Is dat niet het verkrachten van de Schrift, erin leggen wat er niet staat? De Schrift is simpel: Er komt een tollenaar met last van zn zonden, hij bidt, en gaat gerechtvaardigd naar huis.MBE schreef:Of ging hij al gerechtvaardigd (wedergeboren) naar de tempel en mocht hij het heil toe-eigenen?Afgewezen schreef:Toch blijf je met een theologisch/filosofisch probleem zitten.
De tollenaar geloofde dus al (want hij zal geen ongelovig gebed hebben uitgesproken), maar hij ging daarna pas gerechtvaardigd naar zijn huis.
Wat is er dan gebeurd met die tollenaar en wat heeft hij dan ontvangen wat hij nog niet bezat (omdat hij reeds geloofde)?
Dat is voor mij een punt waar ik niet uitkom.
Voor een theologische discussie is het interessant om ons af te vragen of hij nu als rechtvaardige de tempel binnenkwam of niet. Maar laat ons theologisch gespeculeer nooit de kansel halen (want stel dat er daardoor een ziel verloren gaat!), laten we de kansel gebruiken om hetgeen de Schrift zo enorm duidelijk zegt te prediken, namelijk: Een ieder die niet in Christus geloofd, is verloren. En dan geloof zoals de HC het noemt: Niet alleen een stellig weten, maar een vast vertrouwen dat OOK MIJ vergeving van zonden....
Laat er nooit rust zijn, buiten de wetenschap van 'Hij de mijne, ik de Zijne'.