En niemand gaat er op in....refo schreef:In 1834 hebben we de afscheidingsgeest uit de fles gelaten. En die wil er niet meer in terug.
Maar ik denk dat het helaas wel waar is :!:

Als je goed leest niet nee...Hendrikus schreef:Je wilt toch hopelijk niet zeggen dat een begrijpelijke prediking zónder oude uitdrukkingen per definitie oppervlakkig is? :shock:accoord schreef:Zoals ik al zei heb ik geen moeite met preken in hedendaags Nederlands met diepgang, maar ik betreur het dat mensen de oude uitdrukkingen niet meer begrijpen en dan gemakshalve kiezen voor een oppervlakkige begrijpelijke prediking. Dat is een achteruitgang vind ik.
Het gaat in dit topic eigenlijk om iets anders, maar toch even waarom ik mijn opmerking over het jaarboek plaatste: In de eerste jaren na de aansluiting in 1993 werd als institueringsdatum vermeld 1882, en als predikanten ds. Van Neerbos (1912-1916), ds. Hofman (1917-1924) en ds. Aangeenbrug (1960-1965); in dit rijtje ontbreekt ds. De Groot, die déze gemeente gediend heeft van 1968-1970. Hij was wél predikant in de(ze) GGiN. Ook ontbreekt ds. Groenewegen, die déze gemeente gediend heeft. Hier is iets niet consequent.Genade door recht schreef:Klopt slechts gedeeltelijk Janneman. Uiteraard staat ds. Groenewegen niet in het Kerkelijk Jaarboek. Deze man was predikant van een gemeente búiten de GGiN en hoort dus niet in het jaarboek van de GGiN. Het is niet voor niets een KERKELIJK jaarboek, niet een jaarboek van een GEMEENTE. De gemeente trad uit en kreeg daarna een predikant. Als er van de geschiedenis van de gemeente(n) van Rijssen ooit nog een boekje uitkomt, hoort ds. Groenewegen daar wel in te staan.
In 1993, toen de gemeente overigens inmiddels weer vacant was, is die gemeente inderdaad teruggegaan naar de GGiN. De GGiN heeft nooit een dominee Groenewegen gehad.
Wij zorgen voor verspreiding, Hij zorgt voor bijeenvergaad'ring. En leert ons erom vragen.Mona Lisa schreef:ik denk eigenlijk dat God dat wel wil maar dat wij niet willen . . .accoord schreef:wil ons, nog overal verspreid,
genadig weer bijeenvergaad'ren!
Zo word' Uw naam en roem verbreid.
Ps. 106:25.
accoord schreef:Wij zorgen voor verspreiding, Hij zorgt voor bijeenvergaad'ring. En leert ons erom vragen.Mona Lisa schreef:ik denk eigenlijk dat God dat wel wil maar dat wij niet willen . . .accoord schreef:wil ons, nog overal verspreid,
genadig weer bijeenvergaad'ren!
Zo word' Uw naam en roem verbreid.
Ps. 106:25.
Dat is wel de verlossing van Gods ware volk, de uitverkorenen.47 Verlos ons, HEERE, onze God! en verzamel ons uit de heidenen,67) opdat wij den Naam Uwer68) heiligheid loven, ons beroemende69) in Uw lof.
48 Geloofd zij de HEERE, de God Israels, van eeuwigheid en tot in eeuwigheid; en al het volk zegge: Amen, Hallelujah!
Om met jouw woorden te spreken: Inderdaad hebben wij lak aan wat God wil. We willen niet kunnen en we kunnen niet willen.BDS '73 schreef:Mooie vrome woorden allemaal, maar ondertussen blijven we heerlijk doen wat we al jaren doen en we hebben lak aan wat God wil.
Wil Hij dat wij één worden? Ja of Nee?
Zo nee, laten wij dan verder gaan met scheuren
Zo ja, laten wij ons dan diep schamen, vergeving vragen en de eenheid herstellen.
Wij hoeven niet te wachten op een teken uit de hemel, we hebben ZIjn Woord. En daarin staat genoeg. En dan moeten we niet gaan zitten bazelen van: Hij geeft wel een seintje als het tijd is en dan doen we het. Dat is gewoon vrome camouflage van onze ongehoorzaamheid.
Dat is een wel heel erg één-dimensionale redenering. In Marcus 6 lees ik wat anders. En Hij kon aldaar geen kracht doen; dan Hij legde weinigen zieken de handen op, en genas hen. En Hij verwonderde Zich over hun ongeloof, en omging de vlekken daar rondom, lerende.Bert Mulder schreef:Verder is het zo, dat als God iets wilt, dat gebeurt dan ook. God is namelijk soeverein in al Zijn doen. Zou echt raar zijn als God de mens niet kon zaligen omdat de mens het niet wilt. Gods genade is onwederstandelijk.
We spreken hier allemaal over de terugkeer van dominee Wink. Ik weet bijna zeker dat dát niet gaat gebeuren. Ze zijn in die 27 jaar zo uit elkaar gegroeid. Ik zou pleiten van wederopneming, zonder, wat genade door recht al noemde, schuldbelijdenis, al zie ik het niet gebeuren.Janneman schreef: Dan nu weer terug naar de al dan niet verwachte terugkeer van Ds. Wink!
Goed, dus als ik ruzie maakmet mijn vrouw is dat tragisch, maar het is nou eenmaal niet anders, want tenslotte kan ik het goede niet willen.Oude Paden schreef:Om met jouw woorden te spreken: Inderdaad hebben wij lak aan wat God wil. We willen niet kunnen en we kunnen niet willen.BDS '73 schreef:Mooie vrome woorden allemaal, maar ondertussen blijven we heerlijk doen wat we al jaren doen en we hebben lak aan wat God wil.
Wil Hij dat wij één worden? Ja of Nee?
Zo nee, laten wij dan verder gaan met scheuren
Zo ja, laten wij ons dan diep schamen, vergeving vragen en de eenheid herstellen.
Wij hoeven niet te wachten op een teken uit de hemel, we hebben ZIjn Woord. En daarin staat genoeg. En dan moeten we niet gaan zitten bazelen van: Hij geeft wel een seintje als het tijd is en dan doen we het. Dat is gewoon vrome camouflage van onze ongehoorzaamheid.
Maar daarmee moet je niet op zo'n lompe wijze de mens zijn verantwoordelijkheid aan de kaak stellen.
Alsof de goede eigenschap van liefde en eensgezindheid bij ons te vinden is!
Gewoon effe doen is er niet meer bij! Beseffen we dat wel.
Het past ons meer te vragen om een liefdevol en eensgezind hart. Alleen in de weg waarin God met zijn Geest meekomt zal het een vruchtbare samenwerking zijn.
Hiermee stel ik absoluut niet dat we geen samenwerking moeten zoeken! Alleen onder ebding van zijn Geest!