Geref. Gem in Ned. (b.v.): hoe verder?

Corydoras

Bericht door Corydoras »

refo schreef:In 1834 hebben we de afscheidingsgeest uit de fles gelaten. En die wil er niet meer in terug.
En niemand gaat er op in....

Maar ik denk dat het helaas wel waar is :!: :cry:
Afbeelding
accoord

Bericht door accoord »

Hendrikus schreef:
accoord schreef:Zoals ik al zei heb ik geen moeite met preken in hedendaags Nederlands met diepgang, maar ik betreur het dat mensen de oude uitdrukkingen niet meer begrijpen en dan gemakshalve kiezen voor een oppervlakkige begrijpelijke prediking. Dat is een achteruitgang vind ik.
Je wilt toch hopelijk niet zeggen dat een begrijpelijke prediking zónder oude uitdrukkingen per definitie oppervlakkig is? :shock:
Als je goed leest niet nee...
Genade door recht

Bericht door Genade door recht »

Nog even op 3 reacties een reactie:

Nee, dat wist ik niet dat ds. De Groot al voor 1980 te geloven kreeg dat diaken Roos nog eens ds. Roos zou worden. Wel was ik er vorig jaar getuige van dat ds. Roos van enkele jonge mensen belijdenis 'afnam', en dat hij ze toewenste dat de genade verheerlijkt in het voorgeslacht, ook in hun harten mocht worden verheerlijkt. Daarbij werd ds. De Groot met name genoemd (één van zijn kleinkinderen deed belijdenis).

Ds. De Groot was inderdaad (soms heel erg) zenuwachtig; ik kan de opmerking dat hij soms wat moeilijk uit zijn woorden kon komen nu beter plaatsen. Zelf vind ik zijn preken doorgaans erg helder.

Inderdaad staan er geen beloften voor de verworpenen in de Bijbel (geen discussie hierover in dit topic), maar toch is er voor '80 over gesproken hoe in de prediking de onbekeerden moeten worden aangesproken. Sommigen vonden ds. Wink hierin te ver gaan en misten het "medelijdend hart". Geen waardeoordeel van mijn kant hierover, maar hierdoor weet ik eigenlijk wel zeker dat de opmerking in Terdege niets met ds. Ippel te maken heeft.
Janneman

Bericht door Janneman »

Genade door recht schreef:Klopt slechts gedeeltelijk Janneman. Uiteraard staat ds. Groenewegen niet in het Kerkelijk Jaarboek. Deze man was predikant van een gemeente búiten de GGiN en hoort dus niet in het jaarboek van de GGiN. Het is niet voor niets een KERKELIJK jaarboek, niet een jaarboek van een GEMEENTE. De gemeente trad uit en kreeg daarna een predikant. Als er van de geschiedenis van de gemeente(n) van Rijssen ooit nog een boekje uitkomt, hoort ds. Groenewegen daar wel in te staan.
In 1993, toen de gemeente overigens inmiddels weer vacant was, is die gemeente inderdaad teruggegaan naar de GGiN. De GGiN heeft nooit een dominee Groenewegen gehad.

Het gaat in dit topic eigenlijk om iets anders, maar toch even waarom ik mijn opmerking over het jaarboek plaatste: In de eerste jaren na de aansluiting in 1993 werd als institueringsdatum vermeld 1882, en als predikanten ds. Van Neerbos (1912-1916), ds. Hofman (1917-1924) en ds. Aangeenbrug (1960-1965); in dit rijtje ontbreekt ds. De Groot, die déze gemeente gediend heeft van 1968-1970. Hij was wél predikant in de(ze) GGiN. Ook ontbreekt ds. Groenewegen, die déze gemeente gediend heeft. Hier is iets niet consequent.
Latere jaarboeken vermelden dan heel lang 1993 als institueringsdatum, de laatste jaargangen noemen weer 1882, maar vermelden helemaal geen predikant meer! Raar toch?

Overigens worden bij andere gemeenten wel predikanten vermeld die de gemeente níét als GG of GGiN hebben gediend, kijk bijvoorbeeld bij Barneveld of Goes of Opheusden. Het gaat in dit geval om voorlopers van de GG, maar de groep die Ds. Groenewegen heeft gediend kun je dan evenzeer beschouwen als voorloper van de huidige GGin-Eskerk binnen verband.
Snapt u het allemaal nog?
Dan nu weer terug naar de al dan niet verwachte terugkeer van Ds. Wink!
laat uw woorden weinig zijn; pred. 5: 1b
accoord

Bericht door accoord »

wil ons, nog overal verspreid,
genadig weer bijeenvergaad'ren!
Zo word' Uw naam en roem verbreid.

Ps. 106:25.
Mona Lisa

Bericht door Mona Lisa »

accoord schreef:wil ons, nog overal verspreid,

ik denk eigenlijk dat God dat wel wil maar dat wij niet willen . . .
jvdg

Bericht door jvdg »

Het zal zekerlijk gebeuren....

Op Zijn tijd!

De ganse wereld zingt God's Lof.

Hoe dan ook!
accoord

Bericht door accoord »

Mona Lisa schreef:

Wij zorgen voor verspreiding, Hij zorgt voor bijeenvergaad'ring. En leert ons erom vragen.
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

accoord schreef:
Mona Lisa schreef:

Wij zorgen voor verspreiding, Hij zorgt voor bijeenvergaad'ring. En leert ons erom vragen.
47 Verlos ons, HEERE, onze God! en verzamel ons uit de heidenen,67) opdat wij den Naam Uwer68) heiligheid loven, ons beroemende69) in Uw lof.
48 Geloofd zij de HEERE, de God Israels, van eeuwigheid en tot in eeuwigheid; en al het volk zegge: Amen, Hallelujah!
Dat is wel de verlossing van Gods ware volk, de uitverkorenen.

Verder is het zo, dat als God iets wilt, dat gebeurt dan ook. God is namelijk soeverein in al Zijn doen. Zou echt raar zijn als God de mens niet kon zaligen omdat de mens het niet wilt. Gods genade is onwederstandelijk.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
BDS '73

Bericht door BDS '73 »

Mooie vrome woorden allemaal, maar ondertussen blijven we heerlijk doen wat we al jaren doen en we hebben lak aan wat God wil.

Wil Hij dat wij één worden? Ja of Nee?

Zo nee, laten wij dan verder gaan met scheuren
Zo ja, laten wij ons dan diep schamen, vergeving vragen en de eenheid herstellen.

Wij hoeven niet te wachten op een teken uit de hemel, we hebben ZIjn Woord. En daarin staat genoeg. En dan moeten we niet gaan zitten bazelen van: Hij geeft wel een seintje als het tijd is en dan doen we het. Dat is gewoon vrome camouflage van onze ongehoorzaamheid.
Oude Paden

Bericht door Oude Paden »

BDS '73 schreef:Mooie vrome woorden allemaal, maar ondertussen blijven we heerlijk doen wat we al jaren doen en we hebben lak aan wat God wil.

Zo ja, laten wij ons dan diep schamen, vergeving vragen en de eenheid herstellen.

Wij hoeven niet te wachten op een teken uit de hemel, we hebben ZIjn Woord. En daarin staat genoeg. En dan moeten we niet gaan zitten bazelen van: Hij geeft wel een seintje als het tijd is en dan doen we het. Dat is gewoon vrome camouflage van onze ongehoorzaamheid.
Om met jouw woorden te spreken: Inderdaad hebben wij lak aan wat God wil. We willen niet kunnen en we kunnen niet willen.

Maar daarmee moet je niet op zo'n lompe wijze de mens zijn verantwoordelijkheid aan de kaak stellen.
Alsof de goede eigenschap van liefde en eensgezindheid bij ons te vinden is!
Gewoon effe doen is er niet meer bij! Beseffen we dat wel.
Het past ons meer te vragen om een liefdevol en eensgezind hart. Alleen in de weg waarin God met zijn Geest meekomt zal het een vruchtbare samenwerking zijn.

Hiermee stel ik absoluut niet dat we geen samenwerking moeten zoeken! Alleen onder ebding van zijn Geest!
sunlover

Bericht door sunlover »

Je hebt gelijk met wat je zegt. Toch blijft het mij verwonderen dat er zo weinig verdriet over de verdeeldheid is. Veel woorden worden over de verdeeldheid gesproken maar er zijn er maar weinig die het iedere zondag als pijnlijk ervaren dat grote massa´s mensen tegen elkaar in rijden om maar in de juiste kerk en kerkverband te zitten. Als die pijn wat meer gevoeld zou worden dan zou dat het eenwordingsproces versnellen. Gelukkig worden er wel besprekingen tussen kerkverbanden gevoerd. Ik las in het kerkblad van de HHK dat er gesprekken zijn met de Ger Gem maar wat mij dan opvalt is de lange tijd die er tussen de verschillende gesprekken zit.

Ik hoorde zondag een dominee zeggen en die opmerking past wel in dit topic `Als we het over kerkmuren hebben wijkt de Geest maar als we het hebben over de werken van de Geest dan wijken de kerkmuren` Ik hoop dat dat laatste nog veel ervaren mag worden.
Mona Lisa

Bericht door Mona Lisa »

Bert Mulder schreef:Verder is het zo, dat als God iets wilt, dat gebeurt dan ook. God is namelijk soeverein in al Zijn doen. Zou echt raar zijn als God de mens niet kon zaligen omdat de mens het niet wilt. Gods genade is onwederstandelijk.
Dat is een wel heel erg één-dimensionale redenering. In Marcus 6 lees ik wat anders. En Hij kon aldaar geen kracht doen; dan Hij legde weinigen zieken de handen op, en genas hen. En Hij verwonderde Zich over hun ongeloof, en omging de vlekken daar rondom, lerende.
Ander

Bericht door Ander »

Janneman schreef: Dan nu weer terug naar de al dan niet verwachte terugkeer van Ds. Wink!
We spreken hier allemaal over de terugkeer van dominee Wink. Ik weet bijna zeker dat dát niet gaat gebeuren. Ze zijn in die 27 jaar zo uit elkaar gegroeid. Ik zou pleiten van wederopneming, zonder, wat genade door recht al noemde, schuldbelijdenis, al zie ik het niet gebeuren.
Wanneer ik het jaarboek van 1981 ook weer lees blijf ik het oneens zijn met de weergave van Oude Paden. Ik ben opgevoed binnen buiten verband (althans, vanaf 1980). De daadwerkelijke scheuring is een gevolg geweest van het niet kandidaat-stellen van ouderling A. Bakker. Daar is, nadat de leerstrijd gesusd was en na herroeping van uitspraken door ds. van de Berg op 27 maart 1980, opnieuw deining over ontstaan waardoor de scheuring een feit werd. Dat weten ze in Gouda heel goed. Zolang deze hoofdrolspelers nog een rol van betekenis spelen (ds. Mallan, ds. Wink, A. Bakker, D. de Wit) zal een terugkeer of wederopneming van ds. Wink onmogelijk zijn. Bij wegvallen van ds. Wink blijft er niets anders over maar zullen er toch nog, met name ook in Gouda, mensen moeite hebben met bepaalde personen waardoor een samenvoeging moeilijk blijft.
BDS '73

Bericht door BDS '73 »

Oude Paden schreef:
BDS '73 schreef:Mooie vrome woorden allemaal, maar ondertussen blijven we heerlijk doen wat we al jaren doen en we hebben lak aan wat God wil.

Om met jouw woorden te spreken: Inderdaad hebben wij lak aan wat God wil. We willen niet kunnen en we kunnen niet willen.

Maar daarmee moet je niet op zo'n lompe wijze de mens zijn verantwoordelijkheid aan de kaak stellen.
Alsof de goede eigenschap van liefde en eensgezindheid bij ons te vinden is!
Gewoon effe doen is er niet meer bij! Beseffen we dat wel.
Het past ons meer te vragen om een liefdevol en eensgezind hart. Alleen in de weg waarin God met zijn Geest meekomt zal het een vruchtbare samenwerking zijn.

Hiermee stel ik absoluut niet dat we geen samenwerking moeten zoeken! Alleen onder ebding van zijn Geest!
Goed, dus als ik ruzie maakmet mijn vrouw is dat tragisch, maar het is nou eenmaal niet anders, want tenslotte kan ik het goede niet willen.

Kom nou.

Wij kunnen wel degelijk met ons verstand en onze wil gehoorzamen aan Gods geboden. Zou Hij dat niet willen zegenen?

En.. stel dat Hij besloten heeft om op deze manier te werken?
Gesloten