Maar dat heeft niet zo zeer met zwarte pakken te maken, maar met een algehele stijl van kleden. Ik ben ook 'anders' gekleed dan wereldse mensen, maar ik hou niet van ambtsdragers in zwarte pakken. Om redenen die hier al genoemd zijn: het schept afstand, het geeft snel een gevoel van macht en status. Niet goed voor de onderlinge verhoudingen tussen ambtsdragers en gemeenteleden.
Erdee
Re: Erdee
Het heeft niets met vijandschap te maken, maar met bevreemding en afstand, omdat het een kledingcode van 50 of meer jaar geleden is.
Als ik in een kuitbroek en met steek naar een ziekenhuis ga, of met een pruik zoals ze die in de pruikentijd droegen naar het zorgcentrum, zal de reactie niet veel anders zijn.
Als ik in een kuitbroek en met steek naar een ziekenhuis ga, of met een pruik zoals ze die in de pruikentijd droegen naar het zorgcentrum, zal de reactie niet veel anders zijn.
-
Evangelist
Toch zou ik dat weleens willen zien.Tiberius schreef: ↑Vandaag, 11:48 Het heeft niets met vijandschap te maken, maar met bevreemding en afstand, omdat het een kledingcode van 50 of meer jaar geleden is.
(Verder eens.)
Hartelijke groet,
Evangelist
Evangelist
Waarom niet? De zittende en staande magistratuur draagt toch ook een toga? Sommige beroepen hebben nu eenmaal kledingvoorschriften en/of gewoontes.Posthoorn schreef: ↑Vandaag, 09:27Een toga vind ik ook onzin. Op Twitter maakte ik daar een PKN-predikant nogal boos mee, maar ik meen het echt. Waarom moet een dominee als hij preekt een lange jurk aan? Echt niet nodig.Maanenschijn schreef: ↑Vandaag, 00:23 Inderdaad. En, met uitzondering van de toga, vind ik een uniform niet zo nodig als ambtsdrager. Voor de zondagse eredienst wil ik nog wel een uitzondering maken…voor de vorm.
-
Evangelist
Maar als een predikant niet anders is dan een ouderling (met een bijzondere opdracht), waarom zou dan alleen een ds eeb toga moetendragen?merel schreef: ↑Vandaag, 12:25Waarom niet? De zittende en staande magistratuur draagt toch ook een toga? Sommige beroepen hebben nu eenmaal kledingvoorschriften en/of gewoontes.Posthoorn schreef: ↑Vandaag, 09:27Een toga vind ik ook onzin. Op Twitter maakte ik daar een PKN-predikant nogal boos mee, maar ik meen het echt. Waarom moet een dominee als hij preekt een lange jurk aan? Echt niet nodig.Maanenschijn schreef: ↑Vandaag, 00:23 Inderdaad. En, met uitzondering van de toga, vind ik een uniform niet zo nodig als ambtsdrager. Voor de zondagse eredienst wil ik nog wel een uitzondering maken…voor de vorm.
Kortom: eens met Posthoorn.
Hartelijke groet,
Evangelist
Evangelist
Een toga vind ik niet nodig; ziet er ook niet uit, maar in sommige kerken is dat min of meer gebruikelijk, bijvoorbeeld in de PKN. Volgens mij ergens anders zelden meer.
Maar ik vind wel dat een voorganger netjes gekleed dient te gaan; dus niet in een spijkerbroek en een t-shirt staat te preken. Maar goed, dat ligt waarschijnlijk aan mijn leeftijd.
Maar ik vind wel dat een voorganger netjes gekleed dient te gaan; dus niet in een spijkerbroek en een t-shirt staat te preken. Maar goed, dat ligt waarschijnlijk aan mijn leeftijd.
Binnen de HHK zie je ook weer steeds vaker een toga.
Persoonlijk vind ik het wel wat waardigs hebben.
Maar er schuilt ook een gevaar in. Ds Lamain wilde vroeger ook een toga gaan dragen maar dat werd hem toen afgeraden 1. Omdat hij geen universitaire opleiding had en 2. Het hoogmoedig kan maken.
Persoonlijk vind ik het wel wat waardigs hebben.
Maar er schuilt ook een gevaar in. Ds Lamain wilde vroeger ook een toga gaan dragen maar dat werd hem toen afgeraden 1. Omdat hij geen universitaire opleiding had en 2. Het hoogmoedig kan maken.
-
Gemeentelid
Waar ik vandaan kom ben ik niet anders gewend, zowel GG, GGiN als OGG. Die zaten ook nog wel redelijk dicht bij elkaar, dus op zondag was het op sommige kruispunten behoorlijk "donker"...DDD schreef: ↑Gisteren, 23:17 Er zijn echt wel goedkopere pakken die ook netjes zijn. Maar dat verder terzijde. Ik ben in principe geen voorstander van ambtskleding, al kan ik een priesterboordje nog wel waarderen. Het is op zich praktisch als je in een kerk kunt zien wie een geestelijke functie heeft.
Hoewel ik pas in een kerk was niet eens zo ver hier vandaan waar de halve gemeente inclusief de organist in het zwart was. Dan word je er alsnog niet wijzer van. Dat heb ik in een GG eigenlijk nog nooit gezien en zelfs in een GGiN niet. Ik moet wel zeggen dat het wel een modaliteitenkerk is want de meeste GG-leden uit die plaats gaan naar een andere GG, buiten hun woonplaats, denk ik.
Iedereen liep ook naar de kerk, dus kun je het goed zien. Misschien dat het tegenwoordig wel watvis verminderd.
Waarom schept een zwart pak afstand? Dat ligt mi echt aan de houding van de persoon die het draagt. Bij ons inderdaad zwarte pakken bij huisbezoeken, vergadering, speciale avonden. Maar de personen die ze dragen voelen zich echt niet verheven. Zijn gewoon jan en Piet, staan niet boven hun gemeente leden maar zijn warm en betrokken.
Liever een betrokken persoon in zwart pak dan een afstandige, arrogante broeder in kleur.
Zwart is een nette kleur, chique, kijk maar naar het aanbod met kerst bijvoorbeeld. In sommige winkels is zwarte kleding verplicht voor medewerkers. Ook in het buitenland.
Liever een betrokken persoon in zwart pak dan een afstandige, arrogante broeder in kleur.
Zwart is een nette kleur, chique, kijk maar naar het aanbod met kerst bijvoorbeeld. In sommige winkels is zwarte kleding verplicht voor medewerkers. Ook in het buitenland.