Geref. Gem in Ned. (b.v.): hoe verder?
-
- Contacteer:
Geref. Gem in Ned. (b.v.): hoe verder?
Een vraag houdt me de laatste tijd een beetje bezig: hoe gaat het straks verder met de Ger. Gem. Ned (buiten verband)? Hun voorganger ds. Wink wordt ouder en een nieuwe predikant binnen het eigen kerkverband heeft zich nog niet aangediend. Staat er op het laatste moment toch nog een 'opvolger' op binnen eigen kring? Gaat men terug naar de Geref. Gem Ned. (binnen verband)? Wiw heeft een idee?
Geen idee. En als je zoekt op Wink zul je meer van deze discussies/vragen tegenkomen.
Kort gezegd opties:
- Teruggaan naar GGiN
- Een collega ouderling tot ds. bombarderen.
Kort gezegd opties:
- Teruggaan naar GGiN
Laatst gewijzigd door Kislev op 25 jun 2007, 12:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Geref. Gem in Ned. (b.v.): hoe verder?
Hoe kijk jij daar zelf, als predikant, tegenaan?Egbert1980 schreef:Een vraag houdt me de laatste tijd een beetje bezig: hoe gaat het straks verder met de Ger. Gem. Ned (buiten verband)? Hun voorganger ds. Wink wordt ouder en een nieuwe predikant binnen het eigen kerkverband heeft zich nog niet aangediend. Staat er op het laatste moment toch nog een 'opvolger' op binnen eigen kring? Gaat men terug naar de Geref. Gem Ned. (binnen verband)? Wiw heeft een idee?
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Ik zou zeggen: "Teruggaan naar GGiN".Kislev schreef:Kort gezegd opties:
- Teruggaan naar GGiN
Vorige week typte iemand hier op het forum
(zie dit topic), dat er eigenlijk geen leerverschil bestaat, alleen maar een eerverschil. Dan is het onzinnig om na het overlijden van de betreffende predikanten een dergelijke splinter in stand te houden.
Waarom willen jullie dit weten?
Gisteren heeft onze leraar ds Wink nog 2 keer gepreekt
Deze week hoopt hij beurten te vervullen in Middelburg en
Dinteloord
Volgens mij behoeft iemand buiten ons kerkverband zich
hierover geen zorgen te maken Doen ze volgens mij ook niet
echt. En wat de toekomst van ons kerkverband betreft:
Dit laten we echt aan de Heere over
Gisteren heeft onze leraar ds Wink nog 2 keer gepreekt
Deze week hoopt hij beurten te vervullen in Middelburg en
Dinteloord
Volgens mij behoeft iemand buiten ons kerkverband zich
hierover geen zorgen te maken Doen ze volgens mij ook niet
echt. En wat de toekomst van ons kerkverband betreft:
Dit laten we echt aan de Heere over
Ik ben bang dat dat ook het geval is tussen de Ger.Gem. en de Ger.Gem in Ned. De verschillen tussende Ger.Gem.'s onderling zijn groter dan sommige Ger.Gem's en Ger.Gem. in Ned.'sTiberius schreef:Ik zou zeggen: "Teruggaan naar GGiN".Kislev schreef:Kort gezegd opties:
- Teruggaan naar GGiN
Vorige week typte iemand hier op het forum, dat er eigenlijk geen leerverschil bestaat, alleen maar een eerverschil. Dan is het onzinnig om na het overlijden van de betreffende predikanten een dergelijke splinter in stand te houden.
Een poosje terug liet iemand zich op dit forum ontvallen dat Ds. Wink iemand aan het opleiden is tot predikant. Ik weet verder niet wat ik hiervan moet geloven, maar dat praatje loopt dus...
Als het aan Ds. Roos ligt........volgens de Wachter Sions!
Direct samengaan maar weer!
enne....................Ds. Roos is een "redelijk"
gezaghebbend persoon binnen dit kleine kerkverbandje.
Het zou nog wel eens rumoeriger kunnen worden in dit kerkverband als je denkt.
Gezien de toename van het aantal predikanten moeten de leden zich echt gaan realiseren dat het niet alles Roos is wat de klok slaat.
Ik denk dat het overigens wel goed is voor dit kerkverband als het wakker geschud word uit de "Mallan en Roos" slaap.
Alleen hoop ik dat het geen scheuringen als gevolg heeft! Maar ter opscherping kan dit kerkverband wel iets gebruiken.
enne....................Ds. Roos is een "redelijk"
Gezien de toename van het aantal predikanten moeten de leden zich echt gaan realiseren dat het niet alles Roos is wat de klok slaat.
Ik denk dat het overigens wel goed is voor dit kerkverband als het wakker geschud word uit de "Mallan en Roos" slaap.
Alleen hoop ik dat het geen scheuringen als gevolg heeft! Maar ter opscherping kan dit kerkverband wel iets gebruiken.
Ik kan me zo indenken dat alle ds'en en studenten een terugkeer van de GGNbv niet in de weg zullen staan.Oude Paden schreef:Als het aan Ds. Roos ligt........volgens de Wachter Sions!
enne....................Ds. Roos is een "redelijk"gezaghebbend persoon binnen dit kleine kerkverbandje.
De buitenverbanders zullen niet gemakkelijk terugkeren. In Gouda heb je wel een behoorlijke overloop richting GG.
Of het vooral eergeschil was in 1980 vraag ik me af. Er was wel degelijk iets wat ds vd Berg fout deed in de preek. Dat wilde hij niet aanpassen. Nu hij niet meer leeft is het wat gemakkelijk om er een 'eerverschil' van te maken.
Of het vooral eergeschil was in 1980 vraag ik me af. Er was wel degelijk iets wat ds vd Berg fout deed in de preek. Dat wilde hij niet aanpassen. Nu hij niet meer leeft is het wat gemakkelijk om er een 'eerverschil' van te maken.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Beetje flauw en niet in de geest van ds. van den Berg. Tijdens zijn leven is er door hemzelf gesproken over dat eerverschil, zie een andere topic.refo schreef:De buitenverbanders zullen niet gemakkelijk terugkeren. In Gouda heb je wel een behoorlijke overloop richting GG.
Lees de recensie van het boek Terugblik in de Wachter Sions afgelopen week.Ander schreef:Heeft hij dat gezegd? Dat is mooi. Ik hoop het van ganser harte!Oude Paden schreef:Als het aan Ds. Roos ligt........volgens de Wachter Sions!
Wat heeft hij precies gezegd? Ben daar erg benieuwd naar!
Hij hoop de terugkeer mee te maken, was het slot van de recensie.
'k ga geen partij kiezen in deze. Maar het was m.i. inderdaad niet alleen een eergeschil. Ik heb op catechisdatie gezeten bij Oud. De Wit. Hij heeft altijd erg betreurd dat Ds. v/d Berg het zo naar buiten heeft gebracht. Ds. v/d Berg heeft nl. toendertijd zelf erkend anders te denken over het punt der wedergeboorte dan in de GGiN gewoon was. Er zijn toen talloze besprekingen met Ds. v/d Berg en de kerkenraad geweest. Hij heeft toen aangegeven het als studeerkamergedachte voor zich te houden. Maar ja, uiteindelijk bleeft hij dat andere standpunt uitdragen (Hoe kan het ook anders als je zo denkt, Je kunt moeilijk iets anders preken dan denken)Ander schreef:Beetje flauw en niet in de geest van ds. van den Berg. Tijdens zijn leven is er door hemzelf gesproken over dat eerverschil, zie een andere topic.refo schreef:De buitenverbanders zullen niet gemakkelijk terugkeren. In Gouda heb je wel een behoorlijke overloop richting GG.
Ook al betreur ik de scheuring. Het is niet juist te spreken over een eergeschil terwijl er wel degelijk anders werd gedacht.
Maar nogmaals! In de prediking van Wink is de gedachte van v/d Berg niet te beluisteren