Karsten schreef:refo schreef:kartsen wordt liever geregeerd door Zalm, Bos en Pechtold, dan door iemand die hem na is.
Liever heiden dan halve Christen, of zoiets.
Toen zeide Hij tot hen: Geeft dan den keizer, dat des keizers is, en Gode, dat Gods is.
Er wordt tegenwoordig zo populair en vaak misbruikt gezegd dat we moeten wandelen als Jezus. In dat opzicht moeten we dan radicaal zijn en ons niet mengen in de gifpot van deze goddeloze overheid. Gods volk heeft immers geen koninkrijk in de wereld?
En dat is dan ook gelijk het antwoord op de vraag van Josephus.
De SGP is nu ten spot voor de goddeloze omdat ze, al is het misschien alleen op het oog, zijn gaan schuiven op het moment dat de subsidie opdroogde. Men heeft het uitgangspunt van een theocratische regering en ik ben het daar gezien de NGB mee eens, maar wordt het niet eens tijd om conclusies te trekken en te concluderen dat dit niet gerealiseerd gaat worden, dus dat we onze tijd steken in bijv. evangelisatie? Want de SGP evangeliseert niet, het prikkelt enkel de goddeloze en het bereikt niets op de punten waar het echt op aan komt. Of is men gewoonweg gehecht aan de eer en de trots die het geeft om volksvertegenwoordiger te zijn?
vind wel dat je hier een punt hebt.
ben namelijk aan een studie bezig, die begonnen is met de redenen voor de 80 jarige oorlog. Nu is die studie een beetje uitgewassen, en komen we op de remonstrantse strijd. Die strijd is ten dele onstaan omdat de staat maatschappelijke voordelen gaf aan kerklidmaatschap.
Vandaar ook verroos het idee van belijdenis van leer in plaats van belijdenis des geloofs. En toen moest aan de leer getornd worden, omdat die te zwaar was voor jan en alleman.
Zo ben ik tot de overtuiging gekomen, niet dat de Bres fout was in art. 36 NGB , maar dat hij niet alle gevolgen van art. 36 heeft kunnen doorzien.
Zo ben ik tot de overtuiging gekomen, dat kerk en staat absoluut gescheiden moeten zijn, hoewel het wel waar is dat de staat een taak heeft beide tafels van de wet te orderhouden, voor welke zij alleen aan God verantwoordelijk is. En de kerk mag wel de regering op fouten wijzen, maar moet verder van de regering af blijven. Dus min of meer het principe van Willem van Orange - vrijheid van geweten, niet noodzakelijk vrijheid van godsdienst.
En we mogen niet proberen een theocratie op te richten, dat was Oud Testaments.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.