Opheffing GerGem Haarlem

jvdg

Bericht door jvdg »

Tiberius schreef:
Marnix schreef:
jvdg schreef:
JolandaOudshoorn schreef:, maar misschien ook wel "gewoon" werken met de handen.
Zoals Paulus ook tenten maakte om in zijn levensonderhoud te voorzien.
Misschien niet goed vergelijkbaar, maar feit was het wel.
Ik vraag me alleen sterk af of hij na zijn roeping nog tenten heeft gemaakt :)
Zeker wel.
Zie bijv. Handelingen 18 en de verwijzingen in zijn brieven.
Ik vraag me zelfs af of hij vóór zijn roeping tenten heeft gemaakt; toen was hij namelijk farizeeër.
Als ik het goed lees heeft hij juist na zijn roeping tenten gemaakt.

Daarvoor was het niet nodig, als farizeër werd er door de "kerk" voor hem gezorgd.
helma

Bericht door helma »

memento schreef:
wim schreef:
jakobmarin schreef:
J.C. Philpot schreef:In Engeland staan predikanten soms voor een gemeente van 10 personen, en toch gaan ze toch door.
Dat is het juist: er zijn geen predikanten!
Misschien doen de predikanten in Egeland het wel Pro Deo :!:
In Engeland kan een kleine gemeente zeer gemakkelijk een predikant betalen, omdat ieder lid daar 10en geeft. Met ongeveer 5 normaal verdienende gemeenteleden kan je dan al een predikant betalen (even aangenomen dat die predikant zijn roeping verstaat, en dus genoegen neemt met een klein loontje), of 10 werkende leden voor een modaal loon.

Maarja, als iedereen slechts de typische Nederlandse insteek heeft met het geven aan kerk en goede doelen, en dus 20 of 50 cent, of zelfs als het wél een hele euro, in het zakje doet, gaat dat natuurlijk niet werken...
in hét zakje? Gemiddeld vier zakken per dienst is heel normaal tegenwoordig. Als je met z'n tienen naar de kerk gaat dan is 2x4x10x50 cent; + je doordeweekse dienst + het potje van de zondagschool + het wekelijkse zendingsgeld inmiddels een aardig bedrag.

Het viel me in Engeland vorige week op dat er geeneens werd gecollecteerd! We zochten naar een busje en vonden hem in de hal achterin de kerk. Levensonderhoud predikant stond erop (in 't engels dan hè :wink: )
memento

Bericht door memento »

in hét zakje? Gemiddeld vier zakken per dienst is heel normaal tegenwoordig. Als je met z'n tienen naar de kerk gaat dan is 2x4x10x50 cent; + je doordeweekse dienst + het potje van de zondagschool + het wekelijkse zendingsgeld inmiddels een aardig bedrag.
Met zn 10en naar de kerk is 20 EUR/dienst met 4 collecten. Zeg dat je 10 diensten per maand hebt, dan is dat dus 200 EUR. Wekelijkse zendingsgeld even 5 x 10 x 0,50 = 25 EUR. Ben je 225 EUR/maand kwijt. Wat ongeveer een tiende is van een modaal salaris.

Maargoed, de meeste gezinnen hebben geen 10 kinderen...
Het viel me in Engeland vorige week op dat er geeneens werd gecollecteerd! We zochten naar een busje en vonden hem in de hal achterin de kerk. Levensonderhoud predikant stond erop (in 't engels dan hè Wink )
In veel landen is de collecte alleen bedoelt voor de eigen leden, niet voor gasten. En in veel gemeenten zie je dan dat de afdracht van 10en via overschrijvingen gaat, omdat het dan om wat grotere bedragen gaat.
wim

Bericht door wim »

memento schreef:Ben je 225 EUR/maand kwijt. Wat ongeveer een tiende is van een modaal salaris.
Netto modaal is volgens jou ongeveer 2250 Euro/maand?
Janneman

Bericht door Janneman »

wim schreef:
memento schreef:Ben je 225 EUR/maand kwijt. Wat ongeveer een tiende is van een modaal salaris.
1. Geef mij die baan.
2. Waar is intussen de GG van Haarlem in dit verhaal gebleven?

:)
laat uw woorden weinig zijn; pred. 5: 1b
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Janneman schreef:2. Waar is intussen de GG van Haarlem in dit verhaal gebleven?
Die is van armoede gesloten 8)
Janneman

Bericht door Janneman »

Hendrikus schreef:
Janneman schreef:2. Waar is intussen de GG van Haarlem in dit verhaal gebleven?
Die is van armoede gesloten 8)
Ah, vandaar die drie pagina's reacties.... :D
laat uw woorden weinig zijn; pred. 5: 1b
memento

Bericht door memento »

Janneman schreef:
wim schreef:
1. Geef mij die baan.
Je krijgt 40% terug van de belastingdienst, dus netto geef je 135 EUR. En netto 1350 lijkt me zelfs beneden-modaal (modaal is 2500 bruto/maand)
wim

Bericht door wim »

memento schreef: Je krijgt 40% terug van de belastingdienst, dus netto geef je 135 EUR. En netto 1350 lijkt me zelfs beneden-modaal (modaal is 2500 bruto/maand)
Dat geldt toch alleen voor alles boven een bepaalde drempel? Wat is die drempel?
Quint

Bericht door Quint »

BDS '73 schreef:Zou een parttime emeritaat niet een optie zijn? Ik kan me zo voorstellen dat een oudere dominee alleen nog maar beroepbaar is voor gemeenten met minder dan 300 zielen.

Of een andere optie: emeriti preken vaak nog elke zondag. Zou het geen idee zijn als een emeritus aan een kleine gemeente toegewezen werd? Zo van: Ds X preekt vooral in Deventer, Almelo en Enschede en ds. Y neemt Breda, Eindhoven en Tilburg voor zijn rekening?
Een dominee gaat met emeritaat ondat hij oud is geworden en de kracht niet meer heeft om een gemeente volledig te dienen. Zijn roeping kan hij wel blijven volgen door in gemeenten voor te gaan, maar de grote druk van de gemeente is dan weggenomen.
Geloven is vertrouwen.
memento

Bericht door memento »

wim schreef:
memento schreef: Je krijgt 40% terug van de belastingdienst, dus netto geef je 135 EUR. En netto 1350 lijkt me zelfs beneden-modaal (modaal is 2500 bruto/maand)
Dat geldt toch alleen voor alles boven een bepaalde drempel? Wat is die drempel?
Drempel is 1% van je inkomen.
Quint

Bericht door Quint »

wim schreef:
jakobmarin schreef:
J.C. Philpot schreef:In Engeland staan predikanten soms voor een gemeente van 10 personen, en toch gaan ze toch door.
Dat is het juist: er zijn geen predikanten!
Misschien doen de predikanten in Egeland het wel Pro Deo :!:
Bij de Strict Baptitst in Engeland is het heel gewoon, dat de predikant in de week een normale baan heeft en 's-zondags voorgaat in zijn gemeente. Het lijkt me zwaar, maar het komt veel voor.
Geloven is vertrouwen.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Quint schreef:
BDS '73 schreef:Zou een parttime emeritaat niet een optie zijn? Ik kan me zo voorstellen dat een oudere dominee alleen nog maar beroepbaar is voor gemeenten met minder dan 300 zielen.

Of een andere optie: emeriti preken vaak nog elke zondag. Zou het geen idee zijn als een emeritus aan een kleine gemeente toegewezen werd? Zo van: Ds X preekt vooral in Deventer, Almelo en Enschede en ds. Y neemt Breda, Eindhoven en Tilburg voor zijn rekening?
Een dominee gaat met emeritaat ondat hij oud is geworden en de kracht niet meer heeft om een gemeente volledig te dienen. Zijn roeping kan hij wel blijven volgen door in gemeenten voor te gaan, maar de grote druk van de gemeente is dan weggenomen.
Ik ken wel een aantal predikanten die dat idd wel doet. Je gaat met emeritaat als je 65 bent, "gewone mensen" gaan dan met pensioen maar sommigen blijven dan ook doorwerken. Zo ook bij predikanten. Kijk, als je het door ouderdom niet meer aan kan is het een ander verhaal
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gijs83

Re:

Bericht door Gijs83 »

Gg Haarlem opgeheven
08-04-2008 10:35

Vorige week dinsdag vond de laatste dienst in het gebouw van de gereformeerde gemeente aan de Parklaan in Haarlem plaats.

De gereformeerde gemeente te Haarlem is vorige week dinsdag opgeheven. Tot opheffing moest worden besloten omdat niet langer in de ambten kon worden voorzien.

Tijdens de laatste dienst sprak de consulent van de gemeente, ds. C. Neele, over Openbaring 5:1-5. Het thema van de preek was: ”Een gesloten boek”. Onder het zingen van Psalm 119:45 werd de kanselbijbel gesloten.

De geschiedenis van de gemeente gaat terug tot 1938, toen de kerkenraad van Lisse besloot voor de in Haarlem en omgeving woonachtige leden van de gemeente aparte kerkdiensten te gaan beleggen. Onder leiding van ds. H. Ligtenberg kwam men op 28 juni voor de eerste keer in Haarlem bijeen. Als plaats van samenkomst fungeerde een zolder boven een steenhouwerij aan de Kleverlaan. Omdat het daar ’s zomers erg warm was en ’s winters erg koud, betrok de gemeente in april 1939 een gebouw aan de Lange Molenstraat. Opmerkelijk was dat dit gebouw geen daglicht toeliet. Vanaf 1944 kwam de gemeente ’s zondags bijeen in het kerkgebouw van de zevendedagsadventisten in de Parklaan. Voor weekdiensten werd er uitgeweken naar het kerkgebouw van de evangelische broedergemeente, eveneens in de Parklaan. Op 20 december 1950 werd het huidige kerkgebouw in de Ridderstraat, een uit 1888 daterende gereformeerde kerk, betrokken.

Op 13 december 1946 vond de instituering tot zelfstandige gemeente plaats door ds. A. Verhagen. Bedroeg het aantal leden en doopleden ten tijde van de instituering ongeveer 100, in het begin van de jaren zeventig liep dit aantal op tot ruim 270. Begin dit jaar bedroeg het aantal leden en doopleden nog maar 76. Het merendeel van de leden heeft zich inmiddels aangesloten bij de gereformeerde gemeente te Lisse.

Het kerkgebouw is vorig jaar verkocht aan een projectontwikkelaar. De banken uit de kerk verhuizen binnenkort naar de hersteld hervormde kerk te Poederoijen. De rest van het interieur gaat naar de gereformeerde gemeente van Hardinxveld-Giessendam, die het gebruiken wil voor de inrichting van de nog te bouwen kerk van de onlangs gestichte afdeling te Sliedrecht.

bron: http://www.refdag.nl
BJD

Re: Re:

Bericht door BJD »

Gijs83 schreef:Onder het zingen van Psalm 119:45 werd de kanselbijbel gesloten.
Wat een dramatiek.....

Maar wel zonde van het kerkgebouwtje daar. 't Was een mooi kerkje in het centrum.
Plaats reactie