'Opdat wij allen één zijn'

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11456
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

'Opdat wij allen één zijn'

Bericht door Mister »

Vandaag in de nieuwe Elsevier:

Een artikel over 2,5 miljoen nederlandse protestanten die vereningd zijn. Over Ds. Van Vlastuin (Willem van Vlastuin heeft van het dienen van Heer zelfs zijn beroep gemaakt en verdient zijn brood als predikant) die vertelt over de gang van zaken in zijn gemeente.
Over Ds. Wallet uit Houten (De onvermoeibare ijveraar voor de protestantse eenwording...) die het hele dossier heeft staan vanaf de 'de oproep van de 18' uit 1961.
En over Dr. B Paisier (de vroegere secretaris-generaal van de Nederlands Hervormde Kerk is het bekendste gezicht van het nieuwe instituut.) die zich afvraagt waarom pers zoveel aandacht geeft aan 40.000 à 50.000 afgescheidenen, die nu, zo blijkt, toch geen gelijk hebben.

Neem en lees zou ik zeggen, over het algemeen weet Gerry van der List een kloppend verhaal en overzicht te publiceren.
Johannes 3:16
Berichten: 914
Lid geworden op: 24 mar 2004, 00:17

Bericht door Johannes 3:16 »

Godsdienst: 'Opdat wij allen één zijn’

http://www.elsevier.nl/login/login_preview_e.asp?strretpath=http%3A%2F%2Fwww%2Eelsevier%2Enl%2Fmagazine%2Fartikel%2Easp%3Fartnr%3D92623%26zoeken%3Dja

Na eindeloos veel kerkscheuringen zijn de 2,5 miljoen Nederlandse protestanten verenigd. Maar de eerste afscheiding is al een Feit
De oprichting van de Protestantse Kerk in Nederland (PKN) was een heidens karwei, zo blijkt uit de eerste uitvoerige studie over het langdurige Samen op Weg-proces. De emoties liepen hoog op. Voorstanders spreken nu van een groot succes, maar er blijft gemor. 'In Katwijk heeft de PKN alleen maar ellende gebracht.'

'Onrustig is ons hart totdat het rust vindt in God.’ De tekst achter het raam wekt de indruk dat in deze woning aan de boulevard van Katwijk een godvruchtig mens woont. En die indruk is juist. Willem van Vlastuin heeft van het dienen van de Heer zelfs zijn beroep gemaakt en verdient zijn brood als predikant.

De 42-jarige dominee heeft het op het eerste gezicht goed voor elkaar. Hij bewoont met zijn vrouw en kinderen een sfeervol, ruim huis en heeft vanuit zijn studeerkamer een prachtig uitzicht op zee. Bij hem om de hoek staat de beroemde, witte Oude Kerk van Katwijk, waar dominees nog elke zondag een omvangrijk en aandachtig gehoor trekken.

Maar de situatie is een stuk minder idyllisch dan ze lijkt. Want Van Vlastuin mag niet meer preken vanaf de kansel van de Oude Kerk. Hij loopt zelfs de kans dat hij zijn huis binnenkort moet verlaten. De dominee heeft zich namelijk gekeerd tegen de totstandkoming van de Protestantse Kerk in Nederland (PKN). En deze PKN is eigenaar van de Oude Kerk én van de ambtswoning.

Aan...

Het complete artikel bevat 2927 woorden.
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Bericht door JolandaOudshoorn »

mmm interessant, morgen maar de Elsevier kopen.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Ook een interview met Elly (van Rikkert) in CV Koers.
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Bericht door JolandaOudshoorn »

De CV Koers haal ik bij mijn ouders :D
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Adorote

Bericht door Adorote »

Miscanthus schreef:Ook een interview met Elly (van Rikkert) in CV Koers.
Elly en Rikkert hebben toch wonderschone liedjes geschreven en nog van daag de dag.

En dat zij ALLEEN EEN ZIJN is ook niet onbelangrijk , totaal belangrijk zelfs.
Gabrielle
Berichten: 1055
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:12

Bericht door Gabrielle »

zeker dat is heel belangrijk,
daar kunnen we samen aan werken oa door samen te bidden voor onze broeders en zusters die niet vrij zijn om hun geloof te belijden,
die vervolgd worden etc.

doe ook mee : http://www.opendoors.nl/htm/?p=nvg
Plaats reactie