Erasmiaan, ontken jij dat dode zondaren tot leven worden gebracht door de Heilige Geest?Erasmiaan schreef: Klavier, ontken je hiermee de doodstaat van de mens, dat hij nog iets zou kunnen kiezen? En dan nog wel het goede ook?
Het punt is dat hoe je het ook benadert, de zaken niet logisch met elkaar kunt verbinden. Zoals jij het nu benadert zeg je kennelijk dat een zondaar eerst moet weten te leven om de keuze ten leven te kunnen maken. Maar dan is die keuze niet meer nodig.
Feit is dat mensen van nature blind zijn voor genade en te hoogmoedig zijn om van genade te leven.
Als er dan een roepen en zuchten om genade is, en je leert zoals Calvijn dat ook al deed, dat een mens in de doodstaat dit nooit kan, dan moet je ook met Calvijn dezelfde conclusie durven trekken dat de wedergeboorte uit het geloof is tot geloof!
Het wonder van genade is dat dode zondaars levend WORDEN onder de prediking van Gods Woord waarin de Heilige Geest in meekomt. En dan is er geen wachten, geen vraag meer of er gekozen mag of moet worden, maar dan WORDT er gekozen. Uit liefde tot God, om Hem te dienen met een vrijwillig hart. Om te doen wat Hij vraagt. Dan is Zijn wet mijn betrachting dag en nacht.
Hebben we het dan over een dode zondaar?
Ik meen dat de doodstaat geen enkele mogelijkheid laat om Zijn liefdedienst vrijwillig te betrachten uit dankbaarheid.
Kortom: De doodstaat van natureis een feit. De mens kan niet kiezen voor God en Zijn dienst in de staat waarin hij geboren wordt.
Maar dit is juist het wonderlijke en vertroostende van de prediking als Evangelie: De oproep aan dode zondaren om Hem te dienen, om dat ziende op de overste Leidsman en Voleinder des geloofs te doen, onder de nodigingen tot de Zaligmaker, maakt dode mensen levend! Omdat God nog mensen heeft verkoren tot zaligheid en de verkondiging de lokstem is tot Hem.
Wat een wonder! Wat een Evangelie van vrije genade!