Voor de organisten onder ons

Inwoner

Re: Voor de organisten onder ons

Bericht door Inwoner »

Konijntje schreef: 28 jul 2026, 13:14
Inwoner schreef: 28 jul 2026, 09:32
Konijntje schreef: 25 jul 2026, 21:13 Nog liefhebbers die komende weken concerten in het buitenland hopen bij te wonen?
Dat is wel het plan. In het buitenland krijg je vaak nog echte programma's voorgeschoteld, vol met grote werken waarvoor echt gestudeerd moet worden. In Nederland krijg je meer en meer matige programma's, ofwel met louter eigen werkjes, ofwel met meer dan een handvol kleine werken, als was het een inloopconcert.
Uitzonderingen, zoals Arjen Leistra en Evan Bogerd daargelaten.
Dat herken ik niet zo. Het valt mij juist op dat in het buitenland relatief veel gehoorde literatuur op het programma wordt gezet. Vaak makkelijk in het oor liggende muziek van bijv Widor. In de vakantieperiode ook veel middagconcerten van 30 a 40 minuten.

Het valt mij iedere keer weer op hoeveel orgelpracht in ons land goed bewaard is gebleven.
Ik begrijp de overwegingen. Het is dan ook zaak om wat voorbereidend werk te doen: naar welk orgel ga je luisteren? Wat is de inhoud van het programma? Zit er een match tussen datgene wat op het programma staat en het orgel? Zijn de geprogrammeerde werken werkelijk de moeite waard?
ejvl

Bericht door ejvl »

Inwoner schreef: 28 jul 2026, 14:28
Inwoner schreef: 28 jul 2026, 09:32
Konijntje schreef: 25 jul 2026, 21:13 Nog liefhebbers die komende weken concerten in het buitenland hopen bij te wonen?
Dat is wel het plan. In het buitenland krijg je vaak nog echte programma's voorgeschoteld, vol met grote werken waarvoor echt gestudeerd moet worden. In Nederland krijg je meer en meer matige programma's, ofwel met louter eigen werkjes, ofwel met meer dan een handvol kleine werken, als was het een inloopconcert.
Dat herken ik niet zo. Het valt mij juist op dat in het buitenland relatief veel gehoorde literatuur op het programma wordt gezet. Vaak makkelijk in het oor liggende muziek van bijv Widor. In de vakantieperiode ook veel middagconcerten van 30 a 40 minuten.

Het valt mij iedere keer weer op hoeveel orgelpracht in ons land goed bewaard is gebleven.
Ik begrijp de overwegingen. Het is dan ook zaak om wat voorbereidend werk te doen: naar welk orgel ga je luisteren? Wat is de inhoud van het programma? Zit er een match tussen datgene wat op het programma staat en het orgel? Zijn de geprogrammeerde werken werkelijk de moeite waard?
Ik vind juist dat in Nederland enorm goede concerten worden georganiseerd. Neem bijvoorbeeld organisten als Hayo Boerema, Rien Donkersloot, Sietze de Vries, Gerben Budding en nog veel anderen, complete programma's met goede muziek.
En voor de veelzijdigheid iemand als Minne Veldman bijvoorbeeld, vaak goede programma's met flinke orgelwerken.
En voor de liefhebbers van wat luchtigere muziek is er ook een ruim aanbod.
Natuurlijk, jan van de Bakker op de hoek geeft ook concerten met een hoog 8-4-3-tremulant gehalte wat meditatief begint, dan een soort canon en dan een toccata, maar ook daar zijn genoeg liefhebbers voor.
Er is juist in Nederland veel aanbod in heel veel facetten en stijlen vind ik.
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

ejvl schreef:
Inwoner schreef: 28 jul 2026, 09:32 Dat is wel het plan. In het buitenland krijg je vaak nog echte programma's voorgeschoteld, vol met grote werken waarvoor echt gestudeerd moet worden. In Nederland krijg je meer en meer matige programma's, ofwel met louter eigen werkjes, ofwel met meer dan een handvol kleine werken, als was het een inloopconcert.

Ik vind juist dat in Nederland enorm goede concerten worden georganiseerd. Neem bijvoorbeeld organisten als Hayo Boerema, Rien Donkersloot, Sietze de Vries, Gerben Budding en nog veel anderen, complete programma's met goede muziek.
En voor de veelzijdigheid iemand als Minne Veldman bijvoorbeeld, vaak goede programma's met flinke orgelwerken.
Natuurlijk, jan van de Bakker op de hoek geeft ook concerten met een hoog 8-4-3-tremulant gehalte wat meditatief begint, dan een soort canon en dan een toccata, maar ook daar zijn genoeg liefhebbers voor.
8-4-3-tremulant… ik mis knorrende Vox nog in het rijtje :)
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Konijntje

Bericht door Konijntje »

Maanenschijn schreef: 29 jul 2026, 19:51
ejvl schreef:

Niks mis met een 8-4-3 tremulant combinatie. Klinkt fantastisch. Net als de Vox Humana vanuit Kampen of Den Haag. Voeg daar nog de Cornet bij en het rijtje is compleet.

Ik houd er van: Hollandse koraalkunst. Van bewerkingen van Mulder, Zwart, Den Toom. Prachtig!

Daarnaast luister ik ook graag naar Widor, Bach, Vierne. En op zijn tijd Heykoop en Mans.

Verscheidenheid is juist leuk. Van enkel Bach val ik in slaap. En van enkel Messiaen rijzen mijn haren ten berge.
ejvl

Bericht door ejvl »

Konijntje schreef: Gisteren, 21:42
ejvl schreef:

Niks mis met een 8-4-3 tremulant combinatie. Klinkt fantastisch. Net als de Vox Humana vanuit Kampen of Den Haag. Voeg daar nog de Cornet bij en het rijtje is compleet.

Ik houd er van: Hollandse koraalkunst. Van bewerkingen van Mulder, Zwart, Den Toom. Prachtig!

Daarnaast luister ik ook graag naar Widor, Bach, Vierne. En op zijn tijd Heykoop en Mans.

Verscheidenheid is juist leuk. Van enkel Bach val ik in slaap. En van enkel Messiaen rijzen mijn haren ten berge.
Ik sta er precies hetzelfde in, maar de opmerking was dat er in het buitenland nog echte programma's worden voorgeschoteld met grote werken waarvoor echt gestudeerd moet worden en in Nederland matige programma's.
Dit herken ik zelf dus zeker niet daar er genoeg organisten in NL zijn die serieus goede programma's aanbieden.

Ik hou zelf van de veelzijdigheid en luister graag naar een breed aanbod. Het enige wat ik echt niet mooi vind is samenzangbegeleiding compleet buiten de maat zoals Heykoop/Nieuwkoop bijvoorbeeld, alhoewel ik sommige voorspelen van Heykoop wel weer kan spelen in de kerk, met de kanttekening dat het muzikaal gezien vaak niet klopt.

Ik probeer dat in de kerk ook, de ene keer goede literatuur (beperkt niveau omdat ik geen prof ben), de andere keer improvisatie, de andere keer een knallende mars van Mans. Juist de diversiteit vind ik leuk om te spelen en te luisteren.
Henk J

Bericht door Henk J »

Moet zeggen dat dat me wel iets te divers is geworden door de jaren heen. Heel af en toe luister ik nog weleens wat van Asma of Mulder, Den Toom komt in de kerk nog weleens voorbij en heeft ook nog aardige voorspelen maar Mans etc. luister ik echt nooit meer. Verder wel de volle breedte van de orgelliteratuur dus van Sweelinck (of nog ouder) tot Welmers of nog wat moderner zoals hier in de Domkerk: https://www.youtube.com/watch?v=eOzHwqH ... =1&t=2138s
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Mij valt meer op dat er veel dezelfde werken worden gespeeld in Nederland, zelf heb ik meer dan 13.000 orgelwerken voornamelijk van voor 1800 dus ik ken de orgelliteratuur bovengemiddeld. (maar ook de klassieke periode en de Romantiek, ken ik redelijk goed)

Ik stoor mij er wel aan dat voor de zoveelste keer de Koraalfantasie van Reubke gespeeld wordt, en zelfs van J.S. Bach vaak de bekendere werken.
Van Buxtehude vaak een handje vol werken, en ga zo maar door...
Voor veel mensen gaat Noord-Duitse orgelmuziek sowieso niet verder dan Bruhns, Böhm en Buxtehude...terwijl er is echt veel veel meer, aan koraalbewerkingen, koraalfantasieën, vrije werken...

Vaak als er een keer Engelse Barok gespeeld wordt, vaak een Voluntary van John Stanley, en dan vaak ook nog Opus 5 Nr. 8...

Dus die beperktheid zit er echt wel degelijk in,
van Duitse Romantiek, komen veel mensen niet verder dan Mendelssohn, mogelijk nog een keer Ritter en de rest is echt niet, niet om aan te horen, of middelmatig...

Zeker er zijn ook wel eens verrassingen, maar heel zelden,
en waarom krijgt muziek van 1850 - tot heden heel veel aandacht, en oudere muziek veel minder.

Door nieuwe uitgaven is er steeds meer orgelmuziek bekend uit, bijv. de Barok in Bohemen/Tsjechië/Slovenië/Hongarije..

Maar ook van Engelse orgelmuziek tussen bijv 1600-1800 is er laatste jaren heel wat uitgegeven, en nee dat is zeker niet allemaal Wow wat geweldig, maar ook daar zitten heel wat juwelen tussen.

Verder is er nog veel Spaanse/Portugese orgelmuziek, Italiaanse orgelmuziek......

Iemand als Minne Veldman wordt genoemd, maar die speelt toch nog erg veel bekende muziek, en bekende werken zijn prima ook om luisteraars te blijven behouden, maar je mag ze ook best verrassen en opvoeden. En dan hoor je soms ook wel verbazing, die muziek hebben we nooit eerder gehoord, waarom eigenlijk niet? Waarom wordt deze muziek niet vaker gespeeld?

Na 1750 zou er een neergang zijn, er was minder aandacht voor het orgel, maar ook in de Sturm und Drang en Galante Periode zijn er wel degelijk orgelwerken geschreven...
veel organisten praten elkaar erg na...

Iemand als Sietze de Vries heeft in video's al zeker 3x gezegd, dat Mendelssohn niet zo goed kon pedaal spelen, en daarom af en toe zijn linkerhand losliet, om naar het pedaal te kunnen kijken... zal ook half grappig bedoeld zijn, maar hij bedoeld het ook serieus, maar Mendelssohn stond juist bekend als een uitmuntend pedaalspeler, hij stond bekend om zijn Bach uitvoeringen...

Als laatste, vaak helpt het voor veel mensen als je iets over de orgelmuziek verteld, dan luisteren ze beter, en weten ze waar ze op zouden kunnen letten, en hoe de muziek te plaatsen is.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Henk J

Bericht door Henk J »

Dat ben ik wel met je eens, meeste programma's die ik doorblader bestaat uit muziek die ik wel ken en dan ken ik niet enorm veel orgelmuziek. Daarnaast krijgt ook de romantiek wel wat meer aandacht dan de barok m.u.v. Bach. Maar goed, om Bach kun je niet heen natuurlijk. Met name de vroege barok en de wat modernere muziek (en dan bedoel ik moderner dan Messiaen) komt er vaak bekaaid van af. En qua landen beperkt het zich ook wel tot Nederland, Duitsland en Frankrijk. Spanje, Italië, Engeland, Polen etc. komen ook veel minder aan bod.
Inwoner

Bericht door Inwoner »

Henk J schreef: Vandaag, 09:23 Dat ben ik wel met je eens, meeste programma's die ik doorblader bestaat uit muziek die ik wel ken en dan ken ik niet enorm veel orgelmuziek. Daarnaast krijgt ook de romantiek wel wat meer aandacht dan de barok m.u.v. Bach. Maar goed, om Bach kun je niet heen natuurlijk. Met name de vroege barok en de wat modernere muziek (en dan bedoel ik moderner dan Messiaen) komt er vaak bekaaid van af. En qua landen beperkt het zich ook wel tot Nederland, Duitsland en Frankrijk. Spanje, Italië, Engeland, Polen etc. komen ook veel minder aan bod.
Waar het mij om gaat en ging, is dat er organisten zijn die zich van een concert afmaken door alleen eigen werken te programmeren (dat lijkt leuk, maar de essentie is dat je nauwelijks hoeft te studeren) of met een handjevol werken komt van nauwelijks 5 minuten. Zeker, uitzonderingen daargelaten, maar over het algemeen is het aanbod qua breedte en diepgang in het buitenland beter (en dan heb ik het niet over series in bijvoorbeeld Haarlem of Utrecht).
Henk J

Bericht door Henk J »

Inwoner schreef: Vandaag, 11:17 Waar het mij om gaat en ging, is dat er organisten zijn die zich van een concert afmaken door alleen eigen werken te programmeren (dat lijkt leuk, maar de essentie is dat je nauwelijks hoeft te studeren) of met een handjevol werken komt van nauwelijks 5 minuten. Zeker, uitzonderingen daargelaten, maar over het algemeen is het aanbod qua breedte en diepgang in het buitenland beter (en dan heb ik het niet over series in bijvoorbeeld Haarlem of Utrecht).
Dan vraag ik me echt af over welke series je het dan wel hebt want ik herken het niet. Ik kijk bijvoorbeeld naar Kampen (donderdag), Barneveld, Zaltbommel, Den Bosch, Nijmegen. Misschien zijn er series buiten mijn beeld waar het beeld wat jij signaleert wel voorkomt.
Konijntje

Bericht door Konijntje »

Inwoner schreef: Vandaag, 11:17
Henk J schreef: Vandaag, 09:23 Dat ben ik wel met je eens, meeste programma's die ik doorblader bestaat uit muziek die ik wel ken en dan ken ik niet enorm veel orgelmuziek. Daarnaast krijgt ook de romantiek wel wat meer aandacht dan de barok m.u.v. Bach. Maar goed, om Bach kun je niet heen natuurlijk. Met name de vroege barok en de wat modernere muziek (en dan bedoel ik moderner dan Messiaen) komt er vaak bekaaid van af. En qua landen beperkt het zich ook wel tot Nederland, Duitsland en Frankrijk. Spanje, Italië, Engeland, Polen etc. komen ook veel minder aan bod.
Waar het mij om gaat en ging, is dat er organisten zijn die zich van een concert afmaken door alleen eigen werken te programmeren (dat lijkt leuk, maar de essentie is dat je nauwelijks hoeft te studeren) of met een handjevol werken komt van nauwelijks 5 minuten. Zeker, uitzonderingen daargelaten, maar over het algemeen is het aanbod qua breedte en diepgang in het buitenland beter (en dan heb ik het niet over series in bijvoorbeeld Haarlem of Utrecht).
Ik herken het niet. Vanwege deze discussie ben ik er meer op gaan letten. Gisteren een concert in Duitsland meegemaakt: vrijwel alle orgelwerken waren bekend. Komende week hoop ik enkele concerten in Denemarken bij te wonen. Eens kritisch de programma's daar doornemen 😉
Konijntje

Bericht door Konijntje »

ejvl schreef: Vandaag, 08:13
Konijntje schreef: Gisteren, 21:42
ejvl schreef: Ik vind juist dat in Nederland enorm goede concerten worden georganiseerd. Neem bijvoorbeeld organisten als Hayo Boerema, Rien Donkersloot, Sietze de Vries, Gerben Budding en nog veel anderen, complete programma's met goede muziek.

Ik sta er precies hetzelfde in, maar de opmerking was dat er in het buitenland nog echte programma's worden voorgeschoteld met grote werken waarvoor echt gestudeerd moet worden en in Nederland matige programma's.
Dit herken ik zelf dus zeker niet daar er genoeg organisten in NL zijn die serieus goede programma's aanbieden.

Ik hou zelf van de veelzijdigheid en luister graag naar een breed aanbod. Het enige wat ik echt niet mooi vind is samenzangbegeleiding compleet buiten de maat zoals Heykoop/Nieuwkoop bijvoorbeeld, alhoewel ik sommige voorspelen van Heykoop wel weer kan spelen in de kerk, met de kanttekening dat het muzikaal gezien vaak niet klopt.

Ik probeer dat in de kerk ook, de ene keer goede literatuur (beperkt niveau omdat ik geen prof ben), de andere keer improvisatie, de andere keer een knallende mars van Mans. Juist de diversiteit vind ik leuk om te spelen en te luisteren.
Dan zijn we het met elkaar eens 😉

Hoewel: de samenzang van Heijkoop kan ik best waarderen. Als het maar niet te traag is. Zeker in de grotere kerken komt dat wel eens voor.

Qua samenzang vond ik Propitius altijd prachtig om naar de luisteren. Tegenwoordig meer liefhebber van de begeleiding van samenzang door bijv Veldman.
Plaats reactie