Johannes Calvijn zegt dat het Gos goedheid is dat hij mensen heeft uitverkoren, wij zijn allen gevallen en het waard dat God nooit meer van ons zou willen weten.schaap schreef:Ja dat klopt helemaal, alleen het ene sluit het andere niet uit...Christiaan schreef:Volgens Dr. Catsburg, onze vormalige predikant. Is Ezau niet verworpen maar wil hij niet gered worden, verzet hij zich tegenAfgewezen schreef:Toch ga je hiermee aan het aangelegen punt voorbij. Want de zonde is geen reden waarom Ezau verworpen wordt en Jakob wordt aangenomen.Miscanthus schreef:Weet ik, maar niet voordat ze schuldig zijn. (Erfzonde)
Dat bedoel ik, er is een reden voor de verwerping namelijk de zonde.... en een reden waardoor niet allen worden verworpen, Christus. Als de mens niet in zonde was gevallen was er immers ook geen verwerping geweest.
Ook legt Paulus zelf die link niet in dit bijbelhoofdstuk. Paulus benadrukt hier Gods soevereiniteit: de een is wel, de ander is niet uitverkoren. En daarvoor is geen enkele - althans ons bekende - reden dan dat God het zo wil.
God. Hij blijft vol harden in zijn zonden. En blijft zich verzetten tegen God.
Het blijft toch moeilijk om tijd en eeuwigheid in een theorie te stoppen. Daarom heb ik zelf moeite met de grote nadruk op de verwerping/verkiezing.
En de mensen die God niet heeft uitverkoren zijn toch verworpen.
Dat is erg als je er aan denkt maar het is vol uit bijbels.