Koop je Oranjeproducten?

Ar-Jan

Bericht door Ar-Jan »

Unionist schreef:Je kunt ook té cynisch zijn.

Zo heeft gewoon elk vok wat. De Friezen hebben hun Elfstedentocht (vinden alle refo's prachtig, niemand heeft het over sportverdwazing) en de gewone Nederlanders hun WK en EK-voetbal.
wees voorzichtig met het gebruik van het woord "alle". Ik heb trouwens geen idee hoe er gereageerd wordt op de elfstedentocht omdat het inmiddels al een aantal jaartjes is geleden dat hij verreden is. Overigens is de elfstedentocht ook maar een slechte vergelijking met het WK, alleen al wanneer je kijkt naar het verschil van de som met geld die er in beide evenementen om gaat.
Unionist

Bericht door Unionist »

Het ging hier om de gekte, nou ik kan je verzekeren dat Friesland he-le-maal uit zijn dak gaat met de Elfstedentocht
'
Het verschil in geld, is dat een principieel punt? Volgens mij is het heel logisch dat bij een evenement waaraan 32 landen meedoen meer geld omgaat dan bij een provinciaal/landelijk evenement. Bij de Frankfurter Buchmesse gaat ook meer geld om dan bij de CLK Boekenbeurs.
Ik heb trouwens geen idee hoe er gereageerd wordt op de elfstedentocht omdat het inmiddels al een aantal jaartjes is geleden dat hij verreden is.
Ben jij van na 1997?

Het vorige WK waar Nederland aan meedeed was 1998. Dan weet je dat vast ook niet meer.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Petrus

Bericht door Petrus »

Niet alléén FRiesland, maar een flink deel van Nederland gaat uit z'n dak bij een Elfstedentocht, en hangt en masse voor de buis, als ze al niet langs het traject staan te bevriezen.............compleet met de beroemde of beruchte "dweilorkesten"
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Nog een ander aspect van het WK voetbal: het stimuleert hightech technologieën. Zie onderstaand artikel op Webwereld.nl.

Om de vraag van de beginposting uit te breiden:
Ervan uitgaande dat de achterban van Refoforum zich verre houdt van het voetbal, de vraag: kan je hieraan meewerken als een aanvraag voor één van deze projecten je bereikt?

(Voor de niet-technici onder de refoforummers kan ik verzekeren dat het gaan om interessante hightech projecten.)

---------------------
WK voetbal stuwt hightech

Maandag 29 mei 2006, 08:56 - Het wereldkampioenschap voetballen is altijd de springplank voor de introductie van nieuwe technologiën. Het WK in Duitsland is hierop geen uitzondering, ook al ontbreekt de rfid-voetbal.

"We gebruiken een aantal nieuwe technologiën. Daarnaast moeten we een enorm complexe it-infrastructuur beheren", stelt Lothar Pauly van T-Systems die mede de it-infrastructuur van het WK voetbal verzorgt. Wat hoogstwaarschijnlijk de meeste interesse opwekt is high-definition television (hdtv). Dit nieuwe tv-signaal belooft haarscherp, hoge resoultie beeld met een verhouding van 16:9.

In totaal zijn er twaalf stadions waar er gespeeld gaat worden. Elk stadion is uitgerust met minimaal twintig hdtv-camera's. Deze camera's zijn met behulp van glasvezel gekoppeld aan een zogeheten backbone, die de data met snelheden tot 480 gigabit per seconde kan vervoeren. Tevens worden er satellietverbindingen opgezet, voor het geval de backbone het begeeft.

Alle data wordt verzonden naar de International Broadcasting Center in München, waar de signalen geschikt worden gemaakt voor de verschillende uitzendformaten in de hele wereld. Vervolgens wordt het signaal via het wereldwijde breedbandnetwerk van T-Systems doorgestuurd. Een deel van het signaal wordt verzonden via satellieten, zoals die van SES Astra SA.

De finale van het WK wordt waarschijnlijk door 3,5 miljard mensen bekeken. "Geloof me, er is een enorme druk die wij voelen om zowel het hdtv- als het standaard-tvsignaal zonder problemen door te geven", vertelt Pauly. "Als er problemen komen, kan ik op zoek naar een andere baan."

Rfid
Een andere technologie die voor het eerst gebruikt wordt tijdens het kampioenschap, is rfid. De Fédération Internationale de Football Association (FIFA), die het WK organiseert, eist dat elk toegangskaartje een rfid-chip bevat. T-Systems heeft bij de stadions in Dortmund en Frankfurt elektronische scanners geplaatst die de tickets kunnen uitlezen. Siemens heeft soortgelijke scanners bij andere stadions neergezet, zoals de Allianz Arena in München.

De scanners staan verspreid over het stadion, zodat bezoekers naar de juiste plekken en cafetariamogelijkheden begeleid kunnen worden. De techniek kan mogelijk ook worden ingezet om hooligans te volgen. Volgens Andreas Schwarzkopf van T-Systems is dit laatste echter niet de bedoeling.

Veiligheid is voor de FIFA van groot belang. Zo hangen er alleen al in de Allianz Arena tachtig beveiligingscamera's. Dit zijn zulke krachtige camera's dat de politie zo ver kan inzoomen dat het kan mee lezen op een briefje dat een persoon in zijn handen houdt. Los hiervan zijn de stadions behangen met allerlei sensoren om poorten, ramen en deuren in de gaten te houden. Uiteraard hangen er ook de nodige rookmelders.

Tetra
De hulpverleningsdiensten die aanwezig zijn in de twaalf stadions, maken tijdens het WK gebruik van tap-proof digital terrestrial trunked radio (tetra) telefoons. Deze telefoons zijn veiliger, maar onderdrukken ook ruis. Hierdoor kunnen hulpverleners beter communiceren. De telefoons zijn uitgerust met global positioning system (gps), zodat de coördinatie van de hulpverlening makkelijker verloopt.

T-Systems, die verantwoordelijk is voor het tetra-netwerk, heeft een beschikbare capaciteit van tweeduizend gebruikers per stadion.

Ondanks de inzet van nieuwe technologiën, vertrouwt T-Systems ook op oude, bewezen technieken. Tijdens het WK in Azië konden fotografen en journalisten gebruikmaken van een wlan-netwerk om hun informatie te verzenden. De Duitse organisatie van het WK is van plan ethernetkabels langs het veld en in de persruimtes te leggen.

"We hebben besloten om op dit vlak geen risico te nemen", stelt Schwarzkopf. "Bandbreedte moet gegarandeerd worden voor deze groep gebruikers en we denken dat de kabels de beste oplossing zijn." In de persruimtes is er naast ethernet ook wifi-connectiviteit beschikbaar.

Mobiel
Een techniek die het niet gehaald heeft is televisie op het mobieltje. Telefoons met speciale antennes kunnen televisiesignalen verwerken en tonen op het schermpje. De gsm-industrie hoopte op een flinke stimulans door het WK, maar volgens Pauly is 'de tijdslijn niet in orde'.

Eerst moeten er diverse hordes worden genomen, alvorens de techniek goed kan werken. Dit heeft tijd nodig. Pauly: "Waarschijnlijk zullen er tijdens het WK wel experimenten worden gehouden, maar bieden we nog geen commerciële diensten op dit platform aan."

De rfid-voetbal zal ook niet tijdens dit WK worden geïntroduceerd. Na meerdere maanden te hebben getest met de bal, heeft de FIFA besloten de bal niet te gebruiken. De techniek is nog niet perfect.

Asic
Adidas ontwikkelt de bal samen met het Fraunhofer instituut. De bal is uitgerust met een zogeheten asic-chip (application-specific integrated circuit) die zelf data kan verzenden. Deze chip is precies in het midden geplaatst om zo snelle acceleraties en harde trappen te overleven. De chip kan binnen een seconde informatie versturen naar de scheidsrechter, zodra de bal over de doellijn gaat.

Momenteel wordt de bal getest in het stadion van Nürenberg. Er zijn twaalf antennes geplaatst, onder andere in de lichtmasten, die de data ontvangen. Deze geven het signaal door via glasvezel naar een cluster Linux-servers.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Tja, dat is de zelfde problematiek als de timmerman die een opdracht krijgt om een discotheek te (ver)bouwen. Of een advocaat die juridische bijstand moet verlenen bij een echtscheiding. Ergens is een grens, maar waar? Als mensen in een supermarkt chips en bier komen kopen om bij het voetbal kijken te consumeren, dan zijn er volgens mij geen problemen. Maar waar zit precies die grens?
Guppy

Re: Koop je Oranjeproducten?

Bericht door Guppy »

Unionist schreef:9 juni begint het WK voetbal. De winkels kleuren al meer en meer oranje. Dan bedoel ik niet zozeer de sjaaltjes en petjes, maar de oranje vla en hagelslag. Ervan uitgaande dat de achterban van Refoforum zich verre houdt van het voetbal, de vraag: boycot je principieel die oranje spullen of koop je gewoon die Hup Holland Hup-bietjes en Huntelaar-kaas?
ik kies voor de boycot.
Ar-Jan

Bericht door Ar-Jan »

als je nu eens gewend bent om op "van Bommel-schoenen" te lopen ? :wink:
Unionist

Bericht door Unionist »

Ar-Jan schreef:als je nu eens gewend bent om op "van Bommel-schoenen" te lopen ? :wink:
dan ruil je ze nú in voor gympen
Marnix

Re: Koop je Oranjeproducten?

Bericht door Marnix »

Guppy schreef:
Unionist schreef:9 juni begint het WK voetbal. De winkels kleuren al meer en meer oranje. Dan bedoel ik niet zozeer de sjaaltjes en petjes, maar de oranje vla en hagelslag. Ervan uitgaande dat de achterban van Refoforum zich verre houdt van het voetbal, de vraag: boycot je principieel die oranje spullen of koop je gewoon die Hup Holland Hup-bietjes en Huntelaar-kaas?
ik kies voor de boycot.
De Huntelaar-kaas is inmiddels uit de schappen :P

En als Nederland is uitgeschakeld koopt refoland volgens mij uitgebreid de oranjeprodukten die dan zwaar in de aanbieding zijn :D
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

De één kan wel offerbier drinken en offerchips eten en de ander niet. Als onverhoopt de dominee voor je in de rij staat kun je ze nog snel even inwisselen voor een trappist met japanse mix.... om geen aanstoot te geven :wink:
Unionist

Bericht door Unionist »

De Huntelaar-kaas is inmiddels uit de schappen
Ze hebben nu Huntelaar-Olvarit. Voor het EK van Jong Oranje
dré

Bericht door dré »

Kon vrijdag de oranje vla niet vinden. Toen maar chocoladevla gekocht.
Als ik tompoucen moet kopen en ze zijn toevallig oranje, laat ik ze niet staan. zijn ze roze, dan koop ik ze ook.
Maar voetbal interresseert met totaal niet. Maar sommige dingen zijn gewoon lekker dus....
dré
--------

Credo in unum Deo
jakobmarin

Bericht door jakobmarin »

SGP is óók oranje.... Afbeelding

En Refoforum ook....
Afbeelding
Marnix

Bericht door Marnix »

Unionist schreef:
Hahaha :D Geniaal.

Miscanthus, japanse mix kan ook niet, dat is verering van het japanse elftal :D
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
olfie

Bericht door olfie »

Marnix schreef:
Unionist schreef:
Hahaha :D Geniaal.

Miscanthus, japanse mix kan ook niet, dat is verering van het japanse elftal :D
We hebben ook Thaise slamix, Griekse rauwkost, Franse alpenkaas....
Zijn Naam moet eeuwig eer ontvangen
Gesloten