Welke muziek luister je?

Konijntje

Re: Welke muziek luister je?

Bericht door Konijntje »

Bourdon16 schreef: 13 jun 2026, 16:30 Psalmen zingen in de St. Servaas
Zingen kunnen ze, het tellen kan nog wat beter.
Een paar jongens op de voorste rij hebben er in ieder geval plezier in!

https://youtu.be/y43kqvyu2pw?is=2r3YEaP6AAsNemgQ
Ik vond het mooi om te beluisteren, maar de begeleiding en de samenzang lopen niet synchroon. Ik vermoed dat de organist te veel heeft afgestemd op de samenzang. In dit soort kerken moet je als organist zelf het tempo bepalen en niet wachten op de zangers. Anders krijg je vervelende vertragingen.

Wel leuk dat de samenzang vanuit Maastricht is. Dat komt niet vaak voor. Een prachtige stad met een aantal schitterende kerken. Behoort mijn inziens tot de mooiste steden van ons land.
ejvl

Bericht door ejvl »

Ik vind dit toch wel fantastisch mooi.

https://youtu.be/L1JhKJVMByg?si=Dm3MEOj ... Z&sfnsn=wa

Psalmfanaat

Bericht door Psalmfanaat »

Eigenlijk uitsluitend André Nieuwkoop, maar 'k kwam afgelopen week ook dit kanaal tegen:
https://www.youtube.com/@Arjan-Orgel

Deze rustige stijl bevalt mij eigenlijk wel. 'k Merk dat de registers van m'n eigen orgel toch aardig vaak massaal open gaan voor bepaalde verzen. :Oo
Rido91

Bericht door Rido91 »

Psalmfanaat schreef: Gisteren, 23:22 Eigenlijk uitsluitend André Nieuwkoop, maar 'k kwam afgelopen week ook dit kanaal tegen:

Deze rustige stijl bevalt mij eigenlijk wel. 'k Merk dat de registers van m'n eigen orgel toch aardig vaak massaal open gaan voor bepaalde verzen. :Oo
Zou je de muziek van eerstgenoemde ook nog steeds blijven beluisteren als hij daadwerkelijk veroordeeld zou worden?
Psalmfanaat

Zou je de muziek van eerstgenoemde ook nog steeds blijven beluisteren als hij daadwerkelijk veroordeeld zou worden?
[/quote]

Ja. Hoewel ik zijn aanklacht (mocht die waar blijken) een vreselijke misdaad vind, meen ik dat de muziek daar los van staat. Als ik naar zijn opnames luister denk ik niet aan hem, dat is de bedoeling ook niet van samenzang. Ik denk na over de tekst en tracht mee te zingen tot eer van God.
DDD

Bericht door DDD »

Rido91 schreef:
Psalmfanaat schreef: Gisteren, 23:22 Eigenlijk uitsluitend André Nieuwkoop, maar 'k kwam afgelopen week ook dit kanaal tegen:

Wat zou dat volgens jou voor verschil kunnen maken?
Rido91

Bericht door Rido91 »

DDD schreef: Gisteren, 23:57
Rido91 schreef:

Wat zou dat volgens jou voor verschil kunnen maken?
Hangt er denk ik vooral vanaf of je vind dat de persoon (de organist in dit geval) en de muziek los van elkaar staan. Zeker als het iemand is die religieuze muziek speelt. Daarnaast stond deze organist voor veel fans wel op een behoorlijk voetstuk. Zijn orgelspel werd ook wel 'bevindelijk' genoemd door sommigen. Ik kan mij toch voorstellen dat bij degenen voor wie dat het geval was dat wel een reden kan zijn om geen muziek meer te luisteren van hem, mocht het tot een veroordeling komen.
Ik ken meerdere mensen die vorig jaar al zijn CD's al de deur uit gedaan hebben, ik stelde eigenlijk vooral daarom deze vraag uit interesse.

Ik zou zelf denk ik niet meer naar muziek van deze persoon luisteren als ik 'fan' zou zijn geweest, maar ik geef wel onmiddellijk toe dat het dan meer op basis van gevoelsargumenten, dan op basis van rationele argumenten zou zijn
Psalmfanaat

Ik ken meerdere mensen die vorig jaar al zijn CD's al de deur uit gedaan hebben

Beetje voorbarig, vindt u niet? Zonder eerst 't oordeel af te wachten.
DDD

Bericht door DDD »

Hij heeft niets ergers gedaan dan David, zou ik zeggen. Ik begrijp wel dat mensen zijn orgelspel bevindelijk vinden. Ik zou gewoon zeggen: emotioneel, maar dat is feitelijk ook hetzelfde. Ik houd niet zo van die stijl en ook niet van het tempo maar dat zijn weer heel andere dingen.
DDD

Bericht door DDD »

Psalmfanaat schreef:Ik ken meerdere mensen die vorig jaar al zijn CD's al de deur uit gedaan hebben

Nou voor de meeste bevindelijk gereformeerden geldt toch dat wisselende seksuele relaties niet passend zijn en al helemaal niet tussen mannen. Daar is verder geen oordeel van een rechter voor nodig.
Psalmfanaat

DDD schreef: 57 minuten geleden
Psalmfanaat schreef:Ik ken meerdere mensen die vorig jaar al zijn CD's al de deur uit gedaan hebben

Nou voor de meeste bevindelijk gereformeerden geldt toch dat wisselende seksuele relaties niet passend zijn en al helemaal niet tussen mannen. Daar is verder geen oordeel van een rechter voor nodig.
Heeft u 't nu over het feit dat hij homoseksueel is of zijn aanklachten? Want hij is volgens mij al een paar jaar geleden uit de kast gekomen, maar zijn aanklachten zijn nog (steeds) niet bewezen.
Laatst gewijzigd door Psalmfanaat op 04 aug 2026, 01:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Rido91

Bericht door Rido91 »

Psalmfanaat schreef: 59 minuten geleden Ik ken meerdere mensen die vorig jaar al zijn CD's al de deur uit gedaan hebben

Ben ik het zeker mee eens. Mijn vraag was ook niet veroordelend bedoeld maar meer uit interesse.
Psalmfanaat

Rido91 schreef: 50 minuten geleden
Psalmfanaat schreef: 59 minuten geleden Ik ken meerdere mensen die vorig jaar al zijn CD's al de deur uit gedaan hebben

Ben ik het zeker mee eens. Mijn vraag was ook niet veroordelend bedoeld maar meer uit interesse.
Begrijp ik. 'k Luisterde in 2024 ergens voor 't eerst naar Nieuwkoop, na 't eten. Eerlijk toegegeven eerst met verbazing, zo tergend langzaam vond ik het toen. Maar dat was vergeleken met het tempo uit onze kerk (ritmisch). Nadat we in 2025 nog één van z'n laatste avonden mochten meemaken in Dordrecht beleefde ik pas echt hoe mooi het was. (Smaken verschillen natuurlijk) Sindsdien uitsluitend zijn orgelspel en samenzang geluisterd. Nu moeten we 't qua samenzang hebben van bijvoorbeeld Arthur de Jong, Arne Kosten, etc...
Rido91

Bericht door Rido91 »

Psalmfanaat schreef: 52 minuten geleden

Heeft u 't nu over het feit dat hij homoseksueel is of zijn aanklachten? Want hij is volgens mij al een paar jaar geleden uit de kast gekomen, maar zijn aanklachten zijn nog (steeds) niet bewezen.
Hij heeft zelf al erkend dat hij seksueel contact had met de 3 jongens van 16+ en ontuchtige handelingen met een 15 jarige. De vraag is alleen nog of er wel of geen sprake was van dwang. In dat interview waarin hij uit de kast is gekomen leefde hij nog celibatair of deed dan in elk geval zo voorkomen. Dat maakt natuurlijk wel een verschil uit
Psalmfanaat

Rido91 schreef: 38 minuten geleden
Psalmfanaat schreef: 52 minuten geleden

Hij heeft zelf al erkend dat hij seksueel contact had met de 3 jongens van 16+ en ontuchtige handelingen met een 15 jarige. De vraag is alleen nog of er wel of geen sprake was van dwang. In dat interview waarin hij uit de kast is gekomen leefde hij nog celibatair of deed dan in elk geval zo voorkomen. Dat maakt natuurlijk wel een verschil uit
Mijn excuses, ik was volledig vergeten dat hij dat had bekend. Dan begrijp ik de reacties enigszins, hoewel ik erbij blijf dat z'n muziek er los van staat.
Plaats reactie