Vrijgemaakte op lijst PvdA

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Vrijgemaakte op lijst PvdA

Bericht door Unionist »

ND zaterdag:

GPV'er Martin van Haeften naar PvdA
van onze redactie binnenland

ROTTERDAM - Martin van Haeften die jarenlang actief was binnen het GPV en tot twee jaar terug lid van de ChristenUnie, staat op nummer 45 van de kandidatenlijst van de PvdA. Bij de ChristenUnie voelt hij zich niet meer thuis, omdat deze partij homoseksualiteit afwijst.
Van Haeften (54) is sinds 1996 weg bij het GPV. Vanaf z'n zestiende was hij actief in deze partij. Hij was onder meer medewerker van de GPV-fractie in de Tweede Kamer en gemeenteraadslid in Den Haag.

Daarna werkte hij als ambtenaar. Hij was tot vorig jaar secretaris van de Raad voor het openbaar bestuur en de Raad voor de financiële verhoudingen. In november 2005 werd hij projectleider bij de Nationale Conventie. Dat loopt volgende maand af.

Hij besloot de politiek weer in te gaan. ,,Na diepgaand zelfonderzoek, kwam ik erachter dat politiek m'n echte passie is'', verklaart hij.

Maar de ChristenUnie was voor hem geen optie meer. ,,Er is in m'n persoonlijk leven veel veranderd. Emotioneel en religieus ben ik de afgelopen jaren van de ChristenUnie afgegroeid. Het breekpunt is het standpunt over homoseksualiteit. Dat kan en wil ik niet meer uitdragen, het is iets wat me dicht op de huid zit.''

Twee jaar geleden, heeft hij 'de knoop doorgehakt' en z'n lidmaatschap van de ChristenUnie opgezegd. ,,Dat was een pijnlijke, maar onvermijdelijke beslissing.'' Hij is nog wel lid van de Gereformeerde Kerk (vrijgemaakt).

In de PvdA vond hij een goed alternatief. Die partij staat volgens hem voor 'sociale gerechtigheid', 'duurzaamheid' en 'internationale solidariteit'. ,,Er is ook ruimte om er als christen werkzaam te zijn'', ervaart hij.

Hij is sinds dit voorjaar lid van de PvdA. In de zomer heeft hij gesolliciteerd naar een plaats op de kandidatenlijst. ,,Deze week kreeg ik het verlossende telefoontje'', vertelt hij. Hij staat op nummer 45 van de kandidatenlijst. ,,Een redelijk zekere plek'', vindt hij, want de PvdA staat op het moment op 48 zetels in de peilingen.

Zijn verhouding met de ChristenUnie is 'prima', zegt Van Haeften. ,,Ik heb donderdag een open en goed gesprek gehad met Rouvoet.''

Van Haeften hoopt een brugfunctie te vervullen tussen de PvdA en de ChristenUnie. ,,Door over en weer begrip te kweken voor elkaars standpunten.'' Hij zegt ook het homostandpunt te begrijpen, al is hij het er niet mee eens. ,,Je verleden schud je niet zomaar van je af.''

Capabel
Fractievoorzitter André Rouvoet vindt het 'erg jammer' dat Van Haeften naar de PvdA is vertrokken, zei hij gisteren. ,,Ik had hem liever voor de ChristenUnie behouden. Hij is buitengewoon capabel en heeft heel veel voor het GPV en voor de ChristenUnie betekend.''

Rouvoet kan zich voorstellen dat Van Haeften inderdaad een brugfunctie tussen PvdA en ChristenUnie gaat vervullen, al is hij niet vanuit strategisch oogpunt naar de PvdA gegaan. ,,Hij heeft in grote harmonie afscheid genomen en zal een aanspreekbare collega voor ons zijn.''
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Die vrijgemaakten van tegenwoordig :? Waar moet dat heen.

Opmerkelijk dat hij om dit punt vertrekt. Ik ben benieuwd hoe hij dit bijbels wil onderbouwen...

Tja, als PVDA 45 zetels haalt kan hij misschien idd nog een rol vervullen bij het formeren van een coalitie PVDA/VVD/CU
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Wat mij betreft bestaat de hele fractie uit vrijgemaakten.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Zou ik ook geen moeite mee hebben ;)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23961
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Als de PvdA in het kabinet komt is een 45e plaats heel verkiesbaar.

Volgens Zwemer zaten er vroeger wel Gergemmers in de gemeenteraad voor de PvdA enzo. In Gouda heeft de ARP ook wel eens een plekje ingeruimd voor een SGP-er. Dus niet een lijstverbinding- of combinatie, maar een SGP-er op de ARP lijst. Als je jezelf mag blijven kan dat toch best?
mayflower
Berichten: 1227
Lid geworden op: 23 sep 2004, 08:19

Re: Vrijgemaakte op lijst PvdA

Bericht door mayflower »

Unionist schreef:ND zaterdag:
Maar de ChristenUnie was voor hem geen optie meer. ,,Er is in m'n persoonlijk leven veel veranderd. Emotioneel en religieus ben ik de afgelopen jaren van de ChristenUnie afgegroeid. Het breekpunt is het standpunt over homoseksualiteit. Dat kan en wil ik niet meer uitdragen, het is iets wat me dicht op de huid zit.''
.''
Wat is dan zijn standpunt m.b.t homoseksualiteit ? Heeft hij er nu een humanistische onbijbelse visie erop gekregen ?
mayflower
Berichten: 1227
Lid geworden op: 23 sep 2004, 08:19

Bericht door mayflower »

Ik vraag zowieso af, hoe een wedergeboren christen deel kan zijn van een PVDA partij die pro-abortus is, pro-homorechten en nog meer van deze goddeloze politieke standpunten ?
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Ik begrijp dat ook niet, Mayflower, omdat hier goede alternatieven zijn.

In het buitenland echter draaien christenen volop mee in sociaal-democratische partijen.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Plaats reactie