Voor de organisten onder ons

wim

Bericht door wim »

Hendrikus schreef:Dat kan best, Wim. Ik checkte net even een fragmentje van "Urk zingt in Kampen 3" op http://www.vanleeuwenrecords.nl/ : nou, die komen ook niet verder dan MM30 hoor.
Ik beluister het met afschuw (ca. 52 kwartnoten per minuut). Vooral die bovenstemmen met van die uithalen. Of moet ik het beschouwen als glissandi (klinkt wat vriendelijker)?
Christiaan

Bericht door Christiaan »

Christiaan schreef:
Hendrikus schreef:
wim schreef:
Christiaan schreef: Ik heb goed nieuws voor je de organist van de Ger. Gem. in Goes
waar ze voor de duidelijkheid niet-rimische zingen,
zegt ongeveer 60 kwart noten per minuut te spelen.
Maar nu komt ie , hij is de gene die sneller speelt dan de andere!!! :mrgreen: :mrgreen:
Dus.... twee hele lange seconden per noot. Dat kan niet waar zijn. Maakt hij er een sport van ofzo?
Dat kan best, Wim. Ik checkte net even een fragmentje van "Urk zingt in Kampen 3" op http://www.vanleeuwenrecords.nl/ : nou, die komen ook niet verder dan MM30 hoor.
Dat geloof ik wel.

Maar dat Christiaan's eigen kerk zingt in het tempo van de c.f. uit Van Noordt Psalm 24 op de cd van Wim van Beek uit Anloo: dat geloof ik niet.
Als ik eens een weekend in Zeeland ben, meld ik me, meneer!
Geen meneer alstjeblieft zo oud ben ik niet.
Wij zingen in de gemeente waarschijnlijk 65-70 kwart noten per minuut.
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Christiaan

Klavier schreef:
wim schreef:
Christiaan schreef: Ik heb goed nieuws voor je de organist van de Ger. Gem. in Goes
waar ze voor de duidelijkheid niet-rimische zingen,
zegt ongeveer 60 kwart noten per minuut te spelen.
Maar nu komt ie , hij is de gene die sneller speelt dan de andere!!! :mrgreen: :mrgreen:
Dus.... twee hele lange seconden per noot. Dat kan niet waar zijn. Maakt hij er een sport van ofzo?
Of hij speelt Klavar, daar staat alles in kwarten dacht ik. :mrgreen:
Onzin! :!:
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

wim schreef:
Hendrikus schreef:Dat kan best, Wim. Ik checkte net even een fragmentje van "Urk zingt in Kampen 3" op http://www.vanleeuwenrecords.nl/ : nou, die komen ook niet verder dan MM30 hoor.
Ik beluister het met afschuw (ca. 52 kwartnoten per minuut). Vooral die bovenstemmen met van die uithalen. Of moet ik het beschouwen als glissandi (klinkt wat vriendelijker)?
Beschouw het als folklore. Want dat is het...
Christiaan

Misscien kunne we terug komen op een middentoons gestemd orgel. Ik zou het prachtig vinden.

En jullie????

wim

Bericht door wim »

Christiaan schreef:Misscien kunne we terug komen op een middentoons gestemd orgel. Ik zou het prachtig vinden.

En jullie????
Ik ben voor een digitaal orgel waarbij elke stemming is in te stellen. Met een extra manuaaltje waarop je even de begintoon intoetst vanwaaruit de stemming opgebouwd moet worden. In dat geval kun je toch nog moduleren.

Volgens mij is zoiets al eens gedaan.

Lijkt me prachtig! Helemaal mooi als er een 'ik doe een gok' functie opzit (zoals bij google). Dan krijg je gewoon een willekeurige stemming voor je kiezen. Dat houdt het een beetje spannend.
Christiaan

wim schreef:
Christiaan schreef:Misscien kunne we terug komen op een middentoons gestemd orgel. Ik zou het prachtig vinden.

En jullie????
Ik ben voor een digitaal orgel waarbij elke stemming is in te stellen. Met een extra manuaaltje waarop je even de begintoon intoetst vanwaaruit de stemming opgebouwd moet worden. In dat geval kun je toch nog moduleren.

Lijkt me prachtig! Helemaal mooi als er een 'ik doe een gok' functie opzit (zoals bij google). Dan krijg je gewoon een willekeurige stemming voor je kiezen. Dat houdt het een beetje spannend.
Maar een middentoons gestemd orgel heeft toch kwaliteiten, onder andere dat oudere muziek veel mooie klinkt.

Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

En jullie????
Gaan we weer van voor af aan beginnen?
"Dit was het eerste couplet" - in middentoonstemming uiteraard - pooooooooootje met vet...."
wim

Bericht door wim »

Christiaan schreef:
wim schreef:

En jullie????

Maar een middentoons gestemd orgel heeft toch kwaliteiten, onder andere dat oudere muziek veel mooie klinkt.
Ja, maar zo'n digitale variant bevat ook de middentoonsstemming(en), en de Silberdinges stemming en de pythagorese stemming en de gelijkzwevende stemming en..... Kan allemaal. Technisch helemaal geen probleem. Dus een ideaal orgel voor elk soort muziek. Dat krijg je met pijpen niet voor elkaar: of je moet heeel veel ruimte hebben. Je kunt zo'n digitaal geval natuurlijk combineren met een gewoon pijporgel in de middentoonstemming.
Christiaan

wim schreef:
Christiaan schreef:
wim schreef:

En jullie????

Ja, maar zo'n digitale variant bevat ook de middentoonsstemming(en), en de Silberdinges stemming en de pythagorese stemming en de gelijkzwevende stemming en..... Kan allemaal. Technisch helemaal geen probleem. Dus een ideaal orgel voor elk soort muziek. Dat krijg je met pijpen niet voor elkaar: of je moet heeel veel ruimte hebben. Je kunt zo'n digitaal geval natuurlijk combineren met een gewoon pijporgel in de middentoonstemming.
Maar zo´n nep orgel klinkt toch van geen kanten, ops sorry.
Klink toch nooit zo goed als een echt orgel

wim

Bericht door wim »

Christiaan schreef: Maar zo´n nep orgel klinkt toch van geen kanten, ops sorry.
Dat maakt niet uit. De luisteraars/zangers hoeven toch niet serieus genomen te worden. En als je ze wel serieus neemt maakt het ook niet uit, omdat leken toch aangeven het verschil niet te horen.
Christiaan

wim schreef:
Christiaan schreef: Maar zo´n nep orgel klinkt toch van geen kanten, ops sorry.
Dat maakt niet uit. De luisteraars/zangers hoeven toch niet serieus genomen te worden. En als je ze wel serieus neemt maakt het ook niet uit, omdat leken toch aangeven het verschil niet te horen.
Dat hoop je, maar ook is er verschil tussen leken, er zijn er die na een kerkdienst geen noot van het orgelspel gehoord hebben tewijl anderen wel degelijk luisteren

Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

wim schreef:Dat krijg je met pijpen niet voor elkaar: of je moet heeel veel ruimte hebben.
"Dual temperament" orgels bestaan wel. Heel bekend is het Fisk-orgel in Stanford University. In Duitsland kennen we orgels van Wegschneider in Allstedt (Schlosskapelle) en Dresden-Wilschdorf. De Fisk heeft 5 extra pijpen per octaaf, de Wegschneiders zes. Het Pasi-orgel in Saint Cecilia Cathedral, Omaha, heeft zelfs acht extra pijpen per octaaf. Zie http://www.stceciliacathedral.org/music11.htm en http://www.stanford.edu/group/memchu/memchu/fisk.html
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

wim schreef:Ik ben voor een digitaal orgel waarbij elke stemming is in te stellen. Met een extra manuaaltje waarop je even de begintoon intoetst vanwaaruit de stemming opgebouwd moet worden. In dat geval kun je toch nog moduleren.
Dat extra manuaaltje is wel erg primitief. Ik zou dan zo'n traploze pitch-control verkiezen, zoals je die ook op keyboards en synthesizers wel ziet. Kun je zelfs glijdend moduleren (glijdende modulatie = hellend vlak?) :mrgreen:

Zo nu en dan valt me de eer te beurt om een dienst te mogen spelen op zo'n digitale flipperkast met middentoon, Werckmeister, piet apegras en nog wat van die stemmingen. Als ik er weer eens speel en als de psalmen zich ervoor lenen, zal ik eens wat verschillende stemmingen gebruiken. Met een beetje geluk komt die dienst ook op internet te staan, dan heb je klinkende voorbeelden.

Maar het blijft ingeblikt geluid, het klinkt niet mooi. Op z'n gunstigst heb je bij zo'n apparaat het gevoel dat je naar een orgel-cd zit te luisteren.

Frits Mehrtens schreef in zijn boekje Musica Pro Deo "Het elektronisch orgel vindt dáár een plaats, waar het gehoororgaan reeds was misvormd".
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Hendrikus schreef:
Christiaan schreef: Ik ben niet lid van de Ger. Gem. en al helemaal niet van de Ger. Gem. in Nederland. Zie ik daar naar uit?
Als die pruik een levensecht portret van je is: nee.
Over pruiken gesproken...
http://www.youtube.com/watch?v=6HUENj1- ... ed&search=
Plaats reactie