Erdee

Konijntje

Re: Erdee

Bericht door Konijntje »

Arja schreef: Vandaag, 14:12
Konijntje schreef: 30 jul 2026, 21:48
Arja schreef: 28 jul 2026, 21:29
Bourdon16 schreef: 25 jul 2026, 17:31 Niks mis met een zwart pak.
Stukje herkenbaarheid, eenheid en traditie.
Met een zwart pak is op zichzelf natuurlijk niets mis.
Maar als herkenningsteken doet het voor mij niets. Ik denk dan: die man hoort waarschijnlijk bij een bepaalde kerkelijke traditie. Of het is een begrafenisondernemer die aan het werk is.

Ik heb het zwarte pak een tijdje sterk gekoppeld aan verkeerd gebruik van gezag
Daar heb ik geen last meer van (van die gedachte bij het zien van een zwart pak)
😄

En een toga, ik snap niet waarom iemand die aan wil.
Ik vind het logisch dat een predikant een bij zijn beroep passend kledingstuk draagt. Hij staat daar in dienst van God. Dat mag hij dan ook uitstralen. Daar hoort gezag bij. En uiteraard mag dat niet misbruikt worden. Zoals dat ook voor een arts of agent geldt.

Het lijkt in onze maatschappij dat gezag steeds meer onder druk staat en dat dit ook weerslag heeft op kledingkeuze. Oa bij politici.
Mijn punt blijft dat het Nieuwe Testament een oudste vooral herkenbaar maakt aan zijn dienstbaarheid, zijn leer en zijn onberispelijke wandel... niet aan speciale ambtskleding. Daarmee ontken ik niet dat een voorganger of oudste (hoe je hem ook wilt noemen) een bijzondere taak en verantwoordelijkheid heeft. Ik zie alleen niet waarom een zwart pak dat zou moeten uitstralen.

Ik begrijp wel dat het voor iemand die in die sfeer leeft het logisch is hoor.
Alleen in de Bijbel zie je het niet terug.
Het is gewoon een traditie.
Dat betwijfel ik. Al in de vroegchristelijke kerk hadden bisschoppen en dergelijke een ambtsgewaad. Verder wordt er niet zo veel gezegd over het ambtsgewaad in de Bijbel.

Tegelijkertijd: binnen de christelijke traditie heeft een ambtsgewaad niet ter discussie gestaan. Als ik sommige voorgangers in bepaalde gemeente zie, in hun vrije tijdskleding, is dat wat mij betreft een achteruitgang.
Arja
Contacteer:

Bericht door Arja »

Konijntje schreef: Vandaag, 15:38
Arja schreef: Vandaag, 14:12
Konijntje schreef: 30 jul 2026, 21:48
Arja schreef: 28 jul 2026, 21:29

Met een zwart pak is op zichzelf natuurlijk niets mis.
Maar als herkenningsteken doet het voor mij niets. Ik denk dan: die man hoort waarschijnlijk bij een bepaalde kerkelijke traditie. Of het is een begrafenisondernemer die aan het werk is.

Ik heb het zwarte pak een tijdje sterk gekoppeld aan verkeerd gebruik van gezag
Daar heb ik geen last meer van (van die gedachte bij het zien van een zwart pak)
😄

En een toga, ik snap niet waarom iemand die aan wil.
Ik vind het logisch dat een predikant een bij zijn beroep passend kledingstuk draagt. Hij staat daar in dienst van God. Dat mag hij dan ook uitstralen. Daar hoort gezag bij. En uiteraard mag dat niet misbruikt worden. Zoals dat ook voor een arts of agent geldt.

Het lijkt in onze maatschappij dat gezag steeds meer onder druk staat en dat dit ook weerslag heeft op kledingkeuze. Oa bij politici.
Mijn punt blijft dat het Nieuwe Testament een oudste vooral herkenbaar maakt aan zijn dienstbaarheid, zijn leer en zijn onberispelijke wandel... niet aan speciale ambtskleding. Daarmee ontken ik niet dat een voorganger of oudste (hoe je hem ook wilt noemen) een bijzondere taak en verantwoordelijkheid heeft. Ik zie alleen niet waarom een zwart pak dat zou moeten uitstralen.

Ik begrijp wel dat het voor iemand die in die sfeer leeft het logisch is hoor.
Alleen in de Bijbel zie je het niet terug.
Het is gewoon een traditie.
Dat betwijfel ik. Al in de vroegchristelijke kerk hadden bisschoppen en dergelijke een ambtsgewaad. Verder wordt er niet zo veel gezegd over het ambtsgewaad in de Bijbel.

Tegelijkertijd: binnen de christelijke traditie heeft een ambtsgewaad niet ter discussie gestaan. Als ik sommige voorgangers in bepaalde gemeente zie, in hun vrije tijdskleding, is dat wat mij betreft een achteruitgang.
Dat ligt historisch toch wat genuanceerder. In de eerste eeuwen droegen voorgangers vooral de gewone kleding van hun tijd. Bijzondere ambtskleding is pas veel later ontstaan. En nog weer later werd er over ambtskleding in NL flink gediscussieerd. In de tijd van de Afscheiding ontstond zelfs grote kerkelijke verdeeldheid over steek, mantel en kuitbroek. Het werd bijna een toetssteen voor rechtzinnigheid en kerkelijke gehoorzaamheid.

Dat een voorganger verzorgd gekleed hoort te zijn, begrijp ik. Maar dat is nog iets anders dan zeggen dat hij een speciaal ambtsgewaad nodig heeft. Daar zie je gewoon nergens in het Nieuwe Testament een voorschrift voor. Tis traditie en als je in die cultuurt leeft, dan vind je dat normaal.
Groepscirkel

Bericht door Groepscirkel »

Konijntje schreef: Vandaag, 15:38<>
Bekend met de Vestarian Controversy (16e eeuw)?
MGG

Bericht door MGG »

Mooi en bemoedigend artikel over David Green.

Waarom een miljardenketen kiest voor zondagsrust boven omzet.

https://www.rd.nl/artikel/1158304-waaro ... oven-omzet
Arja
Contacteer:

Bericht door Arja »

MGG schreef: Vandaag, 19:38 Mooi en bemoedigend artikel over David Green.

Maar die winkels zijn op zondag toch al jaren dicht? Al vanaf 1999?
Ik wil het wel lezen hoor maar dat kan niet via de link.
MGG

Bericht door MGG »

Arja schreef: Vandaag, 19:59
MGG schreef: Vandaag, 19:38 Mooi en bemoedigend artikel over David Green.

Maar die winkels zijn op zondag toch al jaren dicht? Al vanaf 1999?
Ik wil het wel lezen hoor maar dat kan niet via de link.
Het is geen nieuwsartikel maar een interview.
Plaats reactie