Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Zita
Moderator

Bericht door Zita »

...over Uria. Rechtvaardig voor God, bedrogen door zijn koning en (weet de omschrijving niet meer precies) eeuwig bij God.
Ik vond het erg moeilijk om uit de luttele gegevens die wij over Uria hebben zoveel over zijn geestelijk leven te zeggen. De toepassingen voor ons geestelijk leven waren wel helder en duidelijk.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Over Filipenzen 2: 12,13 Werkt uzelfs zaligheid.
Sloot heel mooi aan bij een discussie elders op dit forum waarbij de vraag werd gesteld: eens bekeerd, altijd bekeerd?
De ds begon met de uitspraak van Kohlbrugge op de vraag: bent u bekeerd?
Misschien dat ik later de samenvatting nog ergens zet.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Lassie

Bericht door Lassie »

De preek ging over hoe makkelijk wij over de wonderen van Jezus praten, maar zien wij Jezus wel staan? We leven te weinig met Jezus, we zijn te weinig bezig met onze relatie met Hem. We lopen God als het ware voorbij en zien alleen de dingen die Hij doet.
Christiaan

Bericht door Christiaan »

Lassie schreef:De preek ging over hoe makkelijk wij over de wonderen van Jezus praten, maar zien wij Jezus wel staan? We leven te weinig met Jezus, we zijn te weinig bezig met onze relatie met Hem. We lopen God als het ware voorbij en zien alleen de dingen die Hij doet.
Dan kwam toch zeker ook wel aanbod dat de wonderen een onderstreping zijn van de prediking van Christus.
Van zijn gelijkenissen soms ook.

Of niet?
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Lassie

Bericht door Lassie »

Christiaan schreef:
Lassie schreef:De preek ging over hoe makkelijk wij over de wonderen van Jezus praten, maar zien wij Jezus wel staan? We leven te weinig met Jezus, we zijn te weinig bezig met onze relatie met Hem. We lopen God als het ware voorbij en zien alleen de dingen die Hij doet.
Dan kwam toch zeker ook wel aanbod dat de wonderen een onderstreping zijn van de prediking van Christus.

Of niet?
tuurlijk!

Maar we kunnen wel vol lof over de Heere spreken etc. maar Hem niet kennen! (daar kwam het eigenlijk op neer)
Christiaan

Lassie schreef:
Christiaan schreef:

Of niet?
tuurlijk!

Maar we kunnen wel vol lof over de Heere spreken etc. maar Hem niet kennen! (daar kwam het eigenlijk op neer)
Prima! Mooi zo! Zeker.
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

JolandaOudshoorn

Schriftlezing: Filipenzen 1:27 - 2:16
Tekst Fil. 2:12,13

Is het eens bekeerd, altijd bekeerd? Nee, zie de brieven van Paulus over het leven de godzaligheid. Ook bijvoorbeeld de tekst van vanavond: werk aan je eigen zaligheid. Een moeilijke tekst die vaak verkeerd geciteerd wordt. Is het een fout of een "bewijs" dat wij ook nog wat doen? Nee.
In welk verband staan deze woorden? het lijkt een conclusie, een samenvatting, een toepassing van het voorgaande.
Brief aan de filipenzen is geschreven in de gevangenis, Paulus is bijzonder met deze gemeente verbonden, blijkt uit deze brief. Maar in deze gemeente is er sprake van onderlinge wedijver en dat doet hem zeer. Hij wijst hen erop dat ze Christus-waardig moeten leven. Blijf Jezus volgen is zijn oproep aan de gemeente. Ook tijdens mijn afwezigheid. Dus: werk uw eigen zaligheid. Deze woorden zij specifierk gericht aan de gelovigen, kinderen van God. Eigenlijk wordt er gezgd: maak dat uw behoud volledig beslag heeft op je leven.
Je kan je zaligheid van je eigen kant (let op: niet Gods kant) op het spel zetten als je niet godvrezend wandelt/ Net zoals de rank in de wijnstok moet blijven, moeten wij ook in Hem blijven zodat we veel vrucht zullen dragen en daarmee dus onze God eren. Een kind van God is nu al gered, maar dat eist wel een leven van heiliging, om naar alles wat God geboden heeft te leven. Niet omdat het moet, maar uit dankbaarheid en met vreugde.
Paulus heeft het in de tekst over dat leven. Hij staat daar bij niet alleen, ook Petrus schrijft dat jij je verkiezing en roeping moet vast maken. Zalig worden is niet vanzelfsprekend, het is een Godswonder. Maar ook erna: heiligmaking gaat ook niet vanzelf. We komen erachter dat we steeds opnieuw zondigen, we leven in een strijd. Als we niet heilig leven, raken we achterop, bedroeven wij de Heilige Geest, raken we de gemeenschap met God kwijt. Het leven is een constante strijd, totdat God ons thuisroept. Maar we moeten tot einde volhardn. (denk ook aan het doopformulier)
Leven naar Gods geboden, naar Zijn wil moet zonder murmureren, zonder morren en tegenspreken. Maar in de praktijk morren we maar al te vaak. Worden we opstandig als het niet gaat zoals wij dat willen. Wij zijn dan echter geen licht meer in de donkere wereld. Wij behoren echter andere te boeien door onze levenshouding.
Met vreze en beven: met eerbied en diep ontzag voor God. Het is een grondhouding van Gods kinderen, die Hij ons zelf aanleert: Wees heilig, want Ik ben heilig.
Worden we nu op onszelf geworpen, moeten we nu een tegenprestatie verrichten? Nee, zie vs 13. Kijk naar de bron: God bewerkt het in je. Hij geeft niet alleen de opdracht, maar ook de belofte, de energie. Hij schenkt het actieve willen. Maar ook de werken, de vruchten zijn gaven van God. Ook een heilige levenswandel vinden we in Hem, die zelf ook zo gewandeld heeft. Ook het werk de vernieuwing is van Hem. De Heilige Geest deelt het uit, geeft het, eigent het ons toe. Hij geeft ons de dagelijkse vernieuwing totdat wij eeiuwig onbevlekt bij Hem zullen zijn. Jezus geeft ons een volkomen verlossing. Dat troost ons. we hoeven niet naar onszelf te kijken, we zijn heilig in Christus. Zo ziet God ons.
Maar dat sluit niet uit dat we van de middelen gebruik moeten maken, met name het gebed. Als we dat verzuimen, zullen we vallen. (David, Petrus) We zijn en blijven afhankelijk en God vindt dat geen last, maar juist fijn. Het is naar Zijn welbehagen. Hij wil ons alles geven, als we pleiten op Zijn eigen belofte. Zo mogen we altijd tot Hem komen.
JolandaOudshoorn

Zoals gevraagd heb ik een samenvatting van de preek afgelopen zondag hieronder geplaatst.
Rens

Bericht door Rens »

Job 19 was de Schriftlezing, de leespreek van Ds. Hellenbroek ging over Job 19;25a

1. Ik wéét
2. Mijn Verlósser
3. Lééft
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Christiaan

Over Henoch, naar aanleiding van Hebreeën 11 vers 5-6
Over wandelen met God.

Henoch zette zo gezegd geen stap zonder God, hij overlegde kleine en grote beslissingen met God.

Opvallend was dat de profetie van Henoch uit Judas niet werd aangehaald of terug kwam in de prediking.

jakobmarin

Bericht door jakobmarin »

De Schepper zoeken in je jonge dagen, pred 11,12, vóórdat de slechte dagen aanbreken en je er geen zin meer in hebt, omdat je ogen minder worden, 't spreken gaat slechter, je tanden worden slecht.
Geniet van je jonge leven! Bekijk alles wat je wilt bekijken! Doe wat je hart je ingeeft! Maar bedenk dat God deze dingen zal oordelen zal in zijn gericht. (dus eigenlijk, heb God lief en doe wat je wilt).

Leespreek van J. Fruytier, erg actueel al was die preek meer dan 100 jaar oud.
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Christiaan

jakobmarin schreef:De Schepper zoeken in je jonge dagen, pred 11,12, vóórdat de slechte dagen aanbreken en je er geen zin meer in hebt, omdat je ogen minder worden, 't spreken gaat slechter, je tanden worden slecht.
Geniet van je jonge leven! Bekijk alles wat je wilt bekijken! Doe wat je hart je ingeeft! Maar bedenk dat God deze dingen zal oordelen zal in zijn gericht. (dus eigenlijk, heb God lief en doe wat je wilt).

Mooi zo, ik ken meerdere preken die soms zelfs 200 of 300 jaar oud zijn maar vaak erg actueel. Gods Woord is dan ook een woord voor alle tijden.
De zondige mensen zijn niet anders dan vroeger, en Goddank is God ook nog de zelfde.

nellie

Bericht door nellie »

Christiaan schreef:
jakobmarin schreef:De Schepper zoeken in je jonge dagen, pred 11,12, vóórdat de slechte dagen aanbreken en je er geen zin meer in hebt, omdat je ogen minder worden, 't spreken gaat slechter, je tanden worden slecht.

Mooi zo, ik ken meerdere preken die soms zelfs 200 of 300 jaar oud zijn maar vaak erg actueel. Gods Woord is dan ook een woord voor alle tijden.
De zondige mensen zijn niet anders dan vroeger, en Goddank is God ook nog de zelfde.

Hallo Allemaal onze preek ging over de koets van Salomo heel byzonder als je dat hoort uitleggen ik weet niet van wie die preek was dat staat later in het kerkblad.
En s avonds een cath. preek over het gebed.
En zaterdagavond in Ederveen geweest bij een kerkdienst van Ds. Mallan, tsonge wat gaat er veel van die man uit niet alleen de bevinding maar ook de uitleg van de tekst.
Hartelijke Groet Nellie.
JolandaOudshoorn

's morgens over Ahazia, de koning die bewust God negeerde en Baal- Zebub om raad vroeg. Toch was God nog barmhartig, want door de mond van Elia sprak Hij nog tot hem. Alleen werd het niet door hem op prijs gesteld en hij verharde zich tot het eind. Indringend was de vraag: wat doe jij? Je verharden of luisteren?
's avonds ging het over Romeinen 7. De geestelijke strijd, die blijft, ook na je bekering.
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Hadden leesdiensten gisteren. 's morgens deze preek:

THE WORD ON DIVORCE AND REMARRIAGE
Sermon by Pastor Steven R. Key
Scripture: Matthew 19:1-12
Text: Matthew 19:9

Legt hij uit dat hertrouwen na echtscheiding door Christus verboden is.

Kun je hier vinden:

http://www.prca.org/sermons/matthew19.9.html

's middags deze preek:

JAMES 1:5-8
“GOD’S ANSWER TO OUR IMPATIENCE”
By Rev. R. Miersma
I. IN WISDOM
II. THROUGH PRAYER
III. BY FAITH

Legt hij uit dat we gelovig in het gebed, zonder op 2 gedachten te hinkelen, al onze noden voor God moeten leggen.

kun je hier vinden:

http://www.prca.org/sermons/james1.5-8.html
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gesloten