Refo's en loterij

Refojongere

Bericht door Refojongere »

In de eerste plaats moeten wij opmerken dat de Bijbel heel nadrukkelijk "het lot werpen" kent (78 maal komt het voor). Op een enkele keer na komt het voor als "het lot werpen voor Gods aangezicht". Daar ligt direct al het accent. De HEERE werd door middel van het lot gevraagd. Als de mens niet wist welke weg hij moest gaan, welke beslissingen hij moest nemen, heeft hij de HEERE gevraagd door tussenkomst van bijvoorbeeld de Hogepriester en dan werd het lot geworpen om te weten wat het antwoord van de HEERE daarop was.

Ook met de verdeling van het land Kanaän werd het lot geworpen. Het lot werd eveneens geworpen om bijvoorbeeld een schuldige aan te wijzen. Maar let op: het was altijd voor het aangezicht van de HEERE.

Nu komt een enkele keer "het lot werpen" in de Bijbel voor in de zin van "zichzelf verrijken". En dan heeft het in de Bijbel geen positieve klank. Daar gaat het niet meer om de HEERE te vragen, om de eer van de HEERE, maar gaat het om eer, roem, macht, rijkdom van de mens. Dan vraagt men God niet, maar zoekt men zichzelf door middel bijvoorbeeld van loterij te verrijken. Dan komt het lot te staan in het teken van Fortuna, een heidense godin. En alles wat wij naast of in plaats van God hebben en zoeken is afgoderij. Daarom is loterij afgoderij en hoort het binnen de christelijke gemeente niet thuis.

Niet de loterij verrijkt de mens, maar God vernedert en verhoogt, maakt rijk en maakt arm. Daarom heeft Abraham schatten van Farao geweigerd en gezegd: opdat Farao niet zal zeggen, ik heb Abraham rijk gemaakt. En zo is het met de loterij ook: staatsloterij, de voetbaltoto, of wat we ook hebben, waar het om vaak miljoenen euro's gaat, heeft mij rijk gemaakt. Het is afgoderij. En daarom mag het niet en kan het niet.

Ik begrijp dan in het licht van bovenstaande de vraag kan komen, hoe zit het dan met de lootjes die verkocht worden voor een nieuw verenigingsgebouw o.i.d.? Vooropgesteld zou het binnen de christelijke gemeente niet nodig moeten zijn om actie te voeren om gelden te verzamelen voor de restauratie van een verenigingsgebouw of een kerkgebouw. Als een kerkvoogdij een beroep doet op de gemeente, zullen de gelden zo binnen moeten komen. Helaas is dat een utopie.

Heiligt het doel dan de middelen? Nee. En daarom moet ook met verkoop van lootjes heel voorzichtig om gegaan worden (tussen haakjes: sommigen noemen het dan dakpannen, stoelen, stenen, want dan zij het ineens geen lootjes, maar dat is schijnheilig).

Ook zijn niet alle middelen geoorloofd. Ik ben van mening dat als de prijzen dermate groot gaan worden dat zij de begeerte opwekken om die prijs door middel van het kopen van een lootje te winnen, we met loterij bezig zijn, want de ijdele begeerte wordt opgewekt en/of het gaat om verrijking van onszelf en niet meer om het doel. En dit is verwerpelijk binnen de christelijke gemeente, want het valt dan ook onder, wat voor naam we het geven, loterij = afgoderij.

Als het prijsjes zijn die je bij wijze van spreken al drie, vier maal betaald hebt door het kopen van lootjes, dan is het geen verrijking. En waar die grens nu ligt, zij een ieder in eigen gemoed verzekerd. Maar we moeten de gevaren niet onderschatten die er kunnen zijn.
En daarom: alzo zou het niet nodig moeten zijn.

Ds. N. P. J. Kleiberg
Gebruikersavatar
tukkertje
Berichten: 3358
Lid geworden op: 07 mar 2002, 19:26
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

Gisteravond preekte dominee Schreuder over de vierde bede.

" Geef ons heden ons dagelijks brood"

Elk woordje heeft een betekenis. Vooral het tweede woordje ons.

Dat betekend dat het verdiende brood. Niet brood (en versta hier ook onder kleren, huis, auto etc. ) dat via gokken, loterij ons ten deel is gevallen.



tukkertje
Wietse

Bericht door Wietse »

Limosa & Quazzy,

Het Leger des Heils heeft onlangs een grote gift van een loterijwinnaar geweigerd.

Waarom is het goed of fout?

Het kan best zijn dat de loterijwinnaar vanuit liefde, het geld in een liefdadigheidsinstantie wil investeren.

En handelingen vanuit liefde is de les die Jezus ons heeft meegegeven.

Het kan best zijn dat de loterijwinnaar vanuit haat, het geld in een liefdadigheidsinstantie wil investeren.

Maar wie geeft nou vanuit haat geld aan een liefdadigheidsinstantie?

Een principe kwestie is ok, maar in mijn ogen was de bedoeling van deze loterijwinnaar, een goed bedoelde handeling, één van liefde.

Wat mij in dit geval opvalt is, dat er meer waarde wordt gehecht aan het aanzien van het geld, dan het hart waar het uit vandaan komt.
Bart-rk

Bericht door Bart-rk »

Wat is nu eigenlijk het probleem als je aan een loterij mee doet ?

Oke het is gokken maar als je dit verstandig doet dus niet al je geld er door draait is er toch niets ergs aan de hand?

Ik snap het probleem niet zo erg , heel eeerlijk gezegd
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23902
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Brood valt je niet ten deel door de loterij. Net zomin als het je door werken bijeen kunt brengen.
Madtice
Berichten: 1070
Lid geworden op: 06 sep 2002, 10:24

Bericht door Madtice »

De Beurs van Berlage, Wallstreet: dat zijn toch ook loterijen, min of meer? In ieder geval de nieuwe casino's, dus gokken.

Ik zelf vind dat je verstandig met je geld om moet springen, zonder er van afhankelijk te zijn wat betreft je gemoedstoestand. Een loterij goed of slecht? In ieder geval een hoop commerciële televisie!!! :)
Levi Ataq:-)

Bericht door Levi Ataq:-) »

Ik denk dat het voor iedereen die mee doet, het gaat om het geld... Ik vind het een smoesje al ze zeggen dat het niet gaat om het geld maar om het goede doel... Iedereen wil graag rijk zijn toch?? Om de eer te krijgen denk ik... Wat wij ook doen, wij moeten alles tot Gods eer doen. Wanneer wij alleen maar onze eigen eer zoeken, dan zal eenmaal eeuwige schande ons deel zijn.

In de bijbel wordt ook de geldgierigheid veroordeeld, omdat zij 'een wortel is van alle kwaad(1 Tim. 6:10)'.De levenswandel van de christenen moet zonder geldgierigheid zijn (Hebr. 13:5a). Salomo vermaant ons: "Vermoei u niet om rijk te worden; sta af van uw vernuft (spr. 23:4)."

In de bijbel lezen we ook veel over het lot. Salomo leert ons: "Het lot wordt in de schoot geworpen; maar het gehele beleid daarvan is van de HEERE (Spr. 16:33)."
Het gaat in de bijbel niet over 'het spelen met het lot' of het 'op goed geluk' het lot werpen, maar over 'het beleid van de HEERE'. In de dienst des HEEREN mag in bepaalde gevallen gebruik worden gemaakt van het lot. In biddend op zien tot de Heere mag op deze wijze Zijn wil in een bepaalde zaak gezocht worden. In Hand. 1:26 lezen we dat Matthias door middel van het lot gekozen werd in de plaats van Judas. Deze handeling mag niet los gemaakt worden van wat geschreven staat in vers 24: "En zij baden en zeiden: Gij Heere! Gij kenner der harten van allen, wijs van deze twee één aan, die Gij uitverkoren hebt". Het meedoen aan een loterij is duidelijk iets heel anders; dat gaat meer de kant uit van 'afgoderij'. In Zondag 34, op vraag 95: 'Wat is afgoderij?' Antwoord: Afgoderij is, in de plaats van de enige ware God, Die Zich in Zijn Woord geopenbaard heeft, of benevens Hem, iets anders verzinnen of hebben, waarop de mens zijn vertrouwen zet."
Wanneer wij ons vertrouwen stellen in 'geluk' of in het lot, dan bedrijven wij afgoderij. De griekse wijsgeer Pythagoras heeft reeds gewaarschuwd: 'Speel nimmer met de dobbelstenen der fortuin; gewoonlijk zijn zij vals."
Het ware geluk is alleen bij de Heere te vinden. Hij kan ons pas echt gelukkig maken. In psalm 128:1 en 2 lezen we: "Welgelukzalig is een iegelijk, die de Heere vreest, die in Zijn wegen wandelt. Want gij zult eten den arbeid van uw handen; welgelukzalig zult gij zijn, en het zal u welgaan."

Iedereen zoekt van nature het zo laag bij de aarde. Het zoeken naar geld en al het andere aardse is maar een armzalige bezigheid. We zoeken ons geluk dan in zaken die ons uiteindelijk ongelukkig zal maken. Zoek het toch hogerop..

(spr. 8:17-21) De hemelse Koning zegt hier: "Ik heb lief, die Mij vroeg zoeken; en die Mij vroeg zoeken, zullen Mij vinden. Rijkdom en err is bij Mij, duurzaam goed en gerechtigheid. Mijn vrucht is beter dan uitgegraven goud, en dan dicht goud; en Mijn inkomen dan uitgelezen zilver. Ik doe wandelen op de weg der gerechtigheid, in het midden van de paden des rechts; opdat Ik Mijn liefhebbers doe beërven dat bestendig is, en Ik zal hun schatkameren vervullen!"

De ware rijkdom en de ware eer zijn slechts bij de Heere te verkrijgen. Dit kan alleen om het offer van Christus, wat we lezen in 2 Kor. 8:9: " Want gij weet de genade van onze Heere Jezus Christus, dat Hij om uwentwil is arm geworden, daar Hij rijk was, opdat gij door Zijn armoede zoudt rijk worden."

Levi!

(ik ben nieuw zoals je ziet. Ik blijf verder graag anoniem;))
Refojongere

Bericht door Refojongere »

"Het doel, om armen en kerken te onderhouden, kan de loterijen niet meer goed maken dan Sauls oogmerk om de Heere van het verbodene geroofde te offeren; men moet geen kwaad doen, opdat het goede daaruit kome, een goed doel moet ook een goede wijze, omdat te bereiken, hebben.

Ook konden de armen door andere wegen geholpen worden: door milddadigheid, door belastingen op te leggen, of door andere middelen, die grond hebben in Gods Woord. En 't is zelfs niet tot voordeel van de armen, maar tot nadeel; want daardoor raken velen, die ternauwernood hun brood kunnen verdienen, tot armoede, en moeten dan ook onderhouden worden.

2. Door de loterijen wordt het de ene onttrokken, en de andere krijgt het; want zeer velen moeten inleggen, en enige weinigen gaan er meer vandoor; en dat zonder enige kunst, erfenis, of andere behoorlijke middelen.

3. Het inleggen in de loterijen komt voort uit een hart, dat niet vergenoegd is met zijn staat, dat rijk wil worden, en daardoor in dwaze begeerlijkheden valt; een ieder gaapt naar de hoogste prijs, en dat door een weg, die noch bevolen, noch gegrond is, noch waarvan enig voorbeeld of voetstap in Gods Woord is, dat ons immers leert dat het lot is een godsdienstig werk, een buitengewoon middel om Gods wil in een zaak, die in het verschil is, te weten, dat hier niet in overweging komt.

En als men zegt dat men de uitslag van de Heere verwacht en om een zegen van Hem bidt?
Antwoord: Alle godsdienst rust op Gods Woord, de loterijen niet; daarom is het geen godsdienstigheid, men kan hier niet bidden in geloof, en op zo'n wijze van God een goede uitslag hopen; het is God verzoeken, men verlaat de gewone weg, en wil het door een buitengewone weg.

Een ander zegt: Ik doe God een dienst, want ik geef het aan de armen.
Antwoord: Dat is zo niet; wilt gij het aan de armen geven, zo geeft zonder iets weder te hopen, de armen krijgen daarvan de achtste of de tiende penning, uw hart weet wel dat gij het niet geef aan de armen, maar om een goed lot te verkrijgen.

Zegt gij verder, ik heb een goed deel aan de armen beloofd, als ik een goed lot zal krijgen!
Antwoord: Dat is koopmanschap met God te drijven: geef mij dit, en ik zal U dat daarvoor geven; behalve dat, het is als hondenprijs en hoerenloon; goed, verkregen op een ongeoorloofde wijze, wil God niet in de offerkist hebben."

(Wilh. a Brakel)
roseline

Bericht door roseline »

Gods wet is goed en heilig.

Helaas meenden de farizeeën dat het goed was om er vele wetjes en leringen aan toe te voegen. Daar hadden ze ook hele redeneringen bij, en wel zodanig, dat ze de wet ontkrachten.

Dat ze in hun eigen leven de wet 'Gij zult niet begeren' onmogelijk konden houden, daar kwamen ze - door zich druk te maken om andermans fouten en het veroordelen van anderen op grond van allerlei wetten - niet eens aan toe.

Jezus doorzag hen en zijn oordeel was hard.

Hoe is dat met ons?

[Veranderd op 17/1/03 door roseline]
peentje

Bericht door peentje »

Hoe bedoel je dat je door werken geen brood bij elkaar kunt krijgen?
Lijkt mij wel, als je maar gelooft dat God het je schenkt.
Plaats reactie