Paulus iig niet...Hendrikus schreef:OK. Wie is de auteur van de Hebreeënbrief?Christiaan schreef:Hendrikus jou de eer voor de volgende vraag!
Bijbelkennis
Argumenten voor voorgaande (boute) stelling
*Hebreeën noemt zelf de naam van Paulus niet, terwijl zijn andere brieven dat wel doen
*Het is in het Grieks geschreven dat anders is als het Grieks dat Paulus hanteert (in Hebreeën heeft de schrijver het nooit over 'Christus Jezus' terwijl hij dat in zijn andere brieven zo'n kleine 100 noemt)
*Het mist de typische 'paulinische' groet aan begin en einde
Suggesties auteurschap: Timotheüs (Hebr.13:23), een leerling van Paulus. Luther denkt aan Apollos.
Feit is dat we het niet weten...
*Hebreeën noemt zelf de naam van Paulus niet, terwijl zijn andere brieven dat wel doen
*Het is in het Grieks geschreven dat anders is als het Grieks dat Paulus hanteert (in Hebreeën heeft de schrijver het nooit over 'Christus Jezus' terwijl hij dat in zijn andere brieven zo'n kleine 100 noemt)
*Het mist de typische 'paulinische' groet aan begin en einde
Suggesties auteurschap: Timotheüs (Hebr.13:23), een leerling van Paulus. Luther denkt aan Apollos.
Feit is dat we het niet weten...
Zo zeker is men daar ook weer niet van. De NGB (art. 4) gaat er zelfs onomwonden van uit dat Paulus wél de auteur is. Anderen baseren hun "ja" op de betoogtrant, die vergelijkbaar is met brieven die zeker van Paulus zijn.Mister schreef:Paulus iig niet...Hendrikus schreef:OK. Wie is de auteur van de Hebreeënbrief?Christiaan schreef:Hendrikus jou de eer voor de volgende vraag!
Maar het zijn slechts aannames, zeker weten doen we het niet.
Dus Mister onderschrijft de NGB niet. BANNEN DIE HAP!Josephus schreef:Zo zeker is men daar ook weer niet van. De NGB (art. 4) gaat er zelfs onomwonden van uit dat Paulus wél de auteur is. Anderen baseren hun "ja" op de betoogtrant, die vergelijkbaar is met brieven die zeker van Paulus zijn.Mister schreef:Paulus iig niet...Hendrikus schreef:OK. Wie is de auteur van de Hebreeënbrief?Christiaan schreef:Hendrikus jou de eer voor de volgende vraag!

er lijken trouwens overeenkomsten te zijn met de brief van Barnabas. Als ik de NGB niet zou hoeven onderschrijven dan zou ik op Barnabas gokken.
Je hebt gelijk, er is verschil van mening over.Josephus schreef:Zo zeker is men daar ook weer niet van. De NGB (art. 4) gaat er zelfs onomwonden van uit dat Paulus wél de auteur is. Anderen baseren hun "ja" op de betoogtrant, die vergelijkbaar is met brieven die zeker van Paulus zijn.Mister schreef:Paulus iig niet...Hendrikus schreef:OK. Wie is de auteur van de Hebreeënbrief?Christiaan schreef:Hendrikus jou de eer voor de volgende vraag!
Het sowieso het veiligst om dan maar te zeggen dat we het niet weten. Per slot van rekening is dat ook niet het belangrijkste.
Alhoewel ik toch de argumenten tegen het auteurschap van Paulus sterker vind dan het argument 'vroeger dacht met het ook'...
Hm, het feit dat je de NGB onderschrijft wil toch niet zeggen dat je elke letter daarin voor waar aanneemt? Het is tenslotte ook een historisch geschrift, deels gebaseerd op aannames uit die tijd.parsifal schreef:Dus Mister onderschrijft de NGB niet. BANNEN DIE HAP!
er lijken trouwens overeenkomsten te zijn met de brief van Barnabas. Als ik de NGB niet zou hoeven onderschrijven dan zou ik op Barnabas gokken.
Of begeef ik me nu op een hellend vlak? :mrgreen:
Mister onderschrijft gerust de NGB wél. Alleen de door mij genoemde feiten(!) liggen er, die kun je niet ontkennen. Verder is het zo dat onze kanttekenaren ook Paulus als auteur aanwijzen. En dat ook alleen maar op grond van 'men heeft het altijd al zo gezien' en één beredeneerd argument. En de NGB is toch niet geïnspireerd ;-)parsifal schreef:Dus Mister onderschrijft de NGB niet. BANNEN DIE HAP!Josephus schreef:Zo zeker is men daar ook weer niet van. De NGB (art. 4) gaat er zelfs onomwonden van uit dat Paulus wél de auteur is. Anderen baseren hun "ja" op de betoogtrant, die vergelijkbaar is met brieven die zeker van Paulus zijn.Mister schreef:Paulus iig niet...Hendrikus schreef: OK. Wie is de auteur van de Hebreeënbrief?
Dan hebben we overigens ook nog de tekst van Hebreeën 2:3...
- Christiaan
- JolandaOudshoorn