Al de werken Simon Simonides

Plaats reactie
mayflower

Al de werken Simon Simonides

Bericht door mayflower »

Ik hoorde van een kennis van mij, dat men binnenkort "al de werken van Simon Simonides (5 volumes)" uitbrengt in moderne hedendaagse druk. Heeft iemand hier meer informatie over ?
memento

Bericht door memento »

Simon Simonides, wie is dat, en waarom is hij interessant om te lezen?
limosa

Bericht door limosa »

memento schreef:Simon Simonides, wie is dat, en waarom is hij interessant om te lezen?
dbnl.org schreef:Simonides, Simon -, 1629-'75, predikant, uit De Rijp, sedert 1664 in Den Haag, een der felste vijanden van Jan de Witt. Aan hem wordt het volksboekje toegeschreven De Worstelinge Jacobs, een verheerlijking van Jacob van der Graeff, die 29 Juni 1672 terechtgesteld werd wegens aanslag op Jan de Witt; 't boekje werd nog in de 19e eeuw op straat gevent. Behalve godgeleerde werken schreef Simonides stichtelijke gedichten, uitgegeven met een lofdicht van Huygens. Op zijn beurt schreef Simonides lofdichten bij de werken van Huygens, o.a. op de Korenbloemen van 1672.
lekker ventje, als dit waar is
een verheerlijking op iemand die een moordaanslag pleegt op een politieke tegenstander . . .
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

limosa schreef:
memento schreef:Simon Simonides, wie is dat, en waarom is hij interessant om te lezen?
dbnl.org schreef:Simonides, Simon -, 1629-'75, predikant, uit De Rijp, sedert 1664 in Den Haag, een der felste vijanden van Jan de Witt. Aan hem wordt het volksboekje toegeschreven De Worstelinge Jacobs, een verheerlijking van Jacob van der Graeff, die 29 Juni 1672 terechtgesteld werd wegens aanslag op Jan de Witt; 't boekje werd nog in de 19e eeuw op straat gevent. Behalve godgeleerde werken schreef Simonides stichtelijke gedichten, uitgegeven met een lofdicht van Huygens. Op zijn beurt schreef Simonides lofdichten bij de werken van Huygens, o.a. op de Korenbloemen van 1672.
lekker ventje, als dit waar is
een verheerlijking op iemand die een moordaanslag pleegt op een politieke tegenstander . . .
Dat was inderdaad een zwarte pagina in de Nederlandse geschiedenis. Weet ik verder niks van Simonides, maar dit is in elk geval geen aanbeveling!
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
caprice

Re: Al de werken Simon Simonides

Bericht door caprice »

mayflower schreef:Ik hoorde van een kennis van mij, dat men binnenkort "al de werken van Simon Simonides (5 volumes)" uitbrengt in moderne hedendaagse druk. Heeft iemand hier meer informatie over ?
Ds. Simon Simonides (1629-1676) heeft naam gemaakt als schrijver van enkele boekjes over het Heilig Avondmaal. Op een pastorale wijze heeft hij zijn lezers geestelijk voedsel aangereikt met betrekking tot de voorbereiding erop. Met deze avondmaalsboekjes stelde Simonides zich in de traditie van vele theologen en nadere reformatoren die over het Heilig Avondmaal geschreven hebben. Ook zijn vrienden Saldenus, Ridderus en Borstius schreven over dit onderwerp.
(Bron: Gezinsgids)

Er zijn enkele reprints van zijn werken uitgegeven (oude druk) bij Snoek. Zelf heb ik 'Opweckingen voor de trage', uitgegeven in 1660.

De volledige titel: 'Opweckingen voor de Trage. Vertroostingen voor de swaermoedige siele. Gedachten in het naderen en aensitten aen de H. Tafel. Als mede, de betrachtingen van de onthaelde siele.
Is hier noch achter by gevoegt een kort aenhangsel, slaende op elk deelken, en de bysonderste materien in dit tractaetjen begrepen.'

Dit is een zeer praktikaal boekje, waarin vele vragen aan de orde komen. Ik heb er veel aan gehad.

Een ander boekje wat hij schreef: 'Leidsman der zwakken aan des Heeren heilige tafel'
Om van dit werkje een indruk te krijgen loont het om op theologienet te kijken.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Plaats reactie