Ik heb ook te maken met moeilijke relatie verhoudingen. Ik vraag me altijd af in hoeverre manipuleert de dader/slachtoffer bewust?
Een psychisch zieke persoon handelt zo enkel op zichzelf gericht om overeind te blijven. Het is hun 'werkelijkheid' . Ik bedoel; is de organist tegelijk ook niet slachtoffer van zijn eigen emotionele instabiliteit?
Mij houdt de vraag enorm bezig; "wat bezielde hem toch?"
Er zit bv een wezenlijk verschil in aard tussen systemische zedendelicten binnen een instituut en een geïsoleerd misdrijf door een labiel persoon.
Dit overigens niet als vergoelijking, ik wil op geen enkele manier iets of iemand goed praten.
Ik hoop dat ik het goed verwoord heb wat ik bedoel te zeggen, want het is zo'n delicaat onderwerp.
Welke muziek luister je?
Re: Welke muziek luister je?
Ik vind dat een ingewikkelde..
Alleen bij een zware psychose of acute manie is iemand tijdelijk niet toerekeningsvatbaar lijkt mij.
Je bent moreel en psychologisch (en uiteraard juridisch) compleet verantwoordelijk als je iemand misbruikt dmv manipulatie.
Het kan misschien een tweede natuur worden, zodat het op een gegeven moment voor jezelf 'gewoon' gedrag is. Een soort aangeleerd mechanisme.
Maar het manipuleren is vaak als het slachtoffer alleen is. De dader kan daar blijkbaar dus wel degelijk keuzes in maken.
En slachtoffers worden ook bewust uitgekozen.
Ik denk eerder dat het een zondeprobleem is, en geen psychologisch probleem.
(Even los van de bewuste casus)
Alleen bij een zware psychose of acute manie is iemand tijdelijk niet toerekeningsvatbaar lijkt mij.
Je bent moreel en psychologisch (en uiteraard juridisch) compleet verantwoordelijk als je iemand misbruikt dmv manipulatie.
Het kan misschien een tweede natuur worden, zodat het op een gegeven moment voor jezelf 'gewoon' gedrag is. Een soort aangeleerd mechanisme.
Maar het manipuleren is vaak als het slachtoffer alleen is. De dader kan daar blijkbaar dus wel degelijk keuzes in maken.
En slachtoffers worden ook bewust uitgekozen.
Ik denk eerder dat het een zondeprobleem is, en geen psychologisch probleem.
(Even los van de bewuste casus)
Psychologische problematiek kan het gedrag wel versterken.
Dat denk ik ook.
En eens, het is allereerst een zonde probleem.
En eens, het is allereerst een zonde probleem.
Waarschijnlijk waren die gevoelens er niet geweest als deze organist de vuilnisman uit de straat geweest was bij wijze van spreken. Maar stel dat er geen sprake was van manipulatie of op slinkse wijze deze jongens verleiden zou ik ook wel wat meer naar de eigen verantwoordelijkheid kijken van deze (16+) jongens. Als je eerst wel wil zonder dwang en er daarna spijt van krijgt is dat niet perse iets wat deze organist van te voren zou kunnen weten en is dat ook een stuk eigen verantwoordelijkheid van deze jongeren. Maar de tactieken die hij gebruikte volgens het artikel maken het verhaal denk ik wel wat andersPsalmfanaat schreef: ↑Vandaag, 12:55Dan zou je toch verwachten dat de slachtoffers dat door zouden hebben? Ik vraag me af in hoeverre deze relaties wederzijds waren. Denk namelijk dat die jongens het tot zekere hoogte wel prima vonden.Rido91 schreef: ↑Vandaag, 12:31Wellicht was het een loos dreigement, alleen om zijn zin te krijgen ?Psalmfanaat schreef: ↑Vandaag, 11:48Wat ik hier niet snap: waarom zou Nieuwkoop volgens 't OM hebben gedreigd die relaties te openbaren, dat zou m.i. juist zijn eigen reputatie schaden, toch?Rido91 schreef: ↑Vandaag, 11:43
Er wordt in artikelen wel beschreven dat hij zeer geraffineerd en manipulerend te werk gaat. Dat maakt waarschijnlijk het verschil. Ik citeer:
Bron:
https://www.omroepzeeland.nl/amp/nieuws ... -van-dwang