EEN APOCALYPTISCH VISIOEN

Plaats reactie
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

EEN APOCALYPTISCH VISIOEN

Bericht door jakobmarin »

In dit visioen zag ik minister Verdonk niet als een persoon – ik meen niet dat zij zo meedogenloos, rücksichtlos en keihard zou kunnen zijn. Ik zag haar als symbool, ik zag haar in de uiterste consequentie van het beleid dat ze tot nog toe gevoerd heeft. Want ik maak me er zorgen over dat dit onderwerp zo weinig ter sprake komt in de verkiezingscampagnes.

Donkere wolken schuiven over de horizont. Een doemscenario staat op het punt zich te voltrekken. Vanuit hongerig Afrika gaat de grootste volksverhuizing van alle tijden beginnen die kan uitlopen op de grootste massamoord die ooit gepleegd is, de uitroeiing van een heel continent.
Ik zie de arme sukkels, vel over been, met miljoenen staan bij de kust van Afrika. Achter hen is er de dood door honger en door aids (omdat ze de medicijnen niet kunnen betalen). Vóór hen is er de Middellandse Zee met daarginds het lokkende economische paradijs. Maar daar wachten hun de mitrailleurs van de Rita Verdonk’s, de kale en koele dames van het rijke Europa..
Slechts heel misschien kunnen deze wanhopige horden doorglippen tussen de kogels waarmee de kapitalistische landen hen ‘begroeten’. Maar ze kúnnen niet anders, ze móéten wel verder, want achter hen stuwen de miljoenen drommels met hun koortsachtige dromen hen vooruit, over de zee heen of de zee in.
Met krakkemikkige schuiten wagen ze de overtocht. Maar als ze ‘de gouden stranden’ naderen, beginnen de mitrailleurs van de Rita’s te ratelen. De Middellandse Zee wordt een Rode Zee, maar niet rood zoals destijds door het bloed van de achtervolgers, maar van de achtervolgden. Want ook al zijn de Afrikaners zwart, hun bloed is even rood als dat van ons.
De munitie dreigt op te raken. Geen nood! Even een telefoontje naar de vele Rita’s en de voorraad is weer lekker aangevuld en onder het ratelen van de machinegeweren kan het reutelen van de stervenden weer rustig doorgaan, en kunnen de Rita’s pronken met hun meedogenloosheid tegenover de ‘weke slappelingen’ die telkens over hun hart strijken.

Kiezers van Nederland, op wie en op wat gaat u straks stemmen? Hoort u de noodkreten van de uitgebuite zwarte massa? Denkt u dat de God van de weduwen en wezen dit nooit zal wreken? Luister toch naar de Stem van uw geweten, dat u toeschreeuwt: dit mag niet, dit mag nooit! Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet!
CDA, CU en SGP, u belijdt dat Christus vanuit zijn rijkdom naar beneden is gekomen om er arm te worden en voor de armen in de bres te springen. Herinnert u zich zijn gelijkenis van de arme Lazarus die niet eens de kruimels kreeg die van de tafel de rijke vrek vielen?
Destijds hebben ze Christus weggehoond vanwege zijn, volgens hen, zweverige idealisme, zijn bewogenheid met de prostituees en de hongerenden. Ze hebben Hem laten doodbloeden aan een paal waaraan ze Hem hadden vastgespijkerd. Wat doet u? Lapt u deze profetische oproep aan uw politieke laars?

U weet dat Jezus heeft gezegd: “Mijn Vader laat zijn zon opgaan over goeden en slechten.” Hebt u, simpeltjes weg, de politieke vluchtelingen gerekend tot de goeden en de economische asielzoekers enkel tot de slechten? - een handig middeltje om uw geweten in slaap te sussen?
VVDers, volgt u Marc Rutten in zijn sociale bewogenheid of maakt u zich van deze ellende af met de dooddoener: zaken zijn zaken? PvdA, u kunt en wilt toch niet achterblijven
Herinnert u zich nog uit de geschiedenis dat een Russische tsaar liet schieten op de massa uitgeteerde sloebers die zich verzameld hadden voor zijn Winterpaleis? Gaat u in onze tijd onbewogen toekijken hoe dat weer gebeurt? U weet dat dat neerknallen van deze weerlozen de communistische revolutie met de vele communistische wrede dictaturen heeft ingeluid. Moet een dergelijk proces zich weer gaan ontwikkelen?

Nederlander die dit leest, wees eens een keer tevreden met een boterham zonder beleg en met een vakantie niet naar het verre oosten. Met een klein beetje soberheid spaart u het milieu èn maakt u geld vrij voor de verpauperden in de wereld. Zo voorkomt u dat onze kinderen straks moeten boeten voor ons collectieve egoïsme.

Tot u sprak bij monde van Herman Hegger:

De Stem van een roepende uit de woestijn van Afrika, Zuid-Amerika en Azië.
Dathenum

Bericht door Dathenum »

Tsja, ik kreeg dit gisteren ook in mijn mailbox. Ik weet niet precies wat ik er mee aan moet. De strekking is in ieder geval niet onbijbels, getuige Jesaja 1:

15 En als gijlieden uw handen uitbreidt, verberg Ik Mijn ogen voor u; ook wanneer gij het gebed vermenigvuldigt, hoor Ik niet; want uw handen zijn vol bloed.
16 Wast u, reinigt u, doet de boosheid uwer handelingen van voor Mijn ogen weg, laat af van kwaad te doen.
17 Leert goed te doen, zoekt het recht, helpt den verdrukte, doet den wees recht, handelt de twistzaak der weduwe.
Jongere
Berichten: 7757
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Bericht door Jongere »

Het spijt me maar dit is duidelijk niet mijn stijl. En een tegenoplossing biedt meneer Hegger ook niet. We moeten de discussie wel helder blijven zien en niet laten vertroebelen door dit soort taal.
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Adrianus schreef:Na een raar boek vol onjuistheden 'vader ik klaag u aan', vage rondzendbrieven op een wat warrig-emotionele toon en een open brief aan Kuitert waarin de argumentatie niet primair vanuit de Schrift maar vanuit het gevoel werd gegeven nu deze 'world according to Hegger'. Alsof er voor ingewikkelde problemen simpele oplossingen zouden bestaan.

Het zou misschien wel goed zijn als goede vrienden hem uit pure zelfbescherming zijn computer zouden afpakken, opdat de herinnering aan Ds Hegger nog enigszins zal gaan over hetgeen hij in het verleden ter waarschuwing aan zinnige dingen over de Roomse leer heeft opgemerkt.
Zolang dat 'ds' niet door de gergem is uitgegeven mogen we van alles zeggen he?

:(
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
uitgeworpen
Berichten: 939
Lid geworden op: 11 sep 2006, 20:10

Bericht door uitgeworpen »

Pim schreef:
Adrianus schreef:Na een raar boek vol onjuistheden 'vader ik klaag u aan', vage rondzendbrieven op een wat warrig-emotionele toon en een open brief aan Kuitert waarin de argumentatie niet primair vanuit de Schrift maar vanuit het gevoel werd gegeven nu deze 'world according to Hegger'. Alsof er voor ingewikkelde problemen simpele oplossingen zouden bestaan.

Het zou misschien wel goed zijn als goede vrienden hem uit pure zelfbescherming zijn computer zouden afpakken, opdat de herinnering aan Ds Hegger nog enigszins zal gaan over hetgeen hij in het verleden ter waarschuwing aan zinnige dingen over de Roomse leer heeft opgemerkt.
Je kunt hem geen gebrek aan emotionele betrokkenheid verwijten.
Ik ben het met ds Hegger eens.
Naar mijn idee geeft hij geen oplossing maar het maakte me wel bewust dat er achter al die wanhopig pogingen om asiel te zoeken in Europa een wereld aan ellende schuil gaat.
Ik wil dit 'visioen' niet afdoen met : Ach, het is Hegger maar.
Trouwens...ik waardeer het enorm dat hij de boeken schrijft die hij geschreven heeft. :wink: Proef bewogenheid en zorg.
Het gebed is de gouden sleutel die de poort der genade kan openen.
Shaul

Bericht door Shaul »

Leuk en aardig dat verhaaltje van Hegger, ik vraag me enkel af wat het nut is geweest van al die miljarden dollars die reeds in Afrika zijn gepompt.

Het is zeer gemakkelijk de verantwoordelijkheid in de schoenen van bijv. Europa te schuiven, echter wat doet de Afrikaan zelf om de situatie te verbeteren?
uitgeworpen
Berichten: 939
Lid geworden op: 11 sep 2006, 20:10

Bericht door uitgeworpen »

Shaul schreef:Leuk en aardig dat verhaaltje van Hegger, ik vraag me enkel af wat het nut is geweest van al die miljarden dollars die reeds in Afrika zijn gepompt.

Het is zeer gemakkelijk de verantwoordelijkheid in de schoenen van bijv. Europa te schuiven, echter wat doet de Afrikaan zelf om de situatie te verbeteren?
Kunnen ze zelf wat veranderen? Waar komt het geld terecht?
Het gebed is de gouden sleutel die de poort der genade kan openen.
Shaul

Bericht door Shaul »

uitgeworpen schreef:
Kunnen ze zelf wat veranderen? Waar komt het geld terecht?
Waarom zouden ze zelf niets kunnen veranderen? Dit doet mij denken aan de cirkel van invloed en betrokkenheid van Covey.
Plaats reactie