Beste Bert,
Er zit een punt in jouw visie dat als aanname fungeert.
Vanuit deze aanname kom ik ook daar uit waar jij steeds uitkomt.
Deze aanname wil ik eerst verifiëren met jou.
Jij stelt dat mensen God niet kunnen weerstaan.
Als dat niet klopt, stop dan maar met lezen. Dan moet je eerst even je post bijstellen.
Vanaf hier ga ik je visie bestrijden.
Hoe kun je dan zeggen dat God genade aanbied aan de verworpenen? Is er iemand die God kan wederstaan?
Wij wederstaan God dagelijks!
Hoe kan het anders dat zondige mensen nog bestaan zonder dat ze stoppen met zondigen.
De gedachte dat voor God hier een onmogelijkheid zou liggen belemmert inderdaad een voluit Evangelische prediking vol van genade. Zou iets onmogelijk kunnen zijn bij God?
Moeten we daarop het aanbod van genade verwerpen?
Je stelt hier:
God kan iets niet geven dat niet aangenomen kan worden.
Ik zou het volgende daar op willen aanvullen:
God kan niet iets eisen waaraan geen gehoor gegeven kan worden
God kan niet iets willen waar de mens geen wil voor heeft
Het zijn ‘ja maars’ die we allemaal zo graag opwerpen.
1. Niet kunnen aannemen; (Mark 4:20, Joh 3:27)
2. Niet kunnen bekeren; (Matt 3:2, Mark 1:15, Luk 15:10)
3. Niet willen geloven; (Mark 1:15, Joh 5:24, Hand 10:43)
Maar wat me verbaast is dat je er één onveranderd laat staan en voor de andere aangeeft dat de Heere het Zelf Werkt. Waarom zou dat niet voor het aannemen gelden?
Aannemen, willen, kunnen, geloven; Het zijn allemaal genade gaven.
Dit als eerste. Het onderscheid, maar ook de wijze waarop je het verklaart.
Maar als we op dezelfde wijze ook de nummer 2 en 3 uit het rijtje verklaren (ik laat je immers zien dat ze niet onderscheiden zijn) dan moet je ook zeggen:
Niet kunnen bekeren? Dan mag er ook geen oproep tot bekering zijn in de prediking. Dan moet je je daar ook beperken tot een voorstellen.
En voor geloven idem. Waarom daarmee dan niet?
En om niet enkel mijn woorden vanuit een logische redenering te onderbouwen wil ik je nog proberen aan te tonen dat jouw aanname regelrecht in de Bijbel voorkomt. Maar niet zoals jij dat invult:
Romeinen 9:18-20
Zo ontfermt Hij Zich dan, diens Hij wil, en verhardt, dien Hij wil.
Gij zult dan tot mij zeggen: Wat klaagt Hij dan nog? Want wie heeft Zijn wil wederstaan?
Maar toch, o mens, wie zijt gij, die tegen God antwoordt? Zal ook het maaksel tot dengenen, die het gemaakt heeft, zeggen: Waarom hebt gij mij alzo gemaakt?
En verder Rom 13:2 om bewijzen dat het geen interpretatiefout is:
2 Alzo dat die zich tegen de macht stelt, de ordinantie van God wederstaat; en die ze wederstaan, zullen over zichzelven een oordeel halen.
Hier wordt duidelijk gesproken dat het mogelijk is en dat er een verantwoordelijkheid ligt voor hen die God Wederstaan.
Dat is waar ik steeds op hamer. Die verantwoordelijkheid neem jij steeds weg door een verkeerde aanname.
Jouw argument klopt in mijn ogen gewoon niet. Het wijst heel stiekem, heel slinks de vinger naar God. Hij moet het doen, want wij kunnen Hem niet wederstaan. Dus als ik niet wil, kan ik er niets aan doen.
Zie je dat dan niet Bert?
Deze logica is beschuldigend en kenmerk van de mens die satan is toegevallen!
Het houdt mensen bij Christus vandaan, het handelsmerk van onze natuurlijke vader.
Je moet dan kiezen: Of je denkwijze bijstellen, Of de Bijbel gaan terugredeneren zodat het klopt met je toch wel exclusieve visie. En wat wordt de Bijbel dan moeilijk. En dan hebben Smytegeld en Beukelman (van hem was het vorige citaat) en al die oudvaders (ik heb er nog veel meer liggen) toch onhandige woordkeuzen.
Bert, het is niet als aanval bedoeld hoor! Het is omdat Christus genade zo afwezig is. Zijn Volkomen Verlossingswerk zo weinig blinkt en schittert.
Dat getwijfelt wordt dat voor God niets te wonderlijk is.
Zo arm en schraal als er geen genade gepredikt mag worden voor alle mensen. Het geeft zo'n verkrampte prediking. Het doet zo wachten op verzekering van de verkiezing voordat er een Weg van Heiligmaking kan volgen en daarin pastoraal begeleidt kan worden.
Alleen nog voorstellen?
Houdt het maar eens hiernaast:
En de heer zeide tot den dienstknecht: Ga uit in de wegen en heggen; en dwing ze in te komen, opdat mijn huis vol worde;[/u] (Luk 14:23)
Voorhouden <-> Dwingen. Zie je het verschil en waar jij nu uitkomt.
Wat is krachtiger. Wat maakt de mens meer verantwoordelijk voor zijn eigen onwil?
Ten slotte nog over het waarom alle mensen genade aangeboden krijgen.
Toch een lijn vanuit Gen 9 die ik je kennelijk nog niet duidelijk heb kunnen maken.
God is niet de behouder van alle mensen. En wat die tekst betreft, kom ik weer terug op wat Calvijn zegd, dat God's goed is tot iedereen, niet dat Hij iedereen zalig maakt. Ik weet dat je niet de algemene verzoeningsleer voorstaat.
Ik heb al eerder in het topic Calvijn geciteerd over dit onderwerp:
die wil dat alle mensen behouden worden, en tot erkenning der waarheid komen."
(..)En tenslotte toont hij(Paulus) aan, dat het heil van allen God ter harte gaat, omdat Hij allen tot de erkenning van Zijn waarheid roept.
Het is een argument uit het gevolg. Want indien het evangelie een kracht Gods is tot heil voor ieder die gelooft,
dan is het zeker dat allen worden uitgenodigd tot de hoop op het eeuwige leven, aan wie het evangelie wordt aangeboden.
Eindelijk, zoals de roeping een bewijs is van de verborgen verkiezing, zo laat God degenen, die Hij deelgenoten maakt van Zijn evangelie, ook toe tot het bezit van het heil;
omdat het evangelie ons de gerechtigheid Gods openbaart, welke de zékere ingang is tot het leven.
Wat Genesis 9 betreft, dat is de belofte dat God de aarde nooit meer met water zal vernietigen.
Er wordt hier over hetzelfde behoud gesproken als in 1 Tim 4:10.
Hetzelfde woord behouden/onderhouden. Lankmoedigheid van de Heere, Zijn Liefde tot het hele menselijke geslacht. Paulus gebruikt dit om Gods Liefde daarin aan te tonen. Dat kun je zo uit het verband opmaken.
En dat is dezelfde brief van Timoteus, die Calvijn verklaart!
Die Liefde tot alle mensen is de bron om alle mensen genade aan te bieden.
Niemand heeft een excuus genade niet aan te kunnen aannemen; God Werkt het zelf
Niemand heeft een excuus genade niet te willen aannemen; God Werkt het zelf
Niemand heeft een excuus zich niet te kunnen of willen bekeren; God Werkt het zelf
De mens is volluit verantwoordelijk, juist omdat de mens genade wordt aangeboden.