is anders een Hammond-orgel niet wat voor je? ;-)Hendrikus schreef:Dat extra manuaaltje is wel erg primitief. Ik zou dan zo'n traploze pitch-control verkiezen, zoals je die ook op keyboards en synthesizers wel ziet. Kun je zelfs glijdend moduleren (glijdende modulatie = hellend vlak?) :mrgreen:wim schreef:Ik ben voor een digitaal orgel waarbij elke stemming is in te stellen. Met een extra manuaaltje waarop je even de begintoon intoetst vanwaaruit de stemming opgebouwd moet worden. In dat geval kun je toch nog moduleren.
Zo nu en dan valt me de eer te beurt om een dienst te mogen spelen op zo'n digitale flipperkast met middentoon, Werckmeister, piet apegras en nog wat van die stemmingen. Als ik er weer eens speel en als de psalmen zich ervoor lenen, zal ik eens wat verschillende stemmingen gebruiken. Met een beetje geluk komt die dienst ook op internet te staan, dan heb je klinkende voorbeelden.
Maar het blijft ingeblikt geluid, het klinkt niet mooi. Op z'n gunstigst heb je bij zo'n apparaat het gevoel dat je naar een orgel-cd zit te luisteren.
Frits Mehrtens schreef in zijn boekje Musica Pro Deo "Het elektronisch orgel vindt dáár een plaats, waar het gehoororgaan reeds was misvormd".
zitten ook wel wat aparte dingen in