Houden van
Houden van
Kunnen jullie me helpen bij het formuleren van mijn mening over:
1. Mag je van jezelf houden?
2. Houdt God van je?
Vooral punt 2 vind ik het moeilijkst. Kun je zeggen dat God van je houdt als er geen sprake is van een waar geloof in de Heere Jezus? Buiten Christus is God immers een verterend Vuur?
2. Houdt God van je?
Vooral punt 2 vind ik het moeilijkst. Kun je zeggen dat God van je houdt als er geen sprake is van een waar geloof in de Heere Jezus? Buiten Christus is God immers een verterend Vuur?
God houdt van je. Het liefste wat Hij wil is ok dat wij van Hem houden! Helaas is dat niet bij iedereen zo.
Bij het type van de bovenste zinnen moet ik denken aan mijn nichtje van 4 die aan mij vraag: Houd jij ook van Jezus? Waarop mijn antwoord betwijfelend was. Maar nu ik mag zeggen dat ik ook van Jezus hou, en ik 100% zeker weet dat Jezus van mij houdt.
(sorry voor de typfouten die er miss. in staan).
Bij het type van de bovenste zinnen moet ik denken aan mijn nichtje van 4 die aan mij vraag: Houd jij ook van Jezus? Waarop mijn antwoord betwijfelend was. Maar nu ik mag zeggen dat ik ook van Jezus hou, en ik 100% zeker weet dat Jezus van mij houdt.
(sorry voor de typfouten die er miss. in staan).
-
Re: Houden van
God houdt van alle mensen met een medelijdende liefde ( Ryle).arti schreef:Kunnen jullie me helpen bij het formuleren van mijn mening over:
2. Houdt God van je?
Vind ik erg mooi gezegd. God is met ons lot bewogen. Het gaat Hem aan Zijn hart dat zondaren Zich van Hem afkeren en het is Zijn liefste werk om ze zover te krijgen dat ze Hem liefhebben.
Van jezelf houden? Volgens mij mag dat toch wel. Je moet je maaste liefhebben als jezelf. Dus dat houdt ook zelfliefde in.
(Wanneer je jezelf niet volledig accepteert kan je dan je naast wel accepteren?)
Het gebed is de gouden sleutel die de poort der genade kan openen.
- JolandaOudshoorn
Dat is een wonder dat alleen God begrijpt.arti schreef:Een vraag die dan bij me opkomt:
Als God dan met ons lot bewogen is en het Zijn liefste werk is om mensen zover te krijgen dat ze Hem liefhebben, waarom lukt het Hem dan niet?
Laatst gewijzigd door refo op 20 nov 2006, 23:24, 1 keer totaal gewijzigd.
-
God had de wereld zo lief, dat Hij Zijn Zoon gaf om een Zaligmaker te zijn. Zijn liefde wordt aan iedereen aangeboden.arti schreef:Een vraag die dan bij me opkomt:
Als God dan met ons lot bewogen is en het Zijn liefste werk is om mensen zover te krijgen dat ze Hem liefhebben, waarom lukt het Hem dan niet?
Wat houdt 'medelijdende liefde' in? Aan medelijden alleen heb je niet veel.
Maar het is alleen te verkrijgen door het aannemen van Christus' verlossing.
Wanneer je de Christus verwerpt, snijdt je jezelf af van Gods liefde.
Op het moment dat je Hem moedwillig verwerpt kun je niet zeggen: Waarom lukt het Hem niet...
Wij hebben een Hogepriester, Die medelijden heeft met onze zwakheden. Die in alle dingen verzocht is geweest, zonder zonde.
Ga vrijmoedig tot Hem.
- Bert Mulder
- Contacteer:
Dus God is van ons afhankelijk?JolandaOudshoorn schreef:Omdat wij niet willenarti schreef:Een vraag die dan bij me opkomt:
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
*Zucht*Bert Mulder schreef:Dus God is van ons afhankelijk?JolandaOudshoorn schreef:Omdat wij niet willenarti schreef:Een vraag die dan bij me opkomt:
Zie vele andere discussies Bert!
Wij willen niet! Laat dat nu eens staan zonder aan Gods almacht te twijfelen.
- Bert Mulder
- Contacteer:
Broeder:Mister schreef: *Zucht*
Zie de Heilige Schrift! Zie de Dordtse Leerregels. Je argument is niet met mij, maar met God's Woord.
Maar omdat wij niet willen doet niet van God's almacht, van God's sovereiniteit af.
Werkt uw eigen zaligheid. Want God werkt in u het willen en het werken.
God werkt in het hart van Zijn uitverkorenen de levendmaking, zodat wij dan daadwerkelijk willen, en zullen zalig worden. Eenzijdig. Alles van God. Niets van ons.
Maar wij moeten wel dengenen lief moeten hebben, en het Evangelie brengen aan iedereen, ook dengenen die God niet lief heeft, en nooit lief zal hebben.
1-10. De oorzaak van deze genadige verkiezing is eniglijk het welbehagen Gods, niet daarin bestaande, dat Hij enige hoedanigheden of werken der mensen, uit alle mogelijke voorwaarden, tot een voorwaarde der zaligheid heeft uitgekozen; maar hierin, dat Hij enige bepaalde personen uit de gemene menigte der zondaren Zich tot een eigendom heeft aangenomen. Gelijk geschreven is: Als de kinderen nog niet geboren waren, noch iets goeds of kwaads gedaan hadden, enz., werd tot haar (namelijk Rebekka) gezegd: De meerdere zal den mindere dienen; gelijk geschreven is: Jakob heb Ik liefgehad, en Ezau heb Ik gehaat (Rom. 9:11-13). En: Er geloofden zovelen als er geordineerd waren tot het eeuwige leven (Hand. 13:48).
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Amen!Bert Mulder schreef:Broeder:Mister schreef: *Zucht*
Zie de Heilige Schrift! Zie de Dordtse Leerregels. Je argument is niet met mij, maar met God's Woord.
Maar omdat wij niet willen doet niet van God's almacht, van God's sovereiniteit af.
Werkt uw eigen zaligheid. Want God werkt in u het willen en het werken.
God werkt in het hart van Zijn uitverkorenen de levendmaking, zodat wij dan daadwerkelijk willen, en zullen zalig worden. Eenzijdig. Alles van God. Niets van ons.
Maar wij moeten wel dengenen lief moeten hebben, en het Evangelie brengen aan iedereen, ook dengenen die God niet lief heeft, en nooit lief zal hebben.
1-10. De oorzaak van deze genadige verkiezing is eniglijk het welbehagen Gods, niet daarin bestaande, dat Hij enige hoedanigheden of werken der mensen, uit alle mogelijke voorwaarden, tot een voorwaarde der zaligheid heeft uitgekozen; maar hierin, dat Hij enige bepaalde personen uit de gemene menigte der zondaren Zich tot een eigendom heeft aangenomen. Gelijk geschreven is: Als de kinderen nog niet geboren waren, noch iets goeds of kwaads gedaan hadden, enz., werd tot haar (namelijk Rebekka) gezegd: De meerdere zal den mindere dienen; gelijk geschreven is: Jakob heb Ik liefgehad, en Ezau heb Ik gehaat (Rom. 9:11-13). En: Er geloofden zovelen als er geordineerd waren tot het eeuwige leven (Hand. 13:48).
We bedoelen dus precies hetzelfde...
Bert, God IS niet afhankelijk. Hij is onafhankelijk en het is zijn wil om mensen ook verantwoordelijkheid te geven. Net als dat Hij mensen in het paradijs macht gaf. Adam mocht de dieren een naam geven. Bepaalt God dan niet alles? Dat is niet relevant. Hij bepaalde dat Adam dat mocht bepalen. Iemand die verantwoordelijkheid aan andere heeft is daarmee zelf nog niet iemand die die verantwoordelijkheden zelf niet kan nemen.
Verder moeten we niet Gods eigenschappen tegen elkaar gaan afwegen. Voorbeeld: Hij is rechtvaardig en liefdevol. Dan moet je niet liefdevol aan de ene kant gaan zetten en rechtvaardig aan de andere kant en dat tegen elkaar af gaan wegen en ergens in het midden uitkomen. Hij is beiden voor 100% en daar waar die eigenschappen in strijd met elkaar lijken zijn ze dat niet, is het alleen niet te begrijpen door ons, mensen.
Arti, je hebt gelijk. God is een verterend vuur voor wie buiten Christus zijn. En toch houdt Hij van je. Dat komt in Christus tot uiting, God stuurde zijn Zoon naar de aarde toen wij nog zondaars waren. Gods liefde voor ons was er voordat Christus leed en stierf voor ons. God houdt van je en wil je behouden. Daarom stierf Christus. Maar wie niet gelooft wordt veroordeeld. Dus geloof, bekeer je en wordt vol van Gods liefde. En ja, dan mag je ook van jezelf houden omdat je van God houdt, je Gods liefde kent en God je verandert. Je oude mens ga je steeds meer haten maar die sterft met Christus en jezelf zoals je moet zijn en zoals je opstaat met Hem en naar zijn beeld wordt hervormd ga je steeds meer waarderen omdat je steeds meer wordt veranderd naar Gods beeld.
Verder moeten we niet Gods eigenschappen tegen elkaar gaan afwegen. Voorbeeld: Hij is rechtvaardig en liefdevol. Dan moet je niet liefdevol aan de ene kant gaan zetten en rechtvaardig aan de andere kant en dat tegen elkaar af gaan wegen en ergens in het midden uitkomen. Hij is beiden voor 100% en daar waar die eigenschappen in strijd met elkaar lijken zijn ze dat niet, is het alleen niet te begrijpen door ons, mensen.
Arti, je hebt gelijk. God is een verterend vuur voor wie buiten Christus zijn. En toch houdt Hij van je. Dat komt in Christus tot uiting, God stuurde zijn Zoon naar de aarde toen wij nog zondaars waren. Gods liefde voor ons was er voordat Christus leed en stierf voor ons. God houdt van je en wil je behouden. Daarom stierf Christus. Maar wie niet gelooft wordt veroordeeld. Dus geloof, bekeer je en wordt vol van Gods liefde. En ja, dan mag je ook van jezelf houden omdat je van God houdt, je Gods liefde kent en God je verandert. Je oude mens ga je steeds meer haten maar die sterft met Christus en jezelf zoals je moet zijn en zoals je opstaat met Hem en naar zijn beeld wordt hervormd ga je steeds meer waarderen omdat je steeds meer wordt veranderd naar Gods beeld.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
-
Marnix, dit is een mooie samenvatting! Hoop dat Arti hier wat aan heeft :idea:Marnix schreef:Bert, God IS niet afhankelijk. Hij is onafhankelijk en het is zijn wil om mensen ook verantwoordelijkheid te geven. Net als dat Hij mensen in het paradijs macht gaf. Adam mocht de dieren een naam geven. Bepaalt God dan niet alles? Dat is niet relevant. Hij bepaalde dat Adam dat mocht bepalen. Iemand die verantwoordelijkheid aan andere heeft is daarmee zelf nog niet iemand die die verantwoordelijkheden zelf niet kan nemen.
"De oorzaak of schuld van dit ongeloof ... is geenszins van God, maar in de mens. Maar het geloof in Jezus Christus, en de zaligheid door Hem, is een genadige gave Gods (DL I,5)."Bert Mulder schreef:Dus God is van ons afhankelijk?JolandaOudshoorn schreef:Omdat wij niet willenarti schreef:Een vraag die dan bij me opkomt:
Is dat met elkaar te rijmen? Nee! De DL proberen dat ook niet. De DL bewaren het evenwicht. Dat moeten wij ook doen, anders lijden we aan dogmatisme.
Tjonge, wat vind ik het nou héél jámmer dat ik geen kans heb om de Redelijke Godsdienst van á Brakel te kopen, want las vanavond een klein stukje er uit, ergens, en dat gaf ineens een héél helder zicht op iets wat me al langer bezighield.
Het leek me, zo te zien, te gaan over het houden van/verkiezen/verwerpen en de al dan niet tegenstrijdigheden hiertussen in en uit Gods Woord die geen bedriegenissen kent.
Het leek me, zo te zien, te gaan over het houden van/verkiezen/verwerpen en de al dan niet tegenstrijdigheden hiertussen in en uit Gods Woord die geen bedriegenissen kent.