Ik heb het er niet in kunnen vinden.memento schreef:Wel Adorote, dit keer ben ik het met je eens. Na de Schrift acht ik 'de navolging van Christus' en de 'Wijsheid van Jezus Sirach' (apocrief bijbelboek) als beste leesvoer voor een christen.Adorote schreef:Men moet niet alleen lezen van wat nadere reformatie want dan is men sektarisch bezig , men moet alles lezen wat des kerks is , te beginnen bij de woestijnvaders ,heiligenlevens en het werk van de grote reformatoren, en van de hedendaagse heiligen die nog onders ons zijn zonder kerkmuren .Maar bovenal het meest gelezen boek na de Heilige Schrift /// De Navolging van Christus/// van Thomas van Kempen.
Het mooie van 'de navolging van Christus', is dat het (ondanks de dwalingen die men tegenkomt), heel kernachtig wijst naar de essentie van het geloof. Je zou het zelfs bevindelijk kunnen noemen. Een aanrader voor iedereen die zichzelf wil onderzoeken, of hij in het geloof is of niet.
Oudvaders lezen
Dor, droog en beschouwend zijn ze en blijven ze zonder de werking van de Heilige Geest. Ze zijn levend en krachtig en verklaren het hart als de Heere er in meekomt. Datzelfde geldt voor de preken van vandaag.Afgewezen schreef:ik vind de nadere reformatoren vaak dor en droog en beschouwend. Ik vind hun preken echt geen 'geestelijker' inhoud hebben dan een goeie preek van tegenwoordig.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Dr. J.H. Bavinck
(Dus met andere woorden...)caprice schreef:Dor, droog en beschouwend zijn ze en blijven ze zonder de werking van de Heilige Geest. Ze zijn levend en krachtig en verklaren het hart als de Heere er in meekomt. Datzelfde geldt voor de preken van vandaag.Afgewezen schreef:ik vind de nadere reformatoren vaak dor en droog en beschouwend. Ik vind hun preken echt geen 'geestelijker' inhoud hebben dan een goeie preek van tegenwoordig.
Nee hoor. Zo werkt dat niet. Toen de Heere Jezus sprak als machthebbende en niet als de schriftgeleerden, merkten de scharen dat op. Ook al geloofde het merendeel niet in Hem.
Als het werk van Christus toegepast wordt door Gods Geest is dat onwederstandelijk. Dat is Zijn macht. Het Woord zal nooit ledig tot Hem wederkeren, maar doet wat Hem behaagt.Afgewezen schreef:(Dus met andere woorden...)caprice schreef:Dor, droog en beschouwend zijn ze en blijven ze zonder de werking van de Heilige Geest. Ze zijn levend en krachtig en verklaren het hart als de Heere er in meekomt. Datzelfde geldt voor de preken van vandaag.Afgewezen schreef:ik vind de nadere reformatoren vaak dor en droog en beschouwend. Ik vind hun preken echt geen 'geestelijker' inhoud hebben dan een goeie preek van tegenwoordig.
Nee hoor. Zo werkt dat niet. Toen de Heere Jezus sprak als machthebbende en niet als de schriftgeleerden, merkten de scharen dat op. Ook al geloofde het merendeel niet in Hem.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Dr. J.H. Bavinck
En dat betekent dus dat oudvaders niet dor en droog kunnen zijn.... :roll:caprice schreef:Als het werk van Christus toegepast wordt door Gods Geest is dat onwederstandelijk. Dat is Zijn macht. Het Woord zal nooit ledig tot Hem wederkeren, maar doet wat Hem behaagt.Afgewezen schreef:(Dus met andere woorden...)caprice schreef:Dor, droog en beschouwend zijn ze en blijven ze zonder de werking van de Heilige Geest. Ze zijn levend en krachtig en verklaren het hart als de Heere er in meekomt. Datzelfde geldt voor de preken van vandaag.Afgewezen schreef:ik vind de nadere reformatoren vaak dor en droog en beschouwend. Ik vind hun preken echt geen 'geestelijker' inhoud hebben dan een goeie preek van tegenwoordig.
-
Afgewezen, voor veel oude schrijvers kan ik mij deze opmerking voorstellen.Afgewezen schreef:Ben ik het absoluut niet mee eens. Tenminste, dat geldt wel voor Calvijn en zo, maar ik vind de nadere reformatoren vaak dor en droog en beschouwend. Ik vind hun preken echt geen 'geestelijker' inhoud hebben dan een goeie preek van tegenwoordig.De geschriften van de godgeleerden hebben een geestelijke diepte die in onze oppervlakkige tijd sporadisch is.
Maar onder hen waren er ook anderen zoals:
- Jodocus van Lodenstein (niet dor, niet dogmatisch, en wel degelijk een geestelijke diepte die tegenwoordig niet wordt aangetroffen bij mijn weten)
- Henricus van Rijp
- Smijtegelt (toch wel een zeer levendig prediker)
Ook iemand als Van der Kemp kun je moeilijk droog en beschouwend noemen.
En daarnaast hebben we ook nog de Engelse en Schotse oudvaders, die zeer zeker niet droog en beschouwend zijn (maar die bedoelde je misschien niet):
- Ralph Erskine (niet dor en droog, geestelijk diep)
- Thomas Boston (idem)
- John Flavel (levendig en geestelijk)
- Thomas Manton (iets moeilijker, maar zeker niet dor)
enz. enz.
En wat is werkelijk een 'geestelijke' inhoud ?
Bij welke predikers vind je nu werkelijk die geestelijke inhoud zoals bij mensen als Lodenstein, Erskines en Boston ? Ken jij ze ?
M.vr.gr.,
Zonderling
Alle hoogachting voor de oudvaders, ik oefen mezelf in het lezen ervan, maar sta soms ook versteld als ik zondagsavonds om 21.15 het pastorale programma van de EO beluister: Aad van de Sande, Henk Binnendijk, Dick Langhenkel... Ze zeggen het wellicht anders dan jij en ik in de kerk gewend zijn, maar wat hebben díe ook veel van God geleerd!
Op http://www.theologienet.nl/inhoud.htm het alfabet afgaan, en misschien vind je iéts wat je zoekt bij Calvijn?freek schreef:Zijn er ook preken van Calvijn beschikbaar op internet??
Zo ja, waar?
Dr. J.H. Bavinck
Dr. J.H. Bavinck
Nee, wel de institutie en bijbelverklaring, maar echte preken niet.caprice schreef:Op http://www.theologienet.nl/inhoud.htm het alfabet afgaan, en misschien vind je iéts wat je zoekt bij Calvijn?freek schreef:Zijn er ook preken van Calvijn beschikbaar op internet??
Zo ja, waar?
Type hier eens Calvijn in als auteur: dan vind je heel wat. Antiquarisch, soms voor een prikkie. En dan heb je tenminste een echt boek, dat leest wel zo prettig.freek schreef:Zijn er ook preken van Calvijn beschikbaar op internet??
Zo ja, waar?
- Bert Mulder
- Contacteer:
Ja zekerZonderling schreef: Bij welke predikers vind je nu werkelijk die geestelijke inhoud zoals bij mensen als Lodenstein, Erskines en Boston ? Ken jij ze ?
M.vr.gr.,
Zonderling
Rev. T. Miersma, mijn vader in Christus, Rev. R. Hanko, Prof. H. Hanko, Rev. C. Hanko (in glory), om er zo wat te noemen.
Heb ik hem nooit horen preken, maar wel in de Wachter Sions gelezen, geloof ik dat misschien Ds. Roos ook op dit lijstje kan staan.
Over oudvaders gesproken, lees ik toch veel liever Dr. Calvijn.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Ik ben twaalf jaar lang geabonneerd geweest op Réveilpreekjes. Er zaten er weinig tussen die ik echt heel mooi vond.Zonderling schreef:Afgewezen, voor veel oude schrijvers kan ik mij deze opmerking voorstellen.Afgewezen schreef:Ben ik het absoluut niet mee eens. Tenminste, dat geldt wel voor Calvijn en zo, maar ik vind de nadere reformatoren vaak dor en droog en beschouwend. Ik vind hun preken echt geen 'geestelijker' inhoud hebben dan een goeie preek van tegenwoordig.De geschriften van de godgeleerden hebben een geestelijke diepte die in onze oppervlakkige tijd sporadisch is.
Maar onder hen waren er ook anderen zoals:
- Jodocus van Lodenstein (niet dor, niet dogmatisch, en wel degelijk een geestelijke diepte die tegenwoordig niet wordt aangetroffen bij mijn weten)
- Henricus van Rijp
- Smijtegelt (toch wel een zeer levendig prediker)
Ook iemand als Van der Kemp kun je moeilijk droog en beschouwend noemen.
En daarnaast hebben we ook nog de Engelse en Schotse oudvaders, die zeer zeker niet droog en beschouwend zijn (maar die bedoelde je misschien niet):
- Ralph Erskine (niet dor en droog, geestelijk diep)
- Thomas Boston (idem)
- John Flavel (levendig en geestelijk)
- Thomas Manton (iets moeilijker, maar zeker niet dor)
enz. enz.
En wat is werkelijk een 'geestelijke' inhoud ?
Bij welke predikers vind je nu werkelijk die geestelijke inhoud zoals bij mensen als Lodenstein, Erskines en Boston ? Ken jij ze ?
M.vr.gr.,
Zonderling
De Schotten, zoals Boston en Erskine, hebben inderdaad diepgang en zijn ook niet dor en droog (wel wat langdradig, maar dat ligt aan de tijd). Flavel ken ik ook niet.
Smijtegelt is wel levendig, maar vaak wat oppervlakkig.
Lodenstein ken ik niet zo goed. Van Rijp ken ik helemaal niet.
Pas heb ik weer een paar hoofdstukken van Brakel gelezen (over het geloof), maar ik vond dat erg uitpluizerig en niet echt diepgaand.
In onze tijd kun je heel goed luisteren naar iemand als ds. M.J. van Gelder bijv. En wat te denken van een ds. P. de Vries? En er zullen er vast wel meer zijn. En vanuit de 'evangelicale' hoek verschijnen soms ook heel mooie en diepgaande boekjes (George Cutting bijvoorbeeld).