Preken beluisteren op internet

-DIA-

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door -DIA- »

Bertiel schreef: Gisteren, 11:57
-DIA- schreef: 31 jul 2026, 12:22
Bertiel schreef: 31 jul 2026, 12:19 De bijbel en de daarop gebaseerde belijdenisgeschriften roepen ook op tot zelfonderzoek. Wel naar vruchten van de wedergeboorte, niet maar voorgekauwde “vruchten” van een eventuele toeleidende weg
Wat mensen dan zo uitdrukken, maar wat men in werkelijkheid niet kan horen.
Wanner wandelden velen niet meer met Jezus, toen Hij even tevoren nog koning wilden maken?
Je vorige post begrijp ik maar bedoelde je met bovenstaande te zeggen?
Hoe snel kan een mens omslaan. Dat kan na één woordje waaraan men zich ergert.
© -DIA- 33.999 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

-DIA- schreef: Gisteren, 12:01
Bertiel schreef: 31 jul 2026, 12:19 De bijbel en de daarop gebaseerde belijdenisgeschriften roepen ook op tot zelfonderzoek. Wel naar vruchten van de wedergeboorte, niet maar voorgekauwde “vruchten” van een eventuele toeleidende weg
Wanner wandelden velen niet meer met Jezus, toen Hij even tevoren nog koning wilden maken?
DIA, volgens mij praten jullie langs elkaar heen. Het bericht van jou dat Bertiel in de quote zet, is taalkundig onbegrijpelijk. Zou je het opnieuw willen formuleren, zodat we er inhoudelijk op kunnen reageren?
GGotK

Bericht door GGotK »

Refiosi schreef: 23 jul 2026, 19:37 Vanavond meeluisteren met ds. De Leeuw in Barneveld Zuid:

https://www.kerkomroep.nl/kerken/22034/audio/live
Ik begrijp dat dit de jonge ds de Leeuw is. Qua stem, voordracht en prediking identiek aan zijn vader.
DDD

Bericht door DDD »

Zita schreef: Gisteren, 19:03

DIA, volgens mij praten jullie langs elkaar heen. Het bericht van jou dat Bertiel in de quote zet, is taalkundig onbegrijpelijk. Zou je het opnieuw willen formuleren, zodat we er inhoudelijk op kunnen reageren?
Ik denk dat DIA dat ook beoogde te doen. Maar het blinkt allebei niet uit in helderheid, hoewel je in onderlinge samenhang bezien wellicht wel kunt inschatten wat hij bedoelt? Ik dacht althans dat het hetzelfde punt was.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

DDD schreef: Gisteren, 19:48
Zita schreef: Gisteren, 19:03

Ik denk dat DIA dat ook beoogde te doen. Maar het blinkt allebei niet uit in helderheid, hoewel je in onderlinge samenhang bezien wellicht wel kunt inschatten wat hij bedoelt? Ik dacht althans dat het hetzelfde punt was.
Zo, nu weten we dan hoe men hier over mij denkt. Maar dat wist ik al veel langer...

Lees heel Johannes 6 maar eens door.
Samenvatting SV:
1 Christus spijzigt met vijf broden en twee vissen vijfduizend mannen. 14 Die Hem daarover tot een koning willen maken, maar Hij ontwijkt hen. 16 Wandelt in den nacht op de zee, en komt tot Zijn discipelen in het schip. 22 Wordt van de schare gezocht, en te Kapernaüm gevonden. 26 Welke Hij vermaant te zoeken de onvergankelijke spijze, die door het geloof te vinden is. 41 Waarover de Joden murmureren. 43 Welken Christus antwoordt dat het geloof in Hem van den Vader komt, en leert dat Zijn vlees de ware spijze en Zijn bloed de ware drank is, die men eten en drinken moet om het eeuwige leven te verkrijgen. 59 Aan welke leer velen Zijner discipelen te Kapernaüm zich stoten. 61 Waarom Christus hen onderricht van den rechten zin Zijner woorden. 66 Velen Zijner discipelen verlaten Hem. 67 Petrus en de andere apostelen bekennen dat Hij de woorden des levens heeft, en blijven bij Hem. 70 Doch Christus verklaart dat een van hen een duivel was.

Zie je hier ergens een kantelpunt? Wanneer gingen velen van Zijn discipelen terug, en wandelden niet meer met Hem.
Waarom denkt u? Hoe was het gemopper ontstaan nadat dezelfde mensen in vers 14 nog hadden gezegd: Deze is waarlijk de Profeet, Die in de wereld komen zou.
De volgende dag zoeken ze Jezus en willen Hem weer volgen.

Waarom? Zie vers 26: Jezus antwoordde hun en zeide: Voorwaar, voorwaar zeg Ik u, gij zoekt Mij, niet omdat gij tekenen gezien hebt, maar omdat gij van de broden gegeten hebt en verzadigd zijt.
Nadat deze een teken wilden, en dan als antwoord ontvingen: gij zoekt Mij niet omdat gij tekenen hebt gezien, maar omdat gij van de broden gegeten hebt. Werkt niet om de spijze die vergaat, maar om de spijze die blijft tot in het eeuwige leven. Daarmee waren ze niet tevreden, maar vroegen maar door: Wat zullen wij dan doen opdat wij de werken Gods mogen werken? Dan krijgen ze antwoord: Dit is het werk Gods. dat gij gelooft in Hem Dien Hij gezonden heeft.
Nog waren niet tevreden, maar vroegen maar door: Wat teken doet Gij dan? enz. en dan wezen ze Hem op hun vaders, die het manna hadden gegeten in de woestijn. Dan wijst Jezus dat niet Mozes hen het brood had gegeven, maar Mijn Vader geeft u het ware Brood uit de hemel. (let op de hoofdletter).
Hij verwijst naar Zichzelf: Ik ben het Brood dat uit de hemel neergedaald is, en Die der wereld het leven geeft.
Dan wilden ze dat brood wel: Heere, geef ons altijd dit Brood.
Weer wijst Jezus op Zichzelf: Ik ben het Brood des levens, die tot Mij komt zal geenszins hongeren, en die in Mij geloofd zal nimmermeer dorsten. Lees zelf maar verder,
Deze 'discipelen' zoals ze genoemd worden geven zich zomaar niet gewonnen en in feite ergeren ze zich aan Jezus. En je ziet het als het ware escalleren.
Nadat Jezus alles van de mens als niet genoegzaam had weggenomen
Dan lezen we in vers 60-62:Velen dan van Zijn discipelen, dit horende, zeiden: Deze rede is hard; wie kan dezelve horen?
Jezus nu wetende bij Zichzelven dat Zijn discipelen daarover murmureerden, zeide tot hen: Ergert ulieden dit?
Wat zou het dan zijn zo gij den Zoon des mensen zaagt opvaren waar Hij tevoren was?
Hoeveel bleven er dan over? Jezus zei tot de twaalve: wilt gij ook niet weg gaan? en onder deze twaalve was ook nog Judas.

Om over na te denken:
Maar wat was het uiteindelijk waar deze 'discipelen' zich aan ergerden?
Waarom wandelden ze niet meer met Hem? Waarom gingen ze weg?
© -DIA- 33.999 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
DDD

Bericht door DDD »

Als je onduidelijk spreekt, dan is dat geen persoonlijk oordeel of kwalificatie. Sommige dingen zijn gewoon niet heel helder geformuleerd.
Plaats reactie