Wim Anker schreef: ↑Gisteren, 22:28
Job schreef: ↑Gisteren, 22:15
Even laten bezinken want je toon doet me wat (zoals wel vaker). Waarom mag ik niet mijn mening hebben maar is de mening van jou altijd superieur, volgens jezelf althans?
Ik wil de sharia op geen enkele manier promoten. De islam heeft niets maar dan ook niets met mijn standpunt te maken.
Wel vind ik het beschamend dat deze verwerpelijke godsdienst beter begrijpt wat eerbaarheid is dan heel veel refo's. En nee, ik bepleit dus niet om met een soort hobbezakken aan het water in te gaan, zoals ik streng religieuze moslima's wel zie doen. Daar zijn nog veel, heel veel stappen tussen te bedenken.
Het is misschien een platgewalste opmerking geworden in onze kringen, maar hij staat voor mijzelf als een huis: we hebben kleding gekregen om te bedekken, niet om te ontdekken.
Mag ik aub mijn mening hebben?
1 - Denken dat de islam begrijpt wat eerbaarheid is, is een gotspe. Het is machtsmisbruik en onderdrukking. Het heeft niets, maar dan ook helemaal niets met eerbaarheid te maken. Nog ff, dan is vrouwenbesnijdenis ook een vorm van eerbaarheid.
2 - Voor mij geld iig dat het Scriftwoord tegen de man en de vrouw is gezegd, verschil in mate van bedekking is derhalve zowieso al niet vanuit de bijbel te onderbouwen. Vergelijk dat maar eens hoe de islam dat invult.
3 - Dus als ik in een zwembroek loop heb ik geen enkel recht om wie dan ook te bekritiseren. En jij ook niet. Of het nu een man of een vrouw is.
(Dit is wel een wezenlijke, als de bijbel het niet doet, waarom moet een vrouw dan meer cm2 textiel dan een man?)
4 - Verder is dit een discussieforum. Iedereen mag z'n mening hebben en daarnaar leven. Zoals wel vaker ageer ik juist tegen allerlei voorschriften die men meent anderen voor te moeten schrijven.
5 - (Ik laat de op de persoon opmerkingen verder maar zitten en beschouw het maar als bewijs dat weerwoord met argumenten niet lukt en het ego dat niet kan verdragen)
Hallo Wim. Ik zie dat je je antwoord in totaal 6x gewijzigd en aangevuld hebt, bedankt. Zal op je punten reageren, hoop dat je respectvol terug wilt reageren. Dat is mijn feedbackpunt op je: ik merk dat je toon over andere ideeën dan de jouwe onverdraagzaam is en ongemeen fel. Dan druk ik me zacht uit. Voor mij is het binnenkort klaar, dan zal ik verder niet meer op je reageren hier op RF.
1 - Er zijn inderdaad vrouwen die alleen bedekt lopen uit onderdrukking en omdat het moet. Dat het ooit moest van de mannen is echter wel terug te voeren op de koran, die oproept tot zedigheid en tot het bedekken van één en ander (het lust me niet om hier de koran te citeren maar als je wilt, kun je het opzoeken). Dat dit vervolgens compleet uit z'n verband is gerukt en alleen op vrouwen wordt toegepast, is natuurlijk bijzonder selectief en kwaadaardig. Maar ooit is het wel ontstaan vanuit een stuk zedig moeten of willen wandelen. Maar meer dan genoeg, ik ben hier niet om de islam te verdedigen. Ik heb alleen gezegd dat ik me geneer over de kennelijke verschillen in opvattingen over eerbaarheid en zedigheid. Juist wij zouden het goede voorbeeld moeten geven, vind ik.
2 - Nee, het staat niet exact beschreven hoeveel centimeters. Dus is het arbitrair als je het zo bekijkt. Echter: alles wat ont-dekt, alles wat de mens tot zonden trekken kan (zoals Helma terecht citeert): mijden en vlieden. Voor mijzelf [gewetenskwestie] is dat duidelijk. Jij mag denken en vinden wat jij vindt, maar gun mij ook die ruimte. En sleep daar niet de islam of sharia bij. Dat heeft er niets mee te maken.
3 - Klopt, maar ik loop dan ook niet in zwemkleding.
Verder is de Bijbel wel uitgesproken over eerbaarheid en over hoe ik dat zelf interpreteer, ben ik duidelijk geweest.
4 - Ja, daar ageer je tegen, dat is me bekend. (NB Schrijf jij mensen weleens wat voor? Lees je mensen de les vanuit je eigen referentiekader? Voortdurend. Dat vind ik een lastige.)
5 - Er is geen sprake geweest van een argumentum ad hominem. Waarschijnlijk heb je mijn opmerking dat jij je mening superieur acht zo ervaren. Maar dat laatste is helaas een feit en bederft veel vriendelijke gesprekken hier. Het is een oprechte vraag: wat drijft je om steeds zo vanuit de heup te schieten wanneer men iets anders vindt dan jij? Verder kun je me beslist niet verwijten dat ik niet met argumenten kom.