Platform 777 - Uitnodiging

Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Josephus schreef:
Bert Mulder schreef:Dwaze conclusie over de moslims. Er is maar 1 gegeven waardoor we moeten zalig worden. En dat is Christus. Dus het Woord, dat vlees geworden is. En dat Woord getuigd heel duidelijk, dat men niet door visioenen bekeerd wordt.
Tja. Het lijkt erop dat als Bert Mulder ergens niet van op de hoogte is, het dan ook niet bestaat of zelfs dwaas is. Daar valt niet tegen op te redeneren. Gods wegen blijven immers hoger dan onze wegen.

Eén ding: als je mijn opmerking over moslims dwaas vindt, zou ik zeggen: verdiep je er eens in. Zo nee, dan zul je in de hemel wel eens voor verrassingen kunnen komen te staan.
Dus stel je dat God Zijn eigen Woord tegenspreekt?
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Josephus
Berichten: 2935
Lid geworden op: 04 dec 2006, 16:28
Locatie: Randstad

Bericht door Josephus »

Bert Mulder schreef:
Josephus schreef:
Bert Mulder schreef:Dwaze conclusie over de moslims. Er is maar 1 gegeven waardoor we moeten zalig worden. En dat is Christus. Dus het Woord, dat vlees geworden is. En dat Woord getuigd heel duidelijk, dat men niet door visioenen bekeerd wordt.
Tja. Het lijkt erop dat als Bert Mulder ergens niet van op de hoogte is, het dan ook niet bestaat of zelfs dwaas is. Daar valt niet tegen op te redeneren. Gods wegen blijven immers hoger dan onze wegen.

Eén ding: als je mijn opmerking over moslims dwaas vindt, zou ik zeggen: verdiep je er eens in. Zo nee, dan zul je in de hemel wel eens voor verrassingen kunnen komen te staan.
Dus stel je dat God Zijn eigen Woord tegenspreekt?
Neen. Want waar vind ik in de Bijbel dat God bij de bekering van mensen geen gebruik zou kunnen maken van dromen of visioenen?
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Bijvoorbeeld in 2 Kor. 11 (zie hieronder), en nog veel meer plaatsen in de Schrift.

Zoals 1 Kor. 13:
8 De liefde vergaat30) nimmermeer; maar31) hetzij profetieen, zij zullen te niet gedaan worden; hetzij talen, zij34) zullen ophouden;35) hetzij kennis, zij zal36) te niet gedaan worden.
9 Want wij kennen37) ten dele, en38) wij profeteren ten dele;
10 Doch wanneer het volmaakte39) zal gekomen zijn,40) dan zal hetgeen ten dele is,41) te niet gedaan worden.
11 Toen ik een kind was,42) sprak ik als een kind, was ik gezind als een kind,43) overlegde ik als een kind;44) maar wanneer ik een man geworden ben, zo heb ik te niet gedaan hetgeen eens kinds was.45)
12 Want wij zien nu52) door een46) spiegel47) in een duistere rede,48) maar alsdan zullen wij zien50) aangezicht tot aangezicht;51) nu ken ik ten dele, maar53) alsdan zal ik kennen, gelijk ook ik gekend ben.55)
13 En nu blijft geloof, hoop57) en liefde, deze drie; doch de meeste van deze is de liefde.58)
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Josephus
Berichten: 2935
Lid geworden op: 04 dec 2006, 16:28
Locatie: Randstad

Bericht door Josephus »

Josephus schreef:Waar vind ik in de Bijbel dat God bij de bekering van mensen geen gebruik zou kunnen maken van dromen of visioenen?
Bert Mulder schreef:Bijvoorbeeld in 2 Kor. 11 (zie hieronder), en nog veel meer plaatsen in de Schrift.

Zoals 1 Kor. 13:
8 De liefde vergaat30) nimmermeer; maar31) hetzij profetieen, zij zullen te niet gedaan worden; hetzij talen, zij34) zullen ophouden;35) hetzij kennis, zij zal36) te niet gedaan worden.
9 Want wij kennen37) ten dele, en38) wij profeteren ten dele;
10 Doch wanneer het volmaakte39) zal gekomen zijn,40) dan zal hetgeen ten dele is,41) te niet gedaan worden.
11 Toen ik een kind was,42) sprak ik als een kind, was ik gezind als een kind,43) overlegde ik als een kind;44) maar wanneer ik een man geworden ben, zo heb ik te niet gedaan hetgeen eens kinds was.45)
12 Want wij zien nu52) door een46) spiegel47) in een duistere rede,48) maar alsdan zullen wij zien50) aangezicht tot aangezicht;51) nu ken ik ten dele, maar53) alsdan zal ik kennen, gelijk ook ik gekend ben.55)
13 En nu blijft geloof, hoop57) en liefde, deze drie; doch de meeste van deze is de liefde.58)
Dat is natuurlijk geen antwoord op mijn vraag. Profetieën zullen inderdaad verdwijnen, maar pas wanneer het volmaakte gekomen zal zijn. En het zal duidelijk zijn dat het volmaakte er nog niet is.

Misschien is dit boek iets voor je.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Met mijn excuses aan Memento, voor het lenen van zijn post van elders:
memento schreef:
Unionist schreef:Maar wie zegt dat dat niet meer gebeurt?

Ook nog niet alle profetieën in de BIjbel zijn uitgekomen.

Waar ik meer moeite mee heb, is het volgende verhaal dat ik pas las: (vergeef me als ik wat details verkeerd heb, want ik vertel het na uit mijn hoofd)
Een boekje van Zondagsrust schreef:Het was zondag en het stormde. De dijken dreigden te bezwijken en met man en macht werd aan dijkverzwaring gewerkt. Leen Potappel werkte ook, hij zat thuis en bad. Hij smeekte de Heere om bewaring en mocht ook geloven dat Stavenisse gespaard zou blijven. Toen ging hij naar buiten om de werkende mannen te waarschuwen. Zij hoefden namelijk niet meer te werken en als zij dat toch deden, zouden zij de zondag ontheiligen.

De mannen gingen gewoon door met werken en joegen Potappel weg. Toen zei hij: Als de Heere echt gesproken heeft, klinkt er nu een dondersalg. Daarop klonk er een daverende slag, die tot in Amsterdam gehoord werd. Zo kreeg Potappel gelijk.
Daar heb ik moeite mee, met zo'n verhaal. Hadden die mannen echt moeten stoppen met werken omdat er één dorpsgenoot een boodschap van God gekregen had? Bedoelde God echt dat de mannen niet mochten werken, of had Hij juist besloten om Stavenisse te sparen door de dijkversterkingen?
Zo'n verhaal is ook niet bijbels. Wij, als volgelingen van de Reformatie, leren dat God nu niet meer door mensen spreekt, maar door Zijn Woord. Wij geloven dan ook dat áls God tot iemand spreekt, dit geen nieuwe openbaring meer zijn kan, en zélfs als dat het wel is, dat dit dan altijd persoonlijk van aard is, en dat dit geen bindende kracht heeft op anderen.

Een bekend voorbeeld is het verhaal van een godvruchtig man uit de gemeente van Spurgeon, die meende van de Heere de opdracht te hebben gekregen om zondags in Spurgeons kerk voor te moeten gaan. Na het verhaal aangehoord te hebben zij Spurgeon: Well, als God wil dat ik zondag mijn preekstoel aan u afsta, dan zal Hij dat mij ook meedelen. Dus laten we maar zien of dat gebeurt. Hetgeen natuurlijk niet geschiedde.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 9075
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Bericht door J.C. Philpot »

Beste Bert,
Hoewel ik je gedachtengang kan volgen vind ik je manier van spreken over medemensen zeer stuitend. Volgens mij heb ik jou weleens op dit forum zien pleiten voor respectvol taalgebruik (zonder dat je daarbij inhoudelijk water bij de wijn hoeft te doen). Graag doe ik hierbij wat dat betreft ook een beroep op jou.
Adorote

Bericht door Adorote »

Tja je zal maar denken dat je zo goed christelijk bent, en denken het recht te hebben om een persoon die men nog geens eens kent maar te veroordelen, de brandstapels zijn weer aan gestoken; wat zei Jezus ook al weer over dat soort mensen ; ga weg satan ga weg.

Gelukkig spreekt God ook door gezichten bij hen die echt zijn wil doen en navolgen .


En inderdaad vele en vele mohammedanen komen door een gezicht tot het Christendom en nemen Hem totaal aan uit Genade.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

J.C. Philpot schreef:Beste Bert,
Hoewel ik je gedachtengang kan volgen vind ik je manier van spreken over medemensen zeer stuitend. Volgens mij heb ik jou weleens op dit forum zien pleiten voor respectvol taalgebruik (zonder dat je daarbij inhoudelijk water bij de wijn hoeft te doen). Graag doe ik hierbij wat dat betreft ook een beroep op jou.
Geachte Philpot, heb mijn antwoorden gewijzigd. Bedankt voor je waarschuwing. Ik had het inderdaad meer respectvol kunnen plaatsen.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Adorote schreef:Tja je zal maar denken dat je zo goed christelijk bent, en denken het recht te hebben om een persoon die men nog geens eens kent maar te veroordelen, de brandstapels zijn weer aan gestoken; wat zei Jezus ook al weer over dat soort mensen ; ga weg satan ga weg.

Gelukkig spreekt God ook door gezichten bij hen die echt zijn wil doen en navolgen .


En inderdaad vele en vele mohammedanen komen door een gezicht tot het Christendom en nemen Hem totaal aan uit Genade.
Meende dat het de Roomse Kerk was die zo graag "ketters" verbrande. Heeft Philpot gelijk dat ik niet al te respectvol sprak over deze en gene, maar brandstapels is heel wat anders.

Verder noemde Christus Petrus nooit satan. Dat zei HIj tegen de satan die Petrus gebruikte.

Ook jij moet inderdaad je Bijbel eens beter lezen, ook in verband met onbijbelse visioenen en gezichten. Want de Schrift leert ons duidelijk, hetgeen we ook belijden, dat God alleen door het Woord werkt. Hoewel wij ook genoeg van God in de schepping leren om ons zonder excuus te laten.
Artikel 2. Waardoor GOD van ons wordt gekend.
Wij kennen Hem door twee middelen. Ten eerste door de schepping, onderhouding en regering van de hele wereld. Want deze is voor onze ogen als een prachtig boek, waarin alle schepselen, groot en klein, de letters zijn, die ons te aanschouwen geven wat van God niet gezien kan worden, namelijk Zijn eeuwige kracht en goddelijkheid, zoals de apostel Paulus zegt in . Wij kennen Hem door twee middelen. Ten eerste door de schepping, onderhouding, en regering der gehele wereld; overmits deze voor onze ogen is als een schoon boek, in hetwelk alle schepselen, grote en kleine, gelijk als letteren zijn, die ons de onzienlijke dingen Gods geven te aanschouwen, namelijk Zijn eeuwige kracht en Goddelijkheid, als de apostel Paulus zegt, Rom 1:20; welke dingen alle genoegzaam zijn om de mensen te overtuigen, en hun alle onschuld te benemen. Ten tweede geeft Hij Zichzelven ons nog klaarder en volkomener te kennen door Zijn heilig en Goddelijk Woord, te weten, zoveel als ons van node is in dit leven, tot Zijn eer en de zaligheid der Zijnen.
Artikel 7. De volkomenheid van de Heilige Schrift.
Wij geloven dat deze Heilige Schrift den wil Gods volkomenlijk vervat, en dat al hetgeen de mens schuldig is te geloven om zalig te worden, daarin genoegzaam geleerd wordt. Want overmits de gehele wijze van den dienst dien God van ons eist, aldaar in het lange beschreven is, zo is het den mensen, al waren het zelfs apostelen, niet geoorloofd anders te leren, dan ons nu geleerd is door de Heilige Schriften; ja, al ware het ook een engel uit den hemel, gelijk de apostel Paulus zegt. Want dewijl het verboden is den Woorde Gods iets toe of iets af te doen, zo blijkt daaruit wel dat de leer daarvan zeer volmaakt en in alle manieren volkomen is. Men mag ook gener mensen schriften, hoe heilig zij geweest zijn, gelijkstellen met de Goddelijke Schriften, noch de gewoonte met de waarheid Gods (want de waarheid is boven alles), noch de grote menigte, noch de oudheid, noch de successie van tijden of personen, noch de conciliën, decreten of besluiten; want alle mensen zijn uit zichzelven leugenaars en ijdeler dan de ijdelheid zelve. Daarom verwerpen wij van ganser harte al wat met dezen onfeilbaren regel niet overeenkomt, gelijk ons de apostelen geleerd hebben, zeggende: Beproeft de geesten of zij uit God zijn. Insgelijks: Indien iemand tot ulieden komt en deze leer niet brengt, ontvangt hem niet in huis.
En speciaal voor jou Adorote, lees dit artikel eens:
Artikel 29. Van het onderscheid en de mertekenen der ware en valse kerk.
Wij geloven dat men wel naarstiglijk en met goede voorzichtigheid, uit den Woorde Gods, behoort te onderscheiden welke de ware Kerk zij; aangezien alle sekten die heden ten dage in de wereld zijn, zich met den naam der Kerk bedekken. Wij spreken hier niet van het gezelschap der hypocrieten, welke in de Kerk onder de goeden vermengd zijn, en intussen van de Kerk niet zijn, hoewel zij naar het lichaam in haar zijn; maar wij zeggen dat men het lichaam en de gemeenschap der ware Kerk onderscheiden zal van alle sekten welke zeggen dat zij de Kerk zijn. De merktekenen, om de ware Kerk te kennen, zijn deze: zo de Kerk de reine predikatie des Evangelies oefent; indien zij gebruikt de reine bediening der sacramenten, gelijk ze Christus ingesteld heeft; zo de kerkelijke tucht gebruikt wordt, om de zonden te straffen. Kortelijk, zo men zich aanstelt naar het zuivere Woord Gods, verwerpende alle dingen die daartegen zijn, houdende Jezus Christus voor het enige Hoofd. Hierdoor kan men zekerlijk de ware Kerk kennen, en het komt niemand toe zich daarvan te scheiden. En aangaande degenen die van de Kerk zijn, die kan men kennen uit de merktekenen der Christenen; te weten, uit het geloof, en wanneer zij, aangenomen hebbende den enigen Zaligmaker Jezus Christus, de zonde vlieden en de gerechtigheid najagen, den waren God en hun naaste liefhebben, niet afwijken noch ter rechter- noch ter linkerhand, en hun vlees kruisigen met zijn werken. Alzo nochtans niet, alsof er nog geen grote zwakheid in hen zij; maar zij strijden daartegen door den Geest al de dagen huns levens, nemende gestadiglijk hun toevlucht tot het bloed, den dood, het lijden en de gehoorzaamheid van den Heere Jezus, in Denwelken zij vergeving hunner zonden hebben, door het geloof in Hem. Aangaande de valse kerk, die schrijft zich en haar ordinantiën meer macht en autoriteit toe dan den Woorde Gods, en wil zich aan het juk van Christus niet onderwerpen; zij bedient de sacramenten niet gelijk Christus in Zijn Woord verordend heeft, maar zij doet daar af en toe, gelijk als het haar goeddunkt; zij grondt zich meer op de mensen dan op Christus; zij vervolgt degenen die heiliglijk leven naar het Woord Gods, en die haar bestraffen over haar gebreken, gierigheid en afgoderijen. Deze twee kerken zijn lichtelijk te kennen, en van elkander te onderscheiden
Aan welke kant sta jij?
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23961
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Bert, Bert, wat draaf je door. Er is niemand die zegt dat Moslims alleen door een visioen tot geloof komen. Het visioen blijkt alleen het middel te zijn.
Sommige mensen krijgen als middel een auto-ongeluk of een sterfgeval.
Daarna werkt het Woord. En zo niet, dan heb jij gelijk.

Overigens moet ik zeggen dat dat copy-paste wel een irritante manier van dicussiëren is. Je gebruikt Schrift en belijdenis als munitie zonder en bij na te denken.

Dan gaat het ongeveer zo:
Visioenen? Is afgewezen door de reformatoren! Toch visioenen? Valse leer! Copy art 29. Paste in refoforum. Retorische vraag: waar wil je bij horen.

Overigens noemde Jezus Petrus wel degelijk Satanas.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33490
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Bericht door Tiberius »

Adorote schreef:Tja je zal maar denken dat je zo goed christelijk bent, en denken het recht te hebben om een persoon die men nog geens eens kent maar te veroordelen, de brandstapels zijn weer aan gestoken; wat zei Jezus ook al weer over dat soort mensen ; ga weg satan ga weg.
Dit soort hatelijke taal en op de persoon spelen kan echt niet, Adorote. Dus matig je taalgebruik!

Bovendien klopt het niet.
Tegen "dat soort mensen" zei Jezus juist: Gij weet niet van hoedanigen geest gij zijt. Want de Zoon des mensen is niet gekomen om der mensen zielen te verderven, maar om te behouden.
De opmerking waar jij op doelt sprak Hij tegen Petrus, toen deze Jezus' lijden en sterven in de weg wilde staan.
Plaats reactie