Leespreken Gereformeerde Gemeenten

Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

wijkie schreef:Dan nu even een ontopic-opmerking :wink:

Sinds kort zijn wij vacant. Nu is er afgesproken dat bij de behandeling van de HC niet steeds dezelfde verklaring wordt gelezen, maar steeds van verschillende dominees. Ben ik zelf wel positief over. Wat denken jullie daarvan?
Hé, kom jij uit Apeldoorn? :mrgreen:

We hebben er al over gediscussieerd in het topic "Wordt jouw gemeente ook steeds moderner?" Ik vind het prima en heel verstandig.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
wijkie
Berichten: 94
Lid geworden op: 27 feb 2006, 14:50

Bericht door wijkie »

Ja klopt helemaal Unionist!! :P

Ok. ik had die discussie niet gevolgd. Zal het eens gaan lezen :oops:
Wout

Bericht door Wout »

Waar zit de delete-knop?
Laatst gewijzigd door Wout op 15 sep 2006, 09:33, 2 keer totaal gewijzigd.
Wout

Bericht door Wout »

Dianne schreef:
helma schreef:
Pim schreef:Mensen, graag on-topic.


zoveel verschil zit er toch niet in?

wie mogen er gelezen worden
of
wie mogen er komen preken

Heeft toch wel met elkaar te maken

Blijft een feit dat er in Veenendaal een groot verschil zit tussen de gevraagde/gelezen predikanten in de periode vóór en ná Ds. S.
De variatie ervóór was groter als de variatie erna
Ja, dát weet ik dus niet, toen kerkte ik daar nog niet.
En dat met een oud-zendingspredikant!
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Bericht door Auto »

Hendrikus schreef:
Dianne schreef:Dominee Veenendaal heeft een aantal keren bij ons gepreekt, maar hij werd daarna nooit meer uitgenodigd. Ik schat dat ze hem ook te licht vonden... :roll:
Ik schat dat je je daarin weleens zou kunnen vergissen...
Mwah, ik heb die preek gehoord van de laatste keer dat ds Veenendaal in Veenendaal was. Prachtig en verschrikkelijk scherp en zo'n ruim aanbod en dat heeft een groot aantal mensen gestoord. En onder het mom van die man met zijn verhaaltjes wat de ouderlingen is voorgehouden op huisbezoek is hij niet meer geweest. Toen ik er zat dacht ik dit zullen een aantal mensen niet waarderen dat u ook de blik naar binnen laat slaan. Hij riep toen van de kansel laat je toch niet weerhouden door die figuren die om bewijzen vragen maar vlucht tot Hem met Zijn doorboorde handen.

Er waren meer punten in die preek waar exegetisch een aantal zaken werder weerlegd die een week ervoor met preeklezen juist tegenovergesteld waren gezegd.

Daarnaast denk ik zelf dat ds. Van Belzen effe een maand later had moeten komen, dan had ds. Van der Net niet bedankt te hoeven worden voor een weekdienst :(
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33447
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Bericht door Tiberius »

Auto schreef:Daarnaast denk ik zelf dat ds. Van Belzen effe een maand later had moeten komen, dan had ds. Van der Net niet bedankt te hoeven worden voor een weekdienst :(
Wees dankbaar dat je gemeente deze man als eigen predikant heeft.
Er zijn genoeg vacante gemeentes, waar hij meer dan hartelijk welkom is.
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Bericht door Auto »

Pim schreef:Mensen, graag on-topic.
........... Blijft een feit dat er in Veenendaal een groot verschil zit tussen de gevraagde/gelezen predikanten in de periode vóór en ná Ds. S.
De variatie ervóór was groter als de variatie erna

En dat met een oud-zendingspredikant!
Er was in Veenendaal het besluit dat er alleen preken gelezen mochten worden van overleden predikanten. Ik geloof dat 3 geleden het besluit is veranderd om ook hedendaagse predikanten te lezen, want op de huisbezoeken sterk naar voren gekomen dat de gemeenteleden graag meer hedendaagse/actuele preken zouden willen houden. De kerkenraad heeft het vorige besluit tegen het licht gehouden en vervolgens dat besluit teruggenomen.

Maar gelukkig zijn er nog ambtsdragers die preken van Boston en de Erskines lezen :wink:
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18756
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Bericht door helma »

Daarnaast denk ik zelf dat ds. Van Belzen effe een maand later had moeten komen, dan had ds. Van der Net niet bedankt te hoeven worden voor een weekdienst :([/quote]


Dat is inderdaad jammer van die weekdienst
:?
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Bericht door Auto »

Tiberius schreef:
Auto schreef:Daarnaast denk ik zelf dat ds. Van Belzen effe een maand later had moeten komen, dan had ds. Van der Net niet bedankt te hoeven worden voor een weekdienst :(
Wees dankbaar dat je gemeente deze man als eigen predikant heeft.
Er zijn genoeg vacante gemeentes, waar hij meer dan hartelijk welkom is.
:shock: MIJN gemeente?? Heb ik dat gezegd? Ik kom er graag, maar dat wil niet zeggen dat ik er lid ben :mrgreen:

Waarom zo'n reactie?
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18756
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Bericht door helma »

Tiberius schreef:
Auto schreef:Daarnaast denk ik zelf dat ds. Van Belzen effe een maand later had moeten komen, dan had ds. Van der Net niet bedankt te hoeven worden voor een weekdienst :(
Wees dankbaar dat je gemeente deze man als eigen predikant heeft.
Er zijn genoeg vacante gemeentes, waar hij meer dan hartelijk welkom is.
hij zegt toch niet dat van Belzen niet welkom is in Veenendaal?
Wij vonden het ook jammer van die leesdienst van van de Net, dat betekent toch niet gelijk dat je niet blij bent met van Belzen?
:?:
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33447
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Bericht door Tiberius »

Auto schreef:MIJN gemeente??
Sorry. Geen enkele gemeente is natuurlijk van een mens. Het was zomaar een algemeen gebruikte term.
Auto schreef:Waarom zo'n reactie?
Ds. (toen nog kand.) Van Belzen heeft tientallen beroepen ontvangen. In deze beroepende gemeenten zijn mensen die de Heere aanroepen of ze uit Zijn hand een dienstknecht mogen ontvangen. Om de gemeente te weiden in de grazige weiden van Gods Woord.

Dan neemt hij een beroep aan naar Venendaal en krijg je hier de reactie van: hij had voor mij nog een poosje weg mogen blijven. Dat komt op mij een beetje ondankbaar over.

Daar komt bij dat ds. Van der Net vrij veel weekdiensten vervult. Dus met een eindje rijden kan je zo 1 van die diensten bijwonen.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33447
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Bericht door Tiberius »

helma schreef:hij zegt toch niet dat van Belzen niet welkom is in Veenendaal?
Okay, okay. Dat dacht ik even wel.
Al moet je met dat maandje wachten wel oppassen. Niemand weet de dag van zijn dood.
helma schreef:Wij vonden het ook jammer van die leesdienst van van de Net,
Zeker als het een leesdienst is van ds. Van der Net: die preek kan je ook thuis lezen.
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Helma bedoelt ws. weekdienst, ipv leesdienst. Slip of the keyboard, wel begrijpelijk in deze topic.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18756
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Bericht door helma »

Unionist schreef:Helma bedoelt ws. weekdienst, ipv leesdienst. Slip of the keyboard, wel begrijpelijk in deze topic.
:oops: natuurlijk bedoelde ik weekdienst!!
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

helma schreef:
Unionist schreef:Helma bedoelt ws. weekdienst, ipv leesdienst. Slip of the keyboard, wel begrijpelijk in deze topic.
:oops: natuurlijk bedoelde ik weekdienst!!
De betreffende ds. wordt weleens verweten alleen lesdiensten te houden, maar die insinuatie zocht ik niet bij jou.

Ik denk overigens dat dat ook voortkomt uit een niet willen luisteren naar de boodschap.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Plaats reactie