Ik heb het niet over separerende prediking in de afgescheiden betekenis van het woord. Er zijn meer soorten predikingAmbtenaar schreef: ↑21 jul 2026, 22:11Waarom moet dat onderscheid iedere preek gemaakt worden?Arja schreef: ↑21 jul 2026, 21:43
Ikzelf zou het zelf niet zo formuleren als “tweeërlei kinderen des verbonds”, maar dat begrijp je van mij. Ik denk eerder aan tweeërlei hoorders: mensen die door het geloof uit Christus leven en mensen die nog niet tot Hem gekomen zijn. Dat onderscheid moet in de prediking wel blijven staan.
In veel afgescheiden kerken heerst een nogal apathische, wellicht zelfs onverschillige houding. En daar wordt kennelijk wel separerend gepreekt. Dus tel uit je winst.
Ik bedoel gewoon dat in gezonde prediking helder blijft wat het betekent om een kind van God te zijn en ook de andere kant (Christus nog niet kennen, de wereld lief te hebben etc).
Dat onderscheid hoeft niet kunstmatig op iedere tekst te worden gelegd, maar het moet wel zichtbaar blijven. Anders worden alle hoorders op dezelfde manier aangesproken, alsof iedereen al uit Christus leeft. Dan wordt de prediking dus vooral horizontaal: over hoe wij moeten leven en met elkaar omgaan, zonder dat duidelijk is vanuit welke verhouding tot God dat leven voortkomt.
Tegelijk moet de prediking ook niet alleen bestaan uit oproepen tot bekering en geloof. Gods kinderen moeten vanuit de Schrift worden onderwezen, gevoed, vermaand en bemoedigd in hun weg met God. DZe hoeven niet opnieuw tot geloof te komen. Ze moeten gevoed (etc) worden.
Ik bedoel dus geen indeling in allerlei geestelijke standen, maar het heldere Bijbelse onderscheid tussen mensen die door het geloof uit Christus leven en mensen die nog niet tot Hem gekomen zijn.