Geloofsbeleving

Breekijzertje

Bericht door Breekijzertje »

Rens schreef:
Marnix schreef:Daar steek ik graag veel energie in.
Gelet op de persoonlijke stellingnames van een aantal forummers, vrees ik dat dát vergeefse moeite zal zijn, al die energie ten spijt.
En de energieprijzen zijn al zoveel gestegen de laatste tijd............
geledu

Bericht door geledu »

Mede met het oog op de regelmatig gevoerde discussies over het ware geloof, vond ik dit wel een leerzaam stukje.

Ds JMD de Heer in het RD van vandaag schreef:Wat zijn de verschillen tussen schijngeloof en een waar geloof? Ik vraag mij wel eens af of ik echt geloof! Hoe weet je dat je het echte, zaligmakende geloof hebt, zonder dat je aan het eind bedrogen uitkomt?

Jullie beseffen, beste vraagstellers, dat je alleen door een echt geloof behouden wordt. Alleen door een waar geloof krijg je deel aan Christus. En dat is onmisbaar op reis naar de eeuwigheid.

De Heere Jezus heeft het verschil tussen schijngeloof en waar geloof uitgelegd in Zijn gelijkenissen. Denk maar aan het huis op het zand en de rots, aan de zaaier en aan de tien maagden. De dwaze maagden geloofden vast en zeker dat ze bij de bruidegom hoorden. Toch kwamen ze bedrogen uit, net als vele anderen, zegt Jezus (Matth. 7:22). Het is daarom belangrijk om het verschil tussen schijngeloof en waar geloof te weten. In onze belijdenisgeschriften vind je dat ook terug. Telkens lezen we over een ”waar” geloof, een ”oprecht” geloof, een ”levend” geloof (bijvoorbeeld Heid. Cat. zondag 7 en antw. 53; NGB, art 22; Dordtse Leerregels I,4). Helaas vergeten veel mensen dit verschil en menen dat het goed met hen zit, want, denken ze, we geloven toch?

Hoe weet je nu dat je het echte geloof hebt? Kunnen mensen dat beslissen? Ik hoop dat je zegt: Nee, dat moet ik van de Heere weten. Hoe doet Hij dat? Door Zijn Woord! Wat zegt de Bijbel over het ware geloof? Als God het geloof schenkt -dat gebeurt in de wedergeboorte- dan ga je diep in je hart aanvaarden wat God in Zijn Woord zegt. Dan geloof je dat er een God is, Die waard is om gediend te worden. Dan ga je verlangen om naar Zijn wil en tot Zijn eer te leven. Dan geloof je ook dat je tegen die God hebt gezondigd, je gelooft dat je Gods wet hebt overtreden.

Maar, zeg je, dat beseffen alle kerkmensen toch? Saul en Judas beleden ook dat ze gezondigd hadden! Inderdaad, maar wat misten zij? Liefde tot God. Daarom misten ze berouw (2 Kor. 7:10). Ze vluchtten niet als een arme, verloren zondaar tot God (Luk. 15:21 en 18:13). Het geloof zoekt de zaligheid in de Zaligmaker (Matth. 5:6, Joh. 6:68 ). Het geloof raakt er juist steeds dieper van overtuigd dat het buiten Jezus een verloren zaak is. Maar in Hem is een eeuwige volheid (Joh. 1:14).

Leg je leven hier eens naast. Ken je dit geloof? Bedel er de Heere maar om, het is Zijn gave (Fil. 1:29). Daarom kun je het nog krijgen.

Ds. J. M. D. de Heer
memento

Bericht door memento »

Inderdaad, maar wat misten zij? Liefde tot God.
Well, hier kan ik het nu eens hartgrondig mee eens zijn!
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

memento schreef:
Inderdaad, dat is het verschil tussen een slaaf en een zoon. Bij de eerste is er alleen angst voor straf, bij de 2e liefde.
geledu

Bericht door geledu »

memento schreef:
Ik vond het idd ook een zeer leerzaam,verrassend en verhelderend stukje.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

geledu schreef:
memento schreef:
Ik vond het idd ook een zeer leerzaam,verrassend en verhelderend stukje.
Fijn, opbouwende stuk waarin helder dit wordt uitgelegd!
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Misschien kunnen we proberen de vrede te bewaren??
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Ook ik ben het er van harte mee eens.
geledu

Bericht door geledu »

Wat een weldadige eensgezindheid :wink:
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

geledu schreef:Wat een weldadige eensgezindheid :wink:
Toch vraag ik me in den gemoede af hoe er zó'n grimmige sfeer op het forum kan ontstaan.
Zo ging het ook vlak voordat OSW ter ziele ging... :cry:
Mariavt

Bericht door Mariavt »

Mooi helder stuk, en idd. we mogen ons leven er wel naast leggen en hopen dat het met ons ook zo gesteld is dat we het zondebesef kennen uit liefde tot de Heere en niet uit slaafse vreze....
Alleen wie door de duisternis van de nacht is gegaan, kan het licht van de morgen naar waarde schatten !

He will wipe away every tear from their eyes. Death shall be no more, neither shall be mourning nor crying nor pain anymore, for the former things have passed away. Revelation 21:4
geledu

Bericht door geledu »

Afgewezen schreef:
Toch vraag ik me in den gemoede af hoe er zó'n grimmige sfeer op het forum kan ontstaan.
Geen oude koeien uit de sloot halen. :wink:
Het gaat nu toch best ?
En dit is niet het topic om daarover te discusseren.

Ik ben weer blij als er op zo'n stukje toch nog door velen instemmend wordt gereageerd.
Adrianus

Bericht door Adrianus »

...
Laatst gewijzigd door Adrianus op 23 nov 2009, 14:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

geledu schreef:
Afgewezen schreef:
Het gaat nu toch best ?

Ik ben weer blij als er op zo'n stukje toch nog door velen instemmend wordt gereageerd.
Ik proefde hier en daar wat sarcasme. Maar goed, ik zal mijn mond houden als jij dat wil. :roll:
geledu

Bericht door geledu »

Afgewezen schreef:
geledu schreef:
Afgewezen schreef:
Het gaat nu toch best ?

Ik proefde hier en daar wat sarcasme. Maar goed, ik zal mijn mond houden als jij dat wil. :roll:
Nee, zo bedoel ik het niet, maar laten we nu uitkijken dat we niet elk topic gebruiken om de sfeer aan de kaak te stellen.
Dat is niet de bedoeling, en daar gaat het in dit topic zeker niet over.
Plaats reactie