Voor de organisten onder ons

limosa

Bericht door limosa »

Hendrikus schreef:
wim schreef:Ik ben voor een digitaal orgel waarbij elke stemming is in te stellen. Met een extra manuaaltje waarop je even de begintoon intoetst vanwaaruit de stemming opgebouwd moet worden. In dat geval kun je toch nog moduleren.
Dat extra manuaaltje is wel erg primitief. Ik zou dan zo'n traploze pitch-control verkiezen, zoals je die ook op keyboards en synthesizers wel ziet. Kun je zelfs glijdend moduleren (glijdende modulatie = hellend vlak?) :mrgreen:

Zo nu en dan valt me de eer te beurt om een dienst te mogen spelen op zo'n digitale flipperkast met middentoon, Werckmeister, piet apegras en nog wat van die stemmingen. Als ik er weer eens speel en als de psalmen zich ervoor lenen, zal ik eens wat verschillende stemmingen gebruiken. Met een beetje geluk komt die dienst ook op internet te staan, dan heb je klinkende voorbeelden.

Maar het blijft ingeblikt geluid, het klinkt niet mooi. Op z'n gunstigst heb je bij zo'n apparaat het gevoel dat je naar een orgel-cd zit te luisteren.

Frits Mehrtens schreef in zijn boekje Musica Pro Deo "Het elektronisch orgel vindt dáár een plaats, waar het gehoororgaan reeds was misvormd".
is anders een Hammond-orgel niet wat voor je? ;-)

zitten ook wel wat aparte dingen in
Jongere

Bericht door Jongere »

Ik word geloof ik een beetje te oud voor dit tempo...
"Wo Sep 06, 2006 12:37 am" vond over dit onderwerp de eerste post plaats, nu kom ik vandaag na een dag werken (weliswaar school, maar toch) op refoforum en moet ik een onderwerp van 7 bladzijden doorworstelen.. kan er niet een soort tijdklok op het forum? :shock:
Jongere

Bericht door Jongere »

Dat was een beetje erg off-topic, ik zal ook nog even reageren. :P (op een off-topic post maar ja.. :roll: )
Hendrikus schreef:
wim schreef:
Hendrikus schreef:Dat kan best, Wim. Ik checkte net even een fragmentje van "Urk zingt in Kampen 3" op http://www.vanleeuwenrecords.nl/ : nou, die komen ook niet verder dan MM30 hoor.
Ik beluister het met afschuw (ca. 52 kwartnoten per minuut). Vooral die bovenstemmen met van die uithalen. Of moet ik het beschouwen als glissandi (klinkt wat vriendelijker)?
Beschouw het als folklore. Want dat is het...
Hm... in zekere zin ben ik het met jullie eens. Het is niet bijzonder muzikaal, vooral omdat de meeste geen flauw benul hebben van wat ze doen. Maar als we op veel gebieden graag flexibel willen zijn, waarom dan niet ook op dit gebied? Kwaliteit lijkt me een vereiste maar het gaat er om hoe het hart zingt. Klinkt als een cliché maar toch... op veel zaken roepen we snel 'het gaat toch om je innerlijk' (denk aan kledingregels) terwijl we bij deze mensen snel geneigd zijn om ze af te rekenen op de manier waarop zij proberen God te dienen. Wat mij betreft horen dit soort uithalen niet in de gemeentezang thuis, mag het zeker wel een stukje sneller om de muzikaliteit te behouden, maar moeten "we" de "gewone mensen" (bah, wat klinkt deze zin elitair...) niet veroordelen maar ze dit hoogstens met geduld en respect "leren".
wim

Bericht door wim »

Hendrikus schreef:Zo nu en dan valt me de eer te beurt om een dienst te mogen spelen op zo'n digitale flipperkast met middentoon, Werckmeister, piet apegras en nog wat van die stemmingen. Als ik er weer eens speel en als de psalmen zich ervoor lenen, zal ik eens wat verschillende stemmingen gebruiken. Met een beetje geluk komt die dienst ook op internet te staan, dan heb je klinkende voorbeelden.
Moet je doen!
Maar het blijft ingeblikt geluid, het klinkt niet mooi. Op z'n gunstigst heb je bij zo'n apparaat het gevoel dat je naar een orgel-cd zit te luisteren.
Bij een goede, goed geplaatste en goed afgestelde geluidsinstallatie kom je vermoedelijk toch wel dicht in de buurt van het geluid van een echt orgel. Maar je moet wel samples hebben van alle orgelpijpen. En geen digitale signaal processor gebruiken om het geluid van een enkele sample om te vormen.
Frits Mehrtens schreef in zijn boekje Musica Pro Deo "Het elektronisch orgel vindt dáár een plaats, waar het gehoororgaan reeds was misvormd".
Als je het niet ziet als een instrument dat heel trouw een orgelgeluid hoeft na te bootsen, is er niet veel aan de hand, denk ik.
wim

Bericht door wim »

Jongere schreef:Dat was een beetje erg off-topic, ik zal ook nog even reageren. :P (op een off-topic post maar ja.. :roll: )
Hendrikus schreef:
wim schreef:
Hendrikus schreef:Dat kan best, Wim. Ik checkte net even een fragmentje van "Urk zingt in Kampen 3" op http://www.vanleeuwenrecords.nl/ : nou, die komen ook niet verder dan MM30 hoor.
Ik beluister het met afschuw (ca. 52 kwartnoten per minuut). Vooral die bovenstemmen met van die uithalen. Of moet ik het beschouwen als glissandi (klinkt wat vriendelijker)?
Beschouw het als folklore. Want dat is het...
Hm... in zekere zin ben ik het met jullie eens. Het is niet bijzonder muzikaal, vooral omdat de meeste geen flauw benul hebben van wat ze doen. Maar als we op veel gebieden graag flexibel willen zijn, waarom dan niet ook op dit gebied? Kwaliteit lijkt me een vereiste maar het gaat er om hoe het hart zingt. Klinkt als een cliché maar toch... op veel zaken roepen we snel 'het gaat toch om je innerlijk' (denk aan kledingregels) terwijl we bij deze mensen snel geneigd zijn om ze af te rekenen op de manier waarop zij proberen God te dienen. Wat mij betreft horen dit soort uithalen niet in de gemeentezang thuis, mag het zeker wel een stukje sneller om de muzikaliteit te behouden, maar moeten "we" de "gewone mensen" (bah, wat klinkt deze zin elitair...) niet veroordelen maar ze dit hoogstens met geduld en respect "leren".
Daar heb je natuurlijk gelijk in. Over hun intensie moeten we ons zeker niet uitspreken. En: 's lands wijs, 's lands eer. Als je er vertrouwd mee bent, kijk je er ook heel anders tegenaan. Maar muzikaal gezien blijft het een beetje apart.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

wim schreef:Bij een goede, goed geplaatste en goed afgestelde geluidsinstallatie kom je vermoedelijk toch wel dicht in de buurt van het geluid van een echt orgel. Maar je moet wel samples hebben van alle orgelpijpen. En geen digitale signaal processor gebruiken om het geluid van een enkele sample om te vormen.
Beter dan dit heb ik nog niet gehoord
http://www.trinitywallstreet.org/resources/?pipes
maar dan praat je ook over een apparaat dat bijna net zo duur is als een pijporgel.
Kijk/luister eens naar een van deze concerten. Vooral de laatste is ongemeen virtuoos!
memento

Bericht door memento »

Hendrikus schreef:
wim schreef:Bij een goede, goed geplaatste en goed afgestelde geluidsinstallatie kom je vermoedelijk toch wel dicht in de buurt van het geluid van een echt orgel. Maar je moet wel samples hebben van alle orgelpijpen. En geen digitale signaal processor gebruiken om het geluid van een enkele sample om te vormen.
maar dan praat je ook over een apparaat dat bijna net zo duur is als een pijporgel.
Kijk/luister eens naar een van deze concerten. Vooral de laatste is ongemeen virtuoos!
Klinkt echt enorm!
Gian

Bericht door Gian »

Hendrikus schreef: http://www.trinitywallstreet.org/resources/?pipes

Als je die Cameron Carpenter bedoelt, check de 35e en vanaf de 68e minuut eens wat hij met z'n benen doet... :shock:
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Gian schreef:

Als je die Cameron Carpenter bedoelt, check de 35e en vanaf de 68e minuut eens wat hij met z'n benen doet... :shock:
:shock: :shock: :shock: :shock: :shock:
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
wim

Bericht door wim »

Pim schreef:
Gian schreef:

:shock: :shock: :shock: :shock: :shock:
Wat deed hij met z'n duimen? Die waren erg virtuoos.

Toch vind ik de georchestreerde versie mooier.
Christiaan

Bericht door Christiaan »

memento schreef:
Hendrikus schreef:
Klinkt echt enorm!
Er gaat niets boven een echt (middentoonsgestemd) orgel.
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Christiaan schreef:Er gaat niets boven een echt (middentoonsgestemd) orgel.
Waar gaat een Hoese orgelfreak naar toe om z'n middentonige lusten te bevredigen?

Wordt het dan niet al gauw: er gaat niets boven Groningen?
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Gian schreef:Als je die Cameron Carpenter bedoelt, check de 35e en vanaf de 68e minuut eens wat hij met z'n benen doet... :shock:
Inderdaad, onvoorstelbaar!

Dat laatste stuk (Perpetuum Mobile van Wilhelm Middelschulte) zie je hier in de uitvoering door Virgil Fox:
http://www.youtube.com/watch?v=KbGCriVk9UM

Van Fox staat nog veel meer op youtube. Hier bijvoorbeeld de bekende Fuga alla Gigue van Bach, waar hij een hele happening van maakt:
http://www.youtube.com/watch?v=0gRBCAdC ... ed&search=

Helaas, Christiaan, 't is geen middentoon 8)
Christiaan

Bericht door Christiaan »

Hendrikus schreef:
Christiaan schreef:Er gaat niets boven een echt (middentoonsgestemd) orgel.
Waar gaat een Hoese orgelfreak naar toe om z'n middentonige lusten te bevredigen?

Wordt het dan niet al gauw: er gaat niets boven Groningen?
Het grootste middentoons gestemde orgel (43 stemmen)
is het grote orgel in de Pieterskerk in Leiden. Echt fantastisch met het hoofdwerk uit 1446!!!
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Christiaan schreef:Het grootste middentoons gestemde orgel (43 stemmen) is het grote orgel in de Pieterskerk in Leiden. Echt fantastisch met het hoofdwerk uit 1446!!!
Ja, dat weet ik ook wel. Was onlangs nog in de Pieters: het grote orgel stond helemaal ingepakt omdat er aan het plafond wordt gewerkt. Maar ook als er niet wordt gewerkt: je krijgt het orgel bijna nooit te horen.

Overigens valt het met de ouderdom van dat Hoofdwerk nog wel mee (of tegen, 't is maar hoe je het bekijkt): ongeveer de helft van de pijpen is nieuw.
Hoofdwerk (F1G1A1 contra-c3)
Prestant 24' B/D vanaf c0 dubbel 15e eeuw/1643 (dubbelkoor 1643/+)

Bourdon 16' D vanaf dis0 1998

Prestant 12' B/D vanaf c0 dubbel 15e eeuw/1643 (dubbelkoor 1998/+)

Octaaf 6' vanaf c1 dubbel 15e eeuw/1643/1998 (dubbelkoor 1998/+)

Mixtuur 22/3' 4-8 st. B/D 15e eeuw/1643/1998

Groot Scherp 2' 6-10 st. B/D 15e eeuw/1998/+

Klein Scherp 1' 5-8 st. B/D 15e eeuw/1998/+

Trompet 8' D vanaf dis0 1998
Ik ken geen mooiere middentoon-sensatie dan het orgel in Krewerd! Daar heb je echt het gevoel dat je de middeleeuwen binnenstapt!

Afbeelding
Plaats reactie