dat je de tv prima kan gebruiken voor goede dingen en dat daarom tv gebruik dus niet verkeerd is als men er goed mee omgaat.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gert10

Bericht door Gert10 »

Marnix schreef:
Gert10 schreef:
Marnix schreef:
Gert10 schreef: Oké mee eens maar het gaat erom dat als de spiegel van de wet ons word voorgehouden gaan we het televisie gebruik spiegelen in het licht van Gods wet. Overspel, echtbreken, geweld, sex, liegen, enzovoort, enzovoort.
Hoe zie jij dat in verband met het in het voorbeeld genoemde broodmes, alcohol etcetera? Zoals ik me eerder al afvroeg: Er zijn zoveel dingen die we op een goede of op een slechte manier kunnen gebruiken, die we wel hebben en goed gebruiken. Waarom zou de tv hier een uitzondering op zijn? Waarom vraag je je dit niet af bij al die andere dingen? Waarom is de Radio wel gedoogd en de tv niet? Enzovoorts. Ik heb het idee dat er niet consequent wordt omgegaan met deze vraag.

Zelf ben ik van mening dat je de tv prima kan gebruiken voor goede dingen en dat daarom tv gebruik dus niet verkeerd is als men er goed mee omgaat.
Radio gedoogd? Wat mij betreft niet. Naar mijn kinderen toe is dat mijns inziens niet te 'verkopen'. Persoonlijk vind in de 'verbinding' die je maakt tussen bijv. een mes en televisie een beetje moeilijk. Maar hoe ik dat moet verwoorden? Oké ik probeer het! Een televisie schaf je één keer aan en laat je steeds opnieuw keuzes maken (verleidingen). Een mes schaf je aan om je brood/vlees mee te snijden en niet om jezelf te verwonden of iets aan te doen. Het lijkt mij dat ook niet dat je met een mes in je handen je steeds afvraagt of je jezelf moet snijden of je brood. Ik besef: een zwakke poging maar hoop dat je het een beetje begrijpt. :wink:
henriët

Bericht door henriët »

gert, ik bedoelde eigenlijk wat je bedoeld met refoforum-evaforum....
k neem aan dat je weet dat de 'refo-zuil' zeer gemêleerd is.....
dus kom je dat ook hier tegen :?
Gert10

Bericht door Gert10 »

henriët schreef:gert, ik bedoelde eigenlijk wat je bedoeld met refoforum-evaforum....
k neem aan dat je weet dat de 'refo-zuil' zeer gemêleerd is.....
dus kom je dat ook hier tegen :?

Beste Henriet hier is eerder al een verheffende discussie over gevoerd op dit forum. Persoonlijk heb ik geen behoefte aan herhaling. Het ging erom dat ik toen de indruk kreeg dat het reformatorisch gedachtengoed ondervertegenwoordigd was ten opzichte van het evangelische gedachtengoed. :(
Strijd tegen het koninkrijk van de zonde en de satan in de wereld en in uw eigen hart. Th. Boston
henriët

Bericht door henriët »

Beste Gert,
sorry........ wist niet van die verheffende discussie af,...... en bedoelde er ook geen uit te lokken....
tja, ligt eraan wie je spreekt blijkbaar......
misschien dat op bepaalde postings extra gereageerd wordt.... door 'prikkelingen' waarop mensen met 'ev. gedachtengoed' het niet kunnen laten te reageren....
(Wellicht geeft het aan hoe de zuil van binnenuit aan t afbrokkelen is.)
:wink:
Gert10

Bericht door Gert10 »

henriët schreef:Beste Gert,
sorry........ wist niet van die verheffende discussie af,...... en bedoelde er ook geen uit te lokken....
tja, ligt eraan wie je spreekt blijkbaar......
misschien dat op bepaalde postings extra gereageerd wordt.... door 'prikkelingen' waarop mensen met 'ev. gedachtengoed' het niet kunnen laten te reageren....
(Wellicht geeft het aan hoe de zuil van binnenuit aan t afbrokkelen is.)
:wink:
Geeft niet hoor, je kunt niet alles weten tenslotte en het is al een heel poosje geleden. Die laatste zin hoeft wat mij betreft niet tussen haakjes want dat is de realiteit. Of .... je wil het door het tussen haakjes te zetten a.h.w. fluisterend uitspreken omdat je er ook moeite mee hebt? :oops:
henriët

Bericht door henriët »

- tja, uit angst weer een horde nieuwe stroom commentaar te krijgen misschien :? -
Marnix

Bericht door Marnix »

Gert10 schreef:
Marnix schreef:
Gert10 schreef:
Marnix schreef: Helemaal mee eens! Op basis daarvan denk ik dat tv kijken op een verantwoorde manier kan... hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor seks. Een verantwoorde manier van liegen en overspel bestaat niet. Van echtbreuk wel, als er sprake is van overspel. Aldus de Bijbel. En dat houdt refo zijn toch in? Dat je telkens weer zoekt naar wat de Bijbel zegt, wat God van ons vraagt.

Radio gedoogd? Wat mij betreft niet. Naar mijn kinderen toe is dat mijns inziens niet te 'verkopen'. Persoonlijk vind in de 'verbinding' die je maakt tussen bijv. een mes en televisie een beetje moeilijk. Maar hoe ik dat moet verwoorden? Oké ik probeer het! Een televisie schaf je één keer aan en laat je steeds opnieuw keuzes maken (verleidingen). Een mes schaf je aan om je brood/vlees mee te snijden en niet om jezelf te verwonden of iets aan te doen. Het lijkt mij dat ook niet dat je met een mes in je handen je steeds afvraagt of je jezelf moet snijden of je brood. Ik besef: een zwakke poging maar hoop dat je het een beetje begrijpt. :wink:
Tja. Het waren voorbeelden... we moeten constant, in alles wat we doen de wil van onze Vader zoeken. Of we nou in de supermarkt zijn, op straat, thuis, op het werk, waar dan ook. We moeten altijd kritisch zijn en het verkeerde mijden. Dat kan met een tv toch ook? Daarnaast geloof ik dat de mens van nature zondig is maar ook dat de Geest vernieuwd en heiligt.... als Hij in je hart woont ga je steeds meer gericht zijn op Gods wil. Daarnaast hoef je helemaal niet allemaal rotzooi op tv tegen te komen als je niet doelloos gaat zappen maar van tevoren al bepaalt waar je naar wil kijken.

verder, het reformatorische gedachtengoed was niet dat je heel veel niet mag. Ik noem me gereformeerd en zie het niet mogen tv kijken, fietsen op zondag, lid zijn van een sportvereniging en noem de hele mikmak maar weer op, niet als gedachtengoed van de reformatie...
Kees

Bericht door Kees »

Klopt helemaal David, heb hem aangepast. Was helft vergeten :)
Lizzy

Bericht door Lizzy »

cosmo schreef:Misschien zou je niet moeten generaliseren. Ik kan niet voor anderen spreken, echter ik lees al heel mijn leven boeken.
Ik generaliseer niet....ik constateer dingen en zeg niet dat het overal zo is. Fijn dat jij wel boeken leest, maar degene die er op jonge leeftijd al moeite mee hadden die zullen misschien minder snel een boek pakken.
cosmo schreef:[Dat is een ieders verantwoordelijkheid.
We hebben ook verantwoordelijkheden tegenover God.
cosmo schreef:[Ik deel je mening over de shows, dat is pulp. Echter er is voldoende aanbod dat wel gezien mag worden. Wat er trouwens mis is met het kijken van een programma over het 'verre' verleden is mij een raadsel. Waarom kun je niet naar een programma kijken waarin wordt gesteld dat de aarde al miljoenen jaren oud is? Ik word daar niet door beïnvloed.
Ik heb daar wel moeite mee ja. Je gelooft in de Schepping en dat gaat niet samen met de evolutietheorie.
cosmo schreef:[Hoe kun je daar nu over oordelen als je zelf niet in het bezit bent van een televisie? Bovendien, denk jij altijd zelf na over tal van zaken? In jouw hoofd is er een continuproces van denken?
Nou ik weet heel goed wat het is om tv te hebben hoor. Ik heb er jaren een gehad. Zelf denk ik vaak na ja en leef vrij bewust, maar ben absoluut niet volmaakt nee.
cosmo schreef:[Ja hoor, het geloof vermag veel.
Dit ruk je zomaar even uit z'n context.
Niemand is volmaakt en daarvan ben ik het perfecte voorbeeld.

Afbeelding
Plaats reactie