Inderdaad, laten we wel wezen (even de inhoud of die goed of niet goed is buiten beschouwing laten) wie Henk Binnendijk uitnodigt op een avond voor Reformatorische jongeren maakt een grote fout. Henk Binnendijk is binnen de reformatorische kant besmet vanuit het verleden. Waarom wordt dit nou gedaan? Ik heb daar ook grote moeite mee.Kislev schreef:Wat een ontzettende idioterie dat er gelijk een site over deze kwestie wordt geopend inclusief de tekst van de brief, reactie daarop, de reacties van de diverse forums etc.
Ik zeg niet dat ik helemaal achter de brief van die kerkenraad sta, maar ik begin wel steeds meer te vervreemden van die SRA/Jijdaar/Refoweb wereld met bijbehorend sfeertje.
"Jij Daar" onder censuur.......
-
- Contacteer:
Auto schreef:Inderdaad, laten we wel wezen (even de inhoud of die goed of niet goed is buiten beschouwing laten) wie Henk Binnendijk uitnodigt op een avond voor Reformatorische jongeren maakt een grote fout. Henk Binnendijk is binnen de reformatorische kant besmet vanuit het verleden. Waarom wordt dit nou gedaan? Ik heb daar ook grote moeite mee.Kislev schreef:Wat een ontzettende idioterie dat er gelijk een site over deze kwestie wordt geopend inclusief de tekst van de brief, reactie daarop, de reacties van de diverse forums etc.
Ik zeg niet dat ik helemaal achter de brief van die kerkenraad sta, maar ik begin wel steeds meer te vervreemden van die SRA/Jijdaar/Refoweb wereld met bijbehorend sfeertje.
Wat is er mis met Henk Binnendijk? Wat is er onbijbels aan de boodschap die hij brengt. Ik hoor het graag van je! Concreet!
Zucht, even beter lezen !!!!! de inhoud buiten beschouwing laten. Je opent maar een ander topic of Henk Binnendijk. Ik ga niet in op je vraag.SolaGratia schreef:Auto schreef:Inderdaad, laten we wel wezen (even de inhoud of die goed of niet goed is buiten beschouwing laten) wie Henk Binnendijk uitnodigt op een avond voor Reformatorische jongeren maakt een grote fout. Henk Binnendijk is binnen de reformatorische kant besmet vanuit het verleden. Waarom wordt dit nou gedaan? Ik heb daar ook grote moeite mee.Kislev schreef:Wat een ontzettende idioterie dat er gelijk een site over deze kwestie wordt geopend inclusief de tekst van de brief, reactie daarop, de reacties van de diverse forums etc.
Wat is er mis met Henk Binnendijk? Wat is er onbijbels aan de boodschap die hij brengt. Ik hoor het graag van je! Concreet!
Hm, dan zul je ook wel moeite hebben met die protestsite. Wat een gore site is dat zeg. Ik vind het best als je ergens verontwaardigd over bent, ik vind het tot daar aan toe als je dat niet gewoon (op de bijbelse manier) tegen de mensen waar je problemen hebt zelf verteld maar het op een site zet; maar ik vind een grove lastercampagne tegen de kerkenraad beginnen via internet een nare manier van doen. Heel de sfeer hoe over deze mensen wordt gesproken staat haaks op het hele verhaal wat in de open brief aan de kerkenraad staat.Margriet schreef:En ik heb er grote moeite mee mensen besmet te verklaren.
Ik ben nog nooit op een JijDaar avond geweest maar als de manier waarop op deze site over andere mensen wordt gepraat representatief is voor de avonden daar weet ik genoeg: bah. Jammer genoeg kan ik geen contactgegevens op de site vinden en ik heb geen zin om ook een site te openen met al mijn verhalen erop.
Het lijkt er in elk geval veel op. Zelfs als je de inhoud buiten beschouwing laat, is hij al besmet en is het uitnodigen van hem een grote fout. Dan ga je inderdaad aan trivialere redenen denken.BDS '73 schreef:Ik denk dat Henk Binnendijk een soort nationale vijand is. Wat hij zegt of niet, maakt niet uit. Hij is gewoon fout. Zijn hoofd staat ons niet aan of zoiets.
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
jongere schreef: Ik ben nog nooit op een JijDaar avond geweest maar als de manier waarop op deze site over andere mensen wordt gepraat representatief is voor de avonden daar weet ik genoeg: bah.
anonieme buitenkerkelijke meelezer schreef:Ik ben nog nooit in een reformatorische kerk geweset, maar als de manier waarop op refoforum over andere mensen wordt gepraat representatief is voor de kerkendaar weet ik genoeg: bah.
@Unionist, terecht dat je dit zo stelt.Unionist schreef:IK heb nog steeds niet concreet gemaakt gezine waarin Jijdaar afwijkt van de leer van het Oude en Nieuwe Testament.
.
Er zal bij kritiek altijd beargumenteerd moeten worden.
Zoals ik al eerder geschreven heb , kan ik die waarschuwing van de kerkenraad wel begrijpen, verbieden gaat m.i. te ver omdat je dan daadwerkelijk een oordeel uitspreekt over de geestelijke inhoud van die avonden terwijl door Memento terecht is verwoord dat er zo een verscheidenheid is dat je niet alles over een kam kan scheren.
Toch zal ik proberen , om zonder te oordelen , te komen tot argumenten of liever gezegd vragen en opmerkingen die mij persoonlijk het gevoel geven waarom ik mijn kinderen liever naar andere avonden zou sturen, bv SRA en SRB, als die van de stichting “Jij Daar”
Als eerste moet ik toegeven dat ik met vermaak verschillende lezingen heb beluisterd.
Avonden met Ds Simons of Ds Budding, een lezing van Ed van Hell en voor mij persoonlijk toch ook de lezingen van Kand A Baan , dit waren zeker avonden waar een reformatorisch geluid klonk en die we m.i. niet mogen veroordelen.
Wel is er op veel avonden, ook wel bij de bovengenoemde, een zekere eenzijdigheid waar te nemen.
Er wordt een appel gedaan op de hoorders, Christus wordt aangeboden er wordt gesproken over de Heiligmaking, heel indringend , maar waarom wordt er zo weinig aandacht besteed aan wie we zelf zijn in onze doodstaat ?
Waarom zo weinig aandacht voor het recht en de heiligheid Gods, waarom wordt de troost leer van de uitverkiezing zo weinig gehoord ?
Waarom een zo vaak zich afzetten tegen de gevestigde kerken met hun, volgens div sprekers, eenzijdigheid ?
We mogen toch de ene eenzijdigheid niet met de andere bestrijden ?
Dan gaan we met een dwaling een dwaling bestrijden.
En dan de sfeer.
Waarom een sfeer die zo vaak afstaat van de sfeer in onze kringen gebruikelijk ?
Waarom allerlei opwekkingsliederen zingen die van oudsher bij ons als remonstrants worden bestempeld
Waarom dat opzwepende karakter , dat spelen op gevoel ,het doen van getuigenissen, dat alles anders doen als in de gevestigde kerken en jongerenavonden
Wordt er misschien juist getracht om die sfeer te beïnvloeden om zo afstand te nemen van het bij ons gebruikelijke ?
En dan , o wat zal ik hier een kritiek op krijgen, als we zien op de uiterlijke omstandigheden.
Als ik zie hoe de jeugd daar komt in de allerlaatste mode, reformatorische kledingsstijl lijkt er niet meer toe te doen.
Broekdragende vrouwen wordt steeds gebruikelijker op deze avonden.
Wat een sfeer en gezelligheid, niets op tegen hoor, maar zijn dit nu allemaal tekenen en vruchten van die ware Godsvrucht die er op deze avonden zoveel gevonden schijnt te worden ?
Kun je nu , vanuit deze context begrijpen dat er vele zijn die dan toch liever zien dat de jeugd , waar ook wij onze verantwoordelijk voor dragen, niet naar de Jij Daar avonden of HeartCry conferentie’s gaan, maar dat we liever zien dat ze avonden bezoeken van de SRA, SRB waar idd soms dezelfde sprekers komen , maar waar over het algemeen de sprekers en de sfeer toch daadwerkelijk anders is ?
Laten we toch in deze tijd uitkijken voor twee gevaren :
We mogen niet lijdelijk rusten op de gevestigde kerken, op een leer die soms dreigt te versmallen naar een vorm van hyper calvinisme , maar anderzijds , laten we nu niet in reactie daarop doorslaan naar de andere kant , en ons begeven op het gladde ijs van een leer wat tegen het remonstrantisme aanhangt en een sfeer zoals die onder ons nooit gevonden is.
Onze vaderen hebben zo gestreden voor de leer , laten we ons richten op die leer, en laat ons de oude paden toch niet verlaten.
Kijk naar andere kerkverbanden waar men door vernieuwingsdrift trachtte het tij te keren.
Van veel van die kerken is er , helaas, niets meer over.
Mogelijk is het gewicht aan de andere kant van de balans er de oorzaak van dat men een beetje (teveel) naar de andere kant gaat hangen. Als er vooral over de doodstaat wordt gepredikt en er is onvoldoende aandacht voor de aanbieding van Christus en de Heiligmaking dan is dat óók niet goed. Als we bij elkaar alleen maar de eenzijdigheid zien, dan zijn we niet bereid van elkaar te leren. Uiteraard dient er ook aandacht te zijn voor onze doodstaat. En ik denk dat vooràl die doodstaat met verve in onze kringen geschilderd wordt. Dat is nodig, maar tegelijk moet er voldoende aandacht zijn voor het feit dat doden zullen horen en dat die doden ook zullen leven. Ze blijven niet dood. Gods Woord is een levendmakend Woord.geledu schreef:Wel is er op veel avonden, ook wel bij de bovengenoemde, een zekere eenzijdigheid waar te nemen.
Er wordt een appel gedaan op de hoorders, Christus wordt aangeboden er wordt gesproken over de Heiligmaking, heel indringend , maar waarom wordt er zo weinig aandacht besteed aan wie we zelf zijn in onze doodstaat ?
Het evenwicht is er nu dankzij dergelijke 'andere' geluiden. Dat zou niet nodig hoeven zijn.
Ik vind het wel begrijpelijk, maar dat is wat anders dan dat ik ermee zou instemmen.Auto schreef:
Nee dat vind ik NIET begrijpelijk. Als je van mening bent (terecht of onterecht) dat die ander niet deugd dan gebruik je niet dezelfde wapens.
Volgens mij gaat het hier in eerste instantie om de brief de een kerkenraad gemeend heeft te moeten schrijven.Christus leert anders! En gaan we de zonde goedpraten omdat die ander ook erg was.
Als die kerkenraad met enige nuance en met enig tact was opgetreden, was dit nu niet onderwerp van gesprek geweest.Dit bedoelde ik al eerder en die mensen die zulke zaken schrijven onderstrepen de kritiek die er op de stichting is. Er is nu meer kapot gemaakt dan je denkt!
Ik val van mijn stoel van verbazing. In je vorige reactie spreek je over hoe Jezus zou handelen. Zou Jezus Henk Binnendijk weigeren?Auto schreef:
Inderdaad, laten we wel wezen (even de inhoud of die goed of niet goed is buiten beschouwing laten) wie Henk Binnendijk uitnodigt op een avond voor Reformatorische jongeren maakt een grote fout. Henk Binnendijk is binnen de reformatorische kant besmet vanuit het verleden. Waarom wordt dit nou gedaan? Ik heb daar ook grote moeite mee.
Ik ken bij toeval Henk Binnendijk enigszins, maar ik heb hem tijdens zijn lezingen nooit kunnen betrappen op onbijbelse zaken.
BSD 73 is heel dom bezig. Weet niets inhoudelijks te zeggen over deze avonden en over Henk Binnendijk. Henk Binnendijk laat Gods genade schitteren.
Geledu: ik ben het wel met je eens dat er gevaren zijn op deze avonden, maar waar zijn die niet.
Het gaat misschien wat anders als we gewend zijn, maar er wordt wel over zonde en genade gesproken.
Ik zie ook gevaren in de prediking die in Terwolde gebracht wordt.
Daar gaat het veelal ook over de bevindingen van Gods kinderen i.p.v. over het volbrachte werk van de Heere Jezus Christus.
De jeugd is op zoek naar een boodschap die ze helaas in d'r eigen kerken vaak niet horen.
Ik vindt het toch altijd nog een grote zegen dat er zoveel jeugd bij elkaar komt om naar Gods Woord te luisteren.
Waar zit de andere veluwse jeugd? Meestal in bars etc. Wat doet Terwolde hieraan?
Geledu: ik ben het wel met je eens dat er gevaren zijn op deze avonden, maar waar zijn die niet.
Het gaat misschien wat anders als we gewend zijn, maar er wordt wel over zonde en genade gesproken.
Ik zie ook gevaren in de prediking die in Terwolde gebracht wordt.
Daar gaat het veelal ook over de bevindingen van Gods kinderen i.p.v. over het volbrachte werk van de Heere Jezus Christus.
De jeugd is op zoek naar een boodschap die ze helaas in d'r eigen kerken vaak niet horen.
Ik vindt het toch altijd nog een grote zegen dat er zoveel jeugd bij elkaar komt om naar Gods Woord te luisteren.
Waar zit de andere veluwse jeugd? Meestal in bars etc. Wat doet Terwolde hieraan?
Wat een onzin.... er staat hier niets remonstrants in... Nergens staat dat de mens zichzelf zalig kan maken ofzo... er staat alleen dat God ook op andere plaatsen zijn woorden van leven laat klinken en mensen kan veranderen. Wie dat ontkent heeft zelf het evangelie verdraaid en Gods genade geprobeerd tot een eigen clubje te beperken.Bert Mulder schreef:Dit druipt dus van het remonstrantisme. Misschien bewijs van de foute inslag van "Jij daar" en alle andere parakerk organisaties, die het menen beter te weten dan God zelf?Adelbach schreef:OPROEP!
jONGEREN UIT TERWOLDE DE VECHT EN OMGEVING, GA AUB
NAAR DE JONGERENAVONDEN VAN JIJ DAAR OMDAT JE DAAR WOOREN VAN ZALIGHEID HOORT!
JE HOORT DAAR WIE DE HEERE JEZUS OOK VOOR JOU WILT ZIJN.
LAAT JE NIETS WEERHOUDEN OM ER HEEN TE GAAN.
DE DUIVEL ZAL ALLES PROBEREN OM ZIJN WERK VERDACHT TE MAKEN.
VAN HARTE GODS ZEGEN TOEGWENST BIJ HET BEZOEKEN VAN DEZE AVONDEN!
God heeft namelijk ZELF de kerk gesticht, als LICHAAM VAN CHRISTUS, met ambtsdragers, door HEM gekozen. Welke ambtsdragers ook een zware last dragen, verantwoordelijk zijnde voor de zielen hun toebetrouwd.
En dan wordt zo'n schunnige brief geschreven, en men wil samenwerking hebben????....
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."