Column - Van harte gegund

Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Ander schreef:Het is dan ook wel een kunst, de dwaasheid van het Evangelie goed verwoorden. Wemmers heeft in zijn column ongetwijfeld goede bedoelingen gehad. Hij las in een beantwoording van een dominee dat de dwaasheid van het Evangelie niet goed verwoord werd, gaat daarop reageren en doet vervolgens precies hetzelfde door bovendien ook nog eens de dominee in een bepaalde hoek te duwen. Overigens heel menselijk. Ik betrap mijzelf daar ook dikwijls op.

Wat me moeten beseffen is dat wij met onze ideeën, met onze goede bedoelingen er tussen uit moeten vallen. Wat wij zeggen of in een mooie column beschrijven is niet belangrijk, het Woord van God in Zijn volle breedte is belangrijk. Dan gaan we niet kijken wat anderen zeggen, dan gaan we vragen: Heere wat wilt Gij dat ik doen zal.

God heeft van eeuwigheid gedachten des vredes gehad, heeft dat volvoert in de tijd door Zijn Zoon te zenden en het zal strekken tot Zijn eer in alle eeuwigheid. Daar vallen dominees en columnschrijvers buiten. Slechts een middel, wijzend op hét Middel. Dan zijn zulke columns echt niet nodig!
Amen!
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23961
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Niks geen amen. Geen preek geen geloof. Geen mensen: een lege hemel.
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Bericht door Ander »

refo schreef:
Net als het licht. Het is mogelijk dat God het licht laat zijn, maar hij gebruikt daar de zon voor. God heeft de zon niet nodig, nee, maar op een andere wijze hebben we geen dag.
Precies Refo, dat bedoelde ik te zeggen. God gebruikt de zon, hij heeft de zon niet nodig! Ik bedoelde te zeggen dat het werk wat die mensen, zoals predikanten mogen doen, óók van God komt.
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Bericht door JolandaOudshoorn »

Ander schreef:
refo schreef:
Net als het licht. Het is mogelijk dat God het licht laat zijn, maar hij gebruikt daar de zon voor. God heeft de zon niet nodig, nee, maar op een andere wijze hebben we geen dag.
Precies Refo, dat bedoelde ik te zeggen. God gebruikt de zon, hij heeft de zon niet nodig! Ik bedoelde te zeggen dat het werk wat die mensen, zoals predikanten mogen doen, óók van God komt.
Dat staat toch ook ergens in de Bijbel: het geloof komt voort uit het verkondigen van het Woord van God. (zo heel even erg vrij vertaald :wink: )
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23961
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

God heeft mensen wel nodig. Omdat Hij dat Zelf zo heeft ingesteld.
Klavier
Berichten: 1514
Lid geworden op: 14 apr 2006, 08:31

Bericht door Klavier »

refo schreef:God heeft mensen wel nodig. Omdat Hij dat Zelf zo heeft ingesteld.
God heeft in Zijn Woord geopenbaard dat zijn wil is dat Zijn eer door Zijn Eigen schepping wordt gediend en in het bijzonder de mens die daartoe een vrije wil kreeg.
Maar die wil van God die blijkt, is geenszins een bewijs van noodzaak. Dat zou Gods soevereiniteit in de weg staan. God gaat alles te boven, ook elke omstandigheid die een noodzakelijkheid zou vormen.
God wil gediend worden door mensen. Maar de noodzaak lijkt me niet als reden aan te voeren. Wel Zijn wil, voorkomend uit Zijn soevereiniteit.
Voor de schepping was God ook al, van eeuwigheid. Toen was die noodzaak er toch ook niet?
"People often asked me: What is the secret of your succes? I answer always that I have no other secret but this, that I have preached the gospel, not about the gospel, but the gospel"
C.H. Spurgeon.
Arretje
Berichten: 135
Lid geworden op: 19 mar 2007, 14:49
Locatie: In het westen

Bericht door Arretje »

JolandaOudshoorn schreef:
Ander schreef:
refo schreef:
Net als het licht. Het is mogelijk dat God het licht laat zijn, maar hij gebruikt daar de zon voor. God heeft de zon niet nodig, nee, maar op een andere wijze hebben we geen dag.
Precies Refo, dat bedoelde ik te zeggen. God gebruikt de zon, hij heeft de zon niet nodig! Ik bedoelde te zeggen dat het werk wat die mensen, zoals predikanten mogen doen, óók van God komt.
Dat staat toch ook ergens in de Bijbel: het geloof komt voort uit het verkondigen van het Woord van God. (zo heel even erg vrij vertaald :wink: )

Romeinen 10:

14 Hoe zullen zij dan Hem aanroepen, in Welken zij niet geloofd hebben? En hoe zullen zij in Hem geloven, van Welken zij niet gehoord hebben? En hoe zullen zij horen, zonder die hun predikt?

15 En hoe zullen zij prediken, indien zij niet gezonden worden? Gelijk geschreven is: Hoe liefelijk zijn de voeten dergenen, die vrede verkondigen, dergenen, die het goede verkondigen!
Christus is net zo gewillig om een vluchtende zondaar die tot Hem komt te vergeven, als dat wij gewillig zijn om te zondigen.
Arretje
Berichten: 135
Lid geworden op: 19 mar 2007, 14:49
Locatie: In het westen

Bericht door Arretje »

Sorry, per ongeluk in tweevoud.... :oops:

Een beetje ongeduldig misschien.......?
Christus is net zo gewillig om een vluchtende zondaar die tot Hem komt te vergeven, als dat wij gewillig zijn om te zondigen.
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Bericht door Ander »

refo schreef:God heeft mensen wel nodig. Omdat Hij dat Zelf zo heeft ingesteld.
We wijken een beetje af van het onderwerp, maar goed...

Handelingen 17:25: En wordt ook van mensenhanden niet gediend als iets behoevende, alzo Hij Zelf allen het leven en den adem en all dingen geeft;

Ik ben maar eenvoudig; Matthew Henry zegt: Hij, die alles gemaakt heeft en alles onderhoudt, kan niet bevoordeeld worden door onze diensten, noch heeft Hij onze diensten nodig. Indien wij alles van Hem ontvangen, alles aan Hem ontleenen, dan is Hij algenoegzaam, en kan dus niet anders dan zelfgenoegzaam zijn, en onafhankelijk. Welke behoeften kan God hebben aan onze diensten, of welk voordeel kan Hij er van hebben, als Hij toch alle volmaaktheid heeft in zich zelven, en wij niets goeds hebben, dan wat wij van Hem ontvangen? De philosophen waren zich ook wel bewust van die waarheid, dat God ons noch onze diensten van noode heeft, maar het Heidensche gemeen bouwde tempels, en bracht offers aan hunne goden in de meening, dat zij huizen en voedsel van noode hadden.

Ik geloof dat dit een goede verwoording is van wat ik bedoelde te zeggen.
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Bericht door JolandaOudshoorn »

Arretje schreef:
JolandaOudshoorn schreef:
Ander schreef:
refo schreef:
Net als het licht. Het is mogelijk dat God het licht laat zijn, maar hij gebruikt daar de zon voor. God heeft de zon niet nodig, nee, maar op een andere wijze hebben we geen dag.
Precies Refo, dat bedoelde ik te zeggen. God gebruikt de zon, hij heeft de zon niet nodig! Ik bedoelde te zeggen dat het werk wat die mensen, zoals predikanten mogen doen, óók van God komt.
Dat staat toch ook ergens in de Bijbel: het geloof komt voort uit het verkondigen van het Woord van God. (zo heel even erg vrij vertaald :wink: )

Romeinen 10:

14 Hoe zullen zij dan Hem aanroepen, in Welken zij niet geloofd hebben? En hoe zullen zij in Hem geloven, van Welken zij niet gehoord hebben? En hoe zullen zij horen, zonder die hun predikt?

15 En hoe zullen zij prediken, indien zij niet gezonden worden? Gelijk geschreven is: Hoe liefelijk zijn de voeten dergenen, die vrede verkondigen, dergenen, die het goede verkondigen!
dank je wel, die bedoelde ik, maar ik was een beetje te lui om het op te zoeken :oops:
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
Eppie
Berichten: 488
Lid geworden op: 12 mar 2004, 02:28

Bericht door Eppie »

Ander schreef: Eppie, De Heere is niet afhankelijk van het advies van die dominee, van dhr. Wemmers, van jou, van mij. Echt niet. Als we daar oog voor hebben gaan we geen column schrijven als reactie op een advies van een dominee. God gaat wel door met Zijn werk, ondanks al onze adviezen. Het beste is maar om dicht bij de Schrift te blijven.

En wie er werkelijk bij het laatste oordeel het meest vrij uit gaan? Zij die gewassen zijn in het Bloed van Gods Zoon! Immers, onze gerechtigheden, waaronder onze goedbedoelde adviezen, zijn als een wegwerpelijk kleed. En toch wil de Heere in Zijn onbegrijpelijke goedheid zulke zelfbedoelers in Zijn dienst gebruiken.
Prima Ander, uiteraard is de Heere niet afhankelijk van ons en uiteraard gaat God door met Zijn kerkvergaderend werk ondanks/dankzij onze bemoeienis [doorhalen wat niet van toepassing is]. Uiteraard moeten we met alle gebrek dicht bij de Schrift proberen te blijven. Maar op het slagveld van het 'kerkelijk werk' gebeuren er zaken die wij achteraf relativerend en beschouwend vanuit de veilige omgeving van fora e.d. kunnen afkeuren, zowel 'linksom' als 'rechtsom' Maar lauwheid duldt God niet! Dat is zeker! Mooie woorden worden er gesproken, goede voornemens geuit, maar in mijn omgeving zie ik er zo weinig van. Vragen beantwoording zoals in het begin van dit topic komt nog te vaak voor. Laten wij nu eens, als het zich reformatorisch noemend volksdeel, radicaal zijn. Laten wij nu eens oproepen tot bekering zonder de toevoeging dat wij dat niet kunnen. Natuurlijk kunnen wij dat niet dat, dat belijdt ik ook maar het haalt de angel uit de prediking, maakt het allemaal krachteloos. We zijn allemaal o zo rechtzinnig, wij belijden, na elk mogelijk onvertogen woord, de term ‘uit genade’. Wij blijven veilig op het midden van het pad maar beseffen niet dat het ‘smalle pad’ géén midden kent. De brede weg heeft dat wel! Daar kunnen we zonder problemen het midden houden. Ik kan zo nog wel verder gaan maar ik hoop dat je mijn [en van anderen] intenties begrijpt. Veilig ‘kerkje spelen’ is niet moeilijk. We kunnen zo zelfs evangeliseren en achteraf klagen dat er zo weinig doorbrekend werk is. God is krachteloos geworden als je ons moet geloven. God wil niet meer dat we ons bekeren. Het Bloed van Zijn Zoon Jezus Christus begint op te raken lijkt het wel. Blasfemie? Ik meen het! We zijn vuurbang voor onze kerkelijke naaste, die onze woorden op een weegschaaltje weegt. We verliezen het heil van onze naaste uit het oog, zijn we nog bewogen als we de advertenties in het RD lezen, als er weer iemand onbekeerd sterft? Als er weer jongeren de kerk verlaten? Zijn we de tranen van Christus vergeten?
Maar wie ben ik?
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Bericht door Ander »

Eppie schreef:
Prima Ander, uiteraard is de Heere niet afhankelijk van ons en uiteraard gaat God door met Zijn kerkvergaderend werk ondanks/dankzij onze bemoeienis [doorhalen wat niet van toepassing is]. Uiteraard moeten we met alle gebrek dicht bij de Schrift proberen te blijven. Maar op het slagveld van het 'kerkelijk werk' gebeuren er zaken die wij achteraf relativerend en beschouwend vanuit de veilige omgeving van fora e.d. kunnen afkeuren, zowel 'linksom' als 'rechtsom' Maar lauwheid duldt God niet! Dat is zeker! Mooie woorden worden er gesproken, goede voornemens geuit, maar in mijn omgeving zie ik er zo weinig van. Vragen beantwoording zoals in het begin van dit topic komt nog te vaak voor. Laten wij nu eens, als het zich reformatorisch noemend volksdeel, radicaal zijn. Laten wij nu eens oproepen tot bekering zonder de toevoeging dat wij dat niet kunnen. Natuurlijk kunnen wij dat niet dat, dat belijdt ik ook maar het haalt de angel uit de prediking, maakt het allemaal krachteloos. We zijn allemaal o zo rechtzinnig, wij belijden, na elk mogelijk onvertogen woord, de term ‘uit genade’. Wij blijven veilig op het midden van het pad maar beseffen niet dat het ‘smalle pad’ géén midden kent. De brede weg heeft dat wel! Daar kunnen we zonder problemen het midden houden. Ik kan zo nog wel verder gaan maar ik hoop dat je mijn [en van anderen] intenties begrijpt. Veilig ‘kerkje spelen’ is niet moeilijk. We kunnen zo zelfs evangeliseren en achteraf klagen dat er zo weinig doorbrekend werk is. God is krachteloos geworden als je ons moet geloven. God wil niet meer dat we ons bekeren. Het Bloed van Zijn Zoon Jezus Christus begint op te raken lijkt het wel. Blasfemie? Ik meen het! We zijn vuurbang voor onze kerkelijke naaste, die onze woorden op een weegschaaltje weegt. We verliezen het heil van onze naaste uit het oog, zijn we nog bewogen als we de advertenties in het RD lezen, als er weer iemand onbekeerd sterft? Als er weer jongeren de kerk verlaten? Zijn we de tranen van Christus vergeten?
Eppie, ik heb in deze hele discussie aan niemands intentie getwijfeld, ook niet aan die van dhr. Wemmers. Ik begrijp je heel goed. Toch ben ik o zo bang voor een activisme waarbij een Jezus aangenomen wordt zonder persoonlijke toepassing. Dát is mijn bewogenheid. Hiermee gooi ik misschien olie op het vuur, maar zo zie ik dat. Dat noodzakelijke evenwicht raakt zo zoek. Boven jouw bewogenheid en boven de mijne staat een almachtige God, Eppie!
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23961
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Ik ben 'o zo' bang dat vergeten wordt dat dit de kern is van de DL.
3/4-13. De wijze van deze werking kunnen de gelovigen in dit leven niet volkomenlijk begrijpen; ondertussen stellen zij zich daarin gerust, dat zij weten en gevoelen, dat zij door deze genade Gods met het hart geloven, en hun Zaligmaker liefhebben.
Gebruikersavatar
fallen king
Berichten: 28
Lid geworden op: 03 okt 2006, 14:15
Contacteer:

Bericht door fallen king »

Ander schreef:En wie er werkelijk bij het laatste oordeel het meest vrij uit gaan? Zij die gewassen zijn in het Bloed van Gods Zoon! Immers, onze gerechtigheden, waaronder onze goedbedoelde adviezen, zijn als een wegwerpelijk kleed. En toch wil de Heere in Zijn onbegrijpelijke goedheid zulke zelfbedoelers in Zijn dienst gebruiken.
Jawel, maar dat laat ons toch niet vrij om onbijbelse antwoorden te geven op vragen die gesteld worden? Staat er ook niet ergens in de Bijbel dat een prediker 'mede-verantwoordelijk' is voor de zielen onder zijn gehoor? - ik bedoel, zoals ik weleens een predikant in alle ernst heb horen zeggen tijdens zijn prediking, dat God hem zal vragen rekenschap af te leggen van de zielen die Hij aan hem had toevertrouwd...
Ander schreef:Eppie, ik heb in deze hele discussie aan niemands intentie getwijfeld, ook niet aan die van dhr. Wemmers. Ik begrijp je heel goed. Toch ben ik o zo bang voor een activisme waarbij een Jezus aangenomen wordt zonder persoonlijke toepassing. Dát is mijn bewogenheid. Hiermee gooi ik misschien olie op het vuur, maar zo zie ik dat. Dat noodzakelijke evenwicht raakt zo zoek. Boven jouw bewogenheid en boven de mijne staat een almachtige God, Eppie!
Daarom predik je dan toch ook geloof en bekering? En waarom bang zijn voor zulk activisme als je alleen maar precies de boodschap van de Bijbel naspreekt: Bekeer je en geloof het evangelie? Ik ben het met Eppie eens dat je daar niet altijd achteraan hoeft te zeggen dat je het zelf niet kunt. Als iemand het gaat proberen komt diegene daar vanzelf achter...
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Hm ja, ik ben ook wel eens bang dat mensen Hem niet aannemen omdat ze wachten op een menselijke uitleg van persoonlijke toepassing. God werkt door het Woord, de Geest ook... je ziet in de Bijbel dat apostelen het evangelie brengen en mensen zich bekeren en tot geloof komen. Lees je dan iets over angst dat er geen persoonlijke toepassing is? Zonder die toepassing bekeer je je toch niet? Bekering is juist de persoonlijke toepassing door God, door het werk van de Geest worden we actief, daarom is activisme ook niet eng dan. Want wie gaat voor Hem op de knieen als God hem daar niet toe brengt?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Plaats reactie