AI vervangt God niet, maar...

Plaats reactie
Arja
Contacteer:

AI vervangt God niet, maar...

Bericht door Arja »

Mijn zoon stuurde me deze video.
Ik ben benieuwd naar jullie mening erover.

https://www.youtube.com/watch?v=b1_7Pt0DJos
refo

Re: AI vervangt God niet, maar...

Bericht door refo »

Vertel even wat de boodschap is. Dat scheelt ons tijd.
Arja
Contacteer:

Re: AI vervangt God niet, maar...

Bericht door Arja »

refo schreef: 22 jul 2026, 06:57 Vertel even wat de boodschap is. Dat scheelt ons tijd.
Sorry, ik zag je reactie niet. Nu wel
Het duurt idd wel even, deze video. De originele bedoel ik
Als ik een samenvatting geef, weet ik niet of het goed overkomt.
Ik probeer het.

De video is een fragment uit een langer gesprek met John Lennox. De hoofdvraag is: kan kunstmatige intelligentie voor mensen de plaats van God gaan innemen? Lennox zegt niet dat AI werkelijk God wordt. Hij waarschuwt dat mensen haar wel zo kunnen gaan behandelen: als een altijd aanwezige bron die bijna alles weet, raad geeft, keuzes beïnvloedt en zelfs troost biedt. Zodra mensen hun diepste vertrouwen en hoogste gezag aan AI geven, wordt iets wat mensen zelf gemaakt hebben volgens hem een afgod.

Daarna trekt hij het gesprek breder. Hij spreekt over:
1. waarom wetenschap volgens hem het bestaan van God niet uitsluit;
2. het verschil tussen informatie over God en God werkelijk leren kennen;
3. waarom het christelijk geloof niet draait om Gods liefde verdienen, maar om genade;
4. transhumanisme en het menselijke verlangen om ziekte, beperkingen en uiteindelijk de dood met technologie te overwinnen;
5. waarom hij gelooft dat de opstanding van Jezus een ander antwoord op de dood geeft dan technische verbetering van de mens.

De kern van de video is dus: AI kan veel kunnen en veel kennis toegankelijk maken, maar zij kan God niet vervangen. Het gevaar is vooral dat mensen haar méér vertrouwen, gezag en bijna goddelijke eigenschappen toekennen dan ze zelf door hebben. Het filmpje gebruikt AI als opstap naar Lennox’ bredere verdediging van het christelijk geloof. Ik vond dat heel mooi.

Maar ik was benieuwd naar hoe jullie afgoderij zien.
Lennox ziet iets van Babel in AI: de menselijke poging om door eigen techniek als goden te worden. Maar het gevaar is niet (alleen) de machine zelf, maar vooral dat mensen hun vertrouwen, hoop en toekomstverwachting erop gaan bouwen.

Hij is niet tegen AI, maar waarschuwt waarschuwt vooral tegen het vergoddelijken ervan.
Dat je met je vragen niet meer bij God terecht komt maar bij IA.

Hier nog een uitgeschreven video, met iemand anders: https://howiwrite.substack.com/p/john-l ... eals-about
Plaats reactie