schaap schreef:He volgens mij zijn dit weer menselijke redenaties. Zo lees ik nergens in de bijbel over verwerping van eeuwigheid (alleen een paar enkele gevallen, en niets in raad Gods).
Ik ben dus tegen dubbele predestinatie.
Het lastige is dat het in geen enkel tijdschema past.
-Verkiezing van eeuwigheid en geen verwerping van eeuwigheid?
- Uit welk menselijk geslacht wordt er dan verkozen, welk menselijk geslacht verworpen?
- En wanneer dan wat? Als er nog geen menselijk geslacht is, hoe kan er dan verkozen worden.
We moeten de Daden van God niet in ons tijdsbesef plaatsen.
Er staat niet voor niets een onderscheid tussen
'voor de tijden der eeuwen' en geopenbaard is te Zijner tijd. (Tit 1:2)
Geopenbaard: in de tijd waar wij mensen ons in bevinden
Voor de tijd der eeuwen: dat is, van het begin der wereld, eer men eeuwen begon te tellen. (kanttekeningen SV).
Voor de grondlegging der wereld: geen enkele tijd maar eeuwigheid.
Niet vlak voor de schepping en lang daarvoor. Daar is geen tijd.
Dan vallen definities rondom chronologie van uitverkiezing en verwerping toch ook weg? Of willen we dat ook nog verder uitredeneren?
Mijns inziens is het moment van stoppen met redeneren daar waar de eeuwigheid genoemd wordt. Ons is geopenbaard WAT er in de eeuwigheid is besloten en WAAROM en WELKE eeuwigheid wacht na dit leven.
Is dat niet genoeg tot zaligheid? Waar hebben we de Bijbel anders voor nodig dan de Weg terug tot onze Maker en Formeerder?
Even terug naar de vraag:
Eeuwige verkiezing? Ja, staat in de Schrift, ter bemoediging.
Eeuwige verwerping? We liggen allen verloren. Wat maakt het antwoord uit. Heeft het een functie wanneer we weten of we verloren liggen vanaf onze geboorte of van eeuwigheid.
Verkiezen of 'kiezen' is vanuit de betekenis al duidelijk: Er is een menselijk geslacht. Daaruit worden mensen verkozen. En er blijven daarmee mensen achter.
We weten dit, maar ook dat dit niet voorop staat.
Wat mij betreft laten we het staan en dat zonder er meer nadruk op te leggen dan Paulus doet in de Prediking. Rom 9:13.