Houden van

Klavier

Bericht door Klavier »

Petrus schreef:Tjonge, wat vind ik het nou héél jámmer dat ik geen kans heb om de Redelijke Godsdienst van á Brakel te kopen, want las vanavond een klein stukje er uit, ergens, en dat gaf ineens een héél helder zicht op iets wat me al langer bezighield.

Het leek me, zo te zien, te gaan over het houden van/verkiezen/verwerpen en de al dan niet tegenstrijdigheden hiertussen in en uit Gods Woord die geen bedriegenissen kent.

Brakel online :wink:
Klavier

Bericht door Klavier »

Houd God van je?
De verkiezing mag nooit dienen om af te doen aan een Deugd van God.
God is in al zijn Deugden volmaakt.
In Zijn willen, liefde, barmhartigheid, lankmoedigheid, rechtvaardigheid, soevereiniteit, alomtegenwoordigheid, van eeuwigheid. Alles is volmaakt en ondeelbaar.
Voor ons mensen niet te beredeneren.
De uitverkiezing is een soevereine daad. Maar ook een liefdevolle daad. Want vanwege onze zonden zou er niemand recht hebben op zaligheid. En toch is het Evangelie een blijde boodschap. Ieder die het hoort krijgt een mogelijkheid geboden zalig te worden. Wie weigert gaat om eigen schuld verloren.
Gods volmaakte Recht blijft in stand door een Borgstelling.
Zijn Barmhartigheid blijft in stand door allen het Evangelie te prediken.
Zijn Lankmoedigheid blijft in stand door het wachten tot het oordeel tot alle uitersten der aarde het evangelie is verkondigd.

Niemand hoeft verloren te gaan.
En voor degenen die zeggen niet te kunnen en niet te willen is er zelfs een middel: De Heilige Geest wil de wil vernieuwen.

En de vraag of God de verwerping dan wil?
Daarop zegt Paulus: Maar toch, o mens, wie zijt gij, die tegen God antwoordt? Zal ook het maaksel tot dengenen, die het gemaakt heeft, zeggen: Waarom hebt gij mij alzo gemaakt?
Anders gezegd: Wie zijn wij mensen, dat we ons daarmee bezighouden?
God beveelt geloof en bekering en biedt alles wat daartoe nodig is.
Wat moet er nog meer gebeuren om onze harde harten te verbreken? Om onze hoogmoed die genade afwijst omver te halen?
Is het God niet die de regenboog geeft ten teken van het onderhouden van de aarde?
Is het God niet die de verzoening heeft teweeggebracht?
Is het God niet die de aarde niet heeft weggedaan na de zondeval?
Is het God niet die zegt: Zeg tot hen: Zo waarachtig als Ik leef, spreekt de Heere HEERE, zo Ik lust heb in den dood des goddelozen! maar daarin heb Ik lust, dat de goddeloze zich bekere van zijn weg en leve. Bekeert u, bekeert u van uw boze wegen, want waarom zoudt gij sterven, o huis Israëls?
Hebben we nog meer nodig om te bewijzen hoe God van mensen houdt? Van zondaars?
Ik ben niet gekomen om te roepen rechtvaardigen, maar zondaren tot bekering.
Petrus

Bericht door Petrus »

Klavier schreef:
Brakel online :wink:
Die link hád ik al van Bert doorgekregen via msn........té láát..................
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Kon het even niet laten. Ik las dit, en moest het even posten. Wie heeft dit geschreven:
Gesproken hebbende van de besluiten Gods in ‘t algemeen, komen wij tot de besluiten Gods in ‘t bijzonder, rakende des mensen zaligheid en verdoemenis. Door veelvuldige lasteringen van kwaadaardige mensen, geeft het woord predestinatie of voorverordinering enige stuit, vooroordeel en afkeer bij mensen van kleine kennis of van veel wrevel; daarom hebben sommigen wel gedacht of het niet beter was, dat men van die verborgenheid niet sprak; maar omdat de Heilige Schrift zo overvloedig daarvan spreekt, en het van zeer grote aangelegenheid is, omdat het een rechte bevatting geeft van de gehele weg der zaligheid, en de fontein is van vertroosting en zuivere heiligmaking, zo moet niets achtergehouden, maar de gehele raad Gods verkondigd worden, en een ieder moet trachten deze leer wel te verstaan en wel te gebruiken.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Klavier

Bericht door Klavier »

Bert Mulder schreef:en de fontein is van vertroosting en zuivere heiligmaking
Hier gaat het om. Pas in de heiligmaking. Niet eerder!
Daar waar Paulus het ook gaf.
Bert Mulder
Contacteer:

Nee, broeder Klavier, fout, hij schrijft dit. Niet eruit trekken wat je wil horen
Gesproken hebbende van de besluiten Gods in ‘t algemeen, komen wij tot de besluiten Gods in ‘t bijzonder, rakende des mensen zaligheid en verdoemenis. Door veelvuldige lasteringen van kwaadaardige mensen, geeft het woord predestinatie of voorverordinering enige stuit, vooroordeel en afkeer bij mensen van kleine kennis of van veel wrevel; daarom hebben sommigen wel gedacht of het niet beter was, dat men van die verborgenheid niet sprak; maar omdat de Heilige Schrift zo overvloedig daarvan spreekt, en het van zeer grote aangelegenheid is, omdat het een rechte bevatting geeft van de gehele weg der zaligheid, en de fontein is van vertroosting en zuivere heiligmaking, zo moet niets achtergehouden, maar de gehele raad Gods verkondigd worden, en een ieder moet trachten deze leer wel te verstaan en wel te gebruiken.
[/quote]
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Bert Mulder
Contacteer:

en wie zei dit:
XIV. Hieruit rijst een andere vraag: Of God met het roepen van de zondaar tot Christus beoogt hunner aller zaligheid; of God met dat oogmerk allen, die onder de bediening zijn, roept, opdat zij de zaligheid zouden deelachtig worden? Ik antwoord: neen; want God kan van zijn oogmerk niet verstoken worden, zodat ze allen moesten zalig worden, die geroepen worden. Om deze zaak wel te verstaan, moet men aanmerken,
(a) dat de roeping eerst en hoofdzakelijk geschiedt om de uitverkorenen te vergaderen. Ziet:
Ef. 4:11, 12. En Dezelve heeft gegeven sommigen ... tot herders en leraars, tot de volmaking der heiligen, tot het werk der bediening, tot opbouwing des lichaams van Christus.
Aan die landschappen, alwaar geen uitverkorenen zijn, geeft God het Evangelie niet; en als de uitverkorenen van een landschap toevergaderd zijn, zo neemt God het Evangelie doorgaans van daar. Dewijl nu de uitverkorenen in de wereld zijn, en vermengd onder de anderen, zo geschiedt de roeping in 't algemeen, tot alle uitverkoren, en ook tot anderen. Door dat middel van de roeping, door de verkondiging des Evangelies, geeft God Zijn uitverkorenen bekering en geloof, dat Hij aan de anderen niet doet.

(b) Men moet onderscheid maken tussen het einde van God, den Werker, en het einde van het werk, het Evangelie. De gehele natuur van het Evangelie is bekwaam om de mens tot zaligheid te leiden, 't openbaart genoegzaam de weg tot de zaligheid, en het wekt genoegzaam op, om de mens te bewegen tot het geloof, zodat de oorzaak bij het Evangelie niet komt, dat allen die het horen niet zalig worden, maar 't is de schuld van de mens zelf, omdat hij zich niet wil laten leren en leiden; dat is het doeleinde van het Evangelie. Het einde dat God voorheeft met den niet uitverkorenen het Evangelie te laten verkondigen, is om de mens de weg tot de zaligheid voor te stellen en bekend te maken, om de mens te bevelen die weg in te slaan; om Zijn goedheid te tonen, met hem alle beweegredenen voor te stellen, en met hem de zaligheid te beloven, indien hij zich bekeert en in Christus waarlijk gelooft. 't Welk Hij ook doen zou, indien de mens die voorwaarde vervulde, waartoe hij gehouden is, en 't welk de menselijke natuur heilig in Adam geschapen, heeft kunnen doen; volbrengt hij die niet, dat is niet, omdat God hem verhindert, of krachten beneemt, maar omdat de mens niet wil, zodat het zijn eigen schuld is; immers de goedheid Gods moest hem tot bekering leiden. En om de mens te overtuigen, èn van zijn boosheid, dat hij op zulke vriendelijke uitnodiging niet wil komen, èn van de rechtvaardigheid Gods om zulke verstoters van de aangeboden zaligheid te straffen, Joh. 15:20. Dit zijn de einden, de oogmerken Gods, met het laten verkondigen van het Evangelie aan de onbekeerlijken, meer God had daar niet mede voor.

XV. God beoogde daarmede niet hun Zijn Heilige Geest te geven, en alzo hen zalig te maken. Dit blijkt:
1. 't Zou strijden tegen de alwetendheid Gods; God kent degenen, die de Zijnen zijn; Hij weet dat de niet uitverkorenen niet zalig zullen worden, zo kan Hij dan ook niet voorhebben en beogen, hen zalig te maken. Een mens weet, dat een dode niet zal opstaan, daarom kan hij met roepen niet beogen hem levend te maken. Zo weet God dit ook van de onbekeerlijken en geestelijk doden, en daarom kan Hij dat niet beogen.

2. 't Is tegen de eeuwige verkiezing; God heeft enige particulieren, met name, van eeuwigheid uitverkoren, en gesteld tot verkrijging van de eeuwige zaligheid; in tegenstelling van de anderen, die Hij niet heeft uitverkoren, maar die Hij in hun zonden wil laten liggen, en om hun zonden wil verdoemen. Omdat Hij besloten heeft, hen om hun zonden rechtvaardiglijk te verdoemen, zo kan God, met het Evangelie hun te laten verkondigen, niet voorhebben hen zalig te maken, maar wel de andere einden, boven voorgesteld.

3. God kan in zijne beoging niet bedrogen worden. Hij moet noodzakelijk verkrijgen wat Hij beoogt, dewijl Hij alwetend, alleen wijs, almachtig is:
Jes. 46:10 ... Mijn raad zal bestaan, en Ik zal al Mijn welbehagen doen.
Jes. 14:27 Want de Heere der heirscharen heeft het in Zijn raad besloten, wie zal het dan breken?
Indien God dan beoogde hen zalig te maken, zo moesten ze ook zeker zalig worden; maar zij worden niet zalig, zo beoogde God hun zaligheid ook niet.
refo

Bericht door refo »

Bert, als waar is wat jij beweert is de prediking van het evangelie één grote schijnvertoning. Meer niet.

Predik het EVANGELIE alle creaturen. De boodschappers mogen het heil uitdelen. Ze zijn uitdelers van menigerlei genade! Het wonder dat sommigen dan toch niet geloven kan alleen God begrijpen. Wij niet. Als God laat prediken is altijd én Woord én Geest aanwezig. Zeggen sommigen dat God soms Zijn Geest niet aan Zijn Woord paart? 't Is niet mogelijk. Het is het zelfde als zeggen dat God niet drieënig is.
Bedrijf alsjeblieft geen theologische wiskunde. Dat is de dood in de pot. En voor je standpunt is altijd wel een theoloog of een losse tekst te vinden. De verkiezing wordt maar mondjesmaat genoemd in de Bijbel. En vaak wordt 'verkoren' gelijk gesteld aan 'gelovig'.

Nogmaals als het allemaal klopt wat je zegt is prediken overbodig. God heeft immers de mens niet nodig? Dus ook de predikers niet. Hij werkt toch onmiddellijk? Blijf zondag maar thuis mensen. Ga lekker fietsen, dan doe je nog iets leuks.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

refo schreef:Blijf zondag maar thuis mensen. Ga lekker fietsen, dan doe je nog iets leuks.
Nog afgezien van de weersverwachting (geen fiets-weer!), is er niets "leukers" dan op zondag naar de kerk te mogen. God te mogen dienen en Zijn Woord te mogen horen.
Stel dat je een uitnodiging van de koningin zou krijgen. Zou je het dan ook leuker vinden om te gaan fietsen?
Nu krijg je een uitnodiging van de Koning der koningen!

al wie den sabbat houdt, dat hij dien niet ontheilige, en die aan Mijn verbond vasthouden; (...)Ik zal hen verheugen in Mijn bedehuis
refo

Bericht door refo »

Het ligt er aan wat je aan dat bezoek hebt. Als je alleen een kopje thee krijgt en verder nix, denk je ook: leuk ze eens een keer gesproken te hebben, maar de volgende keer ga ik toch fietsen.

Overigens bedoelde ik de zondag, niet de zaterdag (sabbat).
uitgeworpen

Bericht door uitgeworpen »

refo schreef:Het ligt er aan wat je aan dat bezoek hebt. Als je alleen een kopje thee krijgt en verder nix, denk je ook: leuk ze eens een keer gesproken te hebben, maar de volgende keer ga ik toch fietsen.

Overigens bedoelde ik de zondag, niet de zaterdag (sabbat).
Als er met jou afgesproken is dat je mag komen eten en je krijgt alleen een kopje thee kan ik me jou reaktie voor stellen.
Maar wanneer jij een misdadiger bent en je wordt uitgenodigd en je krijgt ondanks alles toch een 'kruimeltje' genade, tijdens dat bezoek...dan mag je dank je wel zeggen. ( en niet, ga liever fietsen)
Het gebed is de gouden sleutel die de poort der genade kan openen.
refo

Bericht door refo »

Het ligt er maar aan wat dat 'kruimeltje' is. Een vage toezegging: 'och mocht het nog eens komen staan te gebeuren' of 'ga heen, alles is vergeven, je bent vrij man!'.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

refo schreef:Overigens bedoelde ik de zondag, niet de zaterdag (sabbat).
Ik ook.
uitgeworpen

Bericht door uitgeworpen »

refo schreef:Het ligt er maar aan wat dat 'kruimeltje' is. Een vage toezegging: 'och mocht het nog eens komen staan te gebeuren' of 'ga heen, alles is vergeven, je bent vrij man!'.
Genade is genade. Of je het nou met een bevende hand aanneemt en het als 'kruimeltje' ziet of in volle overtuiging je hand legt op het offer.

Dat andere bedoel ik niet. Wordt bij ons ook niet gepreekt. Pak de fiets en kom naar ons. Welkom, bij ons in de kerk.
Het gebed is de gouden sleutel die de poort der genade kan openen.
Petrus

Bericht door Petrus »

refo schreef:Het ligt er maar aan wat dat 'kruimeltje' is. Een vage toezegging: 'och mocht het nog eens komen staan te gebeuren' of 'ga heen, alles is vergeven, je bent vrij man!'.
Refo, ik weet niet hoe jij komt tot de tweede stelling (het is iets wat ik met hart en ziel omarm) maar het is nu nét dátgene wat in de RK geleerd wordt...........................(o.a.)
Plaats reactie