memento schreef:1. Via een boekje wat kreeg van mn ouders toen ik in groep 6 of 7 van de basisschool zat, en thuiskwam met het verhaal van een jongetje uit de klas die op het schoolplein aan de hele klas had uitgelegd hoe 'het' werkte. Ik weet ff niet hoe dat boekje heet, had iig een duidelijk reformatorische achtergrond, maar was duidelijk genoeg voor mij op die leeftijd, het beantwoorde alle vragen die ik toen had, en bracht gelijk een btje 'gevoelswaarde' bij het onderwerp (sex is mooi, het is van God gegeven, daarom moeten we er voorzichtig en zuinig op zijn).
2. Voorderest in de 1e of 2e HAVO, zowel bij biologie (hoe functioneerd het lichaam), maatschappijleer (homo-sexualiteit en alles wat daarmee samenhangt, adopteren, voorbehoedsmiddelen, draagmoederschap), godsdienst (algemeen bijbels verhaaltje) en verzorging (sexuele verzorging, voorbehoedsmiddelen).
Kortom, ik ben er wel tevreden over. Zeker de samenhang tussen de verschillende vakken op de HAVO vond ik erg goed.
Dat boekje heette: Kijk dit ben ik (voor jongens maar je hebt hem ook voor meisjes)
Vond ik ook een goed boekje....
Mijn ouders vonden voorlichting geven erg moeilijk...Mijn moeder was zelf nog erg jong in verhouding. (had met 23 al 3 kinderen)
Ik vroeg ooit aan mijn moeder: waar is dit voor ...toen was ik 12 en kwam ik met maandverband naar mijn moeder toe..
Met een bh idem...ik kan het antwoord van mijn moeder nog herinneren maar dat zal ik hier niet posten
Als ik vragen had over sex of vrijen zei mijn moeder: als je ga trouwen is het vroeg genoeg om wat te vertellen. Als meisje vind je dit geen bevredigend antwoord en ga je zelf op zoek.
Wij willen het nu anders doen (mochten we kinderen krijgen)
Meer open, vroeger en misschien via dit boekje. Hierin wordt gewoon alles eerlijk verteld vanuit de visie op Gods Woord. daarnaast staat er ook beknopt in het meisjes boekje iets over jongens, en in het jongensboekje een beetje over meisjes met tekeningen. In ieder geval openen dan mijn ouders.