Vakantie

Job

Re: Vakantie

Bericht door Job »

merel schreef: Vandaag, 01:39 Wat ik hierin heel gevaarlijk vind is dat (vooral) mannen bepalen waar de lat van de zedigheid ligt. Dat is momenteel een brede ontwikkeling die niet alleen gevoed wordt door de moslimbevolking, maar ook door manosfeer en MAGA. Ook daar wordt aan vrouwen opgelegd hoe zij eruit moeten zien en hoe zij zich moet gedragen.

Ik ben hier heel fel op, omdat ik afgelopen periode van dichtbij heb gezien hoe jonge jongens door dit hele (seculiere) gebeuren vinden dat zij wel mogen bepalen hoe hun jonge vriendinnen zich moeten kleden en wat in hun ogen eerbaar is. Dat is mijns inziens een hele gevaarlijke ontwikkeling.

De Bijbelse norm is eerbaar. Deze norm is blijkbaar aan maatschappelijke ontwikkeling, maar ook opvoeding onderhevig. De vraag is eerder wie de invulling van deze norm bepaald en of deze daadwerkelijk door externe factoren ingevuld kan worden.
Ik vind dat de discussie over badkleding even goed mannen treft. Het is wat mij betreft juist helemaal niet beperkt tot vrouwen of meer gericht op vrouwen dan op mannen, integendeel.

Zelf vind ik zwemkleding qua vorm en uitstraling vergelijkbaar met ondergoed. Daarin vertoon ik me in het openbaar ook niet aan andere mensen. Maar dat is mijn persoonlijke mening. Eentje die ik al jaren heb. Voordat ik ooit van de naam Trump gehoord had, voordat de islamisering in de steden toeslag en voordat de manosfeer populair werd.
Groepscirkel

Bericht door Groepscirkel »

Twee bijbelse aanwijzingen [eerbaar en bedekt] zouden ook besproken kunnen worden zonder felle vergelijkingen met MAGA, islam, onderdrukking, ogen uitsteken, manosfeer, en zo meer. Wat een rare manier van doen hier zeg. Walgelijk.
Klavart

Bericht door Klavart »

Wim Anker schreef: Gisteren, 23:20
Klavart schreef: Gisteren, 22:54
Wim Anker schreef: Gisteren, 22:29
Klavart schreef: Gisteren, 22:25

Misschien moet je je eigen stelling nog een keer teruglezen, want dit is nog geen begin van een onderbouwing. Ik heb je stelling voor het gemak hieronder gezet.

In die zogenaamde onderbouwing staat toch niets over mannen die opgewonden werden?
I rest my case. :haha
Je hebt dus geen onderbouwing?
Jawel. En die is luid en duidelijk gegeven. Maar net zomin als het mij lukt de stelling van Pythagoras aan een 5 jarige uit te leggen lukt het mij dit jouw duidelijk te maken. Lees gewoon eerst eens wat goede boeken over dat tijdperk en kom dan terug.
Daar worden we het dan niet over eens. Welke goede boeken over dat tijdperk kun je mij aanbevelen?
helma

Bericht door helma »

Dat er verkeerd gebruik gemaakt wordt van een bepaald principe hoeft toch niet te betekenen dat zo'n principe gelijk afgeschreven moet worden?

HC zegt bij het zevende gebod dat wij “kuis en ingetogen leven moeten”;
dat God niet alleen onkuise daden verbiedt, maar ook woorden, gebaren, gedachten en alles wat daartoe trekken kan.
Daarmee bén je toch ook verantwoordelijk voor alles wat je naaste tot zondige gedachten kan verleiden?
Daar wil je dan toch ook (als christenvrouw) je naaste voor beschermen?
De Westminster Catechismus vat het zo samen: het bewaren van onze eigen reinheid en die van onze naaste, in ons hart, in ons spreken en in ons gedrag"

Veel badkleding is ontworpen/wordt gedragen met de bedoeling om te on-dekken (ontdekken!) en te accentueren. (Niet alleen badkleding overigens)
Ik vind dat in strijd met het doel waarmee God ons na de zondeval kleding gaf en in strijd met het 7e gebod.
Eloesje

Bericht door Eloesje »

merel schreef:
Besef je wel dat ‘schaamte bedekken’ ook voor velerlei uitleg vatbaar is? Dat doet namelijk een bikinibroekje ook.
Klopt, maar ik vind een string of iets wat daar heel dichtbij in de buurt komt toch ook niet prettig om naar te kijken. Maar het bedekt alle plekken 'precies pas'.

Ik loop ook in bikini, al vanaf mijn jonge jaren (scheelt denk ik heel erg hoe je bent opgevoed). Maar na de puberteit ben ik wel shorts gaan dragen en koop ook geen mini triangel topjes. Voel me er anders wel te bloot in, gedeeltelijk omdat mannen kijken, maar ook omdat ik gewoon wil kunnen bewegen zonder dat ik moet opletten of er iets verschuift.
Job

Bericht door Job »

Groepscirkel schreef: Vandaag, 07:21 Twee bijbelse aanwijzingen [eerbaar en bedekt] zouden ook besproken kunnen worden zonder felle vergelijkingen met MAGA, islam, onderdrukking, ogen uitsteken, manosfeer, en zo meer. Wat een rare manier van doen hier zeg. Walgelijk.
Bedankt. Ik ben er ook een beetje van slag van. Wat een felheid.
CvdW

Bericht door CvdW »

Ik stelde de vraag of Rubenshuis wel geschikt is. Bij vele schilderijen is het volledig naakt.
Als kunstenaar kan er gesproken worden over lichtinval e.d., maar gelukkig zijn we het wel eens dat naakt niet kan.
Job

Bericht door Job »

Wim Anker schreef: Gisteren, 22:28
Job schreef: Gisteren, 22:15

Even laten bezinken want je toon doet me wat (zoals wel vaker). Waarom mag ik niet mijn mening hebben maar is de mening van jou altijd superieur, volgens jezelf althans?

Ik wil de sharia op geen enkele manier promoten. De islam heeft niets maar dan ook niets met mijn standpunt te maken. Wel vind ik het beschamend dat deze verwerpelijke godsdienst beter begrijpt wat eerbaarheid is dan heel veel refo's. En nee, ik bepleit dus niet om met een soort hobbezakken aan het water in te gaan, zoals ik streng religieuze moslima's wel zie doen. Daar zijn nog veel, heel veel stappen tussen te bedenken.

Het is misschien een platgewalste opmerking geworden in onze kringen, maar hij staat voor mijzelf als een huis: we hebben kleding gekregen om te bedekken, niet om te ontdekken.

Mag ik aub mijn mening hebben?
1 - Denken dat de islam begrijpt wat eerbaarheid is, is een gotspe. Het is machtsmisbruik en onderdrukking. Het heeft niets, maar dan ook helemaal niets met eerbaarheid te maken. Nog ff, dan is vrouwenbesnijdenis ook een vorm van eerbaarheid.

2 - Voor mij geld iig dat het Scriftwoord tegen de man en de vrouw is gezegd, verschil in mate van bedekking is derhalve zowieso al niet vanuit de bijbel te onderbouwen. Vergelijk dat maar eens hoe de islam dat invult.
3 - Dus als ik in een zwembroek loop heb ik geen enkel recht om wie dan ook te bekritiseren. En jij ook niet. Of het nu een man of een vrouw is.
(Dit is wel een wezenlijke, als de bijbel het niet doet, waarom moet een vrouw dan meer cm2 textiel dan een man?)

4 - Verder is dit een discussieforum. Iedereen mag z'n mening hebben en daarnaar leven. Zoals wel vaker ageer ik juist tegen allerlei voorschriften die men meent anderen voor te moeten schrijven.

5 - (Ik laat de op de persoon opmerkingen verder maar zitten en beschouw het maar als bewijs dat weerwoord met argumenten niet lukt en het ego dat niet kan verdragen)
Hallo Wim. Ik zie dat je je antwoord in totaal 6x gewijzigd en aangevuld hebt, bedankt. Zal op je punten reageren, hoop dat je respectvol terug wilt reageren. Dat is mijn feedbackpunt op je: ik merk dat je toon over andere ideeën dan de jouwe onverdraagzaam is en ongemeen fel. Dan druk ik me zacht uit. Voor mij is het binnenkort klaar, dan zal ik verder niet meer op je reageren hier op RF.

1 - Er zijn inderdaad vrouwen die alleen bedekt lopen uit onderdrukking en omdat het moet. Dat het ooit moest van de mannen is echter wel terug te voeren op de koran, die oproept tot zedigheid en tot het bedekken van één en ander (het lust me niet om hier de koran te citeren maar als je wilt, kun je het opzoeken). Dat dit vervolgens compleet uit z'n verband is gerukt en alleen op vrouwen wordt toegepast, is natuurlijk bijzonder selectief en kwaadaardig. Maar ooit is het wel ontstaan vanuit een stuk zedig moeten of willen wandelen. Maar meer dan genoeg, ik ben hier niet om de islam te verdedigen. Ik heb alleen gezegd dat ik me geneer over de kennelijke verschillen in opvattingen over eerbaarheid en zedigheid. Juist wij zouden het goede voorbeeld moeten geven, vind ik.

2 - Nee, het staat niet exact beschreven hoeveel centimeters. Dus is het arbitrair als je het zo bekijkt. Echter: alles wat ont-dekt, alles wat de mens tot zonden trekken kan (zoals Helma terecht citeert): mijden en vlieden. Voor mijzelf [gewetenskwestie] is dat duidelijk. Jij mag denken en vinden wat jij vindt, maar gun mij ook die ruimte. En sleep daar niet de islam of sharia bij. Dat heeft er niets mee te maken.

3 - Klopt, maar ik loop dan ook niet in zwemkleding.
Verder is de Bijbel wel uitgesproken over eerbaarheid en over hoe ik dat zelf interpreteer, ben ik duidelijk geweest.

4 - Ja, daar ageer je tegen, dat is me bekend. (NB Schrijf jij mensen weleens wat voor? Lees je mensen de les vanuit je eigen referentiekader? Voortdurend. Dat vind ik een lastige.)

5 - Er is geen sprake geweest van een argumentum ad hominem. Waarschijnlijk heb je mijn opmerking dat jij je mening superieur acht zo ervaren. Maar dat laatste is helaas een feit en bederft veel vriendelijke gesprekken hier. Het is een oprechte vraag: wat drijft je om steeds zo vanuit de heup te schieten wanneer men iets anders vindt dan jij? Verder kun je me beslist niet verwijten dat ik niet met argumenten kom.
Profesto

Bericht door Profesto »

Volgens mij gaat het vooral om gepaste kleding voor de gelegenheid.
Op een strand of in een zwembad is het niet gepast om van top tot teen bedekt te zijn en op straat is het niet gepast om in zwemkleding rond te lopen.

Als je zelf last hebt van mensen die volgens jou verleidelijk (niet) gekleed gaan, moet je denk ik vooral bij jezelf te rade gaan: moet ik hier wel zijn of waarom raak ik zo snel afgeleid door een mooi lichaam? Een beetje zelfbeheersing is denk ik goed, de verantwoordelijkheid mag m.i. niet compleet bij de ander gelegd worden.
parsifal

Bericht door parsifal »

Best om bij mezelf te raden te gaan. Maar toen een studente die bij mondelinge herkansing zoveel inzicht op verkeerde manier toonde was dat echt ongemakkelijk.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Profesto

Bericht door Profesto »

parsifal schreef: Vandaag, 09:12 Best om bij mezelf te raden te gaan. Maar toen een studente die bij mondelinge herkansing zoveel inzicht op verkeerde manier toonde was dat echt ongemakkelijk.
Wat ik zei: gepaste kleding voor de gelegenheid
refo

Bericht door refo »

De meeste mensen passen hun kleding wel voor ze kopen. Dus alle kleding is gepast.
Terri

Bericht door Terri »

Job schreef: Vandaag, 07:59
Groepscirkel schreef: Vandaag, 07:21 Twee bijbelse aanwijzingen [eerbaar en bedekt] zouden ook besproken kunnen worden zonder felle vergelijkingen met MAGA, islam, onderdrukking, ogen uitsteken, manosfeer, en zo meer. Wat een rare manier van doen hier zeg. Walgelijk.
Bedankt. Ik ben er ook een beetje van slag van. Wat een felheid.
Ik ook, tjonge...
Terri

Bericht door Terri »

refo schreef: Vandaag, 10:26 De meeste mensen passen hun kleding wel voor ze kopen. Dus alle kleding is gepast.
:humhihi humor
Plaats reactie