ds. T. Cabaret

pierre27

Bericht door pierre27 »

refo schreef:
pierre27 schreef:
Tiberius schreef:
pierre27 schreef:Nou, dat is al heel wat 80%, we zijn op de goeie weg... :)
Je weet niet welke 80% ik bedoel: misschien zijn dat wel (een deel van) de leesdiensten van de oudvaders. :wink:

Tja, s winters hou ik ook wel van een blik met groenten, maar tis nu heerlijk weer en dan krijg je zin in echte verse groenten.. :o
Enfin, begeef je maar onder de middelen, wie weet kom je ook wel in het Net terecht, ook mogelijk bij een leesdienst.
Is dat nou een bijbelse aansporing?
.

Yeps...
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

pierre27 schreef:Tja, s winters hou ik ook wel van een blik met groenten
Een schat in aarden vaten, zogezegd.
pierre27

Bericht door pierre27 »

Tiberius schreef:
pierre27 schreef:Tja, s winters hou ik ook wel van een blik met groenten
Een schat in aarden vaten, zogezegd.
Ja of opgegraven Goud..
Dathenum

Bericht door Dathenum »

pierre27 schreef:
refo schreef:
pierre27 schreef:
Tiberius schreef: Je weet niet welke 80% ik bedoel: misschien zijn dat wel (een deel van) de leesdiensten van de oudvaders. :wink:

Tja, s winters hou ik ook wel van een blik met groenten, maar tis nu heerlijk weer en dan krijg je zin in echte verse groenten.. :o
Enfin, begeef je maar onder de middelen, wie weet kom je ook wel in het Net terecht, ook mogelijk bij een leesdienst.
Is dat nou een bijbelse aansporing?
.

Yeps...
Zou je dan aan kunnen geven waar in de bijbel Paulus de mensen oproept om "getrouw de middelen waar te nemen", zodat er "heel misschien een keer wat gebeurt"?
pierre27

Bericht door pierre27 »

Yeps...[/quote]
Zou je dan aan kunnen geven waar in de bijbel Paulus de mensen oproept om "getrouw de middelen waar te nemen", zodat er "heel misschien een keer wat gebeurt"?[/quote]

Oohh, het gaat je om het misschien iets kan gebeuren..?Of wil je antwoord of ik geloof dat jezelf je eigen zaligheid in de hand hebt?
Dathenum

Bericht door Dathenum »

pierre27 schreef: Oohh, het gaat je om het misschien iets kan gebeuren..?Of wil je antwoord of ik geloof dat jezelf je eigen zaligheid in de hand hebt?
Ik vraag niet naar allerlij rederneringen, maar naar een bijbelse onderbouwing. Volgens mij had Paulus namenlijk nog iets meer te vertellen.
pierre27

Bericht door pierre27 »

Dathenum schreef:
pierre27 schreef: Oohh, het gaat je om het misschien iets kan gebeuren..?Of wil je antwoord of ik geloof dat jezelf je eigen zaligheid in de hand hebt?
Ik vraag niet naar allerlij rederneringen, maar naar een bijbelse onderbouwing. Volgens mij had Paulus namenlijk nog iets meer te vertellen.
Er zijn twee dingen waar je om opheldering kan vragen.
Of om de plaats om te gaan onder de middelen, of om de plaats of er iets kan gebeuren.
Jij combineert de handel en aangezien ik dat nooit gesteld heb, hoef ik er ook geen antwoord op te geven..
Dat is jouw fantasie..
Dathenum

Bericht door Dathenum »

pierre27 schreef:
Dathenum schreef:
Er zijn twee dingen waar je om opheldering kan vragen.
Of om de plaats om te gaan onder de middelen, of om de plaats of er iets kan gebeuren.
Jij combineert de handel en aangezien ik dat nooit gesteld heb, hoef ik er ook geen antwoord op te geven..
Dat is jouw fantasie..
Even een opfrisser:
Enfin, begeef je maar onder de middelen, wie weet kom je ook wel in het Net terecht,
pierre27

Bericht door pierre27 »

[
Even een opfrisser:
Enfin, begeef je maar onder de middelen, wie weet kom je ook wel in het Net terecht,
[/quote]

Hij roept degene die Hij wil, offe staat dat er niet.?
K heb ff wat opgezocht waar in mn visie mee wil onderschrijven.

(Want u komt de belofte toe, en uw kinderen, en allen, die daar verre zijn, zo velen als er de Heere, onze God, toe roepen zal.)

Want u komt de belofte toe en uw kinderen, namelijk de belofte die een uitstorting van de Heilige Geest over alle vlees toezegt (vs.16vv. <#Ac 2.16>) en eveneens is zij door het verbond dat God met onze vaderen heeft gemaakt allen toegezegd a) die kinderen van dit verbond zijn (hoofdst.3:25 <#Ac 3.25>), maar heden nog daar verrre zijn, zovelen als, zoals in Joël 3:5 <#Joe 3.5> uitdrukkelijk beloofd is, er de Heere, onze God, toe roepen zal, tot deze redding op de berg Zion en te Jeruzalem zal nodigen.

0) de belofte

Namelijk, die tevoren is verhaald uit {#Joe 2:28}, en dat ook volgens het verbond Gods, dat Hij met Abraham en zijn zaad gemaakt heeft; {#Ge 17:7}.

81) uw kinderen,

Dat is, uwe zonen en dochteren; gelijk er staat {#Joe 2:28}.

82) verre zijn,

Dat is, die nog namaals zullen geboren worden, van geslacht tot geslacht; of den heidenen; want die worden ook gezegd verre geweest te zijn; {#Jes 57:19 Efe 2:13}.

83) toe roepen zal.

Namelijk tot de uitverkoren Joden, door de predikatie des Evangelies.
Dathenum

Bericht door Dathenum »

Zeker. Ik ben het wat dat betreft ook volkomen met je eens.

Maar, een prediking die als volgt is:
is niet in overeenstemming met de bijbel en met de belijdenisgeschriften.

Dortse Leerregels 2-5. Voorts is de belofte des Evangelies, dat een iegelijk, die in den gekruisigden Christus gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe; welke belofte aan alle volken en mensen, tot welke God naar Zijn welbehagen Zijn Evangelie zendt, zonder onderscheid moet verkondigd en voorgesteld worden, met bevel van bekering en geloof.

Ik neem aan dat je de 3 formulieren onderschrijft?
pierre27

Bericht door pierre27 »

Dathenum schreef:

Dortse Leerregels 2-5. Voorts is de belofte des Evangelies, dat een iegelijk, die in den gekruisigden Christus gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe; welke belofte aan alle volken en mensen, tot welke God naar Zijn welbehagen Zijn Evangelie zendt, zonder onderscheid moet verkondigd en voorgesteld worden, met bevel van bekering en geloof.

Ja en ook de inhoud, worden bij jullie alle kerkgangers zalig?
Wat versta je onder alle mensen..?
Dathenum

Bericht door Dathenum »

pierre27 schreef:
Dathenum schreef:

Ja en ook de inhoud, worden bij jullie alle kerkgangers zalig?
Wat versta je onder alle mensen..?
Onder alle mensen versta ik ook werkelijk alle mensen.
worden bij jullie alle kerkgangers zalig?
De Leerregels gaan als volgt verder:

2-6. Doch dat velen, door het Evangelie geroepen zijnde, zich niet bekeren, noch in Christus geloven, maar in ongeloof vergaan, zulks geschiedt niet door gebrek of ongenoegzaamheid van de offerande van Christus, aan het kruis geofferd, maar door hun eigen schuld.
pierre27

Bericht door pierre27 »

Nog ff de rest..

[2-7. Maar zovelen als waarachtiglijk geloven, en door den dood van Christus van de zonden en het verderf verlost en behouden worden, die genieten deze weldaad alleen uit Gods genade, hun van eeuwigheid in Christus gegeven, welke genade Hij niemand schuldig is.

2-8. Want dit is geweest de gans vrije raad, de genadige wil en het voornemen van God den Vader, dat de levendmakende en zaligmakende kracht van den dierbaren dood Zijns Zoons zich uitstrekken zou tot alle uitverkorenen, om die alleen met het rechtvaardigmakend geloof te begiftigen, en door ditzelve onfeilbaar tot de zaligheid te brengen; dat is: God heeft gewild, dat Christus door het bloed Zijns kruises (waarmede Hij het nieuwe verbond bevestigd heeft), uit alle volken, stammen, geslachten en tongen, diegenen allen, en die alleen, krachtiglijk zou verlossen, die van eeuwigheid tot de zaligheid verkoren, en van den Vader Hem gegeven zijn; hen zou begiftigen met het geloof, hetwelk Hij hun, gelijk ook andere zaligmakende gaven des Heiligen Geestes, door Zijn dood heeft verworven; en hen van al hun zonden, zowel de aangeborene als de werkelijke, zowel na als vóór het geloof begaan, door Zijn bloed zou reinigen, tot het einde toe getrouwelijk bewaren, en ten laatste zonder enige vlek en rimpel heerlijk voor Zich stellen.

2-9. Deze raad, voortkomende uit de eeuwige liefde Gods tot de uitverkorenen, is van den aanbeginne der wereld tot op dezen tegenwoordigen tijd, de poorten der hel zich tevergeefs daartegen stellende, krachtiglijk vervuld geweest, en zal ook voortaan vervuld worden, alzo dat de uitverkorenen te zijner tijd tot één vergaderd zullen worden, en dat er altijd zal zijn een Kerk der gelovigen, gefundeerd in het bloed van Christus, dewelke Hem, haar Zaligmaker, Die voor haar, als een bruidegom voor zijn bruid, aan het kruis Zijn leven overgegeven heeft, standvastiglijk beminne, geduriglijk diene, en hier en in alle eeuwigheid prijze.
Dathenum

Bericht door Dathenum »

Wat zijn de Dortse Leerregels toch prachtig evenwichtig!
pierre27

Bericht door pierre27 »

Dathenum schreef:Wat zijn de Dortse Leerregels toch prachtig evenwichtig!
Yeps, helemaal mee eens en om de eindeloze discussie te stoppen wil ik er nog bij zeggen, dat het zowel te linker als te rechter zijde gevaarlijk is.
Voor je t weet lig je in de greppel...
Gesloten